Grandis Techniczne - Naprawa serwomotoru sterującego ogrzewaniem - Instrukcja.
wichura1 - 06-01-2019, 19:57 Temat postu: Naprawa serwomotoru sterującego ogrzewaniem - Instrukcja. Poniżej zamieszczam, opis wymiany serwomotoru, który steruje klapą mieszania powietrza zimnego i ciepłego, oraz zaworem nagrzewnicy. Serwomotor najczęściej po 14-tu i więcej lat, miewa tendencję do awarii, podstawowa awaria to spalony silnik, lub zębatka silnika stojąca, pomimo że silnik się obraca (słychać wtedy, że silnik się kręci, ale nie ma żadnych efektów). Serwomotor Mitsubishi 7801A092 wyprodukowany został przez DENSO (numer producenta 063700-7321). Siłownik ten jest bardzo drogi, cena używek dochodzi nawet do 800PLN, nowy 1200PLN. Jeżeli to uszkodzenie silniczka, lub jego zębatki, można zastosować zamiennie siłownik DENSO 063700-7040 z Pajero, 063700-6231 od Suzuki SX4 i 063700-6241 od Toyoty Avensis. Jest łatwo dostępny i tani, około 25PLN używany. Po rozebraniu, sprawdziłem silnik OK, zębatka silnika OK, styki potencjometra OK. Obudowa identyczna 1:1, 7-mio stykowa. W Pajero, serwomotor jest zamontowany odwrotnie i na silnik działąją inne siły, więc się tak nie zużywa.
Aktualizacja:
Sprawdzone i działające w Grandisach (po przełożeniu głównego koła) zamienniki:
- 063700-7040 Mitsubishi Pajero
- 063700-6231 Suzuki SX4, Toyota Avensis, Fiat SEDICI
- 063700-6241 Toyota Avensis
Demontaż uszkodzonego siłownika:
- odłączamy akumulator, żeby potem nie złapać błędu poduszki powietrznej.
- jak na rysunku demontujemy próg
- demontujemy osłonę przy gałce biegów(wystarczy podważyć jest na 4 zaczepach)
-demontujemy schowek, odkręcając 4 śruby, odłączając wyłącznik poduszki powietrznej i podświetlenie (po lewej stronie schowka.
Widać teraz osłonę anty-bryzgową, którą należy wyciąć, najłatwiej brzeszczotem do metalu. Ślad cięcia jest zaznaczony, nie należy jej niszczyć, bo ma być zamontowana ponownie. Służy ona do zabezpieczenia nóg pasażera w razie rozszczelnienia zaworka nagrzewnicy.
Po wycięciu osłony widzimy nasz serwomotor na ramce przykręconej dwiema śrubami (u mnie końcówka PH2), Jedna śruba jest łatwodostępna, druga ciężko.
Odkręciłem ją grzechotką Wera Zyclop mini bit.
Po odkręceniu ramki odpinamy okablowanie i zsuwamy siłownik z osi dźwigni
Naprawę rozpoczynamy zaznaczając na naszym serwomotorze pozycję zębatki (flamastrem przez otwór, żeby wstępnie ustawić pozycję). Polecam robić wszystko w temperaturze pokojowej, żeby nie popękały zatrzaski. Odkręcamy ramkę mocującą. Delikatnie podważamy zatrzaski, jednocześnie rozsuwając części obudowy. Rozpoławiamy obydwa siłowniki. Z siłownika dawcy zabieramy cały dół z silnikiem i stykami. Z siłownika zabieramy tylko górną pokrywę i koło zębate z potencjometrem. Czyścimy styki i potencjometr, wacikiem z alkoholem (nie usuwamy smaru z koła zębatego). Nasze koło wkładamy ustawiając tak, żeby było mniej więcej w zaznaczonym położeniu i zatrzaskujemy obudowę siłownika. Ponownie montujemy ramkę mocującą.
Zanim zaczniemy ponowny montaż trzeba zrobić otworki do zamontowania osłony przeciwbryzgowej. Ja zamiast sugerowanej przez Mitsubishi blaszki zastosowałem opaski zaciskowe, w końcu to tylko osłona, nie element mocujący.
Nasuwamy serwomotor na oś dźwigni, przykręcamy ramkę mocującą śrubami, podłączamy wtyczkę. Mocujemy osłonę zaciągając opaski.
Podłączamy wyłącznik poduszki pasażera, montujemy podświetlenie schowka. Resztę montujemy w odwrotnej kolejności.
Podłączamy akumulator.
Test: przekręcamy nadmuch na OFF, włączamy stacyjkę i kręcimy powoli pokrętłem temperatury. Będzie słychać przesuwanie dźwigni, po dojściu do odpowiedniego ustawienia ucichnie i tak po każdym przesunięciu.Widać na filmie.
West - 06-01-2019, 20:35
Dobra robota. Chyba najbardziej trafny silniczek do tej podmiany. Ja mam film do tego z ukraińskiej grupy Grandisa. Pozdrawiam 😉
owiecs - 07-01-2019, 14:44
hej! dzięki za tutorial;
Powiedz mi tylko jedno w temacie demontażu tej osłony - mitsubishi sugeruje blaszkę? Czyli, że co; mitsubishi zakłada, że do naprawy tego serwa trzeba wycinać osłonę???
Jest to gdzieś w service manualu? Jeśli tak to gdzie, który dział / strona?
z góry dzięki
wichura1 - 07-01-2019, 15:10
Service Manual rozdział 55. HEATER, AIR CONDITIONER AND VENTILATION strona 55-207. Cytuję:"3. Cut the water proof cover away from the groove section." Mniej więcej znaczy to:"3. Odetnij osłonę wodoszczelną wzdłuż rowka."
A i jeszcze jedno obraz w serwisówce jest z drugiej strony, gdyż japońskie pojazdy mają kierownicę po prawej stronie. W związku z tym, większość wyposażenia wnętrza, jest lustrzanym odbiciem.
CB4W_00 - 02-02-2019, 22:33
Witam.
063700-7040 z Pajero nigdzie nie można dostać. Czy można zastosować siłownik z innego auta?
Na allegro jest sporo tych siłowników, zgadzają się tylko pierwsze cyfry np. 063700-7161
Czy ktoś się orientuje jak rozszyfrować te oznaczenia?
Pozdrawiam.
wichura1 - 06-02-2019, 14:52
063700-7161 nie może być, bo ma inne gniazdo. Musisz porównywać metodycznie, na pewno jakiś znajdziesz. powyżej masz fotki, porównuj je z tymi z aukcji. Serwomotor 063700-7321 ma 7 styków i zatrzask u góry. Jak już pisałem po wyczyszczeniu styków, bierzesz koło zębate z opornikiem ze starego serwomotoru. Wygląda na to, że można użyć też 063700-6231 z Suzuki Swift.
[ Dodano: 15-02-2019, 19:31 ]
Potwierdzone, pasuje też serwomotor 063700-6231 z Suzuki SX4.
jarek80 - 23-05-2019, 19:07
Witam wszystkich.
Od miesiąca mam grandka 2.4 i po przeczytaniu tematu zakupiłem serwomotor od Suzuki SX4 i zadowolony Idę do garażu. I tu załamka w samochodzie nie było starego serwa. I tu prośba do forumowiczów. Może jak ktoś wymieniał , ma stare gdzieś na półce. Potrzebuję zepsute serwo razem z tym metalowym mocowaniem i tym plastikowym białym ramieniem z tyłu. Oczywiście za opłatą. Kontakt mailowy. jarek.kalisz.eltel@gmail.com
tdi19882 - 08-09-2019, 14:07
Witam. Mam już trzeciego Grandisa i tylko raz nie miałem problemu z tymi silniczkami. Ostatnio robiłem tył bo leciało tylko gorące powietrze a teraz mam problem z przodem. Leci tylko zimne powietrze. Panowie czy ktoś mi wyjaśni bo co jest ta plastykowa ścianka która trzeba uciąć? . Czy konieczne jest jej montowanie powtórne. ? Wyciągiem silniczek i tu podziękowania koledze który super opisał temat. Rozebralem na drobne części ten serwomotor oczywiście wcześniej zaznaczając położenie tego polksiezyca i okazało się że napęd z silniczka ten ślimak zeskoczyl. Więc się ucieszyłem że to tylko to założyłem nowy dłuższy ślimak żeby się to nie powtórzyło poskladalem tak jak było pozaznaczane i tu niespodzianka w aucie przy testach odkryłem że silniczek zatrzymuje się za wcześnie i nie domyka klapki i leci lekko ciepłe powietrze. Druga rzecz to jeśli kręce pokrętłem od temperatury bez klimatyzacji włączonej to do 24 stopni nic się nie dzieje dopiero jak prawie na maksa jest to załącza silnik na gorące powietrze. Inaczej jest z klimatyzacją skoki gdy kręcę ciepło zimno jest o wiele więcej i to juz od ok 20 stopni otwiera gorąco stopniowo. Czy macie tak samo bo napewno to działa też od temperatury zewnętrznej. Wczoraj to robiłem było ok.22 stopni. Najbardziej mnie interesuje temat tego niedomykania walczyłem z tym godzinę ale nawet jak ustawiłem ramię jak było zaznaczone po podpieciu wtyczki itak ustawił się silniczek po swojemu i o tę właśnie różnicę niedomyka. Nawet regulacja na blaszce jest zbyt mała. Oczywiście wszystko ręką sprawdzałem i chodzi lekko a sam silniczek ma tyle mocy że palcami go ciężko zatrzymać.
wichura1 - 01-10-2019, 08:51
W serwomotorze jest potencjometr, na tym dużym kole zębatym. Sprawdź czy nie jest wytarty w którymś miejscu, to on podaje informacje, w którym położeniu jest koło. Jeżeli masz koło od innego, może dostawać informację o zamknięciu zbyt wcześnie. Rozumiem, że potencjometr z kołem zębatym, przełożyłeś ze starego serwomotoru? Plastykowa ścianka to przegroda antybryzgowa. Jeżeli zacznie ciec nagrzewnica, a nie będzie przegrody, wrzątek poleci po nogach pasażera.
Rafał_12345 - 04-12-2020, 20:21 Temat postu: Koło zębate z opornikiem Witam
Odświeżę trochę temat, mam podobny problem tylko u mnie ścieżki są strasznie wytarte, czy ktoś ma sprawdzony zamiennik?
magicadm - 02-03-2021, 21:33
Rafał_12345 napisał/a: | ścieżki są strasznie wytarte |
Mam to samo.
Zastanawiam sie czy nie domontować zewnętrznego potencjometru. Serwisówka podaje wartości rezystancji przy max cold i max hot, więc może uda sie coś ustawić w osi.
moroszku - 10-07-2021, 10:46
Właśnie zamówiłem silniczek wg oznaczenia: 063700-7040 od LEXUS RX 300.
Do Pajero od pewnego czasu ciężko coś znaleźć.
Pozdrawiam
zyx - 19-10-2021, 00:03 Temat postu: Re: Koło zębate z opornikiem
Rafał_12345 napisał/a: | Witam
Odświeżę trochę temat, mam podobny problem tylko u mnie ścieżki są strasznie wytarte, czy ktoś ma sprawdzony zamiennik? |
U mnie też były trochę wytarte. Rozgiąłem nieco blaszki w bok tak aby sunęły po niewytartym i działa.
Casimirvs - 30-07-2022, 22:57
Witam zacnych forumowiczów.
Temat z serwomotorem podbije, ponieważ rozebrałem, wyczyściłem i złożyłem tak jak w manualu. Niestety silniczek nie zadziałał, więc rozebrałem jeszcze sterownik (pokrętło temperatury, siła nawiewu i pozycja nawiewu), również przeczyściłem ponieważ było troszkę nalotu tlenku na lutach.
Po złożeniu dalej nie działało
W ruch poszedł miernik i potencjometr na kole niby działa, niby dlatego bo wskazuje wartości w zależności od pinu od ~0,8 k Ohma do ~5,3 k Ohma. Napięcie na pinie wynosi 4,75 V.
Servo zadziałało raz bez montażu na przepustnicy i później cisza.
Macie pomysł co dokładnie może być (przetarty przewód, zimny lut)? Może ktoś ma jakiś schemat podłączenia (gdzie idą przewody), lub zna jakie wartości powinny wychodzić z potencjometru. Każda pomoc będzie mile widziana, ze względu na to że na rynku wtórnym na chwile obecną nie widziałem servo, które mógłbym kupić i sprawdzić, ale też może wina być po stronie sterownika lub przewodów.
wichura1 - 20-09-2022, 11:43
Sorry, że tak późno. Ściągnij https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=44396 tam jest dział Hassis Electrical ze schematami instalacji i wtyczek, oraz sposobami pomiaru.
|
|
|