To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Ogólne - Problem z identyfikacją podzespołu

wojak999 - 27-11-2023, 11:45
Temat postu: Problem z identyfikacją podzespołu
Chłopaki co to jest ta czarna puszka w kształcie walca, która znajduje się pod skrzynką z bezpiecznikami ? Silnik 4G93 Carisma 1.8 GDI 122 KM 2002 rok lift wersja elegance
Bizi78 - 27-11-2023, 14:03

Jeśli chodzi o to co na fotce to jest to filtr oparów paliwa czy jakoś tak.


wojak999 - 27-11-2023, 14:45

Tak, już wiem, znalazłem to na japanparts.ru. A to coś się wymienia okresowo ?
Bizi78 - 27-11-2023, 18:21

Raczej się tego nie wymienia.
apg2312 - 27-11-2023, 20:24

Cytat:
Pochłaniacze par paliwa są elementami, których się nie serwisuje. Z tego względu muszą one wytrzymywać co najmniej 15 lat lub 150 tys. mil przebiegu.

https://intercars.pl/blog/akcesoria-samochodowe/pochlaniacze-par-paliwa-co-to-takiego/
Z tym, że oczywiście można go wymienić. Czy to w czymś pomoże ?? Bo ja wiem ?? Ale na pewno nie zaszkodzi ;)

wojak999 - 27-11-2023, 21:32

No mój gruz ma już 22 lata zaraz i 260 000 km i mam z nim problemy bo nierówno pracuje i telepie silnikiem i przygasa i osiągi słabe i spalanie duże. I podejrzewam że rozrząd przestawiony jest bo ciężko pali na zimnym i klekocze spod maski. Dałem jakiemuś debilowi rozrząd wymienić ze 4 lata temu i nic chyba nie zrobił i mnie skasował. Takiego to za jaja powiesić. W sumie filtrów nie wymieniałem przez 7 lat odkąd ją mam bo te filtry to jakaś porażka w tym aucie, w baku pomontowane. A to też może powodować to co opisałem.
apg2312 - 27-11-2023, 23:40

Niestety, masz silnik, którego w Polsce (pewnie nie tylko w Polsce) mało kto chce dotykać i robić. GDI póki chodzi, to chodzi, ale jak zaczynają się problemy, to amba ;)
Filtr oparów :
Cytat:
Jego działanie w dużym skrócie jest dosyć proste. Ma on za zadanie absorbować opary paliwa ze zbiornika, a następnie samoczynnie się oczyszczać, oddając je do układu dolotowego silnika. Montowany jest on zatem pomiędzy kolektorem ssącym a zbiornikiem. Pochłaniacz zawiera pojemnik z węglem aktywowanym, który pochłania opary trafiające do niego na skutek wzrastającego ciśnienia par paliwa.

Pochłaniacz ma oczywiście ograniczoną pojemność i dlatego jest on regularnie oczyszczany podczas jazdy samochodem. Część zasysanego powietrza przez jednostkę napędową trafia do filtra pochłaniacza. Przepływając przez niego, powietrze „zabiera” ze sobą szkodliwe węglowodory i wzbogaca o nie mieszankę paliwowo-powietrzną. Cały proces jest kontrolowany przez komputer, aby nie zakłócić prawidłowego procesu spalania.

Wymienić owszem, możesz, koszt nie jest chyba wielki, ale jakoś wątpię, że to coś da.
Prędzej poszukaj jakiegoś normalnego, kumatego mechanika, który po pierwsze sprawdzi ustawienie rozrządu i w razie potrzeby go wymieni (po 4 latach starego bym nie zakładał), sprawdzi co klekocze - mogą być popychacze zaworów, wtedy albo regulacja, albo czyszczenie ew. wymiana hydropopychaczy. Do tego sprawdzenie i czyszczenie układu paliwowego, przepustnicy, sprawdzenie instalacji elektrycznej...możliwości jest sporo, dlaczego ciężko odpala. Może ktoś z Twoich okolic poleci jakiś zaufany warsztat ??

Krzyzak - 28-11-2023, 07:53

Nic nie da - jak paliwo paruje w baku to się gromadzi także w tym filtrze. Po przekroczeniu pewnych obrotów opary z niego są puszczane przez zawór "Purge" do kolektora ssącego.
kipp3r - 28-11-2023, 14:09

jak nie jest zatkany to zostawić zapomnieć, jak zapchany to wydłubać - szkody dla auta nie będzie
wojak999 - 28-11-2023, 14:39

apg2312 napisał/a:
Niestety, masz silnik, którego w Polsce (pewnie nie tylko w Polsce) mało kto chce dotykać i robić. GDI póki chodzi, to chodzi, ale jak zaczynają się problemy, to amba ;)


To świadczy tylko o tym że w Polsce są w większości słabi mechanicy

apg2312 - 28-11-2023, 15:31

To świadczy o tym (nie wiem, czy wiesz), że silnik GDI zainstalowany w Carismach i pokrewnym Volvo był pierwszym SERYJNIE montowanym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Raz, bolączki wieku dziecięcego, które w większości usunięto w policie, a dwa - ciut inna konstrukcja i zasada działania. Nawet w ASO Mitsubishi mało który mechanik potrafił sobie z tym silnikiem dać radę, oczywiście, pomijam wymianę świec czy oleju ;)
Silnik jako taki nie jest zły, i w porównaniu do zwykłego 1.8 ciut mocniejszy i trochę bardziej oszczędny. Ale jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa i oleju, no i wymaga od czasu do czasu pewnego nakładu pracy na obsługę i konserwację. Tylko tyle.
Są ludzie, którzy wiedzą co i jak, ale jest ich mało, nawet wziąwszy pod uwagę, ze Carismy montowano w latach 1996-2004, zresztą w Holandii ;) Z drugiej strony, zmontowano przez te 8 lat trochę ponad 385 tyś Carism, ale pamiętaj, że stosowano tez zwykłe, wolnossące silniki 1,3, 1,6, 1,8, 1,8 MSX oraz 3 rodzaje diesli, więc silniki GDI to był tylko jakiś procent z tych 385 tyś. aut ;)
Ale ogólnie masz rację, chociaż nie jest to temat dyskusji, znaleźć w Polsce dobrego mechanika...to trzeba się sporo naszukać.
W każdym razie, jeśli masz jakieś pojęcie o mechanice i przynajmniej podstawowe narzędzia, to sporo rzeczy możesz zrobić przy aucie sam. Na naszym Forum jest opisane chyba wszystko ;) , a i z częściami nie powinieneś mieć problemu, czy z zamiennikami, czy nawet z częściami ori - w najgorszym razie poczekasz az ASO sprowadzi części z magazynu z Holandii.
Service manual też możesz na Forum pobrać, niestety, po angielsku.

wojak999 - 28-11-2023, 21:18

Niestety nie mam doświadczenia w grzebaniu przy autach. Z teorii jestem kumaty dzięki internetowi ale sama teoria nic nie da jeżeli boisz się cokolwiek dotknąć żeby nie zepsuć. Ten silnik jest mega zrywny i palił mi 6-6.5 l w mieście. Jak go kupiłem i jechałem do domu to aż się śmiałem taka była przyjemność z jazdy. Teraz zmulony jest i 9.1 l pali. Nie wiem czy przetrwa ten silnik tę zimę. :(
apg2312 - 29-11-2023, 01:53

wojak999 napisał/a:
Niestety nie mam doświadczenia w grzebaniu przy autach

Od czegoś trzeba zacząć.
Tu masz wszystko opisane, często ze zdjęciami, a na YT masz też filmiki.
Wiadomo, nie polecam, żebyś chwytał się od razu za wymianę rozrządu czy kapitalkę silnika ;) Ale wbrew pozorom naprawdę sporo rzeczy można zrobić samemu.
wojak999 napisał/a:
Ten silnik jest mega zrywny

122/125 KM/174 Nm, i uważasz, że zrywny ??
Fakt, ja miałem zwykły 1,8 115KM/162 Nm, ale Carismy zrywnym autem bym nie nazwał. Zresztą, 10 s do 100 km/h....no, 25 czy 20 lat temu to był nawet spoko wynik, szczególnie w porównaniu do powiedzmy 126p, Trabanta, Łady czy Poloneza ;) , ale teraz ??
wojak999 napisał/a:
i palił mi 6-6.5 l w mieście

To przyznaję, niezły wynik. szkoda tylko, że do GDI praktycznie nie idzie założyć LPG ;)

Krzyzak - 29-11-2023, 11:56

apg2312 napisał/a:
jest bardzo wrażliwy na jakość paliwa i oleju
to była oficjalna wersja, dlaczego Mitsubishi wycofało się z Europy z GDI - niska jakość paliw
ross - 30-11-2023, 11:15

Nowe paliwo nie nadaje się do GDI


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group