To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EAxx] Wymiana paska napędu klimy

JaGrab3 - 06-04-2008, 22:06
Temat postu: [EAxx] Wymiana paska napędu klimy
Witam,
Podczas grzebania pod maską zauważyłem dziwne dźwięki z okolicy pasków, jakiesś hrobotanie, okazało się że pasek klimy pęka, część juz odpadła a część rozwarstwia się na długości kilkiudziesięciu cm. Chcę go wymienić, mam pytanie co do naciągu, czy wystarczy samo poluzowanie/dokrecenie śruby naciągu (kreci sie u mnie swobodnie, moge naciągać penie też luzować) czy należy też użyć kontry, ktora prawdopodobnie znajduje sie wewnątrz koła napinającego, ale niestety prawie nie mam do niej dostępu. Pytam, bo nie wiem czy przypadkiem wcześniej mechanik nie dociągnął tej kontry, lub ona poprostu nie musi byc używana...

Ps. Grzebanie pod maską bylo zwiążane z montażem BLOSA :) .
O tu

[ Dodano: 07-04-2008, 14:20 ]
No dzisiaj pooglądałem i znalazłem przyczyne rozwarstwienia paska klimy/wspomagania.
Otóż jakis czas temu pisałem o wymianie koła napędowego, znalazłem takie koło nowe na allegro, zgodne wymiarami z oryginałem, z jedyną różnicą, mianowicie nowe koło było 4 rowkowe a stare 5 rowkowe.
Mechanik nie sprawdził, powiedzial ze jest git... no i założył 5 rowkowy pasek na 4 rowkowe koło.
No i tu jest zonk, wiem ze teraz powinienem znowu zmienic koło na 5 rowkowe, ale niestety to jest najkosztowniejsze posunięcie.
Mam pytanie do galanciarzy wczesniejszych niż EA, czy tam istniały paski 4 kowkowe, ale taki ktore napedzały klime i wspomaganie? Z tego co patrzyłem to są 4 rowkowe ale są krótsze... Jeszcze ew jest mozliwość dobrania 4 rowkowca pod taką długość jak oryginał, lecz niestety nie wiem jak to zrobić?
Prosze o sugestie i rady

[ Dodano: 07-04-2008, 15:45 ]
Poszukalem cos po necie, sa paski innych producentów, jednak nie wiem jaka moze byc tolerancja w długości takiego paska... nominalnie jest on oznaczany jako 5PK 1350, nie wiem czy 1300 lub 1400 chwycą z długościa, czy nie bedzie to juz za duza granica tolerancji...

[ Dodano: 07-04-2008, 18:23 ]
narazie znalazlem z Land Rovera Discovery 1325 długość, to 2.5cm krótszy nie wiem czy to nie za krótki... wie ktoś w praktyce jakie sa tolerancje tych dłygości?

[ Dodano: 08-04-2008, 22:07 ]
No i po kłopocie, dopasowalem pasek od land rovera, krótszy o 2.5 cm, jednak nastawy maja taki margines ze spokojnie i z 5-7cm krotszy by sie zmieścił!

Tak że temat zamykam

Moominek - 11-06-2009, 20:56
Temat postu: Strzeliły paski :(
Witam, strzeliły mi dziś dwa paski wieloklinowe od alternatora i pompy wspomagania i klimy (ten jeszcze jest ale tylko połowa :) , szczęście, że w okolicy domu. I tu pytanko, jakie parametry są tych pasków, niestety ze strzępów nic nie mogę odczytać. Na pewno do wymiany jest też rolka napinająca pasek od wspomagania, gdzie takowe mogę dostać i jakie paski zakupić?
Martwi mnie jeszcze jedna sprawa. Po strzale zapaliła się kontrolka ładowania, to mnie nie martwi, bo wiadomo czemu ale zaświeciła się też lampka ciśnienia oleju. W manualu piszą, że pasek napędza "power steering oil pump". I tu trochę angielszczyzny, czy chodzi o to, że ta pompa wspomagania pompuje olej ukiładu wspomagania, czy prócz pompy wspomagania jest jeszcze pompą oleju silnika? Niby ta połowa paska napędza tą pompę, bo wspomaganie działa. Zastanawiałem się też, czy pasek impetem nie przerwał kabelka od czujnika ale raczej wtedy by się nie świeciła.
Pozdrowionka

JaGrab3 - 12-06-2009, 00:11

Witaj, co do pasków, to podjedź do sklepu, i dobierz wg katalogu najlepiej mitsuboshi. Masz inny model silnika, więc pewnie wymiary z z EA2W i tak są inne...
Pasek klimy napędza ci : klime oraz pompę wspomagania kiery...nie pompę oleju w silniku, to jest napędzane rozrządem.
Co do świecenia, to kontrolka ciśnienia nie powinna się świecić, ja zadam pytanie inne:
Dlaczego poszły ci oba paski w tym samym czasie??? Nie chcę krakać, ale obejżyj sobie koło pasowe (to napędowe na którym paski wiszą), czy nie ma luzów, czy nie leje się spod niego...

turek61 - 12-06-2009, 06:29

A jak oceniacie paski wielorowkowe BANDO (made in Japan) ?
Zamówiłem do Gala przy okazji zakupu rozrządu bo nie mieli SUN i Mitsuboshi.

Moominek - 12-06-2009, 09:10

JaGrab3 napisał/a:
Co do świecenia, to kontrolka ciśnienia nie powinna się świecić, ja zadam pytanie inne:
Dlaczego poszły ci oba paski w tym samym czasie??? Nie chcę krakać, ale obejżyj sobie koło pasowe (to napędowe na którym paski wiszą), czy nie ma luzów, czy nie leje się spod niego...


Dzięki za odpowiedź, a scenariusz wydarzeń podejrzewam następujący :) : Rozleciało mi się łożysko od rolki napinającej pasek wspomagania. Rolka w związku z tym "nie trzyma pionu" i ten pasek na niej przechodzi lekko skrzywiony. Wydaje mi się, że ten pękł, jako pierwszy i odleciała od niego tylko połówka, która wkręciła się w pasek alternatora i go zerwała. Auto ma przebiegu (faktycznego) ok. 400 tys. km, a paski wyglądały już nie ciekawie.

Po studiowaniu forum boję się właśnie o to koło pasowe. Sprawdzę je przy wymianie pasków.

Zakupiłem dziś w IC paski BOSH. Ten od alternatora katalogowo zdaje się być dobry 4PK950, natomiast od wspomagania katalog podawał 6PK1063, a na forum pojawiało się, że jest 5-cio rowkowy i długości ok. 1350 i tu nie wiem, czy dobry mi dali.

Przy okazji w IC powiedzieli, że w rolce napinającej pasek wspomagania można wymienić samo łożysko - jest wyciskane. Byłaby to dobra wiadomość biorąc pod uwagę cenę całej rolki. Będę właśnie przerabiał tą drogę naprawy, jeśli się uda to potwierdzę na forum :)

Kontrolka oleju zmartwiła mnie ale przeprowadziłem próbę z pończochą :) do alternatora i zgasła razem z kontrolką ładowania :evil: Wniosek: sprzedawca przekombinował. Przy czym kontrolka oleju potrafi sama zapalić zaświecić w drodze z powodu niskiego poziomu oleju. Ze schematu elektryki wychodzi, że w żaden sposób nie są ze sobą powiązane, a powyżej opisane zachowanie kontrolki wskazuje na dość zmyślną kombinację.

JaGrab3 - 12-06-2009, 10:10

Z tą kontrolką to nie mam pojęcia....
Co do twojego scenariusza to jest dość prawdopodobny.
Co do paska od klimy: Policz ile masz rowków na kole od klimy, jeżeli 6 to znaczy ze masz dobry pasek, jezeli 5 to wymiana...
Mi założyli 5 rowkowy na koło 4 rowkowe i po miesiącu jeden rowek sobie z paska odleciał....
Ale to w ramach mojego pierwszego postu

Moominek - 12-06-2009, 10:41

Scenariusz potwierdzony :) Z winy uszkodzonej rolki pasek wspomagania zsunął się o 2 rowki (na kole klimy i wspomagania jest na 4 wewnętrznych rowkach, a na kole pasowym na 4 zewnętrznych), zahaczył o pasek alternatora i go zerwał przy okazji tracąc 2 rowki :)
Sprawdziłem też luzy koła pasowego. Luzów nie ma, podczas pracy zero bicia, wycieków również brak, czyli jest OK.
Założyłem już pasek alternatora i obie kontrolki (ładowanie i olej) zgasły. Zrównoleglenie kontrolek ładowania i oleju to podobno stary trick handlarzy. Ukrywają w ten sposób niesprawność pompy oleju (czujnika lub układu smarowania) lub odwrotnie, niesprawność alternatora.
Czeka mnie jeszcze wymiana rolki napinającej pasek wspomagania i sam pasek. Jest 6-cio rowkowy. Będę próbował samo łożysko, przy czym nie bardzo wiem jakie, bo trudno cokolwiek tam wypatrzeć i chyba zdam się na warsztat.
Jeszcze raz dzięki i pozdrowionka. :)

Hugo - 12-06-2009, 14:47

turek61 napisał/a:
A jak oceniacie paski wielorowkowe BANDO (made in Japan) ?
Są genialne. Pierwszy montaż w Maździe.
metzger - 19-10-2009, 22:15

JaGrab3, wstawiłeś tam pasek 1325mm? Ja mam aktualnie 1365 a "spece" wymieniający rozrząd nie mogli tam założyć paska 5PK1350 Mitsuboshi. Chyba będę musiał sam go wymienić bo w InterCarsie nie znalazłem innego. No ew jest jeszcze pasek Conti 1360. Pytanie czy pasek 5PK1350 Mitsuboshi jest tym właściwym napędzającym klimę i coś tam jeszcze? :)
JaGrab3 - 19-10-2009, 23:02

Tak wlasnie taki się tam zmieścił, i że tak powiem, bez problemu, zakładając go miał bardzo duży luss (napinacz skreciłem na maxa), od tego momentu naciągałem.
Możliwe, że ważny jest sposób zakładania paska, ja mam taki:
Zakładam na koło napędowe, następnie na wspomaganie i napinacz, nie zakładam na koło klimy, pozniej kładę się pod zderzak i tam zakładam na koło klimy.
Udaje się to w 2 minuty. Dochodząc do tej wersji probowalem innego wariantu, czyli zostawialem na koniec koło od wspomagania - porażka, ciężko bylo nałożyc pasek.

j13mk - 09-12-2009, 23:15

Moominek napisał/a:
Przy okazji w IC powiedzieli, że w rolce napinającej pasek wspomagania można wymienić samo łożysko - jest wyciskane. Byłaby to dobra wiadomość biorąc pod uwagę cenę całej rolki. Będę właśnie przerabiał tą drogę naprawy, jeśli się uda to potwierdzę na forum :)
Jak byś mógł napisać co z tym łożyskiem? Mnie też czeka wymiana tej rolki, chociaż wolałbym samo łożysko przerzucić. Wymieniłem pasek, jakiś czas był spokój, ale teraz autko pochodzi trochę i zaczyna pasek od AC/wspom. piszczeć (po polaniu wodą ustaje). Rolka jeszcze się nie rozpadła tylko po prostu stawia opór i pasek zdziera się na niej delikatnie.
Druga sprawa to jak to ustrojstwo wymontować? Rozkręcać całość mocowania z pompami, czy jest inny sposób? Rolka nie wyjdzie po całkowitym odkręceniu, bo nie ma tyle miejsca (podłużnica).

robertdg - 09-12-2009, 23:39

j13mk, ja za rolke placilem 230zł, oryginal japonski, dla przykladu niemiecki zamiennik kosztowal 260zł, faktycznie lozysko jest prasowane, ale nikt nie wspominal o tym ze jest jeszcze zapunktowane w celu aby go nie wyprasowywac, nie kombinowalem z wymiana samego lozyska, bo na oko wydalo mi sie troche nietypowe i podejrzewam ze moze kosztowac conajmniej 1,3 wartosci kompletnej rolki, a co do wyciagniecia, odkrecasz poduszke silnika, dzwigasz delikatnie silnik do gory i wyciagasz rolke.
j13mk - 10-12-2009, 14:39

robertdg, dzięki za odpowiedź, ale...
robertdg napisał/a:
co do wyciagniecia, odkrecasz poduszke silnika, dzwigasz delikatnie silnik do gory i wyciagasz rolke
Niestety nie dało rady, po podniesieniu silnika zostaje jeszcze mniej miejsca i nijak wyciągnąć rolki nie mogłem. Chyba przyjdzie odkręcać pompy wraz z mocowaniem, żeby wyciągnąć tą rolkę...
Bartek - 10-12-2009, 14:47

Nie ma innej opcji w GDi. Na szczęście mając odrobiną wprawy, można obejść się bez zrzucenia kolektora wydechowego (wystarczy osłonę termiczną zdjąć)..... za to właśnie między innymi wolę v6 :twisted: , choć i tam się nie wykazali do końca - wymiana pompy wody to straszna masakra - bez wyjęcia chłodnicy i pompy wspomagania się nie da ;)
ukasz - 10-12-2009, 20:16

JaGrab3, ja grab :D moglbys zrobic zdjecie i wytlumaczyc jak napiac pasek od pompy abs ? bo mi kurde piszczy jak zimy jest i moze to cos pomoze ;D


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group