To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[97-04]Galant EAxA/W - [EA3A/W 2.4] Zbyt wysoka temperatura

miki4x4 - 08-06-2010, 06:37
Temat postu: [EA3A/W 2.4] Zbyt wysoka temperatura
Jak w temacie. Zimny silnik po 1 km osiąga temp. roboczą. Podczas jazdy pod górkę temperatura dochodziła do 3/4 na wskaźniku. Na autostradzie ze stałą prędkością była tak 2-3 mm powyżej połówki. Ewidentnie jest coś nie tak. Na postoju poczekałem aż się włączą wentylatory. Moim zdaniem kręcą się bardzo leniwie (powoli). Kompletnie ich nie słychac ani z wewnątrz ani z zewnątrz. No i jeszcze pytanie - czy powinny się kręcić obydwa (klima wył.) ?
Krzyzak - 08-06-2010, 07:02

sprawdź jeszcze ile masz płynu w chłodnicy - na zimnym silniku
miki4x4 - 08-06-2010, 07:09

płyn ok, pod korek, w zbiorniku wyrównawczym 3/4
Krzyzak - 08-06-2010, 08:00

to wymontuj termostat, włóż do garnka z wodą i gotuj patrząc czy i jak się otwiera
(zaczynam od najtańszych opcji - na drugim końcu jest pompa wody czy wymiana chłodnicy)

miki4x4 - 08-06-2010, 10:09

dolny wąż jest ciepły, ale nie tak jak górny. To chyba jednak prawidłowy objaw.

Mam spore wątpliwości co do pracy wentylatorów. Czy ktos może się wypowiedzieć jak powinny pracować ? Na pewno jest też walnięta sonda/sondy.

marcinzam - 08-06-2010, 10:17

a co mają wentylatory do temperatury jak jedziesz ?? chyba się włączają jak auto stoi dłuższy czas
Owczar - 08-06-2010, 10:48

Na postoju przy wysokiej temp powinny włączyć się oba, ale podczas jazdy nie mają nic do tego.
miki4x4 - 08-06-2010, 11:44

nie wiem jak w galancie - mam go od niedawna - w dotychczasowych autach jakie miałem wentylatory się normalnie włączały podczas jazdy w wysokich temperaturach. To chyba normalne, kiedy temperatura silnika osiąga poziom grożący przegrzaniem, że włącza się wentylator... :roll: Dla przykładu : długi podjazd w górach, w upalny dzień, zbyt kręty by rozwinąć taką prędkość, żeby auto chłodziło się pędem powietrza...
Owczar - 08-06-2010, 11:48

miki4x4, tak, są wyjątki. Ale przeważnie pęd powietrza wystarcza.

miki4x4 napisał/a:
Na autostradzie ze stałą prędkością była tak 2-3 mm powyżej połówki.


Ale ten przypadek wyklucza problem z wentylatorami.

Tak jak pisał Krzyzak, sprawdź termostat. Samo gotowanie może nie wystarczyć. Ja bym się przejechał bez termostatu i zobaczył czy problem będzie nadal. Sprawdzenie termostatu najlepiej robić z termometrem. Podgrzewać powoli i robić pomiar.

miki4x4 - 08-06-2010, 12:46

skąd ja wezmę termometr do 100 C :wink:

A tak na poważnie - czy ciepły dolny wąż wychodzący z chłodnicy nie wyklucza awarii termostatu ?

Przy jakiej temp. powinien się otwierać ?

Jeszcze raz wracając do wentylatora - kiedy się włącza kręci się baaaardzo powoli. Jeśli rozpędzić go ręką, obroty są podobne kiedy jest włączony.

Czy wentylator w galu jest 2 (lub więcej) biegowy ?

Owczar - 08-06-2010, 12:59

miki4x4, nie wyklucz bo może się otwierać ale za mało. Na wolnych obrotach wyrabia, ale podczas jazdy już nie.

Jako termometr do 100 stopni możesz użyć sondy do multimetrów. Może jakiś znajomy ma :) Otwierają się różnie. Od 80 do 90 stopni z tego co pamiętam. Na termostacie powinno być wybite.

Wentylator w galu jest sterowany napięciem z ECU podawanym na tyrystor przy wentylatorze. Ten aluminiowy radiator jest od tego ;) Obroty wzrastają płynnie wraz ze wzrostem temp. Jeśli temp jest w normie, to on może się tak kręcić.

Jeśli nie masz pewności to dodaj gazu do 2 tys obrotów i potrzymaj tak przez 5 min. Wentylatory powinny przyśpieszyć. Kiedy temp jest dużo za wysoka to włącza się także drugi wiatrak. Włącza się ona także po włączeniu klimy.

Zamiast testować ten termostat wymontuj go i pojeździł bez niego. Ja bym tak zrobił.
Napisz jeszcze czy płyn jest przejrzysty i czy po odkręceniu korka chłodnicy nie widać nalotu, kamienia.

Jeśli nie termostat, to kolejną rzeczą może być zamulona chłodnica lub uszczelka pod głowicą.

miki4x4 - 08-06-2010, 13:12

Tak jak wspominałem - kręciły się oba wiatraki - temperatura po jeździe na postoju była powyżej połówki. Więc z pewnością za wysoka. Płyn idealnie klarowny, nie sądzę, żeby była jakaś korozja w układzie.

Od początku podejrzewałem uszczelkę, ale miałem już podobne problemy w innych autach, i wtedy w komorze silnikowej były białe plamy + szary olej - tutaj tak nie mam.

Ok - spróbuję bez termostatu. Zakładając, że termostat jest uszkodzony - ktoś ma wiedzę czy w GDI jest taki sam jak w innych modelach ?

robertdg - 08-06-2010, 13:21

Książkowo to w skrócie jest opisane następująco:
Jezeli waz odchodzacy od termostatu do chlodnicy jest goracy, oraz waż wychodzacy z chlodnicy także, to znaczy ze wszystko OK
Jezeli waz odchodzacy od termostatu do chlodnicy jest chlodny i drugi przewod podobnie to znaczy ze termostat sie nie otwiera - takiemu zachowaniu towarzyszy skok temperatury
Jezeli waz odchodzacy od termostatu do chlodnicy jest goracy, a waz wylotowy z chlodnicy jest chlodny - oznacza to ograniczony przeplyw przez chlodnice lub przytkana chlodnice

miki4x4 - 08-06-2010, 13:26

górny jest gorący - dolny bardzo ciepły...

Pisałem wyżej - silnik rozgrzewa się momentalnie. Po około 1km temp jest na połówce.

[ Dodano: 08-06-2010, 14:42 ]
Termostat otwiera się w gotującej wodzie na około 7mm - czy to nie za mało ?

Owczar - 08-06-2010, 15:26

Stanowczo za mało. Chyba masz odp.

Z tego co widzę w katalogu, to termostaty mają różne oznaczenia, ale jego parametry to gabaryty i temp rozwarcia.

[ Dodano: 08-06-2010, 15:27 ]
Oznaczenie termostatu do Twojego modelu to: MD338234



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group