Pajero IV - [3.2did] Dudnienie przy 80km/h na 5 biegu
gshesiu - 25-03-2017, 22:00 Temat postu: [3.2did] Dudnienie przy 80km/h na 5 biegu Po pierwszych dłuższych wyjazdach moim Pajero mam następujące spostrzeżenie:
Tylko na 5 biegu przy 80km/h jest nieprzyjemne dudnienie od silnika, objawiające się drganiami w kabinie. Jak zdejmę nogę z gazu dudnienie ustaje. Jak zmienię bieg na 4 dudnienie ustaje. "Ten typ tak ma" czy można z tym jakoś powalczyć? Przebieg 170tys km, rocznik 2009. Poduszki silnika ? Brak luzow w zawieszeniu i przeniesieniu napędu. Brak drgań na kierownicy (poza tą prędkością w chwili dudnienia).
jepm - 27-03-2017, 10:24
Rozumiem ze masz automat ?
Trochę mało informacji - niestety przyczyn może być cala masa i to pozornie niezwiązanych z tematem. Jak kupiłem swojego to drgał/dudnił w zakresie 110/120 i tylko w tym a winne okazały się opony. Potem znowu po jakimś czasie przy 100 km/h - zaciski hamulcowe. Potem warczał przy stałej jedzie 120 km/h - wtryski A i jeszcze miał rezonans od poluzowanego tlumika
Poduszki powinny dać znać o sobie również przy ruszaniu (skrzynia) oraz włączaniu/wyłączaniu silnika (p. silnika)
Dudnienie masz w którym momencie:
- przy przyspieszaniu w granicach 80 km/h czy przy jedzie ze stala prędkością 80 km/h ?
- masz zapięte 4h czy 2h ? Zmiana powoduje różnice ?
- ile obrotów pokazuje w momencie dudnienia ?
- olej w automacie był zmieniany/kiedy ?
- poziom jest ok?
- kierownica na pewno nie drga przy zdjęciu nogi z gazu w okolicach tych 80 km/h ?
- to jest dudnienie czy raczej warkot (taki podobny do zimnego silnika) ?
Spróbuj najpierw przyuczyć automat do bardziej dynamicznej jazdy - te skrzynie "ucza" się stylu jazdy. Przejedź dłuższy kawałek ostro dodając gazu i zwalniając tak aby wymusić częste zmiany biegów automatu. Po takim zabiegu skrzynia powinna znacznie chętniej redukować/reagować na dodanie gazu - zobacz czy tez dudni.
W trybie sport/manualnym zejdź na 4 biegu do poziomu obrotów przy którym obserwujesz dudanienie a potem jeszcze niżej - tez będzie dudnić ?
gshesiu - 27-03-2017, 15:08
- dudnienie w granicach 80km/h przy jeździe stałej i przy przyspieszaniu, nie ma przy zdjęciu nogi z pedału gazu
- 2H i 4H tak samo
- 1500obr/min albo troszkę mniej (ale gdy jest tyle obrotów na innych biegach to nie dudni)
- dawno dawno temu
- no nie wiem
- nie drga , ale sprawdzę jeszcze raz
- dudnienie
- jak zmienię na bieg 4 to nie dudni
Ma82 - 27-03-2017, 17:16
U mnie jest to samo.
Jak zdejmiesz nogę z gazu, obroty spadają i przestaje dudnić. Wydaje mi się, że dudnić będzie, a wyrobione poduszki wpływają na większe przenoszenie drgań na nadwozie.
gshesiu - 28-03-2017, 07:32
jepm napisał/a: |
- kierownica na pewno nie drga przy zdjęciu nogi z gazu w okolicach tych 80 km/h ?
| jednak kierownica leciutko drga ale tylko przy 80km/h, nawet jak puszcze kierownicę, wcześniej tego nie zauważyłem,
jepm - 28-03-2017, 09:47
Cytat: | jepm napisał/a:
- kierownica na pewno nie drga przy zdjęciu nogi z gazu w okolicach tych 80 km/h ?
jednak kierownica leciutko drga ale tylko przy 80km/h, nawet jak puszcze kierownicę, wcześniej tego nie zauważyłem, |
Z ciekawości sprawdzałem tez wczoraj u siebie - u mnie nic się nie dzieje przy 80 km/h.
Obstawiałbym więc lekkie niedoważenie kół jakiś brud na feldze czy kamień w bieżniku opony - wtedy drgania pojawiają się zwykle w określonym przedziale prędkości - a dudnienie to sprawa rezonansu. Oczywiście może to być również objaw zużycia jakiegoś elementu ale jeżeli nie jest to specjalnie silne drganie to chyba nie ma sensu na razie rozbierać poł auta - chyba ze objawy zaczną przybierać na sile. Jedyne co możesz zrobić to obejrzeć opony i umyć felgi Karcherem starając się usunąć brud i błoto które gromadzi się od wewnątrz. Wyważać ponownie kół tez chyba nie ma sensu - jeżeli masz drugi komplet na lato to i tak za chwilę zobaczysz czy jest różnica.
PS. Jeździć 75 lub 85 km/h zamiast 80
PPS. A olej to w skrzyni wymień jak stary - na drgania pewnie nie pomoże ale szkoda auta
Ma82 - 28-03-2017, 10:04
Jeżeli byłaby to kwestia kół, to drżałoby i dudniło tak samo niezależnie od biegu.
jepm - 28-03-2017, 10:20
jeżeli dobrze zrozumiałem to właśnie kolega napisał ze mu drga również i bez obciążenia - jak ściągnie nogę z gazu
ruks - 28-03-2017, 19:42
U mnie przy tej prędkości w trybie automatycznym skrzynia przy minimalnie wciśniętym gazie jedzie na 5 biegu. Obroty są niskie i drganie dosyć znaczne. Nie wiem czy to o to Tobie chodzi ale generalnie jak dodasz więcej gazu i skrzynia zredukuje albo konwerter będzie miał większy poślizg czyli obroty wzrosną to te drgania ustają. To samo jak wejdę w tryb manualny i zredukuje. Wydaje mi się że to raczej normalna sprawa chyba że u Ciebie oprócz nieprzyjemnych drgań jest jeszcze jakiś metaliczny dźwięk. Najlepiej jakbyś nagrał i wrzucił gdzieś do odsłuchania
gshesiu - 28-03-2017, 19:48
nie, nie ma żadnych metalicznych dźwięków, po prostu dudnienie plus drgania plastików schowka, coś było tam niedokręcone, powoli temat jest opanowywany...
Faktycznie przy 80km/g na 5 biegu silnik pracuje na minimalnych obrotach i pewnie stąd te nieprzyjemne dźwięki plus jakieś wady opon może to potęgują.
W ogóle to samochód za mało mi pali (wg komputera pokładowego) więc może za lekką nogą go traktuję
ruks - 28-03-2017, 21:07
Właśnie ciężko ocenić co masz na myśli pisząc dudnienie Ile Ci spala? U mnie średnio wychodzi między 10-11 ale mało miasta
gshesiu - 28-03-2017, 21:17
ruks napisał/a: | Ile Ci spala? U mnie średnio wychodzi między 10-11 ale mało miasta | trasa 2 x 75km średnia 6,9L/100km po drodze krajowej, prędkość do 100km/h, równa jazda, wynik z komputera
jepm - 28-03-2017, 23:28
Albo masz niewiarygodne szczescie co do egzemplarza albo jednak komputer klamie. U mnie zejscie ponizej 10 l graniczy z cudem obojetnie jak wolno bym jechal - choc co prawda z drugiej strony do 130 km/h nie bierz etez wiecej niz 11,5 l. Choc ty zdaje sie masz juz 200 km silnik ?
gshesiu - 28-03-2017, 23:36
Silnik 200km, salon PL, przebieg niecałe 170tys km. Ale w to spalanie to nie mogę uwierzyć, taka masa i pali jak duże kombi ? Fakt, bardzo delikatnie jeżdżę (jeszcze).
jepm - 29-03-2017, 10:31
Widzę ze to nie pojedynczy przypadek - tak pogrzebałem i chyba już mam wytłumaczenie:
gshesiu, ruks, ma82 - macie nowszy typ skrzyni niż ja.
Ciekawie wygląda porównania parametrów schematów zmiany przełożenia skrzyń w funkcji prędkości oraz położenia pedału gazu:
Wasze skrzynie:
http://faq.out-club.ru/do...50030500ENG.HTM
Moja skrzynia:
http://faq.out-club.ru/do...10090102ENG.HTM
Podana prędkość obrotowa jest prędkością na wyjściu skrzyni. Na 5 biegu jest przełożenie 0,716. czyli przy 1500 silnika mamy około 2100 na wyj. skrzyni
Można założyć ze w granicach tych 80 km/h przy częściowo wciśniętym gazie wasze skrzynie sa na granicy zmiany z 5 na 4 oraz 4 na 5 - niewielki skok pedału gazu. Być może to w połączniu z funkcją blokady lock-upu:
http://faq.out-club.ru/do...60037900ENG.HTM
Powoduje ze właśnie przy tej prędkości skrzynia (chyba lock-up konwertera) powiedzmy obrazowo " trochę się waha co zrobić" i być moze stąd te drgania
Przykładowo dla 100 km/h widać że wykresy te nie pokrywaj się już tak bardzo dla funkcji położenia pedału gazu.
Jako ze wszyscy podajecie ten objaw to być może rzeczywiście ten typ tak ma
Jako ciekawostkę dodam ze na torque można obserwować wartość poślizgu konwertera i widać wyraźnie kiedy zapina się lock-up. U minie to nie występuje bo charakterystyka pracy skrzyni jest inna.
|
|
|