To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

Outlander I GEN Techniczne - [I 2.0] Kiedy pracuje wentylator w O1?

miron - 15-08-2015, 14:11

Edit.
nytsug - 11-11-2015, 13:11

Mnie też dopadła awaria sterownika wentylatorów. Włącza się bardzo często kiedy tylko chce.
Muszę zrobić jutro trasę ok 300km. Czy przy takim częstym włączaniu się wentylatorów lepiej jest odłączyć ten moduł żeby nie spaliło silnika wentylatora i obserwować temperaturę silnika czy lepiej zostawić podłączony?

Georg - 11-11-2015, 14:03

O tej porze roku, jeżeli nie będziesz używał klimy oraz gasił motor pod szlabanami i w korkach, to śmiało możesz odłączyć.
Gdyby Cię przypadkiem zastało lato, to wyprowadź do kabiny dwa przewody do połączenia na krótko... :wink:

nytsug - 11-11-2015, 14:21

To jest na krótką metę rozwiązanie więc lato mnie nie zastanie. Tak to przelutuję albo kupię nówkę za 150 zł i będzie śmigać tylko dzisiaj akurat święto i nie mam jak tego załatwić. Dzięki!

A jeszcze zastanawia mnie fakt, że wentylatory po uruchomieniu silnika pracują OK, tzn. nie uruchamiają się, uruchamiają się dopiero po włączeniu klimy, a jak się nagrzeje silnik do wymaganej temperatury to wtedy zaczynają wariować.

elektryk - 12-11-2015, 12:51

nytsug napisał/a:
A jeszcze zastanawia mnie fakt, że wentylatory po uruchomieniu silnika pracują OK, tzn. nie uruchamiają się, uruchamiają się dopiero po włączeniu klimy, a jak się nagrzeje silnik do wymaganej temperatury to wtedy zaczynają wariować.
Pod wpływem ciepła wszystkie materiały się rozszerzają i elementy tracą kontakt z płytką.

Ja kiedyś nawet odłączyłem wentylatory w upał przy działającej klimie. Nie było problemów z przegrzewaniem, przynajmniej wskaźnik temperatury nie pokazywał więcej niż pół skali.

Georg - 12-11-2015, 16:41

elektryk napisał/a:
Pod wpływem ciepła wszystkie materiały się rozszerzają i elementy tracą kontakt z płytką.
I to jest clou jeśli chodzi o opisywane w tym temacie problemy z przekaźnikiem wentylatora.

Co możemy zrobić, to utrzymywać w czystości radiator przekaźnika - jeśli nie jest za późno...

elektryk - 12-11-2015, 21:37

Georg napisał/a:
Co możemy zrobić, to utrzymywać w czystości radiator przekaźnika - jeśli nie jest za późno...
Sory ale ja nie rozumiem. Brzmi to jak "kochajmy sterowniki wentylatorów, bo szybko odchodzą".
Georg - 21-11-2015, 19:53

elektryk napisał/a:
Sory ale ja nie rozumiem. Brzmi to jak "kochajmy sterowniki wentylatorów, bo szybko odchodzą".

Jakkolwiek by to nie brzmiało - warto zadbać o dobre chłodzenie tranzystora mocy :wink: .

elektryk - 24-11-2015, 08:16

Georg napisał/a:
Jakkolwiek by to nie brzmiało - warto zadbać o dobre chłodzenie tranzystora mocy :wink: .
A masz jakiś pomysł jak? Tranzystor jest z elektroniką razem na ceramicznej płytce w świetle wentylatora. Musiałbyś jakoś odbierać ciepło szybciej niż ceramiczna płytka, co wydaje mi się technologicznie trudne. Nie pamiętam budowy wewnętrznej ale te tranzystory powinny z jednej strony mieć element oddający ciepło i tą stroną przylutowane do płytki, od wierzchu jest plastikowa obudowa która nie jest przewodnikiem ciepła więc będzie trudno. O ile ktoś nie owinął sterownika kocem żeby nie było mu zimno, to nie widzę możliwości żeby schładzać tranzystor z pominięciem ceramicznej płytki na której są przylutowane pozostałe elementy.
Georg - 24-11-2015, 13:09

Jak napisałem wcześniej - co sami możemy zrobić, to utrzymywać w czystości radiator przekaźnika.
nytsug - 26-11-2015, 22:20

Podzielę się zdobytą wiedzą. Dopadła mnie awaria sterownika i zamiast nowego zamiennika za 150zł kupiłem używkę ale nie od Outlandera ani Lancera tylko od Space Stara GDI. Ma on taki sam sterownik wentylatorów, wszystkie wtyczki i śruby pasują idealnie. Różni się jedynie oznaczeniem na obudowie. Ten z Outlandera ma np. 1c23219700, 1c23119700 a ten od MSS ma 3A01019700

Można go zdecydowanie taniej kupić niż od Outka czy Lancera. Ja dałem 40zł:P i działa jak należy. Powodzenia!

Stachhu - 07-08-2018, 23:11

Cześć,

Odświeże trochę temat. Moj O1 2.4 Mivec ma jakies dziwne problemy z wentylatorami. Mam go od jakichs hmm 2mcy. Na poczatku wentylatory mialem wrazenie czesto sie włączaly. Obecnie nie ddziała ani wentylator od klimatyzacji (w korku daje cieple powietrze) a dzisiaj tez zaczal grzac mi sie silnik, a Wentylator mi sie nie włączył.

Sterownik jest taki sam jak w 2.0. Problem w tym, ze nie wiem czy to aby na pewno On jest problemem.

Co powinienem sprawdzic?

Jaro1974 - 08-08-2018, 07:54

Zacznij od bezpieczników, później sterownik. Sterownik będzie taki sam jak w 2.0. A i spróbuj jeszcze sprawdzić same wentylatory czy są sprawne ;-)
Stachhu - 08-08-2018, 12:14

Jaro1974, bezpieczniki działają na sterownik napięcie dochodzi 12,6V. Jak spiąłem na krótko z ominięciem sterownika to oba wentylatory działają.

Jak mierze napięcie na wyjściu ze sterownika do wentylatorów to niby też jest 12V w obu gniazdach, a jednak wentylatory się nie kręcą. Wiesz może jak sprowokować sterownik do tego, aby włączył wenylatory?

[ Dodano: 08-08-2018, 13:07 ]
Dobra na bank jest walnięty sterownik wentylatorów. Z racji, że mam jeszcze drugiego Outlandera tylko w 2.0 to przełożyłem sterownik od drugiego. Włączam klime i dzieje się magia wentylatory działają. Tadaaammmm

Tylko teraz muszę ogarnąć sterownik... :/ Próbowaliście tej magicznej sztuczki?
http://www.mazdaspeed.pl/...435211#p2435211

Bzyk_R1 - 08-08-2018, 13:08

Stachhu, wszystkie znaki na ziemi i niebie wskazują na padnięty moduł.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group