Fotografia i Grafika - Pomiar światła i ekspozycja
krzychu - 16-05-2011, 11:02
firtiris napisał/a: | pierwsza z brzegu - google |
Mi pierwsze z brzegu wyskoczyło że jednak szara. Światłomierze i kalibracja w aparatach (poprzez zrobienie pomiaru WB na kartce w świetle zastanym) jest ustawione na 18% odbicia światła. Kilka razy miałem tego typu problemy że w świetle fluorescencyjnym aparat na białej kartce źle kalibrował kolory i lepiej wychodziło ustawienie ręczne niż "pobraniem WB" z kartki "białej". Za pewne dlatego że kartka z xero nie jest do końca biała.
[ Dodano: 16-05-2011, 11:06 ]
Hubeeert napisał/a: | Może troszkę spokojniej Krzysztof? |
Spoko tylko po co burzyć podstawy? Ktoś to kiedyś wymyślił że jak ktoś chce już ustawić WB ręcznie to robi się to na kartce która odbija 18% światła... (żeby była jasność nie chodzi o kręcenie pokrętłem i sprawdzanie co się dzieje tylko skierowanie aparatu na kartę która jest oświetlona światłem zastanym i wybranie funkcji pobranie WB z menu aparaty).
A jak ktoś ustawia na oko (tutaj o kręceniu pokrętłem) to nawet białej kartki nie trzeba bo wystarczy cyknąć fotę (albo włączyć LV) i porównać kolory z tym co widzi oko z tym co jest na wyświetlaczu... W A900 jest jeszcze fajna opcja bo po przyciśnięciu przycisku który odpowiada za podgląd głębi aparat robi zdjęcie (które nie jest zapisywane) odpala histogram szczegółowy i możemy zmienić ekspozycję, balans bieli i kilka innych rzeczy w strefie twórczej (aparat pokazuje na wyświetlaczu zmiany od razu) po ustawienu robimy fote z wybranymi ustawieniami.
saphire - 16-05-2011, 11:51
Po prawdzie jak robisz w RAW to i tak sobie W/B ustawisz później jaki chcesz na kompie przy wywołaniu do JPG ;-p
krzychu - 16-05-2011, 12:36
saphire napisał/a: | Po prawdzie jak robisz w RAW to i tak sobie W/B ustawisz później jaki chcesz na kompie przy wywołaniu do JPG ;-p |
No pewnie że można. Ale nie zawsze się chce/ma czas każdą fotkę obrabiać i wajchrować suwakami. Wyznaję zasadę JPEG+RAW jak coś się nie uda w JPEG to wtedy się wywołuje jeszcze raz z RAW-a. Albo jak daje się zdjęcia do druku to te się lekko koryguje. Reszta zostaje w JPEG z puszki.
Hubeeert - 16-05-2011, 12:47
krzychu napisał/a: | Spoko tylko po co burzyć podstawy? | W imię spokojności na Forum? Chociażby po to. Nie każdy kto się z Toba nie zgadza zasługuje na Twoją niecierpliwość.
Heilsberg - 16-05-2011, 13:10
krzychu napisał/a: | Światłomierze i kalibracja w aparatach (poprzez zrobienie pomiaru WB na kartce w świetle zastanym) jest ustawione na 18% odbicia światła |
Może ktoś mi wyjaśnić co ma pomiar światła do balansu bieli? Bo chyba jedno z drugim zaczynacie mylić.
shutter - 16-05-2011, 21:27
Pomiar światła jest skalibrowany na 18% szarość.
Balans bieli ustawia się na 100% bieli - tutaj nie ważny jest jasność tej bieli, tylko jej neutralny, czysty biały kolor. Szarość z kolei to nic innego jak "przyciemniona" biel, tak więc od biedy można również na nią ustawiać balans bieli (tutaj ilość % odbicia światła nie ma znaczenia). Najważniejsze żeby taka szarość była neutralna, bez zimnej czy ciepłej dominanty, co czasami jest trudne do wychwycenia. Tak więc balans bieli łatwiej jet ustawiać na czymś białym.
Hubeeert - 16-05-2011, 21:54
Co do korekty ekspozycji - taki mały test dziś - miłego oglądania
Heilsberg - 16-05-2011, 23:27
Hubert, ładnie to pokazałeś ale komentarza brakuje.
Ludzie zapominają/nie wiedzą, że nie ma idealnej ekspozycji. Rozpiętość tonalna czy to matrycy czy filmu jest jaka jest. Jeśli fotografowana scena mieści się w niej to na fotce powinny się znaleźć pełna biel i pełna czerń (o ile oczywiście takowa występuje w scenie). Często tej rozpiętości brakuje i to od fotografującego zależy czy będzie czerń a biel będzie szara czy będzie biel a czerń będzie szara. Inaczej się nie da. Pomiar matrycowy stara się zmieścić wszystko i jeśli brakuje rozpiętości to brak i świateł i cieni. Wtedy ratuje nas spot i korekcja. Wycelowany w cokolwiek spot ustawia ekspozycję tak, by zmierzony obiekt był neutralnie szary, czy to będzie biel czy czerń, Zmierzony spotem czarny węgiel czy biała kartka bez korekty będzie dokładnie tak samo szara. A korekta wynika z wiedzy i umiejętności fotografującego. Jeśli spotem mierzę białą kartkę to korektę daję w górę bo wiem, że białe ma być białe a nie szare. Jeśli spotem mierzę czarny węgiel to korektę daję w dół bo wiem, że to węgiel i ma być czarny. Stany pośrednie i korekcje pośrednie to już tylko kwestia praktyki. A jeśli scena nie mieści się w rozpiętości tonalnej to fotografujący decyduje czy zachowa światła czy cienie. Jeśli to ciemna scena to staram się utrzymać jej klimat i naświetlam na cienie a całkiem ciemne miejsca niedoświetlam i zostawiam w czerniach. Jeśli to super jasna scena to naświetlam na światła. A słońce prześwietlam. Ekspozycji idealnej nie ma. Spot jest super jeśli masz czas za każdym razem pomyśleć nad korektą. Przy ptakach i przeleceniu widnokręgu serią trzeba by było w serii ze trzy razy korektę zmienić bo słońce było z lewej a jest z prawej po obrocie fotografującego za ptakiem.
Niektórzy naświetlają na histogram "do prawej" czyli by zawsze zachować światła. Ja się tak do końca nie przejmuję, ważne by na zdjęciu był ten klimat, który chcę. Ciemny lub jasny.
Balans bieli nie ma nic wspólnego z ekspozycją. Nic a nic. Światłomierz nam w balansie bieli nie pomoże. Polega tylko i wyłącznie na takim ustawieniu by aparat białe odwzorował nam jako białe a nie żółte czy niebieskie. I powinniśmy go ustawiać albo według wzorca (białego) albo wg temperatury barwowej o ile ją znamy. A jeśli nie to RAW i wtedy w czasie obróbki tak długo przesuwamy suwak, aż białe będzie białe.
krzychu - 16-05-2011, 23:47
Hubeeert napisał/a: | Co do korekty ekspozycji |
A korygowałeś od którego pomiaru?
firtiris - 16-05-2011, 23:48
Heilsberg napisał/a: | I powinniśmy go ustawiać albo według wzorca (białego |
i dlatego ustawia sie go na białe
Heilsberg napisał/a: | A jeśli nie to RAW i wtedy w czasie obróbki tak długo przesuwamy suwak, aż białe będzie białe |
i tak jak pisałem przy robieniu w RAWach robimy sobie fotke z szara kartą a potem do niej w programie ustawiamy WB a przydaje sie to wtedy, gdy na zdjeciu nie mamy nic konkretnie białego
Hubeeert - 17-05-2011, 09:43
Heilsberg napisał/a: | Hubert, ładnie to pokazałeś ale komentarza brakuje. | Jarku liczyłem na to, że ktoś bardziej oblatany w temacie to skomentuje. Ja chciałem tylko pokazac na obrazku jak korekta wpływa na efekt końcowy.
krzychu napisał/a: | A korygowałeś od którego pomiaru? |
??? A po Polsku?
Heilsberg - 17-05-2011, 10:27
Hubeeert napisał/a: |
krzychu napisał/a: | A korygowałeś od którego pomiaru? |
??? A po Polsku? |
Kolega się Ciebie pyta co miałeś ustawione przed korektą? Matrycowy? (Najprawdopodobniej ) Średnio ważony? Czy spot w centrum kadru? Czy może spot gdzieś jeszcze indziej? Wnętrze dłoni na przykład jak wielu stosuje.
krzychu - 17-05-2011, 13:17
Heilsberg napisał/a: | Matrycowy? (Najprawdopodobniej ) |
No właśnie o to pytałem. Chodzi o fakt że matrycowy (pomiar w całym kadrze) jest taki pseudo inteligentny i w rożnych systemach różnie działa. Więc robienie korekty od matrycowego jest średnim pomysłem bo efekty mogą nie być powtarzalne, czasem wystarczy lekko przekadrować tak, aby horyzont był wyżej albo niżej i inaczej zachowa się pomiar matrycowy.
Korektę wykonuje się raczej dla centralnie ważonego, ewentualnie na punktowego, ale trzeba uważać w co się celuje.
Heilsberg - 17-05-2011, 13:21
Osobiście w Canonie mam duże zaufanie do matrycowego i najczęściej go używam. Jest niejako najbardziej neutralny i najtrudniej nim fest przepalić lub niedoświetlić. Dlatego wszędzie tam, gdzie nie mam czasu albo mi nie zależy używam matrycowego a potem ewentualnie coś podociągam softem. Natomiast nie mam zielonego pojęcia jak matrycowy zachowuje się w innych puszkach niż Canon.
Hubeeert - 17-05-2011, 14:43
Matrycowy.
W Canonie pomiar matrycowy działa całkiem nieźle. Problem w tym co próbujesz zrobić.
Jeżeli chcesz pokazać całą scenerię jak ja na zdjęciach powyżej - super. Gdybyś jednak chciał nie przepalić jasnego punktu na ciemnym tle
punktowy będzie lepszy.
Nie wiem tylko po co zbaczasz z dyskusji na nieistotne w tym momencie szczegóły. krzychu napisał/a: | robienie korekty od matrycowego jest średnim pomysłem bo efekty mogą nie być powtarzalne, czasem wystarczy lekko przekadrować tak, aby horyzont był wyżej albo niżej i inaczej zachowa się pomiar matrycowy. | Oczywista oczywistość? Robiąc zdjęcia poglądowe przy celowaniu dokładnie w ten sam punkt nie uważałem, że muszę używać innego. Bardziej zależało mi na tym, żeby pokazać jak korekta ekspozycji wpływa na światło.
|
|
|