To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Space Star Techniczne - [MSS 1.6] Awaria pompa wody, cieknie już trzecia pompa

marcin00015 - 23-06-2021, 18:03
Temat postu: [MSS 1.6] Awaria pompa wody, cieknie już trzecia pompa
Witam

W zeszłym roku w październiku zaczęło mi cieknąć z pompy wody, z zaworka bezpieczeństwa. Lało się dość konkretnie, ale tylko na postoju lub na jałowych obrotach silnika. Potrafiła nawet temperatura lekko skoczyć i wiatrak się uruchamiał.
Więc wymieniłem zepsutą pompę na pompę firmy no-name i po pół roku stało się to samo - znowu wyciek z zaworka, ale mniejszy niż za pierwszym razem. Pojawiała się mała kałuża na postoju i nic poza tym.
No to znowu wymieniłem pompę, tym razem na firmę Aisin i nie zgadniecie co się stało po niecałych dwóch miesiącach używania stało... znowu cieknie z zaworka. Teraz trochę bardziej niż poprzednim razem, bo ubytek płynu w zbiorniczku jest wyraźny.

o co chodzi? Czy problem jest gdzieś indziej czy takie wadliwe pompy produkują?

Nie wiem czy to ma związek ale dodam, że równo rok temu wymieniłem uszczelkę pod głowicą - spaliny dostawały się do układu chłodzenia. Układ chłodzenia nie był płukany.

Oraz, żeby było śmieszniej, zauważyłem dzisiaj, że płyn w zbiorniczku zmienił kolor na brązowy. Nie wiem kiedy to się stało, raczej niedawno, ale chyba jedno z drugim jest powiązane.

Bizi78 - 23-06-2021, 18:15

A co wlewałeś zwykłą wodę czy gotowy płyn :?:
marcin00015 - 23-06-2021, 19:51

Gotowy płyn, ale nie dam sobie ręki uciąć, że mechanik, albo ktoś dużo wcześniej nie wlewał wody.
W każdym razie płyn przez ostatni rok był ładny, przejrzysty. Kolor zmienił się niedawno i teraz jak wyciągnąłem trochę wody ze zbiorniczka to widzę, że jakiś syf się osadza na dnie.

kuba!!! - 23-06-2021, 20:03

Zrób test czy spaliny nie przedostają się do płynu. Jak tak to uszczelka pod głowicą lub głowicą walnięta. Przy wymianie uszczelki głowicą była sprawdzana? Jak głowicą i uszczelka ok to porządnie wypłukać układ i zalać płynem chłodzącym. I czy pewny jesteś ze to z pompy cieknie?
Bizi78 - 23-06-2021, 20:04

Prawdopodobnie to korozją.
Trzeba przepłukać układ, zalać nowy płyn i obserwować.

kuba!!! - 23-06-2021, 21:21

No ale jak ucieka zaworkiem to ciśnienie za duże i albo to głowicą lub uszczelka chyba że tak zamieniona chłodnica że się wszystko gotuje.
marcin00015 - 24-06-2021, 08:06

kuba!!! napisał/a:
Zrób test czy spaliny nie przedostają się do płynu. Jak tak to uszczelka pod głowicą lub głowicą walnięta. Przy wymianie uszczelki głowicą była sprawdzana? Jak głowicą i uszczelka ok to porządnie wypłukać układ i zalać płynem chłodzącym. I czy pewny jesteś ze to z pompy cieknie?


Była sprawdzana szczelność i planowana. Z pompy na 100%, po raz 3 z tego samego miejsca - zaworka bezpieczeństwa.

Bizi78 napisał/a:
Prawdopodobnie to korozją.
Trzeba przepłukać układ, zalać nowy płyn i obserwować.


To chyba zrobię w pierwszej kolejności. Tylko, czy to możliwe, że płyn mógł uwalać pompę przez te kilka razy?

kuba!!! napisał/a:
No ale jak ucieka zaworkiem to ciśnienie za duże i albo to głowicą lub uszczelka chyba że tak zamieniona chłodnica że się wszystko gotuje.


Tylko, że nie ma innych objawów, że to uszczelka poza tym, że cieknie z pompy. Temperatura sztywno się trzyma podczas jazdy, nie bulgocze w zbiorniczku ani nie wyrzuca woy.

Hugo - 24-06-2021, 20:23

To na pewno nie wina pompy wody, w moim Space Starze zakładałem jakaś najtańszą pompę w zeszłym roku i sucho.
kuba!!! - 24-06-2021, 20:50

Tylko użyj jakiejś płukanki a nie samej wody. Wiesz jak płukać układ?
marcin00015 - 25-06-2021, 11:15

kuba!!! napisał/a:
Tylko użyj jakiejś płukanki a nie samej wody. Wiesz jak płukać układ?


Tak, właśnie płukam układ. Spuściłem wodę z chłodnicy, wlałem płukanke firmy Prestone i zagrzałem auto, żeby płyn się dokładnie wymieszał. Włączyłem też grzanie, żeby do nagrzewnicy doszło.

Tylko teraz zauważyłem kolejny niepokojący objaw. Oprócz kapania wody z pompy doszło bulgotanie w zbiorniczku wyrównawczym, nie widziałem tego wcześniej, a sprawdzałem niedawno. I to już wygląda na uszczelkę pod głowicą :cry: . Ja rozumiem, że układ musi się odpowietrzyć, ale żeby bulgotało cały czas to trochę za dużo.

Poza tym wszystko ok, wentylator się nawet nie włączył, wskazówka temperatury sztywno na prawidłowym poziomie.

[ Dodano: 25-06-2021, 11:29 ]
Mam jeszcze jedną teorię. Może to przez zaworek w pompie z której kapie woda dostaje się powietrze do układu. Pompa próbuje zrobić ciśnienie i zasysa powietrze przez zaworek, które następnie wychodzi w postaci bąbelków w zbiorniczku.

kuba!!! - 25-06-2021, 11:36

Zobacz jeszcze w jakim stanie masz korek chłodnicy. Masz założoną instalację LPG? Na allegro możesz kupić tester na obecność spalin (CO2) w plynie chłodzącym, kostuje ok 15-25zł i bedziesz wiedziałczy to uszczelka.
Jako że mieszkasz w Warszawie to widzę że od ęki mają w Petrostar https://www.petrostar.pl/...cy-10ml,p917395
Zrób test i napisz co z niego wyszło?

[ Dodano: 25-06-2021, 11:38 ]
Zaworek działa w jedną stronę, chyba że dostał sie do niego np kawałek rdzy i go zablokował, ale to możesz sprawdzić.

Bizi78 - 25-06-2021, 12:11

Bulgotanie to może układ się odpowietrza.
Dodatkowo warto spuścić płyn też z bloku silnika.

marcin00015 - 25-06-2021, 15:33

kuba!!! napisał/a:
Zobacz jeszcze w jakim stanie masz korek chłodnicy. Masz założoną instalację LPG? Na allegro możesz kupić tester na obecność spalin (CO2) w plynie chłodzącym, kostuje ok 15-25zł i bedziesz wiedziałczy to uszczelka.
Jako że mieszkasz w Warszawie to widzę że od ęki mają w Petrostar https://www.petrostar.pl/...cy-10ml,p917395
Zrób test i napisz co z niego wyszło?

[ Dodano: 25-06-2021, 11:38 ]
Zaworek działa w jedną stronę, chyba że dostał sie do niego np kawałek rdzy i go zablokował, ale to możesz sprawdzić.


Korek chłodnicy wygląda ok. Ale to chyba zły trop, bo czy w takim układzie chłodzenia korek może mieć znaczenie? Za duże ciśnienie wody czy powietrza w układzie ma ujście w zbiorniczku wyrównawczym, który nie jest szczelny (ma taki wężyk którym dochodzi powietrze) i chyba raczej prędzej w zbiorniczku będzie bulgotać niż wypuszczać korkiem.

Tester muszę sobie ogarnąć, ale wyjechałem na wieś, więc tak szybko tego nie załatwię.


Bizi78 napisał/a:
Bulgotanie to może układ się odpowietrza.


No przy drugim płukaniu i ponownym rozgrzaniu silnika już nie bulgotało. Muszę to jeszcze poobserwować czy będzie bulgotać jak już zaleje płynem.

Bizi78 napisał/a:
Dodatkowo warto spuścić płyn też z bloku silnika.


Podpowiesz mi jak to zrobić? Odkręcając jakiś wężyk czy jest jakiś zawór? A potem jak zalać na nowo do bloku silnika, też do wężyka?
Bo tak się zastanawiałem, że jak wymieniam tylko wodę w chłodnicy to zostaje trochę w silniku. I teraz jak będę już zalewał płynem, to nie będę miał 100% płynu w układzie tylko dajmy na to 50% a drugi 50% to będzie woda.

Bizi78 - 25-06-2021, 15:47


marcin00015 - 25-06-2021, 17:16

Dzięki za schemat działania, ale nie znalazłem u siebie tych wyjść, może dlatego, że mój silnik to ani MPI ani GDI. Nie znalazłem też odpowietrzenia na obudowie termostatu.

W każdym razie zalałem już układ świeżutkim płynem. Weszło ok. 3L, mam nadzieje, że to wystarczy.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group