Pajero III - Skrzynia biegów i układ napędowy w Pajero III 3.5 GDI
Ziemowit - 20-09-2018, 09:57 Temat postu: Skrzynia biegów i układ napędowy w Pajero III 3.5 GDI Dzień dobry!
Potrzebuję informacji nt. wytrzymałości układu napędowego w Pajero III i myślę, że to najlepsze miejsce w polskim internecie gdzie mogę to pytanie zadać.
Mianowicie, czy wytrzyma on moment obrotowy rzędu 800-900 nM.
Jeżeli nie, to jakie części trzeba by wymienić/wzmocnić? Najbardziej martwi mnie skrzynia biegów. Ktoś może zwiększał moc w swoim Pajero i ma jakieś doświadczenia?
Tak, pytam serio
Pozdrawiam!
Michał_PIII - 20-09-2018, 15:48
Takiego rzędu parametry jak 800-900 nm nic Ci nie wytrzyma. Począwszy od skrzyni biegów, po reduktor, wał jest szansa że się ukręci po przedni most i przeguby. Przedni most poddaje się oczywiście przy jeździe w terenie przy seryjnych nm Pajero 3.5 . Nie wiem z czego chcesz uzyskać taki moment ale ja przy rajdówce która dysponuje 780 nm dawałem sprzegło z dwoma tarczami żeby przenieść taki moment, i przy strzale ukręca wałki w reduktorze co prawda nie ma tam nic z Pajero, ale Pajero jest delikatniesza. Poza tym przy 800 nm kłowe skrzynie nie wytrzymują obciążeń a Ty tu piszesz o 800-900
Ziemowit - 20-09-2018, 22:07
Przedniego mostu raczej rzadko będę używał. Może trochę sprecyzuję, bo pewnie macie obraz tego auta jako rally/offroadera. Nic z tych rzeczy. Samochód, będzie 100% ON-ROAD. Koła 325/35/22, lub 305/45(albo chyba 40)/20 Jako, że nie będzie w OFF-ROADzie, to wymienione podzespoły nie będą narażone na takie obciążenie, bo wiadomo, że nawierzchnia nie będzie stawiała takiego oporu i oddawała tyle energii. W terenie to wiem, że bym go zamordował od razu
Sprzęgło oczywiście będzie spiekowe, bo to od Pajero nie ma szans. Półośki i wał mi wiszą, mogę iść w custom, lub coś dobierać, ale bardzo lubię Super Selecta II i nie chciałbym go stracić. Przełożenia Pajero też mi odpowiadają. :/
Michał_PIII - 20-09-2018, 23:12
To napisz jeszcze z czego chcesz uzyskać te 800-900 Nm bo Twoje Pajero 3.5 ma delikatnie powyżej 300nm. Sprzęgła o takiej średnicy jak ma pajero 3.5 nawet spiek nie przeniesie takiej mocy nie mówię już o tym że spiek wytrzyma a tarcza się ukręci nie ma szans na taka moc żeby to wytrzymało ni cholery ale strasznie.mnie ciekawi z czego chcesz tyle nm uzyskać. Czy to kolejny teoretycny i internetowy głupi post czy masz.coś na myśli ciekawego
Ziemowit - 21-09-2018, 06:43
No bez przesady, chyba sprzęgło da radę, nie takie moce i nM przenoszą customowe sprzęgła np. w drifcie, gdzie mają podłe życie. Byćmoże średnica będzie inna. Silnik nie będzie od Mitsubishi.
Nie jest to teoretyczny, internetowy projekt. Siedziałem nad tym 3 lata.(No także i finanse) Najtrudniej wbrew pozorom znalaźć było kandydata na stanowisko nowego silnika. Bardzo wiele pomysłów się przewijało. Bardzo wiele pomiarów było fizycznych(czy w ogóle wejdzie, bo PIII ma pomiędzy podłużnicami tylko ~74cm), no i przede wszystkim przeszukiwanie czeluści internetu w poszukiwaniu dokładnych informacji nt. materiałów i sposobu wykonania poszczególnych podzespołów kandydata, wykresów mocy, przy odpowiednich obrotach, aby ogólnie rzecz biorąc był to silnik, który da radę współpracować z kołem o średnicy ~31" i masie 2,5t. oraz taki, który ma przy tym odpowiednią moc i nM w takich wartościach obrotowych, aby zwyczajnie skrzynia od Pajero go nie zamuliła.
Znalazłem tylko takie dwa, które zarazem dają pole manewru. Jeden z nich uważam będzie kandydatem idealnym i to on tu wyląduje.
Muszę przyznać, że trochę mnie zmartwiłeś, myślałem, że podzespoły napędowe Pajero są znacznie wytrzymalsze i jeżeli wytrzymują katting w terenie przy 400nM na 33" to na szosie przy ponad 800 też się nie poddadzą. Kurde, do Patroli ładują po 1500KM i mosty mają się dobrze, no ale mosty od Patrola to legenda.
Więcej informacj odnośnie silnika udzielę niedługo
Życie zweryfikuje, czy Pajero jest w stanie współpracować z mocą i nM tej wartości, najwyżej będę sukcesywnie wymieniał kolejne podzespoły.
Michał_PIII - 21-09-2018, 08:47
Powiem Ci tak, legendarna skrzynia od bmw 6 biegowa na której jeżdżą w drifcie gs6-53dz fabrycznie ma max 600NM przenosi ogólnie więcej ale często przy większej mocy pada. Tylny most od Pajero jest większy niż w Patrole i moce rzędu 800 NM przenosi. Widziałem już ukręcone wałki sprzęgłowe w skrzyni Pajero przy wykręconych silnikach 3.2. 3.5 ma małe sprzęgło skrzynia jest praktycznie taka sama diesel benzyna inny kielich i już nie pamiętam 1 i 5 bieg mają inne przełożenia ale nie są to mocne skrzynie żeby tyle NM przenieść na dłuższą metę. Takie moce w stanach przenoszą automaty bo w manualu strzał ze sprzęgła i wszystko może rozerwać, ale próbuj też często próbuje nowych rzeczy jedne wychodzą inne nie
Ziemowit - 21-09-2018, 09:04
Skrzynia manual w Pajero 3.5 i 3.2 ma chyba takie same przełożenia. Różnią się przełożeniem na dyferencjale. Jeżeli się mylę to mam niezły klops w razie W, bo manualna skrzynia w 3.5 występuje naprawdę rzadko. Właśnie taką mam.
Dzięki za rady i informacje, warto pogadać z kimś kto już nieco poprzecierał szlaki. Mam nadzieję, że ze względu na warunki czysto szosowe, oraz to, że mój egzemplarz jest zachowany naprawdę w doskonałym stanie, to Pajerko da sobie radę.
W razie czego będę do Ciebie kierował pytania
zbyszekm2 - 22-09-2018, 10:54
Ziemowit napisał/a: | Skrzynia manual w Pajero 3.5 i 3.2 ma chyba takie same przełożenia. Różnią się przełożeniem na dyferencjale. Jeżeli się mylę to mam niezły klops w razie W, bo manualna skrzynia w 3.5 występuje naprawdę rzadko. Właśnie taką mam.
Dzięki za rady i informacje, warto pogadać z kimś kto już nieco poprzecierał szlaki. Mam nadzieję, że ze względu na warunki czysto szosowe, oraz to, że mój egzemplarz jest zachowany naprawdę w doskonałym stanie, to Pajerko da sobie radę.
W razie czego będę do Ciebie kierował pytania |
Jest tak jak napisałeś.
Michał_PIII - 22-09-2018, 18:45
zbyszekm2 napisał/a: |
Ziemowit napisał/a:
Skrzynia manual w Pajero 3.5 i 3.2 ma chyba takie same przełożenia. Różnią się przełożeniem na dyferencjale. Jeżeli się mylę to mam niezły klops w razie W, bo manualna skrzynia w 3.5 występuje naprawdę rzadko. Właśnie taką mam.
Dzięki za rady i informacje, warto pogadać z kimś kto już nieco poprzecierał szlaki. Mam nadzieję, że ze względu na warunki czysto szosowe, oraz to, że mój egzemplarz jest zachowany naprawdę w doskonałym stanie, to Pajerko da sobie radę.
W razie czego będę do Ciebie kierował pytania
Jest tak jak napisałeś. |
nieprawda
Wiedziałem że któryś bieg ma inne przełożenia, myślałem że 1 i 5, sprawdziłem dokładniej. Różnią się przełożeniami 5 biegu, 1 mają taką samą. A dokładnie 3.2 ma przełożenia 0.761 a 3.5 ma 0.819 niby nie dużo ale jednak... Przy oponach 265 75 16 diesel 3.2 przy 2000 ma prędkość ~98 przy 2500 ma ~122, benzyna 3.5 przy 2000 ma ~86 przy 2500 ~108 więc różnica w prędkościach spora
Ziemowit - 24-09-2018, 09:53
Michał_PIII napisał/a: | Wiedziałem że któryś bieg ma inne przełożenia, myślałem że 1 i 5, sprawdziłem dokładniej. Różnią się przełożeniami 5 biegu, 1 mają taką samą. A dokładnie 3.2 ma przełożenia 0.761 a 3.5 ma 0.819 niby nie dużo ale jednak... Przy oponach 265 75 16 diesel 3.2 przy 2000 ma prędkość ~98 przy 2500 ma ~122, benzyna 3.5 przy 2000 ma ~86 przy 2500 ~108 więc różnica w prędkościach spora |
Jak/gdzie to sprawdziłeś? Bo jeżeli jest tak jak mówisz, to bardziej mi się opłaca skrzynia od diesla. Skoro różnią się tylko nadbiegiem, który i tak będzie używany tylko w trasie...
Michał_PIII - 24-09-2018, 15:09
Service manual. Przeliczenia prędkości oczywiście przy przełożenia ach w mostach dla danego silnika
Ziemowit - 24-09-2018, 19:55
Wierzę Ci wychodzi na to, że całe życie byłem w błędzie, a przy okazji dowiedziałem się czegoś ciekawego, albowiem Pajero, które konstruuję będzie służyło nie tylko do zabaw na torach i eventach, ale także do podróży i myślałem jak rozwiązać sytuację, aby samochód miał solidnego kopa, a zarazem, żeby w trasie przy 2.500-3.000 obr/min jechał tak ze 120-140km/h minimum.
Jeszcze raz dziękuję za pomoc.
Swoją drogą, to czy mógłbyś mi podesłać Service manual do PIII 3.2 i 3.5? Myślę, że jest tam sporo więcej przydatnych mi informacji.
|
|
|