To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[92-96]Colt CA0 - [CAxA] płyny ca0

rosomak1983 - 26-01-2009, 01:07

To który jest w koncu lepszy? DOT 3 czy 4????
londolut - 26-01-2009, 01:37

rosomak1983 napisał/a:
To który jest w koncu lepszy? DOT 3 czy 4????
Mowiąc krótko, jak będziesz chciał zagotować DOT-4 musisz użyć temperatury o 30 stopni wyższej niż przy DOT-3(DOT-4 jest płynem lepszej klasy).

Cytat:
Najważniejszy parametr to temperatura wrzenia
Jeśli płyn się zagotuje, hamulce przestają działaç! Naciskamy pedał hamulca, dosięga on podłogi, a auto leniwie zwalnia, zamiast mocno hamować! Zjawisko to występuje zawsze w najbardziej niekorzystnym momencie, np. gdy
w pełni obciążonym autem hamujemy awaryjnie na autostradzie albo jedziemy po krętej drodze, co chwila hamując przed kolejnym zakrętem. Im wyższa temperatura wrzenia, tym lepiej. Nowy płyn klasy DOT 4 powinien wytrzymać co najmniej 230°C, najlepsze "gotują się" dopiero przy 300°C. Każdy płyn hamulcowy chłonie jednak wodę, a ponieważ woda wrze już w 100°C, to odporność na wysokie temperatury takiej mieszaniny stopniowo się obniża. Po 2-3 latach płyn wrze już przy ok. 150°C i nawet jedno silne hamowanie z dużej prędkości może być niebezpieczne.
Przetestowaliśmy 21 płynów, które należą do coraz popularniejszej klasy DOT-4. Zgodnie z normą PN-C-40005 badaliśmy temperaturę wrzenia nowych płynów, a także zawodnionych, czyli sztucznie postarzonych w laboratorium. Badaliśmy też ich współczynnik pH, który powinien mieścić się w przedziale 7,5-11, co w przybliżeniu mówi o jakości zabezpieczenia antykorozyjnego płynu. Tę próbę zaliczyły wszystkie płyny, podobnie jak badanie lepkości w temperaturze -40°C. Przy okazji sprawdziliśmy szczelność opakowań, obecność i skuteczność plomb, ilość płynu w opakowaniu i opis butelek. Najczęściej nie podawano daty produkcji i ważności, w nieczytelny sposób kodując czy wręcz uniemożliwiając jej odczytanie. Brakuje też ostrzeżeń. Płyn hamulcowy to niebezpieczny specyfik i producenci powinni nas ostrzegać choćby przed tym, że taki środek niszczy lakier.
Zawodniony płyn powinien wytrzymać co najmniej 155°C. Badanie płynu zawodnionego jest ważniejsze niż nowego: w pewnym stopniu mówi, w jakim stopniu płyn jest podatny na wilgoć.
Wszystkie specyfiki spełniły wymagania normy, choć ich właściwości znacznie się od siebie różnią. Dwa z badanych produktów, EBC 307+ i Tutela Extreme, spełniają wymagania stawiane przed środkami do aut sportowych. Są jednak drogie. Bardzo dobre wyniki uzyskały płyny Shell, Ferodo i Tutela TOP, przy czym dwa pierwsze należą do średniej klasy cenowej. Niedrogie i dobre są polskie płyny, np. Boryszew, Organika i Autoland. W sumie: żaden płyn nie okazał się tak zły, aby należało się go obawiać.
Nie ma żadnych ograniczeń w stosowaniu płynów DOT-4, można ich używać nawet w starych autach. Nie wolno ich jednak mieszać z DOT-5, które robione są na bazie sylikonów, ale można z pozostałymi, np. DOT-3 czy DOT-5.1. Im szybsze i cięższe jest nasze auto, tym ważniejsza jakość płynu i częściej trzeba go wymieniać.

Pamiętaj o płynie
- Płyn hamulcowy trzeba wymieniać co 2 lata lub 40 tys. km, chyba że producent auta ma inne zalecenia .
- Płyn klasy DOT 4 jest lepszy od płynów R3 i DOT 3, a DOT 5.1 jest lepszy niż DOT 4. Płyny o wyższych specyfikacjach można stosować także w starszych autach.
- Jakość płynu w zbiorniczku w przybliżeniu da się sprawdzić w warsztacie. Jednak pozytywny wynik nie gwarantuje, że płyn w całym układzie jest w dobrym stanie.
- Nie rzadziej niż na każdym przeglądzie należy sprawdzać poziom płynu. Ubytków nie trzeba uzupełniać identycznym płynem, bo są one mieszalne: dowolnej marki płyny klasy DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1 można mieszać. Nie wolno z nimi mieszać płynów klasy DOT 5, ale występują one bardzo rzadko.


AutoŚwiat

Radeon - 26-01-2009, 20:55

W temacie pytania o płyn hamulcowy dość często powtarzany cytat na forach internetowych...
Trudno więc podważalny epos z uwagi na popularność...
Dziś samochody jeżdżą szybciej ,a przemysł motoryzacyjny skłania się ku szybkim efektywny metodom produkcji. A co za tym idzie każdy wie. Wymiana żarówki w nowych samochodach to nie lada gimnastyka(dziś to robiłem i mało mnie szlag nie trafił), Materiały z których wykonuje się samochody są kiepskiej jakości(ot chociażby przewody hamulcowe nie miedziane jak kiedyś).Auto ma jeździć szybko i sprawnie jedynie przez parę lat, po kilku latach eksploatacji masz go złomować i kupić nowe. Machina zwana motoryzacją nabrała szalonego tępa i ciężko ją zatrzymać. Niestety pewne mechanizmy, związane z pobudzaniem i uśmiercaniem rynku nowych i używanych gratów, niosą za sobą ślady manipulacji.
Kurczę trochę się nie na temat zrobiło, ale nie do końca...DOT-4 jest bardziej odpornym płynem na temperaturę jednak trzeba go wymieniać CZĘŚCIEJ NIŻ CO 2 lata. Zalewając DOT-3 w normalnych warunkach użytkowania, a przede wszystkim w małym lekkim aucie różnicy nie będzie. A oszczędność jest w granicach 40 zł, i to co period!!! Wymiana płynu to także trochę zmarnowanego płynu i przynajmniej 1 litr fioletowego płynu.Podczas tej operacji schodzi jeszcze dużo czasu (kto ciężko pracuje i brak mu czasu wie o czym mówię).
Polecam zainteresowanym lekturę książki „Tuning i sportowe modyfikacje samochodu”
Wojciech Jurecki, Tomasz Ważyński wydawnictwa Stratos. Jest tam napisane że
aby zwiększyć wydajność hamowania należy przejść na jak największy DOT (sugestia dla ludzi uprawiających sport samochodowy).Autorzy podkreślają wyraźnie fakt szybszego chłonięcia wody przez DOT-4,przez co skrócony jego żywot, a nawet możliwość korozji całego układu.
Ja jeżdżę nie za szybko, auto mam lekkie, nie mam czasu, ani za dużo forsy aby częściej niż co dwa lata wymieniać płyn. Konkluzja wydaje się prosta....Używam DOT-3 bo jest lepszy dla moich potrzeb. Pytanie: co jest lepsze, osobówka czy bus? Wydaje się dziwne. Bus posłuży do trochę innych rzeczy niżeli osobówka,ale jednym i drugim Dupę przewieziesz. Analogicznie , te dwa płyny w książce serwisowej stoją jako właściwe,lecz indywidualne preferencje sprawiają czy użyjesz DOT-4 czy DOT-3
Jednak przyszłość jest jasna –Jeździć krótko, szybko, stołować się tylko w serwisie, zużywać częściej płyny i gówniane części zamienne. Pewne rzeczy odejdą do lamusa tak samo jak DOT-3.
:cry: Aż się rozkleiłem..he he

Venom Anubis - 17-02-2009, 23:25

Zapytam sie juz tutaj bez zakładania nowego tematu .
Mam do wymiany cały płyn hamulcowy . I moze mi ktos powiedziec ile mieści sie go w zbiorniku od 0 do pełna ? bo kuiłem płyn 0.5 litra i nie wiem czy starczy :)

londolut - 17-02-2009, 23:42

Venom Anubis napisał/a:
kuiłem płyn 0.5 litra i nie wiem czy starczy :)
Styka ;)
Honkisz - 24-10-2009, 14:33
Temat postu: Wymiana płynów i filtrów
Witam. Mam takie pytanie. Jakie zbiorniki znajdują się pod maską?mam ich pięć. Jeden (tam gdzie pisze dot-4)jest z płynem hamulcowym,drugi (power steering) z płynem wspomagania,nastepny chłodniczy,dalej z płynem spryskiwaczy ale jest jeszcze piąty na którym pisze tylko Nabco Japan. Czy on jest od sprzęgła?co się tam dolewa?proszę o poprawienie jeśli źle napisałem o tych płynach(od czego one są). Czy jeśli auto mam juz rok i nie wymieniałem płynu hamulcowego przy zakupie to mam go wymienic czy tylko dolac?a filtry powietrza i oleju co jaki czas trzeba wymieniać?prosze o odpowiedź na te wszystkie pytania.dziekuje i pozdrawiam
Pexu - 24-10-2009, 14:39

Honkisz napisał/a:
Czy jeśli auto mam juz rok i nie wymieniałem płynu hamulcowego przy zakupie to mam go wymienic czy tylko dolac?

Najlepiej wymienić

Honkisz napisał/a:
a filtry powietrza i oleju co jaki czas trzeba wymieniać?

Ze względu na ilość przejechanych km albo przynajmniej raz w roku. Ja wymieniam u siebie olej co 10000km. I przy okazji oczywiście filtry.

Ogólnie, poszukaj odpowiedzi i wskazówek w:
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=14769

Honkisz - 24-10-2009, 14:42

A jak się wymienia ten płyn hamulcowy?kupic taki jak tam pisze dot-4?a z tym sprzęgłem?
akbi - 24-10-2009, 14:49

Honkisz, trochę ciężko wytłumaczyć, bo nie chcę abyś pomylił zbiorniczki
Tutaj masz link do instrukcji obsługi, w niej znajdziesz rysunek wszystkich elementów wraz z opisem
http://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?t=3937

Honkisz napisał/a:
Czy on jest od sprzęgła?co się tam dolewa?

pojemnik na płyn do sprzęgła jest obok pojemnika na płyn hamulcowy i jest od niego blisko połowę mniejszy.
Płyn wlewa się ten sam - DOT4

lukaszpl - 24-10-2009, 14:50

Płyn hamulcowy najlepiej wymienić w warsztacie, spuszcza się cały płyn z układu, po zalaniu nowego hamulce trzeba odpowietrzyć :!:

Sprzęgło chodzi na takim samym płynie jak hamulce. Płyn to DOT-4. Firm do wyboru do koloru, ale lepiej dołożyć parę zł i kupić coś dobrego.

Honkisz - 24-10-2009, 14:57

dziekuje bardzo za pomoc.a co leje się do wspomagania?
akbi - 24-10-2009, 15:03

Honkisz napisał/a:
a co leje się do wspomagania?

ATF Dexron II

londolut - 24-10-2009, 19:23

Pany - w FAQ jest osobny temat o płynach i jest wszystko wyszczególnione.
Tematy sklejam.



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group