To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

ASX Techniczne - tryby pracy 4WD i ESP

wlodeks - 15-02-2011, 20:35
Temat postu: tryby pracy 4WD i ESP
Znalazłem krótki filmik dośc fajnie ilustrujący jak "w życiu" wygląda różnica w poruszaniu się w poszczególnych trybach napędu (2WD, 4WD, 4WD LOCK) z wyłączonym i włączonym ESP. FILM
vavoom - 29-10-2011, 15:51
Temat postu: Zastanawiające...
Przez ponad 8 miesięcy filmik dostał 2 głosy na "nie", a w ciągu ostatniej nocy dostał ich 20. Zastanawiające...
Jak myślicie, złośliwość konkurencji czy raczej ktoś z problemami ze wzwodem...?

jaceksu79 - 29-10-2011, 17:06

Odniosłem wrażenie, że ktoś uraził Twoje uczucia religijne :mrgreen:


A co do filmu - prosty dobry pomysł na ukazanie różnicy w poszczególnych trybach. Ale było też troszkę manipulacji przez kierującego żeby to bardziej zobrazować.
I powiem jak to w życiu wygląda porównując napęd ASX/Outlander do np. subaru forester.
Podjazd pod stromy zaśnieżony trawnik - choć by jajko złożyć outlander nie dał rady ( najpierw przód się zakopał i osiadł, a tył w niemal tym samym czasie jeszcze dopchał przód głębiej). Forester nawet nie odczuł przejeżdżając. I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru.

vavoom - 29-10-2011, 17:31

Obrazić to mało, to się kwalifikuje do świętej wojny ;)

A tak poważnie, to kompletnie mnie to nie obchodzi, to nie żaden konkurs, ale widać, komuś ten filmik wybitnie nie pasował :)

Co do manipulacji - to ja byłem kierującym i nic nie kombinowałem, ten sam poziom gazu w każdym podejściu itp. Należy też dodać, że nie dało się ruszyć bardzo delikatnie z uwagi na Hill Assist, który wymaga odpowiedniej ilości gazu, inaczej auto zgaśnie.

A Subaru nigdy nie jeździłem, więc nie mam praktycznej wiedzy na ten temat :) Outlanderem z resztą też nie :)

jaceksu79 - 29-10-2011, 17:59

vavoom napisał/a:
.... to ja byłem kierującym


Ciekawe dlaczego się domyśliłem :D

Hill początkowo przytrzymuje co wyraźnie widać i zrywa na jednej ośce już na dzień dobry przyczepność.
No ale masz oglądalność na całym świecie :wink:

[ Dodano: 29-10-2011, 18:02 ]
PS. Znaczek na przednim błotniku Mitsubishi Motors ( dobrze widzę? ) - to jest po testówka, czy auto z centrali?

vavoom - 29-10-2011, 18:31

Cytat:
PS. Znaczek na przednim błotniku Mitsubishi Motors ( dobrze widzę? ) - to jest po testówka, czy auto z centrali?


Salon, w którym kupowałem samochód, nakleja takie 'ozdoby', z dwóch stron, nie pytając klienta o zgodę. Na tylnej klapie przykleili też reklamę swojego salonu, czego oczywiście pozbyłem się w trybie natychmiastowym. A szkoda, bo mogłem bezczelnie wystawić im fakturę za używanie powierzchni reklamowej ;P

krzychu - 29-10-2011, 19:47

jaceksu79 napisał/a:
I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu


Pane, ale tam nie ma wiskozy. Tylko wielkopłytowe sprzęgło sterowane elektromagnetycznie. Napęd dużo lepszy niż wiskoza.

jaceksu79 napisał/a:
a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru.


No i w czym ten otwarty mechanizm różnicowy ma być lepszy??

jaceksu79 - 29-10-2011, 20:10

krzychu napisał/a:
jaceksu79 napisał/a:
I właśnie na tym przykładzie było widoczna różnica między sprzęgłem wielkopłytkowym dołączającym tylną ośkę z mitsu


Pane, ale tam nie ma wiskozy.


No a co ja napisałem? Przeczytaj jeszcze raz wyżej.

krzychu napisał/a:

Tylko wielkopłytowe sprzęgło sterowane elektromagnetycznie. Napęd dużo lepszy niż wiskoza.

łooo ho ho , kolegooo :butthead: pozostawię to bez większego komentarza... Poza tym, sterowana elektromagnetycznie jest tylko 1 tarcza pilotująca - resztę dociska prosty mechanizm kulowy na wskutek różnicy prędkości obrotowych.. co daje zwykły samochód przednionapędowy jak ja to nazywam ze wspomaganiem napędu tylnej osi, a nie 4WD
krzychu napisał/a:

jaceksu79 napisał/a:
a stałym napędem na 4 koła z centralnym mechanizmem różnicowym i viskozą w subaru.


No i w czym ten otwarty mechanizm różnicowy ma być lepszy??


Choćbym nie wiadomo jak się starał to przez kilka lat nie mogłem znaleźć ani jednego argumentu negatywnego dla centralnego mechanizmu różnicowego z viskozą subaru VS sprzęgło wielopłytkowe w tylnym moście outlandera/asx-a... więc.... hmmm... może Ty mnie jakoś oświecisz?

krzychu - 29-10-2011, 22:55

jaceksu79 napisał/a:
z viskozą subaru


A gdzie ta viskoza w subaru jest? Dołącza tył czy jak? Mówisz otwarty mechanizm różnicowy, a potem wiskoza?

jaceksu79 - 30-10-2011, 00:06

krzychu napisał/a:
jaceksu79 napisał/a:
z viskozą subaru


A gdzie ta viskoza w subaru jest? Dołącza tył czy jak? Mówisz otwarty mechanizm różnicowy, a potem wiskoza?


Centralny jest zespolony z wiskozą.
Wejście momentu jest na nazwijmy po chłopsku "osłonę" utrzymującą satelity=> przez satelity moment jest rozdzielany na przednią i tylną oś=>między osłoną satelit ( tą samą co jest wejście momentu ) a wyjściem momentu na tylną oś jest sprzęgło wiskotyczne nierozbieralne.
Ot i cała logika.
Ten sam schemat kinematyczny jest w L200 ze skrzynią SS

[ Dodano: 30-10-2011, 00:12 ]
PS. widzisz już teraz przepaść między centralnym z woskozą a wielopłytkowym?
jak nie to dalej podpowiem - centralny wiskotyczny może przekłądac moment "dowolnymi" proporcjami między osiami i dziej się to "natychmiast". Wielopłytkowy może dojść tylko do granicy 50/50 i ma dużą inercję poślizgu zanim zadziała w pełni sprawnie - wystarczająco dużą aby stracić na zakręcie przyczepność przednich kół i wpaść na drzewo.

krzychu - 30-10-2011, 00:14

Czyli wiskoza działa jako element blokujący układ różnicowy? Dalej nie rozumiem czemu tak jeździsz po Outku i ASX-ie jak wiele filmików pokazuje, że na LOCK tył jest natychmiast dołączany i potrafi przenieść duży moment na tylną oś. A czytałem na forum, że 2,2 po mocnym chipie i ustawieniu LOCK powoduje, że Outek na mokrym idzie bokiem z pod świateł :shock: Tak, że ten mechanizm daje radę, a to że gdzieś tam coś nie podjechało pod górę to czasem wiesz brakuj umiejętności nie zastąpi żaden sprzęt.
jaceksu79 - 30-10-2011, 00:21

krzychu napisał/a:
......a to że gdzieś tam coś nie podjechało pod górę to czasem wiesz brakuj umiejętności nie zastąpi żaden sprzęt.


nie mam już teraz siły aby rozpisywać się więcej
ale w skrócie te coś to były dwa nowe auta które podstawiałem niemalże w tym samym czasie pod bramę na salonowym parkingu.

I tryb lock nie jest natychmiast zblokowany, bo blokowanie tak jak powiedziałem dzieje się dopiero mechanicznie - ok, jutro więcej /bardziej to wytłumaczę...

[ Dodano: 30-10-2011, 00:23 ]
PS. duży ale mniejszy lub równy jak na przednią - nigdy większy

krzychu - 30-10-2011, 00:55

jaceksu79 napisał/a:

PS. duży ale mniejszy lub równy jak na przednią - nigdy większy


Zależy jak na to patrzeć.... Oczywiście można przyznać Tobie racje, ale pytanie czy mówisz o momencie przekazywanym czy tym, które może odebrać podłoże.... Bo jak przód jest na lodzie i ma przyczepność bliską 0 to tył przekaże na asfalt cały moment jaki popłynie z silnika. Dlatego też np. wiskoza niby potrafi przekazać ponad 50% na tył...

vavoom - 30-10-2011, 10:34

krzychu napisał/a:
ale pytanie czy mówisz o momencie przekazywanym czy tym, które może odebrać podłoże.... Bo jak przód jest na lodzie i ma przyczepność bliską 0 to tył przekaże na asfalt cały moment jaki popłynie z silnika. Dlatego też np. wiskoza niby potrafi przekazać ponad 50% na tył...


Podobna dyskusja była prowadzona w temacie "napęd", jest wiele filmików na YT, które pokazują, że w przypadku braku przyczepności przednich kół, wiskoza nie ruszy auta z miejsca... A teoretycznie powinna. Nikt nie wykonał takiego testu na Outlanderze/ASX, więc wiedzy praktycznej tu nie mamy :/

Abstrahując od Subaru, to wg Mitsubishi, zarówno w trybach 4WD, jak i LOCK, tylne koła są stale napędzane - w różnym stopniu, który uzależniony jest od prędkości, położenia kierownicy, polożenia gazu i poślizgu. Zatem subiektywną kwestią jest ocena, czy jest to stały napęd, czy " wspomaganie napędu tylnej osi" (jak klasyczne sprzęgło wiskotyczne).

Jeszcze jedna sprawa - przypuszczam, że 95% użytkowników Outlandera czy ASXa to zwykli kierowcy, którzy większość kilometrów pokonują w trybie 2WD, a napędu na obie osie używają sporadycznie, zimą itp. Patrząc od tej strony, wszystkie zalety stałego napędu Subaru mają się nijak do praktyki. Punkt widzenia zależy od punktu siedzenia :)

jaceksu79 - 30-10-2011, 12:54

krzychu, tego chyba nie trzeba komentować? Nie staraj oszukać samego siebie - przecież to wiadomo, że najlepsze napędy na świecie 4WD robi subaru oraz audi quattro

http://www.youtube.com/wa...feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qe79ZmepM80


vavoom, spalona viskoza może nie ruszy :wink:



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group