Problemy techniczne - Blok silnika 4G3.
Adampio - 08-04-2024, 11:31 Temat postu: Blok silnika 4G3. Dzień dobry,
znabyłem kamperka na L300 z silnikiem 4G32 (1,6 litra) i planuje montaż klimy. Jak zwykle podstawowy problem to montaż sprężarki.
W starym (sprzed 19 lat) wątku:
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=1234
znalazłem obszerną listę samochodów z silnikami grupy 4G3.
Czy wszystkie te pojemności miały ten sam blok i tylko różne średnice cylindrów?
Bartek - 08-04-2024, 13:01
Zasadniczo tak jest, ale..... mogą pojawić się różnice w mocowaniach osprzętu między blokami silników RWD i FWD, jak również niestety między rocznikami. Łapa do kompresora klimy jest stosunkowo łatwa do dorobienia ze stadardowych profili hutniczych gr. 6 mm - dorobienie może być łatwiejsze niż kupienie oryginału (najprędzej od Eclipse i jemu podobnych - ale będzie to od 1.8 FWD, więc nie zagwarantuję, że będzie pasowało bez przeróbek). Ja osobiście dorobiłem 2 łapy (do 4g63 i 6a13), Krzyżak z tego co wiem też dorobił do swojego 4g37
Krzyzak - 09-04-2024, 06:24
Na 100% nie będzie pasować od 4G63 bo łapa rodziny 4G3 jest zupełnie inna. Ja w tym celu dorobiłem kilka elementów z blachy 10mm, które stanowią "międzymordzie" między blokiem 4G3 a łapą do sprężarki od 4G6. Ponadto mocowanie oryginalnego napinacza do łapy poduszki silnika - tu też rzeźba w postaci stalowego bloczka 5x3x3 cm. I na koniec dorabiana piasta na koło pasowe - celem założenia drugiego koła pasowego na 4 rowki zamiast oryginalnego klinowego (sprężarka 4G3 ma pasek na gruby klin i taki też element jest na kole pasowym wału).
Największy problem to miałem z zakupem skraplacza i osuszacza (brak w sprzedaży) - założyłem używane i jest OK. Można go rozwiązać przez dorobienie tych elementów z uniwersalnych oraz gięcia przewodów z miedzi.
Bartek - 09-04-2024, 09:50
| Krzyzak napisał/a: | | Na 100% nie będzie pasować od 4G63 bo łapa rodziny 4G3 jest zupełnie inna. |
To oczywiste, chodziło mi o to, że w obrębie rodziny 4g3 mogą być różnice. Bloków 4g6 widziałem 3 różne w obrębie mocowań osprzętu....
Adampio - 15-04-2024, 16:01
| Krzyzak napisał/a: | Ja w tym celu dorobiłem kilka elementów z blachy 10mm, które stanowią "międzymordzie" między blokiem 4G3 a łapą do sprężarki od 4G6. Ponadto mocowanie oryginalnego napinacza do łapy poduszki silnika - tu też rzeźba w postaci stalowego bloczka 5x3x3 cm. I na koniec dorabiana piasta na koło pasowe - celem założenia drugiego koła pasowego na 4 rowki zamiast oryginalnego klinowego (sprężarka 4G3 ma pasek na gruby klin i taki też element jest na kole pasowym wału).
Największy problem to miałem z zakupem skraplacza i osuszacza (brak w sprzedaży) - założyłem używane i jest OK. Można go rozwiązać przez dorobienie tych elementów z uniwersalnych oraz gięcia przewodów z miedzi. |
Dorabiania się nie boję, bo wtedy wiem co mam
Z przyjemnością bym się spotkał w realu, jeśli ten silnik/auto jest jeszcze w Twoim posiadaniu. Ewentualnie pogadał przez telefon (603585206)
Znalazłem taki wątek:
https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1523869
ale użytkownik @L3004WDAC (z mojej wsi) ostatni raz logował się na Forum w styczniu b.r. i nie odzywa się na moje pytania i w wątku i na PW.
Poza sprężarką problem widzę też w parowniku. Jeszcze nie badałam kanałów powietrznych w L300, więc nie wiem czy jest tam miejsce na parownik. Na dalekowschodnich filmikach Jutuba skraplacz do Deliki L300 montują zwykle poziomo do samochodem, a zupełnie sporadycznie przed chłodnicą.
Co do parownika to wygląda, że są dwie szkoły, albo nie jest to problem albo montują dodatkową "dmuchawę zimnego" pod deską, czego bym wolał uniknąć.
Krzyzak - 16-04-2024, 06:09
Niestety u mnie reala już nie ma - auchan ich kupił
Z Warszawy to masz Bartka na miejscu, ja to trójmiasto.
Jeśli masz oryginalny parownik to - przynajmniej u mnie tak było - wyciągasz plastikowy tunel, zaślepkę w ścianie grodziowej i zakładasz parownik. Skraplacz montowałem klasycznie, przed chłodnicą cieczy bo tam są fabryczne miejsca na niego a także drugi wentylator się wtedy montuje (instalacja jest w okolicy i u mnie miała 3 wtyczki - na silnik wentylatora, na przekaźnik i na czujnik ciśnienia do osuszacza).
Bardzo ważne aby podczas zmiany czynnika, a to na pewno będziesz robił bo zmieniasz z R12 na R134a, zmienić wszystkie oringi i tu masz ułatwione zadanie, bo w Warszawie jest firma, która takowe w systemie calowym oferuje. Sprzedaje w paczkach po 10 sztuk, będziesz zapewne potrzebował 4 rozmiary: 1/4, 5/8 i jeszcze jakieś 2 rodzaje, niestety nie pamiętam. Używałem wtedy katalogu części i dochodziłem do wymiarów po informacjach w internetach.
jacek11 - 16-04-2024, 15:46
A jak by tak zamontować elektryczny kompresor? Wtedy pakujemy go tam gdzie wygodnie. Tyle, że akumulator większy by był potrzebny, i zarazem alternator.
Adampio - 22-04-2024, 22:39
| Krzyzak napisał/a: | | Jeśli masz oryginalny parownik to - przynajmniej u mnie tak było - wyciągasz plastikowy tunel, zaślepkę w ścianie grodziowej i zakładasz parownik. Skraplacz montowałem klasycznie, przed chłodnicą cieczy bo tam są fabryczne miejsca na niego a także drugi wentylator | Ja mam silnik centralnie, bo to Delica. Czyli raczej nie mam grodzi i wiatrak na wisko, a nie elektryczny. Jeszcze nie oglądałem tuneli nadmuchowych, ale na przykład nawiew na nogi mam uruchamiany odrębna dźwignią przy lewym kolanie kierownika.
Porobię fotki chłodnicy, może jest przed nią jakieś miejsce.
| jacek11 napisał/a: | | A jak by tak zamontować elektryczny kompresor? | To już chyba prościej byłby mały klimatyzator gabinetowy, trzeba by tylko wyciąc dziurę na wydmuch gorącego powietrza, ale że, poza szoferką, cała buda jest blaszano-styropianowo-sklejkowa to nie problem.
Rozważałem taki temat przed montażem klimy w VW T4 i jednak wykosztowałem się na klimę klasyczną
Krzyzak - 23-04-2024, 06:24
Wczoraj przeglądałem otomoto i rzucił mi się w oczy taki samochód:
https://www.otomoto.pl/os...a-ID6Gjw59.html
zapytałbym czy ma klimę, byłoby trochę gratów (chociaż tam jest diesel i na pewno inne podejście).
Wisko to właśnie kojarzę z diesli - wentylatorek z chłodzeniem silnika, ale stawiam zapałki za banany, że jednak masz ścianę grodziową i normalne wentylatory montowane na chłodnicy i skraplaczu.
A co do klimy typu wszystko w jednym - miałem dawniej w domu, ale wydajność słaba i hałas ogromny. Zrobiłem uprawnienia f-gaz i założyłem splity (czyli de facto taki system jak normalnie w aucie występuje) i to jest to.
Adampio - 23-04-2024, 14:22
| Cytat: | | Wisko to właśnie kojarzę z diesli - wentylatorek z chłodzeniem silnika, ale stawiam zapałki za banany, że jednak masz ścianę grodziową i normalne wentylatory montowane na chłodnicy i skraplaczu. |
W weekend porobię fotki i je udostępnię. W mojej Delice silnik jest pod fotelami szoferki być może przed chłodnicą jest jeszcze jakies miejsce na drugą (skraplacz) ale sprawdze to podczas robienia zdjęć
|
|
|