To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[07-XX]Lancer CYxA Ogólne - [CY3A 1.8] Radio android i akcesoria (tak zwane opcje).

MiGoni - 17-11-2024, 13:33
Temat postu: [CY3A 1.8] Radio android i akcesoria (tak zwane opcje).
Witam :mrgreen:
Nie jestem mechanikiem, nie jestem elektrykiem, jestem zwykłym fanem Mitsubishi szczególnie Lancer'a, a EVO to już w ogóle...
Jednak nie przeszkodziło mi to podjąć się samodzielnego przerobienia fabrycznego radia na 'jaka by nie była' stację multimedialną, tylko po to aby nie puszczać piosenek z transmitera BT z gniazdka zapalniczki.. :twisted:

Stworzyłem temat w celu informacyjnym z jakimi przeszkodami i doznaniami przyszło mi się zmierzyć po zakupie i odbiorze paczki z chińską Radiostacją Android z dodatkami, w moim przypadku jest to 'jakiś chińczyk' - ProJack 9001 od polskiego dostawcy, po opiniach i sugestiach w opisie sprzedawcy zdecydowałem się na wersję 4gb.
W zestawie znajdowały się: 2 małe niededykowane kamerki (back-cofania oraz rear-rejestrator z przodu), kabelek RCA do VideoOut(dla dedykowanej kamery cofania) z dwoma antenkami BT i WiFi na kostce 3pinowej, 2 kable USB (podpinane z tyłu radia na kostki 6 i 4 pinowe), wiązka zasilająca, wiązka wielopinowa z kablami RCA i kablem jackiem :lol: do mikrofonu oraz modem SIM (który pinami znajduje się w tej kostce), do koszyka osobno wrzuciłem zewnętrzny mikrofon oraz interfejs OBDII BT ELM327, a potem jeszcze musiałem i tak dokupic wiązkę z CanBusem (choć według opisu jest przeznaczony do lancerów z Rockford'em lub z budowaną fabrycznie nawigacją).

Po krótkim prologu mogę przejść do wstępu. Tu już zacznę rozwijać przeszkody, o których wspominałem wcześniej, nie są one uporczywe, w niczym nie przeszkadzają o ile jest się świadomym co się kupuję i jest się gotowym na ewentualne poprawki czy niedogodności. Po kolei...

Do niedawna zostałem dumnym 'monterem' radiostacji android z dedykowaną ramką na dziurę pozostawioną po radiu fabrycznym. Tu pierwsza przestroga, uczcie się na moich błędach! Po zdjęciu listwy z pulpitu trzeba odkręcić panel z kontrolkami pasów i z awaryjkami (trzyma się na 3 śrubach) a po odkręceniu po lewej jest pierwsza kostka ale trzeba uważać szczególnie na prawą stronę, bo jest tam taśma 8 pinowa połączona z panelem guzików od fabrycznego radia, w moim przypadku nawet nie szarpnąłem a i tak odłączyła się mimowolnie i nie zdążyłem nawet zauważyć skąd ona się odczepiła wzruszyłem ramionami i kontynuowałem rozbieranie. Następna do ściągnięcia była ramka, najpewniej jest chwycić palcami od dołu z lewej lub z prawej strony zapierając się ciągniemy z czuciem do siebie praktycznie same odchodzą zaczepy i idziemy po kolei, środek, góra i powtarzamy to samo z drugą stroną. Za panelem znajduje się pucha i tu trzeba uważać, jeżeli wcześniejszy panel zostawiliśmy wiszącego na wiązce, a wspomniana taśma została odpięta i też wisi na tym panelu to uważajcie aby nie dotknęła wszystkimi pinami o metalową puszkę naszego radia, inaczej może polecieć dymek :biggrin: i przy próbie uruchomienia podłączonej nowej stacji android możecie się zdziwić czemu nie działa. Otóż miałem taką sytuację i z początku zignorowałem dymek i miałem nadzieję że nic się nie stało i będzie działać, bo czemu nie? :rolleyes: No i nie zadziałało, spinałem, przepinałem kabelki żółty z czerwonym i na odwrót i nic... poniszczyłem sobie kostkę idącą z wiązki oryginalnej samochodowej, dokupiłem specjalnie CanBus(choć właściwie nie musiałem ale i tak się w dalszej innej sytuacji przydał) tylko po to aby dalej nie działo po przekręceniu stacyjki. Nie miałem już weny ani pomysłów co dalej... miałem się poddać ale co to to nie; podłączyłem zasilanie do starego radia i ono też nie załączało, więc to nie chińczyk był zepsuty, okazało się że taśma 8 pinowa ma jedną nitkę przepaloną i ten dymek miał jednak znaczenie i poszło w bezpiecznik... 'niebieski 15A, pozycja 7(radio) w skrzyni bezpieczników' podmieniłem bezpiecznik z zapalniczki i wszystko zaczęło hulać! :hello1: Tak więc pilnujcie się i nie bierzcie ze mnie przykładu :D
Ok. Nowe radio podłączone, działa(najpierw podłączyłem bez CanBusa).. załącza się logo MM, potem androida i strona główna się ukazuje, ogólnie działa, BT połączył z telefonem, WiFi połączyłem z domem, potem włożyłem kartę SIM do modemu- działa(slot jest na starego typu karty na te duże, nanoSIM idzie włożyć ale trzeba odpowiednio dopasować na druciki i przydusić blokadą. Poruszanie się po interfejsie jest ok, jak po tablecie, żadna filozofia... ale w moim przypadku nie było to takie oczywiste, bo np nie mogłem przepisać klawiszy z kierownicy(po wymianie nie działało mi sterowanie mediami) gdy wchodziłem przez "Mój Samochód" czy "ustawienia fabryczne", nawet zamieniłem wiązkę zasilającą bez CanBusa na tą z CanBusem myśląc że tu leży przyczyna, lecz nie do końca, problem był ten sam pomimo że aktualizowałem SYS i CAN w informacjach o samochodzie, w ustawieniach fabrycznych ponoć trzeba canbus przepisać do marki, więc to uczyniłem a jedyną sensowną opcją była "Linia Lancer X(2008- do któregoś tam..) a moje Mitsu mam akurat z 2008. No cóż... też nie pomogło. Pogrzebałem, pochodziłem po aplikacjach tracąc wszelką nadzieję zauważyłem jakąś osobną aplikację "SWSteering" czy coś takiego, wchodzę i myślę pewnie nie będzie i tak działać... ale zadziało.. :shock: Banan na ryjku momentalny, yes udao się!

Coś mnie się wydawało że CanBus do tego nie był wcale potrzebny, ALE nie odpiąłem go z konkretnego powodu, pierwotna wiązka zasilająca z zestawu nie miała obwodów do głośników(przez co w mikserze nie mogłem wybrać strefy nagłośnienia) , były tylko może dwa kabelki od jednego głośnika... bo reszta była w osobnej kostce wielopinowej z RCA, modemem itd, Wiązka zasilająca miała jednak przejście i przez CanBus i wyjście na dwie wtyczki, zasilającą dużą i głośnikową małą( i teraz mogę operować która strona ma głośniej grać).

Moim poważniejszym problemem na ten moment są kamerki, po ustawieniu odpowiednich formatów, obie są AHD1080 DVR USB więc takie miałem opcje wybory w radiu i takie wybrałem, w aplikacji kamerek widać, że kamerka cofania, którą przykleiłem nad tablicą za klamką bagażnika wyświetla obraz; bez lini pomocniczych, mnie to jeden kij, ja tego nie potrzebuję, ale gadżet jest to i go wykorzystuję, dla żony chociaż ;-) i tu kolejne ale... wpiąłem oczywiście według instrukcji czerwony kabelek który tam wisiał przy konektorze do lamki cofania, przy radiu też taki wychodzi to miałem go wpiąć w kabelek z kostki zasilajacej, jest to 3 kabelek licząc od masy, no to mu zrobiłem rozgałęzienie i szybko złączkę, po tym wszystkim nie przełącza automatycznie na kamerę po wbiciu biegu wstecznego.
Jeśli chodzi o przednią kamerę... to po prostu nie mam pomysłu jak ją poprowadzić aby nie było dużo kabli ma wierzchu 😅
Jeszcze na koniec.. oba USB mam podłączone, ale zamiast łączyć się z telefonem to one tylko ładują i nic więcej, a interfejs OBDII BT ELM327 nie łączy się wgraną już apką Touge, połączyła się tylko z jakąś pobraną którą jest i tak płatna. Tyle i aż tyle 😇

Dobra, kończę te litanię, chciałem się poprostu podzielić swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami, uwagami jako zwykły laik. Zapraszam do dyskusji oraz podzielenia się waszymi :-)

sampler - 17-11-2024, 19:44

Linie kamerek jeżeli nie ma dodatkowych kabelków przy kamerze do konfiguracji (do przecięcia)
powinny być możliwe do włączenia w ustawieniach fabrycznych panelu. Powinna być nawet opcja dynamicznych linii (będą reagować na ruch kierownicy jeżeli w aucie jest czujnik kąta).
Kabelek przy kamerze ten czerwony to jej zasilanie przy cofaniu. Aby przy wrzuceniu R obraz pojawiał się na panelu musi być też sygnał wprowadzony na radio androida tym samym sygnałem co przy kamerze lub po CAN.

MiGoni - 17-11-2024, 20:59

Czarne złącze należy do kamery rejestrującej.

Żółte złącze to kamera cofania- dorysowałem czerwoną linię jak idzie czerwony kabelek zasilający (bo na zdjęciu jest zasłonięty innymi kablami), jest on po obu stronach złącz, przy radiu jest krótszy, a z tyłu do lampy jest dłuższy


Ten krótszy w dziurze po radiu podłączyłem według instrukcji jaką podaje dostawca radia do kabelka brązowego(Back/rev) w kostce zasilającej, na obrazie nr pinu 11

Spootnick - 20-11-2024, 21:26

A to nie jest czasem tak, że ten czerwony przewód to jest zasilanie kamery i podłącza się go albo do lampy cofania albo jak jest taka możliwość to właśnie z przodu gdzieś z kostki gdzie jest plus po wbiciu wstecznego? Czy na pewno trzeba go podłączyć z tyłu i z przodu? A sam sygnał wstecznego radio chyba bierze z canbusa.
MiGoni - 20-11-2024, 22:04

Też mnie się tak właśnie wydaje, bo szukając rozwiązań po necie po mimo innej wersji radia na schematach mieli tylko jeden kabelek zasilający z tyłu i to im działało. W każdy razie na ten moment dałem sobie spokój narazie z tym ciągłym rozbieraniem plastików :p
No i mam jeszcze problem z aplikacją AUX, pod którą są kamerki na kostce pinowej podpięte, mianowicie gdy chcę z niej obraz zobaczyć wyskakuje mi komunikat o tym że w trakcie jazdy nie można oglądać, mimo że mam kluczyk tylko na ACC. :?
Z tego co się dowiedziałem to ponoć masę trzeba poprowadzić po break czy coś takiego.

Crumper - 23-06-2025, 14:30
Temat postu: Re: Radio android i akcesoria (tak zwane opcje).
MiGoni napisał/a:
ale trzeba uważać szczególnie na prawą stronę, bo jest tam taśma 8 pinowa połączona z panelem guzików od fabrycznego radia, w moim przypadku nawet nie szarpnąłem a i tak odłączyła się mimowolnie i nie zdążyłem nawet zauważyć skąd ona się odczepiła



siema odkopuje temat:

wymieniam radio ori na androidowe. Pytanko:

ta taśma (znam jej lokalizajce) musi być wpięta jakoś sp[owrotem do radia andoidowego ?
jakie spełnia/spełniała zadanie przy radiu fabrycznym ?

na YT ktokolwiek nie wymienia radio to albo tej taśmy nie ma.. albo po prostu olewa temat ....

remi - 19-07-2025, 08:52

jeszcze coś dodam jeżeli chodzi o montaż chińskiego radia. Jak ja swoje zamontowałem to denerwowałem się, że trochę odstaje, że szparki są....okazało się, że nie zwróciłem uwagi na banalną rzecz. Jak wymontowujecie oryginalne radio, to trzeba z niego wyciągnąć jakby wsuwki (u mnie były koloru białego) i zamontować je do chińskiej ramki. Ja jak wyciągnąłem radio, to część z nich została w radiu oryginalnym, a część w aucie i tam gdzie ich nie było to odstawało.
Faktycznie ja montowałem radio za pierwszym razem tak na szybko przed pracą, więc nie zwróciłem na to uwagi.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group