ASX Techniczne - Napęd ASX
wlodeks - 04-07-2011, 21:52
krzychu napisał/a: | wlodeks napisał/a: | Swoją drogą ciekawe jak zachowałoby się ESP w sytuacji przednich kół na lodzie a tylnych na "przyczepnym". |
Ale tak by się stało gdyby był centralny otwarty mechanizm różnicowy. W systemie jaki ma ASX/Outlander nie ma takowej potrzeby. Ilość momentu przenoszonego na tylne koła jest regulowany tym sprzęgłem wielkopłytowym w tylnym dyfrze. W przypadku tego systemu ESP mogło by pomóc w sytuacji kiedy prawe bądź lewe koła są na bardzo śliskiej nawierzchni - niestety jeszcze nikt nie przetestował czy ESP wtedy ingeruje (po za zdławieniem silnika). |
Racja, zbyt szybko pisałem a zbyt wolno myślałem. Myślę, że ta dyskusja wszystkim nam dała trochę wiedzy i jednocześnie posłaliśmy kilka tekstów do "krainy mitów".
Kolejnej zimy postaram się zrobić parę testó jeżeli tylko warunki pozwolą. Może warto byłoby podyskutować o tym jakie testy przeprowadzić? Jak się weżmiemy za zagadnienie to może w końcu będziemy wiedzieć jak ten napęd działa i na co zwracać uwagę w normalnych sytuacjach drogowych.
vavoom - 04-07-2011, 21:55
krzychu napisał/a: | Może dociążenie tyłu przy maksymalnym przyspieszaniu powoduje że tylne koła lepiej przekazują moment? |
I może tu jest właśnie sedno sprawy - dociążenie tyłu powoduje, że "moc napędowa auta" tak się właśnie rozkłada, podobnie jak w przypadku gwałtownego hamowania, gdzie przednie koła hamują mocniej przez dociążenie przodu (zakładając brak EBD).
To by się zgadzało z tabelą, która podaje, że tylko przy full throttle na tył idzie więcej niż 50% (i to z dopiskiem peak, zatem przez chwile, a nie ciągle).
krzychu - 04-07-2011, 22:25
wlodeks napisał/a: |
Kolejnej zimy postaram się zrobić parę testó jeżeli tylko warunki pozwolą. Może warto byłoby podyskutować o tym jakie testy przeprowadzić? |
Taki jak na jednym z filmików. Pod górę jedne koła na lodzie, drugie na asfalcie (oczywiście jeśli da się takie warunki znaleźć). Interesuje mnie z włączonym i wyłączonym ESP. Bardzo ważne jest w przypadku wyłączonego ESP żeby bardzo delikatnie operować gazem (bo mam wrażenie że lepszy start ESP wynika ze zdławienia przez ESP silnika). Ale w tych filmikach jest już chyba zawarta odpowiedź. Jak by ESP przyhamowywało koła o mniejszej przyczepności napęd awansował by do rangi S-AWC...
wlodeks napisał/a: | Jak się weżmiemy za zagadnienie to może w końcu będziemy wiedzieć jak ten napęd działa i na co zwracać uwagę w normalnych sytuacjach drogowych. |
Mnie się wydaje jak działa to już wiadomo. Zależnie od:
- różnicy w prędkości między tylnymi a przednimi kołami (najbardziej od tego zależy czym większa różnica tym więcej na tył)
- położenie pokrętła (dla LOCK *1,5)
- prędkość pojazdu (czym szybciej tym mniej na tył)
- wciśnięcie gazu (czym większe wciśnięcie tym więcej momentu na tył)
W przypadku wystąpienia kilku czynników sprzęgło zablokuje i będzie rozkład 50:50 (czyli tak jak prawdziwy LOCK w terenówce). Dlatego też na AUTO samochód zachowuje się neutralnie, a na LOCK potrafi być lekko agresywny (nadsterowny).
DJ Fazi - 04-07-2011, 23:15
Mnie interesuje test na rolkach, czy " wygrzebie " się jednym tylnym kołem lub przednim.
Sam chciałem to sprawdzić, ale nie mogę znaleźć rolek.
wlodeks - 05-07-2011, 08:01
Gdyby był dostęp do rolek takich jak na filmikach to wykonałbym wszelkie testy (łącznie z włączonym ESP i "zimnym łokciem" i bez "zimnego łokcia" ) i mielibyśmy tu cały przegląd tego co może, a czego nie, nasz napęd. Tylko czy i gdzie dostępne są takie rolki?
vavoom - 05-07-2011, 08:09
wlodeks napisał/a: | Gdyby był dostęp do rolek takich jak na filmikach to wykonałbym wszelkie testy |
Ja także bardzo chętnie wykonałbym takie testy, zatem kolejny wątek brzmi - gdzie są takie rolki?
JCH - 05-07-2011, 13:34
DJ Fazi napisał/a: | Mnie interesuje test na rolkach, czy " wygrzebie " się jednym tylnym kołem lub przednim | Nie wygrzebie się, niestety....
Są filmy w necie, co prawda Outlander ale to to samo, gdzie naprzemiennie jedno koło tylne i jedno przednie nie ma przyczepności i ..... "rybka"
vavoom napisał/a: | pytanie od początku jest takie samo - w jaki sposób na tył może być przekazywane więcej niż 50%? Żaden wykres nic tu nie wyjaśni, trzeba to przełożyć na chłopski rozum, który podpowiada, że w skrajnym przypadku rozdział może wynosić tylko 50/50 | Nie tyle na chłopski rozum ale na fizykę.
Co ma być przekazywane na tył? Moment? Moment.
Co to jest moment siły? Siła x ramię. Z czego wynika (bierze się) siła? Z siły tarcia jaka pojawia się pomiędzy kołem a podłożem. Moment, który powoduje, że auto jedzie to nie ten, który "wychodzi" z silnika tylko, ten który może się wytworzyć z przyczepności, tarcia dzięki któremu się poruszamy.
vavoom napisał/a: | gdzie są takie rolki? | Mogą mieć na stacjach diagnostycznych.
vavoom - 05-07-2011, 14:23
JCH napisał/a: | Nie wygrzebie się, niestety.... |
Filmik z ASX:
http://www.youtube.com/wa...feature=related
Dwa koła w powietrzu (od 05:30) i niestety, nie wygrzebie się.
wlodeks - 05-07-2011, 19:12
vavoom napisał/a: |
Dwa koła w powietrzu (od 05:30) i niestety, nie wygrzebie się. |
Zastanawia mnie czy w czasie tej próby ESP było włączone bo jakoś tak dziwnie brakowało mi jakiejkolwiek ingerencji w te swobodnie obracające się koła.
vavoom - 06-07-2011, 15:21
wlodeks napisał/a: | Zastanawia mnie czy w czasie tej próby ESP było włączone |
Trudno powiedzieć, ale rzeczywiście nie widać żadnej ingerencji ESP.
Poniżej jeszcze jeden filmik, gdzie ASX z podobną przeszkodą poradził sobie bez problemu, a w 01:26 widać dokładnie, jak ESP przyblokowuje prawe tylne koło
http://www.youtube.com/watch?v=alLhmoxChV8
krzychu - 06-07-2011, 15:31
vavoom napisał/a: | a w 01:26 widać dokładnie, jak ESP przyblokowuje prawe tylne koło
|
WOW coś jest na rzeczy Więc potrzeba testu rolkowego jest zasadny.
DJ Fazi - 06-07-2011, 17:10
Ruskie nie lubią chyba Mitsu, jest teścik ASX-a z Imprezą zimą. Daję sobie paznokieć obciać że ASX jest na letnich oponkach, a Subaru na zimówkach
Klik
krzychu - 06-07-2011, 17:16
DJ Fazi napisał/a: | Ruskie nie lubią chyba Mitsu |
Za to importer jak by słodzi jak może. Więcej wersji wyposażenia jak i silnikowych.
DJ Fazi napisał/a: | jest teścik ASX-a z Imprezą zimą. Daję sobie paznokieć obciać że ASX jest na letnich oponkach, a Subaru na zimówkach |
No ale moim zdaniem ASX lepiej wypadł. Wygląda na bardziej przewidywalnego. Pewnie w LOCK załączony i bardziej nad sterownie wypada, Subaru ma pewnie boxera i wysunięty do przodu środek ciężkości dlatego tak się nie zachowuje. Symetrical drive wcale takie cudne nie jest.
wlodeks - 06-07-2011, 23:25
Panowie, nie ma co deliberować tylko trzeba znależć gdzieś te rolki i zrobić test. Jak widać z naszej dyskusji i zawartych w niej filmików, zdania będą jeszcze długo podzielone. Jak zrobimy porządny test, zawierający wszelkie konfiguracje "włączeń i wyłączeń", to będziemy mogli powiedzieć jak to naprawdę działa. Poszukiwanie rolek czas zacząć !!!
sylb - 18-07-2011, 23:47
Działanie ESP, prawdopodobnie jest uzależnione od prędkości, ale na 100% dławi ślinik przy prędkościach ponad 40-50 km/h, bo mam taki podwójny zakręt po górę, który aż kusi. Generalnie przy mniejszych prędkościach czuć buksowanie kół, a jak szybciej pojadę to na drugim jest odcięcie i można sobie deptać do oporu a samochód sobie spokojnie przechodzi zakręt.
|
|
|