To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Problemy techniczne - Światła do jazdy dziennej

Krzyzak - 05-03-2007, 13:42
Temat postu: Światła do jazdy dziennej
Chce sie zawczasu przygotowac do ustawy pt. 'Caly rok z wlaczonymi swiatlami' i zrobic sobie swiatla do jazdy dziennej. Nie bede psul sobie designu auta jakimis dodatkowymi lampami Hella za 200 zl i postanowilem samemu cos wykombinowac.

W gre wchodza dodatkowe diody LED zamontowane w odblysniku do swiatel drogowych. Spelnia to przepisy ustawy odnosnie umiejscowienia swiatel do jazdy dziennej i jednoczesnie nie psuje ani designu ani odblysnika swiatel mijania. Dodatkowo zamontowanie diody od gory odblysnika powoduje, ze odbite swiatlo swieci mocno w gore a nie kierunkowo w dol. No i moge sobie osobno przelaczac miedzy postojowkami a mijania - bo przeciez o to chodzi by przednie byly uzywane zamiennie a tylne normalnie sie swiecily.

I teraz kombinuje sobie tak. Do wykonania potrzebne sa:
- diody Luxeon 3W lub 5W (ok. 200 lumenow wiec potezny strumien) - zadne flux ani inny syf
- oporniki do regulacji pradu swiecenia (ok. 15 omow/8 W dla 3W diody)
- wiertelko i podkladka, zeby po nawierceniu nie nasyfilo sie do klosza
- przelacznik do zmiany postojowki przod/diody (JAKIEJ MOCY??? - bo bedzie przelaczal bezposrednio a nie przez przekaznik - prad to ok. 1 A dla 3W diody i 1.5 A do 5W).

I tu pytanko - czy nie ma przeciwwskazan, zeby te diody (pytam konkretnie o Luxeon) tak zamontowac? Jakies inne wskazowki? Komentarze?

Diody oczywiscie 6500 K, wiec biale.

Adaho_krak - 05-03-2007, 14:35

Krzyzak napisał/a:
diody Luxeon 3W lub 5W (ok. 200 lumenow wiec potezny strumien) - zadne flux ani inny syf


napisz coś więcej na temat tych diod (gdzie kupić jakaś stronka z opisem)
sam kombinuje żeby do kliperka obok pozycyjnych coś takiego zapodać żeby się lampy nie musiały otwierać

Z góry dzięki

Anonymous - 05-03-2007, 14:48

nie wiem czy te diody lub kazde inne daja taki rozproszony strumien swiatla aby odbijal sie od odblysnika, diody zawsze kojarzyly mi sie z prostym i punktowym strumieniem.
Krzyzak - 05-03-2007, 15:25

Tu jest specyfikacja odmiany K2:

http://www.lumileds.com/pdfs/DS51.pdf

kat rozsylu swiatla jest ok. 140 st - i jest to stozek a w ogole to mozna zamowic wersje bardziej punktowa i rozproszona - wszystko zalezy od obudowy

cns80 - 06-03-2007, 09:09

Krzyzak napisał/a:
Spelnia to przepisy ustawy odnosnie umiejscowienia swiatel do jazdy dziennej i jednoczesnie nie psuje ani designu ani odblysnika swiatel mijania.

A skąd ta pewność ???
Jeszcze nic nie uchwalili i się może okazać że mają to być światła mijania. Lepiej się wstrzymaj zanim jakiś idiota napisze durną poprawkę i wyjdzie że nie można używać świateł do jazdy dziennej, bo to POLSKA, a nie Skandynawia.
Ja bym na razie nie ryzykował.
Krzyzak napisał/a:
Dodatkowo zamontowanie diody od gory odblysnika powoduje, ze odbite swiatlo swieci mocno w gore a nie kierunkowo w dol.

A jak to będzie przed zmrokiem ? Czy nie będą oślepiać zanim przełączysz się na mijania ?

Krzyzak - 06-03-2007, 09:31

cns80 napisał/a:
A skąd ta pewność ???

dlatego narazie zapodaje pod ogolne opluwanie a nie realizuje w praktyce - tez o tym myslalem

cns80 napisał/a:
A jak to będzie przed zmrokiem ? Czy nie będą oślepiać zanim przełączysz się na mijania ?

nie - beda swiecic tak samo lub slabiej jak standardowe swiatla do jazdy dziennej o mocy 20W z homologacja

Anonymous - 06-03-2007, 16:04

a czemu nie chcesz jeździć cały rok na mijania?
ROMEL - 07-03-2007, 14:53

Ach... te światła....

ja mam zrobine światełko do jazdy dziennej - są wstawione w miejsce halogenów - maja taki sam kształ i wyglądają jak halogeny - dlatego też już z dziesieć razy miałem dostać mandat za jazdę na halogenach :D ....

w/g przepisów światła dzenne to takie:

żarówka 21W
nieperforowany odbłyśnik
perforowany klosz
cecha homologacyjna E20

podłączone muszą być tak aby automatycznie wyłączały sie przy włączeniu świateł mijania.

usytuowanie - od powierzchni drogi min 15cm - rozstaw od siebie 60cm.

Używam światełek tej specyfikacji od przynajmniej 6 lat.. zdają egzamin... a i mądrze założone poprawiają wizualizacje samochodu...

Pozdrawiam

Anonymous - 12-03-2007, 23:16
Temat postu: Re: Światła do jazdy dziennej
Krzyzak napisał/a:

- przelacznik do zmiany postojowki przod/diody (JAKIEJ MOCY??? - bo bedzie przelaczal bezposrednio a nie przez przekaznik - prad to ok. 1 A dla 3W diody i 1.5 A do 5W).

Myślę, że faktycznie nie trzeba przekaźnika, bo wg mnie przy diodzie 3W będzie płynął prąd 0,25A, a przy 5W - 0,42A.
Tak to mi wychodzi...

Krzyzak - 13-03-2007, 09:14

Wlod62, przeczytaj informacje odnosnie diod luxeon - tam dioda 3W ma prąd 0.7A, 5W - 1.4-1.5 A (sa rozne spadki napiec). A diody sa 2.
Z tym, ze chyba pomysl upadnie, bo w wiekszosci przeciekow do prasy jest napisane, ze chodzi o uzywanie swiatel mijania a nie do jazdy dziennej.

Anonymous - 13-03-2007, 20:13

No tak - przecież nie o motocykl chodziło :)
Ale to dziwne, przecież P=U*I, więc 12V*0,7A to 8,4, a nie 3W.
No, ale może teraz są inne wzory niż te, które pamiętam... :)
Albo coś tam się odkłada na jakimś oporniku?

Krzyzak - 13-03-2007, 20:16

No dokladnie - kazda dioda led ma jakis prad, ktorym musi byc sterowana i dlatego do sterowania ta dioda z akumulatorkow AA czy AAA stosuje sie specjalne uklady ze zrodlem pradowym.
Oczywiscie przy pradzie stalym P = U * I, ale spadek na diodzie Luxeon to przecietnie 3.5 - 4V i okreslony prad, wiec przy 700 mA i 4V wychodzi 2.8 W - reszta musi byc rozproszona przez opornik - zostaje 10.4V (bo alter daje 14.4 a nie 12V) i prad oczywiscie ten sam.

Anonymous - 13-03-2007, 23:50

Rozpraszanie takiej mocy na oporniku to nie jest najlepszy pomysł (8W to już prawie tyle co mają małe lutownice :) , a przynajmniej należałoby ograniczyć moc traconą na nim.
IMHO lepiej połączyć diody w szereg.
Jak dasz 2 diody Lumiled w szereg to spadek napiecie bedzie 8V i przy prądzie 0,7A bedziesz miał 5,6W i około 3W na oporniku, który w takim przypadku lepiej zastąpić tranzystorem mocy i prostym układem stabilizacji prądu.
Ewentualnie można dać 3 diody w szereg bez opornika, o ile wytrzymają 14.5V (jak nie, to można dodać zwykłą diodę prostowniczą żeby zjadła jednego volta, albo dwie diody prostownicze...możliwości sporo).

Przy okazji - takie pakiety diod widziałem tu: http://www.ledtronics.com/markets/auto_index.htm



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group