Fotografia i Grafika - Pomiar światła i ekspozycja
Heilsberg - 17-05-2011, 16:22
Tylko jeśli przy matrycowym przepaliło to jak użyjesz punktowego i korekty to czegoś nie doświetlisz bo zabraknie rozpiętości matrycy. Dlatego po prostu trzeba się decydować co się chce mieć na fotce i jakie. I mając tę wizję przed oczami użyć odpowiedniego pomiaru i /lub korekty.
Hubeeert - 17-05-2011, 18:44
Heilsberg napisał/a: | Dlatego po prostu trzeba się decydować co się chce mieć na fotce i jakie. | Dokładnie
firtiris - 18-05-2011, 12:03
i tak jak na tym zdjęciu
musiałem się zdecydować czy dobrze naświetlić okno w tle czy młodą
zdjęcie robione w manualu pomiar światła centralny albo centralnie ważony (nie pamiętam)
zdjęcie prześwietlone o +1,5 + Lr
saphire - 18-05-2011, 13:07
Heilsberg napisał/a: | Rozpiętość tonalna czy to matrycy czy filmu jest jaka jest. |
W amatorskich lub średniozaawansowanych lustrzankach zwykle 6-7 EV.
Heilsberg napisał/a: | Często tej rozpiętości brakuje i to od fotografującego zależy czy będzie czerń a biel będzie szara czy będzie biel a czerń będzie szara. Inaczej się nie da....A jeśli scena nie mieści się w rozpiętości tonalnej to fotografujący decyduje czy zachowa światła czy cienie. |
Można jeszcze zrobić HDR.
Hubeeert - 18-05-2011, 13:09
saphire napisał/a: | Można jeszcze zrobić HDR. | Przy scenie statycznej na pewno.
saphire - 18-05-2011, 13:10
firtiris napisał/a: | i tak jak na tym zdjęciu
musiałem się zdecydować czy dobrze naświetlić okno w tle czy młodą
zdjęcie robione w manualu pomiar światła centralny albo centralnie ważony (nie pamiętam)
zdjęcie prześwietlone o +1,5 + Lr |
1. W takiej sytuacji młoda jest najważniejsza więc ona ma być doświetlona jak trzeba.
2. Zawsze można przy robieniu foty zablokować zmierzoną ekspozycję, przekadrować się inaczej z autofocusem i "docisnąć" spust do końca z tą zablokowaną ekspozycją.
firtiris - 18-05-2011, 13:29
bardzo pomocny przy ustalaniu ekspozycji jest system strefowy
a tu można poczytać o
pomiarze punktowym i korekcji ekspozycji
Zastosowanie szarej karty
JayChyl - 28-05-2011, 15:50
A nie lepiej pstryknąć w rawie, zrobić w post processingu minus kilka ev, 0 ev i plus kilka ev? Dalej HDR i mamy HDR czego tylko chcemy (nie tylko statycznie)
krzychu - 28-05-2011, 15:52
JayChyl napisał/a: | A nie lepiej pstryknąć w rawie, zrobić w post processingu minus kilka ev, 0 ev i plus kilka ev? Dalej HDR i mamy HDR czego tylko chcemy (nie tylko statycznie) |
Ale w ten sposób nie uzyskasz aż takiego zakresu. W ten sposób który mówisz to działają takie technologie jak DRO czy D-Lighting.
saphire - 30-05-2011, 13:57
JayChyl napisał/a: | A nie lepiej pstryknąć w rawie, zrobić w post processingu minus kilka ev, 0 ev i plus kilka ev? Dalej HDR i mamy HDR czego tylko chcemy (nie tylko statycznie) |
To nie to samo bo co innego gdy matryca w momencie focenia zarejestruje ci trzy różne foty za każdym razem z różnym czasem naświetlenia a zatem z różną ilością światła padającego na nią a co innego gdy sztucznie korygujesz jedną fotę która ma rozpiętość matrycową 6 EV i tyle:
a) trzy foty z różnym EV:
- 3EV (pojemność tonalna -6..0)
0EV (pojemność tonalna -3..+3)
+3EV (pojemność tonalna 0..+6)
RAZEM------------------> (-6..+6) czyli zakres 12EV
b) przy jednej focie masz zakres 6EV więc nic ci nie da sztuczne
obniżenie/podwyższenie na kompie bo i tak matryca nie załapała i odcięła głębokie czernie
i jasne biele więc nadal po sztucznej korekcji będą czarne i białe czyli zakres nadal masz 6EV
Czy to jasne?
maxwell61 - 04-02-2012, 15:02
Witam wszystkich!!! Nie zagladalem tutaj mase czasu.
Dla tych, ktorzy uwazaja, ze znajomosc pomiarow swiatla jest nie potrzebna podam swoj przyklad.
Jako, ze interesuje sie fotografia dosc intensywnie mialem okazje we wrzesniu fotografowac, w sumie z polecenia przez przypadek , slub. W skrocie wiedza i odrobina doswiadczenia sie niesamowicie przydala.
Kosciol byl maly. Okna potezne. Slonce walilo w slepia niesamowicie. Z jednej strony stajac, zalozmy pod slonce, sylwetki wychodzily czarne, bo na multi aparat ustawia sie dla swiatla. Wiec trzeba bylo szybciutko na punktowy, pomiar robic na twarze i zew. lampa na -2ev doswietlac od swiatla odbitego od sciany.
Znowoz z drugiej strony to samo. Tym razem swiatlo masakrowalo twarze PM. Multi by wariowal. Wiec znow punktowy i... lampa w strone okna aby "zastopowala" snopy swiatla wpadajace przez szybe. Kurcze powiem, wam szczerze, ze jednak wiedza i doswiadczenie jest cholernie wazne, bo mozna komus spieprzyc najwazniejszy dzien zycia
Mozna bylo takze pod swiatlo podbic ISO, ale przy takim snopie swiatla szum bylby widoczny.
PODSUMOWANIE: PM zadowolona, fotograf rowniez
Pozdrawiam
|
|
|