[96-02]Lancer CK0 - [CK0] User manual dla silników 4G1X
darkanian - 27-10-2008, 21:38 Temat postu: [CK0] User manual dla silników 4G1X Witam.
Szukałem ostanio odpowiedzi na pytanie ile to maksymalnie Nm ma mój silniczek 4G13 w necie i przypadkowo znalazłem manuala do niego
Manual
W manualu rozpisanych jest parę typów silników. Od 4G13 (12V na gaźniku, 12V i 16V MPI) poprzez 4G15 aż do 4G18. Mam nadzieje, że będzie komuś pomocne
Niestety moje pytanie dalej pozostaje otwarte. Znalazł ktoś może wykres momentowy tego silnika, albo chociaz wie ile katalogowo podają max. moment obrotowy i przy ilu obrotach na minute?
Hubeeert - 28-10-2008, 00:24
darkanian napisał/a: | Szukałem ostanio odpowiedzi na pytanie ile to maksymalnie Nm ma mój silniczek 4G13 w necie i przypadkowo znalazłem manuala do niego
Manual |
Na Forum w dziale Downloads też jest taki
darkanian - 28-10-2008, 07:13
Heh Jak zwykle chciałem dobrze a wyszło jak zawsze
Jednak fakt jest faktem, że dalej nie wiem jaki najwyższy moment obrotowy ma silnik 4G13 i przy ilu obrotach
akbi - 28-10-2008, 12:06
darkanian napisał/a: | Jednak fakt jest faktem, że dalej nie wiem jaki najwyższy moment obrotowy ma silnik 4G13 i przy ilu obrotach |
108Nm przy 3000obr/min
darkanian - 28-10-2008, 12:33
Akbi to podajesz mi z instrukcji obsługi lancera 92-95? Tam jest oznaczenie silnika podane jako 4GL3 a to chyba nie to samo co 4G13? Nie to żebym sie czepiał
Wydajem mi sie, że w silniku 4G13 najwyższy moment jest koło 5000obr/min, przynajniej takie są odczucia z jazdy
W każdym razie wiem już w jakich granicach to się kręci. Dzięki!
akbi - 28-10-2008, 13:07
darkanian napisał/a: | Akbi to podajesz mi z instrukcji obsługi lancera 92-95? |
Nie ...akurat z instrukcji Colta CJ ...czyli odpowiednika Lancera CK
...ale faktycznie w modelach CA/CB jest tak samo.
Oznaczenie 4GL3 ... to chyba jakaś pomyłka w tej instrukcji ... to jest ten sam silnik 4G13 - tylko odwrócony o 180st
stary alfer - 28-10-2008, 13:39
akbi, CB nie ma przypadkiem 137Nm/5000?
akbi - 28-10-2008, 13:49
stary alfer napisał/a: | akbi, CB nie ma przypadkiem 137Nm/5000? |
ma, ale tylko z silnikiem 1,6 - 4G92 ... a darkanian pyta o ten mniejszy silnik (1,3)
darkanian - 28-10-2008, 14:08
A zupełnie inne wrażenie mam podczas jazdy. Przy 3k obrotów silniczek dopiero sie budzi a przy 4,5 "wciska" w fotel
Dałbym wiele za wykres momentowy tego silniczka
Znalazłem coś takiego, ale to jest wersja z protona i to jescze na gaźniku
LMST Technical Specifications
Engine = 4G13 12V SOHC, Carburator
HP = 62kW (83BHP) @ 6000rpm
Torque = 109Nm @ 4000rpm
Dimension = 4048mm x 1626mm x 1346mm
0-100km/h = 13.1 sec
Fuel Tank capacity = 45 liters
Top Speed = n/a
FC = 5.5L/100km
... i zanim wysłałem posta znalazłem to o co chodziło:
4G13 12-valve SOHC 1.3 liter specs.
Bore x Stroke: 71.0 x 82.0
Piston Displacement: 1298cc
Compression Ratio: 9.5:1
ECI-Multi(Electronically Controlled Multi-point Fuel Injection)
Max Power: 55kW @ 6000rpm (redline 6500rpm - limiter 6750rpm)
Max Torque: 108Nm @ 4000rpm
Czyli jednak moje odczucia z jazdy nie były bardzo chybione
Proszę moda o zmiane tamatu wątku bo troche z nim nie trafiłem
stary alfer - 28-10-2008, 14:32
akbi napisał/a: | ma, ale tylko z silnikiem 1,6 - 4G92 ... a darkanian pyta o ten mniejszy silnik (1,3) |
oczywiście Jak czytam CB myślę od razu o 4G92
wichura1 - 28-10-2008, 15:38
To musisz zmienić sposób myślenia, wszystkie poniższe to CB0:
CB1A - 1,3 silnik 4G13
CB4A - 1,6 silnik 4G92
????? - 1,6 silnik 4G92 MIVEC 1.6 175KM
CB5A - 1,8 silnik 4G93
CB8A - 2,0 silnik 4D68 DIESEL
stary alfer - 28-10-2008, 15:51
wichura1 napisał/a: | To musisz zmienić sposób myślenia |
"Ma się rozumieć" - powiedział Prosiaczek
krzychu - 31-10-2008, 23:33
darkanian napisał/a: |
Wydajem mi sie, że w silniku 4G13 najwyższy moment jest koło 5000obr/min, przynajniej takie są odczucia z jazdy
|
No ale moment jest na pewno nizszy niz maksymalny przy tej predkosci obrotowej, za to moc rosnie (bo to moment x obroty) i dlatego masz takie odczucia. Auto przyspiesza mocą a nie momentem.
darkanian napisał/a: |
W każdym razie wiem już w jakich granicach to się kręci. Dzięki! |
Kręci się pewnie do odcięcia ;D
Krzychu
darkanian - 01-11-2008, 19:35
krzychu napisał/a: |
Auto przyspiesza mocą a nie momentem.
|
I tu niestety nie moge się z Tobą zgodzić krzychu. To własnie moment oborotwy decyduje o tym czy jestesmy wciskani w fotel czy też nie.
Polecam tę stronke aby lepiej zrozumieć to zagadnienie:
Moc vs moment obrotowy
Najwaznieszy cytat z niej:
"Każdy jeden samochód, na każdym danym biegu przyśpiesza w tempie, które dokładnie pokrywa się z krzywą momentu obrotowego. Innymi słowy samochód przyspiesza najmocniej w momencie gdy moment obrotowy osiąga dokładnie najwyższą wartość. Poniżej i powyżej tej wartości przyśpieszenie jest mniejsze. Moment to jedyna rzecz, która czuje kierowca, a moc to dla niego jakaś efemeryczna wartość."
Z tego co udało mi sie ustalić silniczek 4G13 ma najwyżeszy monet równy 108Nm przy 4000 obr/min.
Zgodnie z wzorem:
moc[kW]=(moment obrotowy[Nm] x obroty[obr/min])/9549
P=(108 x 4000)/9549=45,24kW.
Wg katalogu silnik generuje maksymalną moc równą 55kW. Wniosek z tego taki, ze powyzej 4k obr/min krzywa momentowa musi opadać. Nie wiem dokładnie przy ilu obrotach odcina zapłon, ale przyjmijmy, że przy ok 6200. Wtedy wykozystując powyższy wzór obliczymy, że momnet obrotowy wynosi 84,7Nm
Oczywiście jest to momet na wale napędowym silnika, nie na kołach samochodu. Po przejściu przez przełożenie wtórne, skrzynię biegów, układ różnicowy i pewnie parę innych przełożeń otrzymamay moment na kole samochodu. Potem wystarczy tylko podzielić go przez promień koła i mam siłę z jaką samochód "odpcyha sie" od podłoża.
Wyszedł moze krótki wykład z fizyki, ale chyba warto co nieco wiedzieć z tego zakresu.
Mitsumaniaki, niech MOMENT będzie z wami!!
|
|
|