To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

ASX Techniczne - Ładowanie akumulatora - odpięcie klem

MANCY - 06-02-2023, 09:42

Panowie, w weekend podłączyłem ładowarkę BK12 bez odpinania klem, akumulator w miarę możliwości czasowych podładowałem przez okres 5 godzin. W pierwszej chwili od załączenia prąd skoczył do ok. 5A po czym dość szybko (kilka minut) spadł do 2A i utrzymywał się przez całe 5 godzi ładowania. W międzyczasie zmierzyłem napięcie ładowania zwykłym multimetrem - wskazanie 15,8V - nie wiem, czy nie za duże dla podłączonej elektroniki (?), ale z punktu widzenia procesu ładowania raczej prawidłowe dla akumulatorów kwasowych. Co o tym sądzicie? Poczytałem trochę komentarzy w necie odnośnie tej ładowarki, nie jest najwyższych lotów, mam zatem mieszane uczucia co do dalszej jest eksploatacji i ładowania akumulatora przy podłączonych klemach...
Krzyzak - 06-02-2023, 12:39

Ale elektronika jest podpięta przez stacyjkę albo nawet przez przekaźniki - zatem urządzeń bezpośrednio spiętych z akumulatorem nie ma zbyt wiele. Alarm może... coś jeszcze?
Ja mam taki odstraszacz kun to gdy jego elektronika wykryje napięcie większe od 14V, to odłącza urządzenie - po to, aby nie działało w trakcie jazdy.

MANCY - 06-02-2023, 13:50

Nie jestem tak do końca pewny, czy prawie wszystko, co istotne, jest odłączane stacyjką. Zauważ, że jak otworzysz np. drzwi, to na jakiś czas załącza się podświetlanie wyświetlacza pomiędzy zegarami (mimo, że kluczyka nawet w stacyjce nie ma)... co jeszcze może być w stanie "czuwania"? Nie wiadomo... podejrzewam, że w związku z tym wyświetlaczem to nawet komputer może mieć podtrzymanie napięcia...
krzychu - 06-02-2023, 18:15

15-16V to raczej bez problemu strawi elektronika. A sporo jest pod napięciem, otwieranie drzwi z pilota, radio, alarmy itd. A prostownik, prostownikowi nie równy i np. w moim z regulacją natężenia nieraz wyskakiwało ponad 20V i też Lancer przeżył bo parę razy go ładowałem nieświadomy takiego zachowania pod koniec ładowania tego typu prostownikiem. Dzieje się to przy bardzo niskim natężeniu i nie powinno zaszkodzić akumulatorowi, ale nie sądzę aby każdy samochód był na to odporny. Mazdy już nim nie ładuję, używam tej z Lidla do doładowania.

Poza tym warto kontrolować proces i ładować prostownikiem tylko te do których można dolać wody...

pitt63 - 07-02-2023, 07:05

krzychu napisał/a:
15-16V to raczej bez problemu strawi elektronika. A sporo jest pod napięciem, otwieranie drzwi z pilota, radio, alarmy itd. A prostownik, prostownikowi nie równy i np. w moim z regulacją natężenia nieraz wyskakiwało ponad 20V i też Lancer przeżył bo parę razy go ładowałem nieświadomy takiego zachowania pod koniec ładowania tego typu prostownikiem. Dzieje się to przy bardzo niskim natężeniu i nie powinno zaszkodzić akumulatorowi, ale nie sądzę aby każdy samochód był na to odporny. Mazdy już nim nie ładuję, używam tej z Lidla do doładowania.

Poza tym warto kontrolować proces i ładować prostownikiem tylko te do których można dolać wody...

Możesz wyjaśnić, dlaczego tylko te, do których można dolać wody? Przecież teoretycznie bezobsługowe akumulatory, a ja taki mam u siebie jak zapewne większość z nas, też można i trzeba czasem doładować.

jacekk - 07-02-2023, 12:48

MANCY napisał/a:
W pierwszej chwili od załączenia prąd skoczył do ok. 5A po czym dość szybko (kilka minut) spadł do 2A i utrzymywał się przez całe 5 godzi ładowania. W międzyczasie zmierzyłem napięcie ładowania zwykłym multimetrem - wskazanie 15,8V[/b]...

Moim zdaniem te wartości (prąd ładowania 2A przy napięciu 15.8V) się kupy nie trzymają. Co to za akumulator?

MANCY - 07-02-2023, 12:53

jacekk napisał/a:

Moim zdaniem te wartości (prąd ładowania 2A przy napięciu 15.8V) się kupy nie trzymają. Co to za akumulator?


Akumulator fabryczny, 3,5 roku od zakupu nowego samochodu z salonu...

jacekk - 07-02-2023, 13:38

Samochód z S&G więc akumulator pewnie AGM lub EFB. Te akumulatory wymagają większego napięcia ładowania ale i tak 15.8V to chyba o 1V za dużo.
A mierzyłeś może napięcie ładowania alternatora, przy naładowanym akumulatorze i 1500-2000 tys. obrotów silnika?

MANCY - 07-02-2023, 13:49

Co może okazać się dziwne w tych czasach (dla mnie jednak rewelacyjne), zakupiłem ASX-a bez tego nieszczęsnego systemu START-STOP ;)
Niestety nie mierzyłem napięcia dla innej sytuacji, jak tylko podczas wspomnianego wyżej ładowania w stanie spoczynku (ładowarką BK12). Te 15,8V zmierzyłem multimetrem mierząc na zakresie napięcia stałego - może tu jest delikatne przekłamanie, bo chyba z tej ładowarki/prostownika wychodzi jedynie napięcie wyprostowane, dwupołówkowe a nie stałe (?) Prąd 2A natomiast odczytałem z amperomierza na ładowarce...

zbigniew77 - 07-02-2023, 22:40

Nie jestem tak do końca pewny, czy prawie wszystko, co istotne, jest odłączane stacyjką. Zauważ, że jak otworzysz np. drzwi, to na jakiś czas załącza się podświetlanie wyświetlacza pomiędzy zegarami (mimo, że kluczyka nawet w stacyjce nie ma)... co jeszcze może być w stanie "czuwania"? Nie wiadomo... podejrzewam, że w związku z tym wyświetlaczem to nawet komputer może mieć podtrzymanie napięcia...

Właśnie jak otworzysz drzwi to..... uruchamiasz oświetlenie sufitowe i podświetlenie wyświetlacza.Ale jak drzwi są zamknięte to nic nie działa ..czyli odbiorniki są odłączone.
Jak jedziesz atostradą i na obrotomierzu masz 4-5 tyś obr/min to alterntor też daje wyższe napięcie i natężnie prądu aby ładować akumulator. A jednak nie pali ci żarówek i innych włączonych odbiorników.Dlatego ,że każde Auto ma regulator napięcia i to on odpowiada za prawidłową wartość napięcie które trafia do instalacji i odbiorników.Na straży instalacji stoi regulator napięcia więc nawet jak masz podpięty do klem prostownik to regulator na instalację przesyła takie napięcie które jest bezpieczne i dla instalacji i dla odbiorników.Ja też jak podłączę prostownik to przez pierwsze 2 minuty amperomierz pokazuje 6A a po chwili prąd ładowania spada .....aby ostatecznie stanąć na 2,5A i tak jest do końca ładowania. To jest prawidłowe zachowanie i akumulatora i prostownika.Problem zaczyna się gdy po podłączeniu prostownika wskazówka amperomierza nie spada ..to znaczy ,że akumulator nie przyjmuje prądu ładowania :shock: czyli prostownik nie jest w stanie naładować akumulatora wówczas czas..... rozglądać się za nowym akumulatorem :D

Boldrix84 - 20-06-2023, 08:49

Cześć, a czy ktoś mogłby mi polecić jakiś prostownik automatyczny, którego mógłbym użyć do ładowania akumulatora AGM w asx 1.6b?
MANCY - 20-06-2023, 09:32

Kupiłem finalnie taką:

MW Power MW-SC6B

Sprawuje się całkiem dobrze, tym bardziej, że ładuje bezpiecznym napięciem do 14,7V.

Boldrix84 - 20-06-2023, 10:36

70W wystarczy? Bo jest jeszcze opcja (droższa) 88W
MANCY - 20-06-2023, 11:19

Jakie 70W? W instrukcji masz 110W...:

https://www.sklep.orvaldi..._instrukcja.pdf

Bizi78 - 20-06-2023, 11:35

MANCY napisał/a:
Jakie 70W? W instrukcji masz 110W...:

110W to moc wejściowa czyli tyle pobierze z przysłowiowego gniazdka :wink: .
Ładuje max. 88W.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group