To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[07-XX]Lancer CYxA Ogólne - Paliwo E10

Krzyzak - 07-12-2023, 07:14

apg2312 napisał/a:
chwalimy benzynę niemiecką, że dużo większa moc i dużo mniejsze zużycie
gdyby nie fakt, że jeździłem (pierwszy raz w 2005) to pewnie bym też chwalił, ale poza syfem na Shellu to benzyna niemiecka jest taka sama - nie odczułem żadnej różnicy
tościk - 07-12-2023, 12:02

apg2312 napisał/a:
Dokładnie. Ba, powiedziałbym, że chwalimy benzynę niemiecką, że dużo większa moc i dużo mniejsze zużycie

Nie słyszałem jeszcze nikogo, kto by chwalił albo narzekał na niemiecką benzynę :mrgreen:
Myślę, że mało kto zwraca uwagę co tankuje i czy auto przyspiesza potem do 100 o 0,2 sekundy szybciej. Ma być tanio.

apg2312 napisał/a:
A serio - różnica miedzy E5 a E10 jest na tyle nieznaczna, że dla większości silników nie zrobi to żadnej różnicy. Poza tym, nazwa tych paliw jest myląca, bo E5 nie oznacza, że jest tam dokładnie 5% bioetanolu, ale do, czy max, 5% To samo dotyczy E10 - nie 10 %, ale do 10 %. Może być i 3, i 6, i 8%. Dotychczasowa benzyna E5 też może być sprzedawana pod oznaczeniem E10

A jak weźmiemy pod uwagę nasze narodowe krętactwo i kombinatorstwo i się okaże, że w ramach oszczędności nasze rodzime paliwo E10 będzie zawierać minimum 15% bioetanolu? :lol:
Ale tak bardziej na poważnie, to może i nowsze silniki będą to lepiej a nawet bezproblemowo znosić. Natomiast Polacy jeżdżą jednak starymi autami. Sporo starszymi niż Niemcy i zachód Europy. Których stan techniczny jest momentami słaby, bo auto ma jeździć, a nie wiecznie stać w warsztacie. Więc może się okazać, że paliwo E10 mocniej nas dotknie niż takich Niemców. Przez takie właśnie pierdoły.

apg2312 napisał/a:
Ale każdy ma przecież wybór. Od zamontowania instalacji LPG, przez zamianę auta na diesla czy elektryka, przez sprzedaż i przesiadkę na piechtobus, rower czy komunikację publiczną. Wolny wybór

No właśnie nie wolny wybór. Bo ktoś ci właśnie go ograniczył. Gdyby był wolny, to mógłbyś nadal wybrać benzynę 95 E5 i jeszcze te wszystkie opcje, które wymieniłeś.
To tak jakby dres cię przydybał w bramie i dał ci wybór, czy chcesz dostać w zęby, w jajo, czy kosę pod żebra. Ale nie dał ci wyboru odejścia bez przykrych konsekwencji. Niby masz wolny wybór, tak jak mówisz, ale pozbawił cię jedynej opcji, którą chciałbyś wybrać. Czyli tyle z twojej wolności.

Marcino - 07-12-2023, 13:37

apg2312 napisał/a:
Ciut chyba przesadzacie.
Przypominają mi się czasy, 1986 rok, jak benzyna (jeszcze ołowiowa) była wycofywana......

No pewnie ze przesadzaja. dziękuje za wpis.

I ja wcale nie mówię ze elektryki są ok, tak samo Strefy. Puki co nadal u mnie LPG power, i nie myśle jak mi F10 na silnik wpłynie :)

Jedynie co widzę to wasze biadolenie ze was zmuszają. Świat idzie do przodu, produkują paliwo to im wolno dolać aby więcej zarobić a ty masz wybór, możesz konia i siano kupić :)

Krzyzak - 07-12-2023, 14:35

apg2312 napisał/a:
benzyna (jeszcze ołowiowa) była wycofywana ze stacji benzynowych
kolega chyba nie pamięta w jakim celu był stosowany ten "ołów" - bo właściwości antyzdrowotne były oczywiste... i dlaczego dość naturalnie wyszło przejście z etyliny na benzynę bez żadnego dostosowywania i szkody dla silników
apg2312 - 07-12-2023, 17:59

Krzyzak napisał/a:
kolega chyba nie pamięta w jakim celu był stosowany ten "ołów"

Wyobraź sobie, że pamiętam, ale dla tych co nie wiedzą :
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tetraetyloo%C5%82%C3%B3w
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arodki_przeciwstukowe

Dodatkowo, co nie jest na Wiki opisane, czteroetylek ołowiu tworzył na gniazdach zaworów ochronną warstwę, która "smarowała" je i zabezpieczała przed szybkim i nadmiernym zużyciem. Co ciekawe, efekt ten odkryto po wycofaniu czteroetylku i powszechnym wprowadzeniu benzyn bezołowiowych. No ale to dotyczy głównie posiadaczy aut z LPG.

Krzyzak - 08-12-2023, 06:52

Właśnie - czyli był to dodatek śladowy zmieniający tylko odporność paliwa na spalanie stukowe. Dodatek zamieniony na inny, dodawany w tym samym celu, ale bezpieczny dla zdrowia i auta.
Tu mamy obawy, że obecność C2H5OH może nie być bezpieczna i stąd ten wątek.

Marcino - 08-12-2023, 11:51

Krzyzak napisał/a:
Tu mamy obawy, że obecność C2H5OH może nie być bezpieczna i stąd ten wątek.

W nadmiernej ilości szkodzi ludziom :)
A metanlol bo na mim jezdzą silniki motocykli żużlowe ?

apg2312 - 08-12-2023, 12:47

Krzyzak napisał/a:
Tu mamy obawy, że obecność C2H5OH może nie być bezpieczna i stąd ten wątek.

Owszem, alkohol etylowy może nie być bezpieczny, jak każdy zresztą związek chemiczny. Tyle tylko, że etanol od dawna jest stosowany właśnie jako związek przeciwstukowy, podnoszący liczbę oktanową benzyny. No, może gdyby zwiększono dawkę alkoholu w paliwie z 5 do 50%, to może miałbym jakieś obawy. Ale z 5 do 10 % ??
Taka ciekawostka :
https://www.auto-swiat.pl...dz6n1w7#slajd-1
Da się ?? ;)

Krzyzak - 08-12-2023, 18:51

apg2312 napisał/a:
Da się ??


Cytat:
Samochody sprzedawane w Brazylii, a dominuje tu produkcja krajowa aut marek z całego świata, mają silniki i układy paliwowe przystosowane do zmodyfikowanego paliwa.

apg2312 - 08-12-2023, 21:33

Ale żeś się wysilił :P
I szkoda, że przeczytałeś tylko to zdanie, bo inaczej pewnie byś zauważył inne :
Cytat:
W ostatnich latach karierę robią auta napędzane dowolną mieszanką benzyny z etanolem, tzw. FFV (Flex Fuel Vehicle). Magneti Marelli produkuje w nowoczesnej fabryce w okolicach São Paulo elektroniczne jednostki sterujące (ECU) do silników, umożliwiające spalanie czystego etanolu, czystej benzyny i dowolnej mieszanki obu składników. Jeszcze nowsza technologia tzw. TetraFuel pozwala na spalanie w jednym silniku 4 rodzajów paliwa – oprócz benzyny, etanolu i jego mieszanek także gazu ziemnego.

Cóż, z tego wynika prosty wniosek, że ani silniki, ani układy paliwowe aut sprzedawanych w Brazylii nie różnią się aż tak od aut sprzedawanych w pozostałych państwach świata :P
Chyba się z tym zgodzisz ??
Poza tym, w UE poziom bioetanolu w paliwie E10 będzie wynosił do 10 %, co zresztą już wcześniej pisałem, i jest to nieznaczny wzrost w stosunku do paliwa E5.
Poza tym, gdzie byś nie spojrzał, to oprócz różnych trolli i fejkowych kont wszędzie podają jedną, powtarzającą się wiadomość - praktycznie wszystkie auta wyprodukowane po 2000 roku a zazwyczaj nawet starszych, bez żadnego problemu mogą korzystać z benzyny E10. Owszem, jest kilka wyjątków, choćby silniki GDI w Mitsubishi,
Kod:
E10 petrol is cleared for use in all models with petrol engines except those equipped with the GDI engine (gasoline direct injection) until 2007 models.

i tłumaczenie :
Kod:
Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi z wyjątkiem modeli wyposażonych w silnik GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) do modeli z 2007 roku.

ale są to wyjątki potwierdzające ogólną regułę.
Wiadomo, profilaktycznie każdy właściciel samochodu powinien sprawdzić to sobie sam, czy jego auto bez problemów pojedzie na E10. Fakt, polska strona rządowa ma sporo baboli, choćby takich, że są na niej auta elektryczne :P
W każdym razie spis zrobiony przez ACEA jest bardziej wiarygodny :
https://www.acea.auto/fil...2021_update.pdf
Wujek Google jest też bardzo pomocny ;)

Krzyzak - 09-12-2023, 16:13

Ja właśnie dziś czytałem, że w starszych autach może być problem z gumowymi uszczelnieniami i z korozją zbiornika i elementów systemu paliwowego. Taki był wniosek.
Akurat kwestia mnie dotyczy, bo mam auto z 1990 r z niego nie zrezygnuję.
apg2312 napisał/a:
https://www.acea.auto/fil...2021_update.pdf
- nie bangla
apg2312 - 09-12-2023, 21:19

Sorry, ACEA zmieniła link.
Ten już działa :
Lista ACEA
A co do aut...
Alkohol etylowy już od dawna stosowany jest jako środek przeciwstukowy. Więc tutaj akurat nie rozbiłbym jakiegoś wielkiego problemu. Jeśli na wszelkich listach pisze, ze auto jest dostosowane do paliwa E10, to po prostu tankuj i jeźdź. Ewentualnie rób dolewki paliwa 98 lub 100 oktanowego (stacje Shella takie sprzedają), innym wyjściem jest wykombinowanie dostępu do benzyny produkowanej dla wojska - paliwa wojskowe nie zawierają różnych dodatków ze względu na wymóg długiego przechowywania. Ale to raczej może być trudne.
No i ewentualnie popatrz za uszlachetniaczami do paliwa...
Krzyzak napisał/a:
w starszych autach może być problem z gumowymi uszczelnieniami i z korozją zbiornika i elementów systemu paliwowego

Szczerze, to akurat uszczelkami bym się nie martwił - zresztą jak sam piszesz masz auto 33 letnie, więc sam proces starzenia gumy w różnych uszczelkach możesz mieć dość zaawansowany. Którąś strzeli, to wymienisz na nową, i tyle. Ale na 99% powodem będzie nie dodatek alkoholu, tylko czas.
A co do korozji...cóż. fakt, etanol wiąże wodę, ale jest to zaleta stosowania takich paliw. Nie wiem, czy pamiętasz lata 70/80-te ub. wieku ?? Do baku wlewało się flaszkę czy dwie denaturatu, żeby związał wodę zalegającą w baku. Teraz już tego nie trzeba robić ;) Ale tez nie dopuszczaj do sytuacji, że jeździsz na rezerwie czy z ćwiartką baku - wtedy wilgoć z powietrza faktycznie ma się gdzie skraplać.
Cóż więcej mogę Ci poradzić ??

Krzyzak - 10-12-2023, 15:05

Mi nic - ja sobie poradzę, mam 2 nowe auta z EURO6+. Generalnie wątek służy wymianie myśli a to o uszkadzaniu różnych elementów zacytowałem z jakiejś strony, którą akurat czytałem podczas wizyty w kiblu...
Galanta z 1991 r nie ma w żadnych zestawieniach, ale w PDF, który podałeś:

MITSUBISHI
E10 petrol is cleared for use in all models with petrol engines except those equipped
with the GDI engine (gasoline direct injection) until 2007 models.

apg2312 - 10-12-2023, 15:44

Krzyzak napisał/a:
zacytowałem z jakiejś strony

Moim zdaniem to następna strona propagująca "urban legend" i różne dziwne teorie spiskowe. Wiesz, w styl: Elvis żyje, Ziemia jest płaska, reptilianie są wśród nas, Amerykanie nie byli nigdy na Księżycu, covida nie ma, szczepionki powodują autyzm...jeszcze długo można by wymieniać ;)
No cóż, ja słysząc czy czytając takie teksty lubię cytować Obi-Wana Kenobiego ;)
Cytat:
Who’s the more foolish: the fool, or the fool who follows him?

Ale temat jest medialny, dotyczy w zasadzie wszystkich, wydaje mi się jednak, że autorzy tych tekstów czy dyskusji faktycznie mają problem z etanolem, a konkretnie z przedawkowaniem mieszanki C2H5OH z H2O ;)
jak to słusznie stwierdził Marcino :
Marcino napisał/a:
W nadmiernej ilości szkodzi ludziom :)

O uszczelki bym się nie martwił, ale o szare komórki wielu osób już tak ;)



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group