To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Carisma - Ogólne - Eko diesel

cns80 - 09-05-2008, 17:26

JCH napisał/a:
To mi jakoś nie pasuje bo liczba cetanowa to zdolność do samozapłonu a skoro temp. zapłonu różne to ...... :roll: :? :?: Ale może się mylę.
Też mi coś nie gra.

I jeszcze to:
slawek st napisał/a:
Wartośc energetyczna MJ/dm3. Bio ok. 33,2. Olej ok.35,7

KM :arrow: kW :arrow: J/s czyli dżule w jednostce czasu. Wychodzi na to że deko słabszy. Jakby to odnieść do temperatury zapłonu oraz gęstości (opór przepływu i trudność mieszania z powietrzem) to jeszcze gorzej. Jeśli się mylę niech mnie ktoś poprawi.
Ale ma więcej jodu więc wdychanie oparów jest zdrowsze na tarczycę :wink:

slawek st - 09-05-2008, 19:14

Cytat:
To mi jakoś nie pasuje bo liczba cetanowa to zdolność do samozapłonu a skoro temp. zapłonu różne to
To jest proste, chodzi o temperaturę zapłonu a nie samozapłonu. Czyli ON zapala się od otwartego ognia już przy 55C a bioester dopiero 120C. Ważniejsze jest jak to się przekłada na pracę silnika (jaka jest temperatura w cylindrach w momencie zapłonu po wtrysku paliwa , może ktoś pamięta) Jak sobie dają radę z gęściejszym paliwem: pompa wysokiego ciśnienia i wtryskiwacze, czy nie utrudni to rozpylania paliwa cylindrach (w momencie wtrysku). Może trzeba zmienić kąt wyprzedzenia wtrysku czy coś z tym związane. Czy typowy filtr paliwa nie ulegnie zatkaniu, czy zapewni potrzebną prędkość przepływu paliwa.Bardzo proszę kolegów mających wiedzę na ten temat o podzielenię się nią z czytającymi ten temat. Pozdrawiam.
JCH - 09-05-2008, 20:46

slawek st napisał/a:
Czyli ON zapala się od otwartego ognia już przy 55C
Nie bardzo chce mi się w to wierzyć, że się zapali .... :? nie wiem.
Ale wydaje mi się, że nikt tu nie powie nic mądrego na ten temat. Trzeba by wyjąć silnik, posadzić go na jakimś stanowisku, zasilać tym BIO i mierzyć wszystkie możliwe parametry. My sobie możemy tylko pogdybać.

cns80 - 09-05-2008, 22:15

Zapaliię zapali bo temperatura wzrasta wraz z ciśnieniem. Tylko że zapłon nastapi dużo później (bliżej górnego martwego położenia tłoka).
slawek st - 10-05-2008, 08:57

No to by pewnie zmieniło pracę każdego silnika więc chyba mieści się normie bo inaczej doprowadzać może do szybszego zużycia . Może koryguje się to wyprzedzeniem lub opóźnieniem wtrysku. A co z tą większa gęstością, ja myślę że może to zmieniać stopień rozpylenia paliwa w cylindrze czyli charakterystykę przebiegu spalania dawki paliwa oraz wydajność pompy jak i wtryskiwaczy a może i filtra. O ile filtr można dać większy co poprawi wydajność to reszta jest bardziej skomplikowana.
cns80 - 11-05-2008, 18:45

W konwencjonalnym dieslu to by miało nawet sens, bo biokomponenty z wyższą temperaturą zapłonu dopalałyby mieszankę i byłoby to ekologiczne :wink: . W common rail gdzie jest kilka wtrysków paliwa w odpowiednich momentach, ostatni wtrysk dopalający z biokomponentami może spowodować dopalanie się mieszanki poza cylindrami. Co na to katalizator i turbina ?
To takie moje gdybanie. Może niech się jakiś fizyk/chemik wypowie :D

grzesiopol - 12-05-2008, 15:27

slawek st napisał/a:
No to chyba nie jest takie jednoznaczne.

Mówię o starszych dieslach takich jak mój lub nawet F9QT. Poza tym informacje na ulotkach zawsze musza być z uywagi na przepisy tego wymagające. Nowsze silniki tj. bardziej nafaszerowane mogą mieć problemy z jazdą na tym paliwie, ale na pewno jeżeli będzie tankowane na sprawdzonych i pewnych stacjach to raczej żaden z silników nie powinien mieć problemów, Na tyle ile się znam to tak mówię, ale mogę nie mieć racji, ale nie słyszałem aby ktoś zgłaszał zniszczenie silnika po zatankowaniu takiego BIO paliwa. Większość negatywnych opinii na temat BIO paliw jest wystawiana przez osoby które są zainteresowane uzyskaniem większych zysków ze sprzedaży paliwa bez BIO komponentów, nie trzeba się dzielić z nikim zyskami. Tak przynajmniej myślę.

Tutaj link do tematu z BIO paliwem.
http://www.biopaliwaon.com.pl/

Poszukałem trochę po necie i znalazłem kilka opinii negatywnych w tym tą:
http://www.roadlook.pl/te...-szkodliwe.html
ale z tego co widziałem większość "na nie" dotyczyła silników benzynowych zasilanych bioetanolem.
Tak sobie właśnie przypomniałem kiedyś był artykuł w chyba "Kurierze Lubelskim" na temat tankowania samochodów innym paliwem niż ON i był wywiad z gościem który do swojego "przemytnika" wlewał olej roślinny kupiony w jednym ze sklepów dużej sieci handlowej, było nawet gościa zdjęcie i jego mercedesa. I o dziwo gościo twierdził, że mu to dobrze chodzi i tylko w okresie zimy nie jeździ bo mu zamarza "paliwo", ha, ha, ha.

kubas - 13-05-2008, 23:49

Oglądałem kilka dni temu program LABORATORIUM na TVP związany z biopaliwami. Byly przeprowadzane wywiady z chemikami zajmującymi się tematem biopaliw. Wypowiedzi ich byly pozytywne. Kilkukrotnie padało z ich ust stwierdzenie ze bioester (ten dostępny m. in. na stacjach orlenu - BLISKA) jest bezpieczny dla silników diesla, w tym dla nowoczesnych common rail'ów. Mówili ze muszą być ostrzezenia (na ewentualnych ulotkach itp), aby upewnić się czy producent samochodu zaleca czy nie zaleca lac takie paliwo (bo takie są wymogi prawne), ale ze strony technicznej biopaliwo nie ma negatywnego wplywu na silnik - takie byly wypowiedzi specjalistów, ktorym chyba nie zalezy na tym aby namawiac albo zniechecac uzytkownikow samochodów. Ja osobiscie chyba sprobuje na niewielkiej ilości tego paliwa pojezdzic i zaobserwowac czy samochod jest slabszy czy nie lub moze jakies inne zjawiska. W ostatnim czasie zauwazylem ze zaczyna sie pojawiac coraz wiecej pozytywnych opinii. A moze bedzie jak z gazem kilkanascie lat temu... Jak pojawila sie mozliwosc instalacji gazowych w samochodach to wiekszosc twierdzila ze i tak sie nie bedzie oplacac bo droga instalacja i silnik sie bedzie psul, a moze wybuchnie.... ;p Jakos mnostwo ludzi jezdzi i nie wiele sie dzieje z silnikami zasilanymi gazem.
slawek st - 20-05-2008, 17:16

Zaryzykowałem, wlałem 20l bioestra ( czy tam estera, jak to się odmienia) do zbiornika w którym było jeszcze około 15 l ON. W najblizszym czasie napiszę jakie efekty tego eksperymentu. mam nadzieję że nic mi się w silniku nie uszkodzi :( Pozdrawiam.
kubas - 21-05-2008, 15:25

slawek st napisał/a:
Zaryzykowałem, wlałem 20l bioestra ( czy tam estera, jak to się odmienia) do zbiornika w którym było jeszcze około 15 l ON. W najblizszym czasie napiszę jakie efekty tego eksperymentu. mam nadzieję że nic mi się w silniku nie uszkodzi :( Pozdrawiam.

Ja zalalem 10litrow bioestra przy stanie ok 7litrow zwyklej ropy w baku. Juz to wyjezdzilem i szczerze powiem ze nie odczulem zadnej różnicy. Ani silnik nie pracowal inaczej ani nie odczulem zadnej utraty mocy. Nie było żadnego kopcenia ani jakiś innych dolegliwości przy odpalaniu. Czekam jeszcze na opinie innych, ktorzy na tym pojezdżą aby sie bardziej do tego przekonać. Nawiasem mówiąc biodiesel w Krakowie jest tańszy o 38 groszy od zwykłej ropy.

Polecam jeszcze strone www.e-biopaliwa.pl

[ Dodano: 23-05-2008, 11:36 ]
slawek st jak twoje wrażenia z jazdy na bioestrze?? Ja ponownie zalalem bio ale tym razem 25 litrow i praktycznie na pusty bak. Różnicy nie widze w jezdzie. Mam wrażenie po tym co wskazuje komp jakby troche wiecej spalal, ale to moze mylne wrazenie. Okaze sie jak wyjade to paliwo do konca. Dzwonilem do autoryzowanego salonu w krakowie dowiedziec sie co mi ciekawego powiedza na temat czy mozna go lac do silnikow DI-D, ale jak to w autoryzowanych salonach sami nic nie wiedza. Powiedzieli jedynie ze nie slyszeli o zadnych zastrzezeniach ze producent odradza.

slawek st - 25-05-2008, 18:44

Mam podobne odczucia , tz. nie dostrzegam różnicy w sprawowaniu się auta . Jeśli chodzi o zużycie to narazie trudno powiedzieć , trzeba dokładnie zmierzyć. Cena jest atrakcyjna , u mnie bioester jest tańszy od ON o 50 gr, jak by spalał tyle samo to warto go stosować jak więcej to trzeba by zrobić kalkulację. Pozdrawiam
kubas - 25-05-2008, 19:27

Jeszcze nie wyjezdzilem tego paliwa do konca ale zrobie kalkulacje. Osobiście tak jak napisalem wczesniej odczuwam jakby samochód wiecej spalal patrzac na wskaźnik ilości w zbiorniku i po tym co komp wskazuje. Pozdr
slawek st - 04-06-2008, 20:46

Przy prawie pustym zbiorniku wlałem 10 l ON i 53 l bioestra, ( najbliższa stacja nie miała bioestra i dlatego wlałem te 10 l ON) i wyzerowałem licznik i zobaczymy ile mi się uda przejechać. Wydaje się że moc silnika jak gdyby lekko zmalała ale to może być chwilowe wrażenie zwłaszcza że teraz jazda cały czas z włączoną klimą.Pozdr.
kubas - 04-06-2008, 23:42

Raczej nie jest to wrażenie, ale fakt. Ja jezdżąc na samym bio bez mieszania odczułem spadek mocy. Nie był nie wiadomo jaki ale jakoś sie nie mogłem przyzwyczaić. Co do spalania (bez jakiś dokładnych pomiarów) uważam że pali tyle samo. Jezeli mialby palic wiecej to bardziej byloby to spowodowane tym ze skoro silnik odrobine słabszy to nadrabia się wciskając mocniej gaz. Uwazam ze naprawde niezla alternatywa na coraz wyzsze ceny paliwa. Będąc przyzwyczajony do tego jak Cari ciągneła na czystej ropie nie mogłem sie przestawić i leje znow diesla. Bio może zaczne lać jak paliwo bedzie po 5zl i wyżej. Narazie sie raduje jak pięknie ciągnie na zwykłej ropie bo czysta przyjemność z jazdy.
A i jeszcze to co dziwnego zauważylem to komp pokazywał wyższe wskazania spalania na bio. Zalalem zwykłą rope i znow pokazywał jak zawsze.

Master - 09-06-2008, 12:36

w mojej okolicy na jednej ze stacji tez sie to pojawilo narazie pisze ze w promocji biodiesel po 4.17 dla porownania zwykla "ropa" 4.75 wiec nie ma bata sporo ludzi sie skusi a i tak jeden powie ze juz tak dawno jedzi i nic a drugi raz wlal i sie uciagnac nie mogl tak naprawde jak sie samemu tego nie sprawdzi to nie ma co sie zaglebiac w lekture komentarzy. Sam byc moze przetestuje to choc nie carisma bo to benzyna :) Pozdrawiam


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group