To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander II GEN Techniczne - Automat dcs6 w C crosser szarpie

Klaudek75 - 20-07-2021, 12:22
Temat postu: Automat dcs6 w C crosser szarpie
Posiadam C crossera 2.2 HDi z automatyczną skrzynią biegów dcs 6 biegów. Auto ma obecnie 120 tyś przebiegu, olej w skrzyni był wymieniany na 60tys i ja teraz na 120 tyś wymieniałem statycznie. Od jakiegoś czasu i to już przed wymianą oleju zaczął mi szarpać jak mu chcę mocniej wcisnąć gazu. Tzn jak z 2 na 3 i 4 przerzuca to jest taki trzask i szarpnięcie. Ktoś miał taki podobny przypadek? Co może być uszkodzone? Jak jeżdżę delikatnie to tego nie robi. Olej zalewalem zgodnie z normą Motul multi dctf. Też zauważyłem że od jakiegoś czasu podczas zimnego uruchomienia silnika na początku trochę faluje na obrotach, ale po chwili pracy wchodzi na równe obroty, może to mieć jakiś związek z tą szarpiącą skrzynią?
Moody - 25-07-2021, 00:11

Coś nikt nie odpisuje więc może ja coś zbliżonego.
Nie mam takiej skrzyni ale przerabiaem podobny temat w beemce swojej kobietki. Tam jest automat, inny, że tak powiem klasyczny ale generalnie automaty mają niektóre elementy wspólne.
Zużyły się zaworki - takie wałeczki w środku mechatroniki. Najprędzej dla biegów, o których piszesz - bo są najczęściej używane. Po prostu wyklepują się ich gumowe części zamykające obiegi.
Wyjąłem tę mechatronikę, wymieniłem komplet tych elementów i przy okazji olej, filtr itd. Potem skasowanie adaptacji i pomogło.
Auto wcale nie miało dużego przebiegu - pod 70tys (ale rocznikowo już trochę - starzenie).
Nie wiem czy to w tym przypadku to samo ale może chociaż da jakiś trop.

Klaudek75 - 27-07-2021, 22:46
Temat postu: Automat dcs6 w C crosser szarpie
Dzięki za odpowiedź, słyszałem o tych zaworkach, ale łudziłem się że jest to kwestia wgrania może jakiegoś oprogramowania. On to robi sporadycznie, można jeździć cały czas i nic nie czujesz, ale czasami jak mu podasz więcej gazu to nagle trzepnie. Nie wiem też czy nie jest to zależne od temperatury bo zimą chyba tego nie robił. Powiedz mi, czy sam sobie zrobiłeś te zaworki czy zlecaleś w
w jakimś warsztacie? Trzeba było wyciągać skrzynię?

Moody - 28-07-2021, 17:29

Sam robiłem. To było moje pierwsze spotkanie z automatem a mechanikiem nie jestem więc da się - samochód jeździ :)
Akurat w tym aucie (BMW 1) nie trzeba było wyciągać skrzyni. Wystarczy od spodu zdjąć miskę olejową i widać mechatronikę. Tę trzeba, wyjąć i rozpołowić.
I się pilnować aby nie powypadały różne historie z kanalików - kulki, czopki, sprężynki :mrgreen: Mieć komplet uszczelek na wymianę, wiedzieć gdzie jaka kolejność skęcania, momenty itd.

Nim się do tego ew. sam zabierzesz to poczytaj/pooglądaj o tym jak najwięcej w necie aby sobie nie narobić problemów. Dobrze się rozeznaj bo to i inny producent skrzyni i inny typ konstrukcji.

sampler - 28-07-2021, 20:15

Mówicie o dwóch różnych skrzyniach. DCS to skrzynia dwusprzęgłowa, która w PSA występowała sporadycznie. W BMW najprawdopodobniej był hydrokinetyk AISiN TC80. Konstrukcyjnie to dwie inne filozofie działania. W dwusprzęgłówce siadają na pewno szybciej sprzęgła ale na te szarpanie może pomóc zwykła adaptacja.
Moody - 28-07-2021, 23:02

@sampler
Nie czytasz z uwagą.
Przecież już na samym początku napisałem, że skoro nikt nie odpisuje to ja opiszę podobny przypadek na innym aucie i innej skrzyni.
Mimo, że różnią się konstrukcją i zasadą działania to obie łączy niewątpliwie element mechatroniki więc i przyczyna dolegliwości może być podobna - a przynajmniej warto sprawdzić trop zwłaszcza, że to najtańsza opcja.

W dwusprzegłówce są dwa sprzęgła u mnie 4 + 2 hamulce. Jeżeli szarpie to znaczy, że sprzęgła są źle sterowane a przecież steruje nimi mechatronika.

To BMW ma skrzynię firmy ZF (6HP19).
Mnie na to szarpanie powtórna adaptacja nie pomogła. Przeprowadziłem ją chociaż bardzo to odradzają gdy nic w skrzyni nie było grzebane.
Były zużyte tłoczki zaworków i tyle.

Klaudek75 - 30-07-2021, 09:16

Czy tzw. adaptacja to jest zabieg którą może wykonać tylko serwis?
Moody - 30-07-2021, 15:41

Adaptacji dokonuje komputer skrzyni biegów :)
Można mu ją ew. skasować.
Jeżeli masz dostęp do interfejsu diagnostycznego to możesz samodzielnie.
Jaka to opcja w programie to nie powiem bo nie mam takiej skrzyni.

schoooters - 13-06-2025, 12:05

Napisz proszę czy temat został rozwiązany, o koszcie naprawy i kto ją wykonał. Posiadam taki sam problem. Zestaw zaworów znalazłem na allegro za 1700zł pytanie czy bawić się w to samemu i czy wymiana rozwiąże problem?
Moody - 18-06-2025, 12:57

Tak u mnie pomogło. Za szarpanie bardzo często odpowiadają elektrozawory tak więc warto sprawdzić (najpierw poziom oleju).
Jak już pisałem w moim przypadku sprawa dotyczyła innego auta i innej skrzyni.

Ale w każdej tego typu skrzyni (sterowanej hydrokinet.) masz mechatronikę więc analogia jest.
U mnie zawory można wymienić po jej wyjęciu ze skrzyni. Ale aby wymienić przy okazji te wszystkie kulki, czopki, grzybki itd to już trzeba ją rozpołowić - a to już bardziej hardcore.
Potem oczywiście trzeba przyuczyć komp skrzyni do nowej rzeczywistości.

Zrobiłem to samodzielnie (nie jestem mechanikiem żadnej specjalności ale lubię grzebać i nie lubię mechaników).
Dużo szukałem dokumentów i porad w necie.
Czy to było mądre? - Nie wiem. Auto w każdym razie jeździ i biegi zmienia.
Nie zachęcam i nie zniechęcam.
W każdym razie nim zaczniesz coś robić i kupować to się b.dobrze rozeznaj.

Żadnej diagnostyki nie polecę bo nigdzie z tym nie byłem.
Wystrzegaj się jednak takich co mają kompleksowe usługi np regeneracji wtrysków czy turbo
bo bądź pewien, że jak im opowiesz o problemie to będą najpierw proponować właśnie to.
Złotów? - W Poznaniu jest jakiś uznany zakład od skrzyń. Na YT prowadzą kanał.

Ag1968 - 19-06-2025, 14:01

W tej skrzyni dwusprzeglowej rozpadają się elementy plastikowe tłumików drgań. W Outlander jest to skrzynia power shift z forda żywcem przełożona prawie 1 do 1. Te rozpadniete elementy idą na mechatronike i zawory i szarpie. W C crosser pewnie będzie podobnie. Polecam forum Forda i częste wymiany oleju. Na pocieszenie dodam że w fordach te skrzynie padały masakrycznie, w Volvo też. A w Mitsubishi jest podobno lepiej. Tak mi powiedział spec od power shift.

Podnieśli tam dla Mitsubishi max moment dla tej skrzyni i jakoś lepiej działa dieslu niż w benzynie bo się wysoko silnik kręci.w benzynie i bardziej po dupie dostaję mechanika

Regeneracja 10;tys



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group