[07-XX]Lancer CYxA Ogólne - Instalacja xenonów - Lancer CYxA
cns80 - 28-01-2009, 08:42
jaca71 pozwoliłem sobie to tu wkleić żeby nie uciekło
Cytat: | Analizator świateł
Specjaliści z Instytutu Transportu Samochodowego pod kierownictwem dr inż. Tomasza Targosińskiego (Zakład Homologacji i Badań Pojazdów) opracowali analizator świateł. Jest to nowatorskie, komputerowe urządzenie diagnostyczne, które może być stosowane w warsztatach i stacjach kontroli pojazdów do kontroli eksploatacyjnej i pomiarów reflektorów. Analizator umożliwia pomiar właściwości fotometrycznych i ustawienie wszystkich rodzajów reflektorów samochodowych tj. świateł mijania, drogowych, przeciwmgłowych, a nawet świateł do jazdy dziennej. Działa w sposób automatyczny przy wykorzystaniu procedur modelujących percepcję wzrokową. Wyniki ustawienia są zgodne z ustawianiem dokonywanym przez doświadczonych diagnostów. Natomiast precyzja ustawienia jest zdecydowanie lepsza. Ustawianie jest powtarzalne i obiektywne. Urządzenie analizuje całą wiązkę świetlną w sposób jakościowy m.in. sprawdza czy spełnione są przynajmniej minimalne wymagania homologacyjne. Szczegółowej ocenie podlega cała wiązka światła oświetlająca drogę z uwzględnieniem wszystkich czynników: reflektora, żarówki i ustawienia. Urządzenie obrazuje rozkład wiązki światła, poprzez rysowanie wykresów izoluksów. Analizator świateł posiada duże możliwości pomiarowe - badanie może np. zakończyć się komunikatem: "KONIECZNA WYMIANA ŻARÓWKI/REFLEKTORA". Analizator świateł spełnia formalne wymagania stawiane przyrządom do wzrokowego ustawiania świateł, a przy tym umożliwia ustawienie świateł ze znacznie większą precyzją niż przyrządy dotychczasowe.
Czy jakość świateł można ocenić wzrokiem?
Każdy kierowca jest w stanie dostrzec plamę świetlną na drodze. Więc na podstawie tego próbuje ocenić jakie światła ma jego pojazd. Jest to jednak mylące. Światło w miejscach gdzie jest najbardziej potrzebne do obserwacji przeszkód nie jest widoczne na powierzchni drogi. W przypadku świateł mijania, których używamy najczęściej, są to odległości od ok. 50m do nawet ponad 150m. W takiej odległości na drodze prawie nie widać plamy światła i to niezależnie jak "silne" są światła pojazdu. Jasna plama na drodze może być zauważona w znacznie bliższej odległości ok. 5m do 20m. Co więcej światłą ustawione za nisko dają taki "jasny" efekt. Spostrzeżenie przeszkody w bliskiej odległości przy prędkości powyżej 40 km/h nie daje żadnych szans na zatrzymanie auta, niezależnie jak wyraźnie jest widoczna ta przeszkoda. Dlatego porównywanie światła reflektorów dostrzeganego na powierzchni drogi nie ma większego sensu, chociaż różnice są łatwe do zauważenia. Aby przekonać się jak złudna jest wzrokowa ocena świateł można zrobić prosty eksperyment. Należy porównać plamę świetlną na suchej i mokrej nawierzchni. Na nawierzchni mokrej światła prawie nie widać, chociaż oświetlenie odległych obiektów takich jak piesi czy znaki drogowe jest lepsze, bo mokra powierzchnia nie rozprasza światła w kierunku kierowcy, ale odbija promienie świetlne wzdłuż drogi podobnie do lustra. Oczywiście porównywanie ma sens gdy deszcz już przestał padać ale asfalt jest wciąż mokry. Gdy nawierzchnia jest mokra nie widzimy światła na drodze mamy więc wrażenie, że oświetlenie jest gorsze i jedziemy wolniej. Jest to z drugiej strony słuszne, bo mokra nawierzchnia to gorsza przyczepność i dłuższa droga hamowania. Ponadto odbite od mokrej powierzchni drogi światło oślepia nadjeżdżających z przeciwka.
Czy światła są mniej ważne niż opony albo hamulce?
Światła to jedne z ważniejszych elementów wyposażenia pojazdu jeżeli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dlaczego jednak są traktowane po macoszemu? O ile wymieniamy w pojazdach elementy zużywające się takie jak opony, klocki czy tarcze hamulcowe, to światła traktujemy jak cos wiecznego, niezniszczalnego. Wymieniamy jedynie przepalone żarówki. Natomiast lampy także się zużywają. Po kilku, latach intensywnej eksploatacji klosze - szczególnie plastikowe - mogą być porysowane i zmatowiałe, a odbłyśniki zakurzone. Zdarzają się tez nieszczelności i do wnętrza dostaje się brud i woda. Kiedy należy wymienić reflektor na nowy? Wzrokowo trudno to ocenić. Pomiar analizatorem świateł pokazuje jednoznacznie czy reflektor nadaje się do dalszego użytku. Czasami problem dotyczy jedynie wadliwej żarówki, którą trzeba wymienić. Brak świadomości problemu nie oznacza, że on nie istnieje. Analizator świateł to "przenośne laboratorium na kółkach" pozwalające zbadać czy światła są "chore". Nikt rozsądny nie dyskutuje z wynikami badań laboratoryjnych tylko idzie do lekarza. Wyniki badań świateł pojazdów znajdujących się w ruchu wykonane za pomocą analizatora świateł pokazują, że tylko niewielki odsetek świateł spełnia minimalne wymagania homologacyjne.
Wynika to z tego, że obecnie światła nie są badane, a jedynie ustawiane. A przecież nowe współczesne reflektory z dużym zapasem spełniają te minimalne wymagania i może tak pozostać przez cały czas eksploatacji pojazdu.
Jakość żarówek?
Dostępne w handlu żarówki są bardo różnej jakości. Przy czym cena nie zawsze odzwierciedla jakość. Szczególnie dotyczy to tolerancji geometrycznych żarników, które powinny być wykonane z mikroskopową precyzją. Gdy tak nie jest wiązka światła może mieć odmienny od wymaganego kształt i znacznie gorzej oświetlać drogę, a także powodować zwiększone olśnienie nadjeżdżających z przeciwka. Światło może być przy tym dużo trudniejsze do ustawienia. Na rynku oferowanych jest wiele rozwiązań reflektorów. Często właściciel decyduje się na zakup danego modelu pojazdu za względu na "lepsze" światła. Jednak ich rzeczywista jakość może być znacznie gorsza ze względu na niedokładną regulację lub żarówkę (lampę ksenonową) złej jakości. Oferowanych jest wiele żarówek reklamowanych jako dających lepsze oświetlenie drogi. W rzeczywistości czasem jedynym ich efektem - poza wyższą ceną i krótszą żywotnością - jest zwiększenie olśnienia. Żarówki nie da się ocenić wzrokiem, a badania laboratoryjne są wielokrotnie droższe niż cena żarówki. Badanie analizatorem świateł pokazuje jaka jest wiązka światła z konkretną żarówką. Różnice stwierdza się po chwili.
Wynik badania reflektora z żarówką o nieprawidłowym żarniku za pomocą analizatora świateł.
Wynik badania reflektora z poprzedniego rysunku z prawidłową żarówką. Zdecydowana poprawa oświetlenia drogi.
"Ksenony"
Badanie analizatorem świateł ma duże znaczenie w przypadku reflektorów z wyładowczym źródłem światła (ksenonowym). Lampy ksenonowe z upływem czasu tracą wydajność, lecz nie przepalają się jak żarówki. Kiedy je wymieniać? Ponieważ są dość drogie kierowcy nie kwapią się z wymianą skoro jeszcze "świecą". Oznacza to, że świecą coraz słabiej, aż do momentu gdy przestają spełniać minimalne wymagania. Świecą wówczas słabiej niż przeciętne halogeny. Wtedy trzeba wymienić źródła światła na nowe. W przypadku badania tradycyjnym przyrządem nie ma możliwości stwierdzenia czy ta operacja powinna być już wykonana.
Na rynku oferowane są też zestawy z lampami ksenonowymi w miejsce żarówek halogenowych. Pomijając, że takie "zamienniki" są nielegalne, czasem diagnosta ma problem ze stwierdzeniem czy taki "zamiennik" nie został założony. Wynik pomiaru za pomocą analizatora świateł jednoznacznie pokazuje czy takie światła świecą "lepiej" czy tylko silniej oślepiają. Wynik badania analizatorem świateł może zniechęcić do takiego niebezpiecznego "tuningowania" reflektorów pokazując niezbicie jakie są tego skutki.
Granica światła i cienia
Światła mijania zgodnie z obecnymi przepisami ustawiane są wzrokowo na podstawie położenia granicy światła i cienia. Precyzja tego ustawienia zależy od wyrazistości i rzeczywistego kształtu granicy. Analizator świateł ocenia poprawność granicy światła i cienia, której kształt i wyrazistość jest podstawowym warunkiem prawidłowego ustawienia świateł za pomocą tradycyjnego przyrządu. W rzeczywistych światłach granica czasami jest nieregularna, rozmyta lub podwójna albo nawet potrójna. W takiej sytuacji każdy diagnosta ustawi światła nieco inaczej. Analizator posiada wbudowaną automatyczną procedurę wyznaczania granicy. Wyliczana jest komputerowo na podstawie modelu matematycznego obserwacji wzrokowej. Jest to operacja powtarzalna, a przy tym wyeliminowany jest czynnik subiektywny. Jakość granicy także jest badana automatycznie. Gdy odbiega od wymaganego wzorca na tyle dużo, że niemożliwe jest poprawne ustawienie świateł, przyrząd wyświetla odpowiedni komunikat. Często powodem takiej sytuacji jest wadliwa żarówka.
Automatyczne poziomowanie
Bardzo ważne podczas ustawiania świateł jest zgranie położenia przyrządu i pojazdu. Przy badaniu tradycyjnym przyrządem pojazd powinien znajdować się na idealnie wypoziomowanym stanowisku, a przyrząd powinien także zostać wypoziomowany. Służy do tego najczęściej poziomnica i dźwignia regulacyjna, którą należy poziomować przyrząd każdorazowo po zbliżeniu go do kolejnego światła pojazdu. Jest to operacja uciążliwa i czasochłonna, natomiast konsekwencją nie wykonania w/w zabiegu są błędy w ustawieniu świateł. Analizator świateł posiada wbudowany układ automatycznego poziomowania, co zapewnia zawsze idealne zgranie położenia i precyzyjny pomiar, a ponadto zwalnia diagnostę z pamiętania o tej czynności. Jeżeli stanowisko do badania świateł nie jest idealnie poziome taką informację można wprowadzić do pamięci analizatora świateł, co umożliwia pomiar w różnych sytuacjach. Pozwala to także obniżyć koszty przygotowania stanowiska do badania świateł w stacji diagnostycznej. Podobnie rzecz wygląda w przypadku zgrywania położenia urządzenia w kierunku poziomym. W tradycyjnych przyrządach stosowane są różne rodzaje celowników wzrokowych, niewygodnych w obsłudze i mało precyzyjnych. Analizator posiada dwa laserowe celowniki, co zdecydowanie ułatwia pomiar, poprawia jego precyzję i powtarzalność.
Pomiar wszystkich rodzajów reflektorów
Analizator świateł umożliwia precyzyjny pomiar i zapamiętanie rozkładu światła całej wiązki każdego rodzaju świateł. Pozwala to na ich obiektywną ocenę i zalecenie wymiany żarówki bądź całego reflektora, gdy nie zapewnia on przynajmniej minimalnego oświetlenia drogi lub powoduje niedopuszczalnie wysoki poziom olśnienia. Każdy rodzaj świateł badany i oceniany jest w sposób adekwatny do jego właściwości i potrzeb. Światła mijania to pomiar ustawienia i ewentualna jego korekta. Dodatkowo dokumentowane są wartości natężenia oświetlenia dla podstawowych punktów homologacji odpowiedzialnych za oświetlenie prawej krawędzi drogi w odległości 50 m i 75 m (50 R i 75R) oraz punktu oczu kierowcy nadjeżdżającego z przeciwka (B50L), a także całej strefy olśnienia. Ta funkcja jest nie do przecenienia. Obiektywna ocena poziomu olśnienia pozwala zapobiec poważnym niebezpieczeństwom. Szczegółowy wykres izoluksów pozwala dodatkowo na jakościową ocenę wiązki światła. Światła drogowe w obecnej praktyce nie są regulowane, chociaż zgodnie z przepisami powinny być także ustawione. Wynika to z tego, że nie ma jednoznacznego kryterium ustawiania. Światła te nie posiadają granicy światła i cienia, a wzrokowe ustawienie najjaśniejszej części plamy nie zapewnia wymaganej precyzji. Dlatego zwykle ustawia się tylko światła mijania, światła drogowe mają ustawienie wypadkowe. Analizator świateł posiada odpowiedni algorytm ustawiania również dla świateł drogowych, bazujący na najjaśniejszym obszarze wiązki obejmującym wartości większe od 80% w stosunku do maksymalnej światłości. Dlatego zarówno precyzyjnie mierzy, jak też pozwala na ustawianie tych świateł. Warto wspomnieć, że wykres izoluksów tych świateł także daje wiele szczegółowych informacji o ich jakości, a pomiar wartości maksymalnej światłości, która rzadko znajduje się w osi optycznej reflektora także informuje o potencjalnych możliwościach świateł drogowych.
Światła przeciwmgłowe przednie
Światła przeciwmgłowe przednie nie są obowiązkowe. Jednak gdy pojazd jest w nie wyposażony zgodnie z przepisami powinny być również ustawione. To ustawianie jest trudne, chociaż ograniczone do kierunku pionowego. Definicja ustawienia wzrokowego jest wielce nieprecyzyjna - dolna, jaśniejsza cześć światła powinna być skierowana na drogę przed pojazdem, a ciemniejsza do góry. Światła te nie muszą posiadać wyraźnej granicy światła i cienia. Kryteria ustawiania są więc niejednoznaczne, natomiast precyzja ustawienia ma istotne znaczenie. Światła przeciwmgłowe ustawione za nisko nie poprawią widoczności we mgle. Ustawione za wysoko będą silnie oślepiać, także tego, kto je włączył, gdyż oświetlą mgłę a nie drogę. Ustawiane świateł przeciwmgłowych tradycyjnym przyrządem w zasadzie jest intuicyjne. Analizator świateł pozwala ustawić je prawidłowo. Do dyspozycji diagnosty są dwa mechanizmy ustawiania. Pierwszy to matematyczna aproksymacja linii rozdzielającej jaśniejszą i ciemniejszą część. Drugi to pomiar rozkładu natężenia oświetlenia i taka regulacja by światła ustawić jak najwyżej, ale tak by górna część odpowiedzialna za olśnienie nie przekraczała dopuszczalnych poziomów rzeczywistego natężenia oświetlenia. Oczywiście podobnie jak w przypadku pozostałych świateł szczegółowy wykres izoluksów pozwala ocenić jakość wiązki świetlnej i ewentualnie zasugerować wymianę żarówki bądź całej lampy.
Podobnie można zbadać i ocenić światła do jazdy dziennej. Choć są to światła sygnałowe, to aby należycie wypełniały swoją rolę powinny być także prawidłowo ustawione. Dotyczy to zwłaszcza świateł instalowanych dodatkowo, które powinny być wyregulowane tak, aby świeciły na wprost. Procedura ustawiania jest w tym przypadku podobna jak dla świateł drogowych - ustawienie możliwie symetryczne, a ponadto maksimum zgodne z osią podłużną pojazdu. Ważna jest możliwość pomiaru intensywności wiązki tych świateł, aby były dobrze widoczne podczas dnia w całym wymaganym zakresie, a z drugiej strony by nie powodowały oślepiania.
Dokumentowanie pomiarów
Wszystkie wyniki pomiarów dokonanych analizatorem świateł są dokumentowane w postaci wydruków z wykresami. Mogą być także zapisane w pamięci komputera. Jest to bardzo przydatne zarówno do porównania wpływu wymiany np. żarówki lub całego reflektora, a także do oceny na ile pogorszyły się właściwości oświetlenia w stosunku do poprzedniego badania, czy do tego jakie były w fabrycznie nowym pojeździe.
Podsumowując należy podkreślić, że badanie analizatorem świateł, które jest szybkie i dokładne, dostarcza bardzo wielu cennych informacji, decydujących często o bezpieczeństwie uczestników ruchu, których nie można uzyskać przy badaniu klasycznym przyrządem do ustawiania świateł.
Szczegółowe informacje:
Instytut Transportu Samochodowego
ul. Jagiellońska 80
03-301 Warszawa
Zakład Homologacji i Badań Pojazdów
tel. (0 22) 811 32 31 w. 157
|
sla - 29-01-2009, 17:02
Najgorsze jest to ,że istnieją osoby których nie przekonają żadne argumenty bo i tak wiedzą lepiej. Ale przecież mądrości ludowe nie dotyczą wspołczesnej techniki a zasada na "chłopski rozum"potrafi wyjść bokiem, tylko dlaczego to może być mój bok a nie domorosłego konstruktora.
tomekrvf - 30-01-2009, 23:47
sla napisał/a: | Najgorsze jest to ,że istnieją osoby których nie przekonają żadne argumenty bo i tak wiedzą lepiej. |
To cecha wielu Polaków.
Wśród 5 Polaków jest 6 super lekarzy, 8 znawców techniki motoryzacyjnej i 10 wybornych polityków.
Uwex - 31-01-2009, 14:27
... i jeszcze wszyscy z nich znają się na sporcie !
I żeby nie było całkiem OT - dla niektórych zawsze będzie się liczył TYLKO wygląd auta !
Hubeeert - 31-01-2009, 14:53
kila napisał/a: | weź pod uwage analzaitory spalin ? kazde auto starsze nie ma akatalziatora albo ma zepsuty i co tez tak bedziesz dbal o ochtrone srodowiska ? jak o swoj zwzrok ? | Wypraszam sobie - mój samochód ma 21 lat, nowy katalizator a badania spalin przechodze bez najmniejszych nawet problemów. |
Natomiast Ty wydajesz się kompletnie nie rozumieć tego co pisza do Ciebie inni Forumowicze. Nie wolno robić tego co Ty chcesz zrobić ze światłami. Powiedziałbym również, że to co chcesz zrobić z samochodem też jest niedopuszczalne (ten cały tuning) ale to Twojha sprawa.
Skończ juz nas przekonywać, że białe jest białe a czarne jest czarne cytując za jednym z klasyków polskiej sceny politycznej. Ta dyskusja jako kolejna o ksenonach po raz kolejny prowadzi donikąd bo po raz kolejny nawiedzony miłośnik ksenonów jest odporny na wszelkie argumenty.
Pozdrawiam
czarnuch23 - 31-01-2009, 15:16
Xenony sa dobre i zle:
DObre to te fabryczne dobrze serwisowane
Zle to te zakladane przez pana zdzisia pod plotem w pipidowku dolnym
Sam walkowalem temat xenonow do colta :
efekt wizualny napewno jest fajny
Jasniej wszedzie to tez... ale jest jeden maly minusik
2000-2500 za jedna lampe czyli koszt przerobienia mojego colta na xenony to koszt tylko 4000 ale mam gwarancje ze nikogo nie oslepie i bede widzial to co trzeba.
Wszystkie instalacje samych zarowek sa o kant d**py potluc.. Jak widze takiego kolesia na drodze odrazu mi sie noz w kieszeni otwiera...
A widac takiego z daleka pozniej go nie widac bo sie ma ciemne plamy w oczach i znowu widac droge tylko czemu jeden z drugim baran oslepia innych? co ja jestem winien ze mam nie widziec gdzie jade?
Pokazany przyklad xenonow w lancerze troszke jest nie na temat bo prawdpodobnie zostaly tam zmienione lampy na xenonowe ktore ze tak powiemsa do tego auta dostepne i jeszcze jeden domysl: Ktos kto ma nowe auto tej klasy i wydalna niego pare sakiewek mamony nie zalozy sobie zarowek za grosze tracac gwarancje....
Anonymous - 04-02-2009, 09:31
sOCZEWY ZAŁOZE USTAWIE MINIMALNIE W DOL (SREDNIE WYCHYLENIA)+ HIDY I NIKOGO NIE OSLEPIE MOGE SIE ZAŁOŻYC
Uwex - 04-02-2009, 10:53
Pojedź jeszcze potem do stacji diagnostycznej daj sprawdzić i potem napisz !
Anonymous - 04-02-2009, 17:11
+50zl i jest ok.
Uwex - 04-02-2009, 18:10
kila - Ty jesteś chyba niereformowalny Nie to miałem na myśli , przecież .
krzychu - 04-02-2009, 18:21
kila napisał/a: | +50zl i jest ok. |
Za takie coś admin powinien zareagować to tak moim zdaniem Bo jak to było Mitsumaniaki mówią "STOP wariatom drogowym?" To chyba nie tyczy się tylko prędkości?
Mi możecie też wsadzić jakieś ostrzeżenie bo mam zamiar napisać coś niestosownego. Jak zobaczę na katowickich rejestracjach Lancera z pseudo xeonami wezmę coś twardego w rękę a reflektory to chyba sporo kosztują.
Krzychu
sla - 04-02-2009, 20:03
Przecież to miało być do Evo,ściągniętego ze Stanów, coś kolega tuner którego na wszystko stać cały czas kręci i mija się z prawdą
Hubeeert - 04-02-2009, 21:17
krzychu napisał/a: | Za takie coś admin powinien zareagować | Już to zrobił.
mobista - 19-02-2009, 12:53
co do wypadków przez pseudo xenony to się zgodzę - przed świętami jakiś "zły kierowca" z Golfa IV mnie oślepił i potrąciłem człowieka na przejściu dla pieszych, więc nie mówcie mi, że "dobrze założone", "dobrze wyregulowane" pseudo xenony są oki (przepraszam za kolokwializm): nie prawda :]
basik - 20-02-2009, 21:40
Ja się zastanawiam dlaczego policja nie reaguje na takie światła. Ostatnio jeżdżąc w nocy sporo takich "ksenonów" czy innych wynalazków obserwuje. Raz na autostradzie jechał za mna gość a3 i tak dawał że myślałem że na długich jedzie. zjechałem na prawy pas i jak mnie wyprzedził to mu pokazałem że ja też potrafie mocno świecić
|
|
|