Outlander III GEN Techniczne - Outlasnder III 2.0 benzyna 150 KM jaki olej
rajan - 10-01-2023, 10:42
To masz napisał/a: | Motul 8100, ale 5W40 ma zauważalną utratę parametrów już po przebiegu 9500 km.
https://youtu.be/gDMKo-W33_8
Pytanie czy to kwestia stanu silnika czy jakości oleju? |
Fajny link Ale mam drobne wątpliwości. Wiadomo, że olej będzie tracił wraz z przebiegiem parametry - do tego nie potrzeba laboratorium. Natomiast nie oznacza to od razu, że olej zły (i w sensie ogólnym jako wybór i w sensie tego konkretnego przebiegu). On nadal ma całkiem dobre parametry. Ba, on ma lepsze parametry niż niektóre oleje jako nowe
Tu masz jakiś test od Prof Chrisa: https://youtu.be/_XpeFBfV8jg?t=256. Olej badany co ileś kilometrów i wg tabelki dopiero przy przebiegu 16kkm pewne wartości oscylują w granicach "przekroczonych", ale mimo to jeszcze nie przekreślających zdatności oleju do pracy. Oczywiście przebieg to jedno, a czas pracy silnika to drugie. Samochód pędzony w trasach może spokojnie pracować na oleju 15kkm, ten jeżdżony po mieście warto zmienić bliżej 10kkm. Mądre głowy piszą, że olej powinien być wymieniany co 200-250h czasu pracy silnika
guzzi - 10-01-2023, 13:27
Złota zasada dotycząca oleju: jeśli silnik pracuje dużo na biegu jałowym, jeździ z obiążeniem lub jest kręcony do wysokich obrotów i w zmieniających się temperaturach (nie ważne czy to miasto czy trasa) powinien mieć zmieniony olej do 7500 km, jeśli nie, to nie więcej niż 10000 km. Dlaczego do 10000km - niestety większość silników pracuje na przełomie zima-lato lub odwrotnie i to właśnie wpływa na degradację oleju. (oczywiście olej zgodnie z zaleceniami producenta 0W20, 5W30, 5W40 i z wiarygodnego źródła).
rajan - 10-01-2023, 22:00
Zostaje jeszcze kwestia tego w jakim czasie ktoś przejeżdża te 10kkm.
Silniki pracujące w trudnych warunkach to i częściej olej zmieniają (Lancer EVO co 5000km), ale mówimy raczej o normalnej jeździe.
kem - 02-03-2023, 11:45
guzzi napisał/a: | jeśli silnik pracuje dużo na biegu jałowym |
Jeżeli idzie o katowanie do odcinki, czy pracę pod dużym obciążeniem, to wiadomo i wszyscy pewnie się z tym zgodzą, ale nie za bardzo rozumiem w jaki sposób dla silnika może szkodzić praca na biegu jałowym. Możesz rozjaśnić?
rajan - 06-03-2023, 13:58
kem napisał/a: | guzzi napisał/a: | jeśli silnik pracuje dużo na biegu jałowym |
Jeżeli idzie o katowanie do odcinki, czy pracę pod dużym obciążeniem, to wiadomo i wszyscy pewnie się z tym zgodzą, ale nie za bardzo rozumiem w jaki sposób dla silnika może szkodzić praca na biegu jałowym. Możesz rozjaśnić? |
Pewnie chodzi o głównie o czas pracy silnika, o czym też pisałem. No bo co z tego, że przejedziesz 5000km, jeżeli głównie stoisz w korkach i zamiast mieć średnią prędkość 40-50 km/h (co przy 5000 km daje ok. 100-120h godzin pracy motoru), to masz np. 20 km/h i silnik przepracował na oleju 250 h.
guzzi - 06-03-2023, 20:38
Na biegu jałowym pompa oleju nie wytwarza dostatecznego ciśnienia i olej nie rozchodzi się dobrze - pierścienie tłokowe nie zapewniają szczelności i spaliny przedostają się z komory spalania do skrzyni korbowej, zamieniając olej w maź. Obrazowo rzecz ujmując na wolnych obrotach silnik pracuje na granicy zatarcia.
rajan - 07-03-2023, 12:40
guzzi napisał/a: | Na biegu jałowym pompa oleju nie wytwarza dostatecznego ciśnienia i olej nie rozchodzi się dobrze - pierścienie tłokowe nie zapewniają szczelności i spaliny przedostają się z komory spalania do skrzyni korbowej, zamieniając olej w maź. Obrazowo rzecz ujmując na wolnych obrotach silnik pracuje na granicy zatarcia. |
No bez jaj - pompa ma wytwarzać odpowiednie ciśnienie, jak jest inaczej to należy zająć się tematem. Oczywiście ciśnienie będzie mniejsze niż przy wyższych obrotach, ale mówienie o "granicy zatarcia" to lekka przesada.
guzzi - 07-03-2023, 15:12
No właśnie są jaja😀Według American Trucking Association 60 minut pracy na biegu jałowym odpowiada 120 minut jazdy.
1. Praca na biegu jałowym sprawia, że pierścienie tłokowe nie rozszerzają się odpowiednio, co powoduje niewystarczające uszczelnienie między pierścieniem tłokowym a cylindrem, co prowadzi do wycieku sprężonych gazów spalinowych.
2. Następuje niepełne spalanie wtryskiwanego paliwa, pozostawienie niespalonego paliwa w komorze spalania i podanie jego do miski olejowej silnika przez szczelinę między pierścieniem tłoka a cylindrem.
3. Kiedy paliwo zaczyna przechodzić przez szczelinę między pierścieniem a ściankami cylindra, wypłukuje z oleju pierścienie tłokowe i tuleje cylindrowe w efekcie rozcieńczając olej. Czynność ta stopniowo powoduje powstanie szklistej/błyszczącej powierzchni na tulejach, powodując wycieranie krzyżyków cylindra przewidzianych do zatrzymywania oleju.
4. Szklenie nie tylko powoduje utratę oleju w cylindrach, ale także przyspieszone zużycie pierścieni tłokowych i prowadzi do utraty kompresji. To jeszcze bardziej zwiększa szczelinę między tuleją a pierścieniami, powodując poważny wyciek sprężonych gazów do skrzyni korbowej i prowadząc do nadmiernego przedmuchu.
5. Nadmierne przedmuchy oznaczają utratę ciśnienia sprężania oraz utratę mocy.
6. Słaba kompresja prowadzi do nadmiernego tworzenia się nagaru w rowkach pierścieni tłokowych, denkach tłoków, głowicy cylindrów, zaworach, końcówkach wtryskiwaczy itp.
7. Nadmierne tworzenie się nagaru prowadzi do zakleszczania się pierścieni tłokowych w rowkach, wycieku gazów między zaworami i gniazdami zaworów, nieprawidłowego rozpylania paliwa z powodu zatkanych otworów wtryskiwaczy, a ostatecznie zaostrzenia wszystkich wyżej wymienionych problemów i dalszej utraty mocy.
8. Rozcieńczanie oleju w silniku powoduje spadek lepkości oleju i wypłukiwanie powierzchni łożysk, niszczenie filmu olejowego i stykanie się ruchomych części z metalem. Ostatecznie dochodzi do szybszego zużycia łożysk.
9. Mieszanie paliwa z olejem prowadzi również do szybszego zużycia elementów pompy oleju. Niższe ciśnienie oleju na biegu jałowym tylko zwiększy problemy z przyspieszonym zużyciem.
rajan - 08-03-2023, 12:46
Niezły wykład
Ale nie widzę nic na temat zbyt niskiego ciśnienia oleju?
Mechanikiem nie jestem, ale to co napisałeś (a właściwie co wypluło jakieś amerykańskie stowarzyszenie) nie pokrywa mi się z inną publikacją - broszurą dotyczącą stricte pierścieni tłokowych:
"Na biegu jałowym, wskutek gorszego wypełnienia cylindrów, dochodzi zasadniczo do niższego wzrostu docisku pierścieni. Daje się to zauważyć szczególnie w silnikach wysokoprężnych. Silniki pracujące długo na biegu jałowym wykazują zwiększone zużycie oleju, bowiem działanie zgarniające jest pozbawione wsparcia ze strony ciśnienia gazów. Takie silniki, często przy dodawaniu gazu po dłuższym czasie pracy na biegu jałowym, wyrzucają kłęby niebieskich spalin z układu wydechowego, z powodu możliwego zebrania się w cylindrze i układzie wydechowym oleju, który mógł się spalić dopiero przy dodaniu gazu."
Zasadniczo, (chyba, że coś źle zrozumiałem) to u Ciebie paliwo idzie w dół tłoka i miesza się z olejem, a u nich olej idzie w górę do komory spalania...
kem - 11-03-2023, 10:22
Reasumując te wszystkie wykłady, najlepiej będzie po prostu nie uruchamiać w ogóle silnika
|
|
|