EVO Ogólne - Wprowadzenie do świata Mitsubishi Lancer Evolution /Ralliart
realfan17 - 07-10-2013, 16:28 Temat postu: Wprowadzenie do świata Mitsubishi Lancer Evolution /Ralliart Witajcie Drodzy Mitsumaniacy!
Od kilku dni jestem szcześliwym posiadaczem Mitsubishi Lancera Ralliarta z 2010roku.
Super Auto w bialym kolorze, z podniesiona moca (zabieg odbyl sie u Dealara AutoGT, tam też samochód zakupiłem) z 251 koni (fabryczne 240) na 299km.
Jest to samóchod krajowy, uzytkowany przez kobiete w Warszawie. Aktualny przebieg to 63 tys km.
To tyle tytułem wstępu.
Jak widzicie jestem użytkownikiem zupelnie nowym na tym forum. Sprowadzila mnie tu chęc wgłębienia sie w temat.
Do tej pory jezdzilem jedynie francuskimi (407 2.7hdi) oraz włoskimi (156 2.4jtd) dieslami.
Nie mialem zadnego kontaktu z Japonską myślą techniczna. Nie mialem również do czynienia z samochodem z silnikiem benzynowym.
Chcialbym was prosic o ogolne rady dotyczace uzytkowania tego typu aut, a szczególnie o Lancera Evolution / Ralliarta (technologicznie bardzo podobne, ten sam silnik skrzynia, naped)
Wiem oczywiscie o takich podstawach jak chlodzenie turbiny, nie katowanie na zimnym itp.
Czy są jakies rzeczy na ktore w tym modelu musze szczegolnie uważać? (tak jak np łykanie oleju w a5 2.0 tfsi i pozniejsze zapychanie kolektorów - mam nadzieje ze tutaj takich atrakcji producent nie przewidzial)
Mam tez pytanie, gdzie Wy, Warszawscy posiadacze Evo serwisujecie swoje auta? Poki co zostaje mi tylko ASO AUTO GT.
Ostatnie pytanie wiąże sie z tym gdzie i w jakiej cenie, bede mógł uczynić z mojego Ralliarta całkowite EVO.
Z tego co wiem to różnice są następujące:
-inne fotele (w Ralliarcie mi sie podobaja i nie bde ich zmienial)
-inny uklad hamulcowy ( W ASO za wymiane hamulcow na bardziej wyczynowe - takie jak w prawdziwym evo, za przednia oś zażyczyli sobie 7tys. (klocki tarcze przewody) Czy da sie to zrobic taniej? Czy na takie koszta musze sie przygotować)
-inne turbo (chyba)
-inny intercoolere
-inny dolot
-pasywny dyfer w Ralliarcie, Aktywny w EVO (tego tez nie ruszam - chyba sie nawet nie da. Pasywny pozostawia wiecej pola do popisu kierowcy)
-inne zawieszenie
-inny wydech
-elementy karoserii.
Pierwszym krokiem na pewno bedzie zmiana hamulcow, bo te standardowe zdecydowanie nie wyrabiają za 300konnym Ralliartem.
Kolejne Pytanie: Jakie Opony polecacie na zime do tego auta? Producent zaleca 245/18/40 z tego co widzialem. Też macie takie zdanie?
Jaki olej najlepszy dla takiego silnika?
Sporo tych pytań, ale tak jak powiedzialem jestem calkowicie zielony w temacie. Bardzo chce miec wszystko pod kontrola, tak wiec licze na waszą pomoc i wyrozumialość, jezeli cos przekrecilem to wybaczcie.
Pozdrawiam
Krzyztof Cichecki
krzychu - 24-10-2013, 08:45
Układ przeniesienia napędu jest bardzo okrojony. W RA masz 2 mechanizmy różnicowe o ograniczonym tarciu i centralny układ z EVO czyli ACD. W Evo z przodu masz Torsena (pasywny samoblokujący się mechanizm różnicowy - całkiem inna liga niż szpera w RA), a z tyłu masz ala planetarną przekładnie, która aktywnie wymusza większy moment na zewnętrzne koło co dumnie jest nazwane Active Yaw Control czyli na polski Aktywną kontrolę znoszenia. I to jest to coś co powoduje, że EVO jest neutralnie nadsterowne na wyjściu, a RA podsterowne. Przez co EVO jedzie tam gdzie chcesz (z ESP lub bez), a RA wylatuje przodem co ciężko skorygować ESP, a co dopiero kierowcy... Więc z tym popisem kierowcy jest odwrotnie.
W EVO masz też dołożoną chłodnicę do skrzyni biegów (tej automatycznej) bo przy ostrzejszej jeździe ta w RA wyrzuci komunikat o przegrzaniu i prośbą o zwolnienie. Niestety RA został skonfigurowany raczej o rynku amerykańskim gdzie 240 koni to nie jest sportowy samochód i tak się go tam traktuje (jak zwykły).
Przy 300koniach warto by zmniejszyć interwał między przeglądowy na max 10 tys (Evo ma zdaje się 7500km od wymiany oleju do wymiany). Przy ACD nie powinno się ciągnąć ręcznego bez sprzęgła.
Seiji - 24-10-2013, 14:16
Widziałem już ten sam temat na evo.org.pl, i dokładnie tak jak tam pisali z ralliarta nie da się zrobić evo bo to dwa zupełnie inne samochody
Ralliart jest odpowiednikiem Lancera GSR (1996-1998) zn trochę szybszy od zwykłego lancera ale z napędem na obie osie a jednocześnie w zupełnie innej lidze jak evo
krzychu napisał/a: | Przy 300koniach warto by zmniejszyć interwał między przeglądowy na max 10 tys (Evo ma zdaje się 7500km od wymiany oleju do wymiany). Przy ACD nie powinno się ciągnąć ręcznego bez sprzęgła. |
dokładnie, co 7500km - ZTCW od Evo VII pociągnięcie ręcznego odłączało już tylny napęd
Już widzę, że piszesz dumnie o 300 koniach, ale nie zdziw się jak słabsze 280 konne stare evolucje będą ciebie zostawiać na światłach z tyłu i masakrować na zakrętach jak Korwin lewaków
krzychu - 24-10-2013, 14:36
Seiji napisał/a: |
dokładnie, co 7500km - ZTCW od Evo VII pociągnięcie ręcznego odłączało już tylny napęd
|
Odłączy tylny napęd czy rozszperuje ACD co po zaciągnięciu ręcznego da albo 2 razy większą prędkość na przednią oś albo zdławi o połowę obrotów silnik?
W EVO nie da się odłączyć tyłu czy przodu. Można jedynie przestać szperować centralny mechanizm różnicowy...
Seiji - 24-10-2013, 20:48
http://www.evo.org.pl/vie...509f57520583ca6
owoc666 napisał/a: | Rozpina się przy zaciągnięciu ręcznego. |
stąd piszę, że ZTCW to się rozpina
krzychu - 25-10-2013, 07:30
Seiji napisał/a: | stąd piszę, że ZTCW to się rozpina |
Rozpina? Nieprecyzyjne pojęcie dalej. Przestaje działać ACD (szpera centralna) jak czujnik od zaciągnięcia ręcznego zadziała gdzieś nawet oglądałem filmik. Jak się jest na śniegu to spoko przednie koła zakręcą się 2 razy szybciej, na asfalcie raczej zdławi o połowę silnik...
.swat. - 26-08-2015, 18:25
Krótkie pytanie:
Czy maska przednia od Lancera Evo X (aluminium) pasuje do Ralliarta Sportbacka model z roku 2008?
|
|
|