Forum ogólne - Lampy i ich przeróbki.
Uwex - 26-01-2025, 09:01
To wszystko przez to, że Unia jeszcze nie wpadła na to, żeby przepisy Kodeksu Drogowego i całą resztę przepisów tych "około samochodowych" ujednolicić.
robertdg - 26-01-2025, 09:56
krzychu napisał/a: | Rozumiem, że w polskich przepisach EPB dalej jest nielegalny, ale czasami to przestaje być śmieszne. | Ok, czyli pojecie homologacji i Porozumienia Genewskiego jest Ci obca
krzychu napisał/a: | No pytań mam co niemiara. | Zaczałeś od określenia krzychu napisał/a: | Bo się okazuje, że można sprzedawać w Polsce samochody, które nie spełniają polskich wymagań technicznych | Zatem wracamy do tego co na poczatku juz zostało napisane.
krzychu napisał/a: | I chętnie bym się dowiedział, skąd ma diagnosta wiedzieć czy jakieś rozwiązanie jest legalne czy nie skoro nie ma tego w polskich przepisach? Bo to jak wygląda? Panie czemu panu gasną dzienne jak się włączy kierunkowskaz, bo to w Niemczech jest w ustawie. A to przepraszam. A jak mam taką listwę puścić? A bo to Hiszpanii tak można, a OK. A te grill to co Pan to za choinkę sobie zrobił, tak nie można! A jak nie można na Litwie można! To jest FABRYCZNA choinka! To potem jak taki diagnosta widzi retrofia to pewnie już się nie odzywa... Mruży oczy i wali pieczątkę bo już sam nie wie w jakim matrixie żyje. | Rozdziel przepisy krajowe od homologacji i realizacji porozumień. przepisy krajowe obowiazuja pojazdy rejestrowane w danym kraju.
Przykład:
Pojazd z polski jezdzie do Czech i tam nie moga mu wystawic mandatu za niespelnianie przepisow które obowiazuja w czechach, bo pojazd nie podlega tamtejszym przepisom
Przykład 2:
Obywatel czech kupuje pojazd w polsce i przewozi go do ojczyzny, tam wykonuje przeglad techniczny, na przegladzie auto zostaje odrzucone bo w ukladzie hamulcowym wykonano naprawe przewodow hamulcowych montujac przewody miedziane, ktore w czechach sa zabronione ale w polsce już nie.
Zatem auto ktore przyjedzie na retrofitach do PL i bedzei zareestrowane w kraju w ktorym sa one dozwolone - mandatu nie dostanie. Jezeli zakupi sie taki pojazd z kraju gdzie to rozwiazanie jest dopuszczalne i podejmie sie sciezke rejestracji w PL, gdzie trzeba wykonac przeglad techniczny, to auto powinno uzyskac wynik negatywny przegladu.
Uwex napisał/a: | To wszystko przez to, że Unia jeszcze nie wpadła na to, żeby przepisy Kodeksu Drogowego i całą resztę przepisów tych "około samochodowych" ujednolicić. |
Wódke można popijac wódką, jednak niekoniecznie jest to dobry pomysl
krzychu - 26-01-2025, 10:23
robertdg napisał/a: | Ok, czyli pojecie homologacji i Porozumienia Genewskiego jest Ci obca |
No, a dlaczego jak Anglia była w UE i tam było homologowany samochód to nie mógł być bez problemu zarejestrowany w Polsce? Coś tak trochę działa, a trochę nie...
robertdg napisał/a: | Rozdziel przepisy krajowe od homologacji i realizacji porozumień. przepisy krajowe obowiazuja pojazdy rejestrowane w danym kraju. |
Ale właśnie chodzi o to, że chodzi o samochody zarejestrowane w Polsce, normalnie sprzedawane w polskim salonie. I tam są sprzedawane samochody nie spełniające polskich wymagań. Doskonale rozumiem sytuację, że możesz sobie swoim samochodem jechać gdzie chcesz i kłócić się z czeskim policjantem iż nie musisz mieć zapasowych żarówek ze sobą. Ale tu chodzi o co innego. Po pierwsze o to co sprzedają w polskich salonach i co można po sprowadzeniu bez problemu zarejestrować w Polsce.
Moim zdaniem to zaszło za daleko. Bo masz ten świecący gril albo znaczek no i teraz masz 2 samochody jeden przed liftem, drugi po ze świecącym znaczkiem. I teraz ten właściciel przedlifta montuje sobie taki znaczek. Ma dostać pozytywny wynika badania czy nie? A jak samochód polifcie nie miał tego znaczka fabrycznie (opcja) i potem sobie go domontował to jest OK czy nie? Teraz się każdą wersje wyposażenia homologuje osobno więc niska wersja chyba nie ma tego w homologacji?
No i skąd ten biedny gość na stacji diagnostycznej ma to wszystko wiedzieć?
robertdg - 26-01-2025, 11:26
krzychu napisał/a: | No, a dlaczego jak Anglia była w UE i tam było homologowany samochód to nie mógł być bez problemu zarejestrowany w Polsce? Coś tak trochę działa, a trochę nie... | Czlonkostwo w UE a homologacje to co innego, tymbardziej kiedy homologacje dla ruchu RHD sa diametralnie rozne
krzychu napisał/a: | Ale właśnie chodzi o to, że chodzi o samochody zarejestrowane w Polsce, normalnie sprzedawane w polskim salonie. I tam są sprzedawane samochody nie spełniające polskich wymagań. Doskonale rozumiem sytuację, że możesz sobie swoim samochodem jechać gdzie chcesz i kłócić się z czeskim policjantem iż nie musisz mieć zapasowych żarówek ze sobą. Ale tu chodzi o co innego. Po pierwsze o to co sprzedają w polskich salonach i co można po sprowadzeniu bez problemu zarejestrować w Polsce. | To nie ma nic wspólnego z przepisami, porozumieniami czy homologacjami, to czysty * zabieg zwany brakiem kregoslupa moralnego, wprowadzenie w bład/oszustwo w celu uzyskania korzysci, na to jest paragraf, rozsadnym nie trzeba tlumaczyć ze pewnych grup prawo sie nie ima, a jezeli juz, to dziala zasada "nie wazne co mowia, ważne by mowili"
krzychu napisał/a: | Moim zdaniem to zaszło za daleko. Bo masz ten świecący gril albo znaczek no i teraz masz 2 samochody jeden przed liftem, drugi po ze świecącym znaczkiem. I teraz ten właściciel przedlifta montuje sobie taki znaczek. Ma dostać pozytywny wynika badania czy nie? A jak samochód polifcie nie miał tego znaczka fabrycznie (opcja) i potem sobie go domontował to jest OK czy nie? Teraz się każdą wersje wyposażenia homologuje osobno więc niska wersja chyba nie ma tego w homologacji? | Takie bajery, swiecace grille były już w pojazdach 30 lat temu, 50 lat temu były reflektory skretne, 200 lat temu powstały pierwsze samochody elektryczne, a końcem XIXw. ich rozwój wspierala Francja i GB. Także to co moze powszechnie budzić czyjeś oburzenie juz wielokrotnie sie moglo powtórzyc, tylko na przestrzeni kilkudekadowej wymiany zostało to zapomniane.
Cytat: | No i skąd ten biedny gość na stacji diagnostycznej ma to wszystko wiedzieć?
| Jego zadaniem jest wykonanie badania technicznego zgodnie z wymogami, to na co przymknie oko, dziala na jego niekorzysc.
Sprawdzal Ci kiedykolwiek diagnosta pasy bezpieczeństwa w pojezdzie? Pewnie nie, a należy to do jego obowiazków.
Wiesz ilokrotnie widzialem takie pasy w jakikolwiek sposób uszkodzone (nieprawidłowe zwijanie, zmechacenia, deformacje materialu, uszkodzenia mechaniczne), takie auta poruszaja sie po drogach.
Jak juz wspominasz o drazniacych emblematach, co powiesz o swiatlach adaptacyjnych, które dosc czesto w calosci obslugiwane sa przez systemy zarzadzania pojazdem, nierzadko pojazdy w nie wyposazone poruszaja sie uzywajac swiatel drogowych w warunkach ktore tego nie wymagaja (drogi krajowe, ekspresowe, autostrady)?
krzychu - 26-01-2025, 12:11
Kolejny raz nie do końca rozumiem co chcesz powiedzieć.
robertdg napisał/a: | To nie ma nic wspólnego z przepisami, porozumieniami czy homologacjami, to czysty * zabieg zwany brakiem kregoslupa moralnego, wprowadzenie w bład/oszustwo w celu uzyskania korzysci, na to jest paragraf, rozsadnym nie trzeba tlumaczyć ze pewnych grup prawo sie nie ima, a jezeli juz, to dziala zasada "nie wazne co mowia, ważne by mowili" |
Czyli sugerujesz, że łamią prawo?
robertdg napisał/a: | co powiesz o swiatlach adaptacyjnych, które dosc czesto w calosci obslugiwane sa przez systemy zarzadzania pojazdem, nierzadko pojazdy w nie wyposazone poruszaja sie uzywajac swiatel drogowych w warunkach ktore tego nie wymagaja (drogi krajowe, ekspresowe, autostrady)? |
Obserwuję wysyp od tamtego roku takich świateł chociaż sam takich używam od 2018 roku. Ale chyba w ostatnim roku lub dwóch takie światła są aktywowane domyślnie (wcześniej trzeba było przestawić manetkę na drogowe i np. było na pokrętła AUTO) i możne je wyłączyć łatwiej (np. na manetce co jeszcze jest spoko jak kierowca ogarnia) lub trudniej i to chyba jest największy problem. Wielu kierowców pewnie nie ma ochoty do tego dochodzić... A żeby jeszcze pomyśleć... Jeździłem pewnym nowym samochodem i te światła potrafią na skrzyżowaniu z podporządkowaną mignąć długą wiązką temu z podporządkowanej. A hitem było jak samochód policyjny zawracał akurat przede mną i tu pyk długie A ja nurkuje pod kierownicę znaleźć guzik. Super patent, może po miesiącu bym wyrobił sobie odruch trafiania w niego, a nie wyłączenie Stop&Go lub ISA...
Na droga dwujezdniowych np. Bielsko - Katowice warto używać (świetnie doświetlają pobocze) tylko problem jest jak światła tych z przeciwka zasłaniają bariery energochłonne. Ogólnie do używania ich na ekspresówkach i autostradach nic nie ma byle z głową.
Skrętne reflektory nie budzą moich wątpliwości a doświetlanie przeciwmgielnymi jest opisane w warunkach technicznych jeśli dobrze pamiętam. I właśnie mam wrażenie, że jak coś takiego powstawało to jakoś te przepisy były z tym zgodne... Trzecie światła stop to samo... A teraz wolna amerykanka mam wrażenie. Jeździłem (a raczej byłem wożony) trochę w Afryce, trochę w Azji i tam w nocy się po prostu jeździ na drogowych... Ciekawe kiedy u nas tak będzie...
robertdg - 26-01-2025, 13:07
krzychu napisał/a: | Czyli sugerujesz, że łamią prawo? | Niczego nie sugeruje, każdy powinien własne wnioski wyciagnać, jeżeli nowy pojazd nie spełnia oczekiwanych warunków zwiazanych z dopuszczeniem na dany rynek to jest to conajmniej niezgodnośc, czy ktoś podszedł do tego w sposób swiadomy lub nie, nie jest to moja sprawa by to rozpatrywac, kupiłes nowe auto za ktore odpowiada podmiot wprowadzajacy go na rynek.
krzychu napisał/a: | Na droga dwujezdniowych np. Bielsko - Katowice warto używać (świetnie doświetlają pobocze) tylko problem jest jak światła tych z przeciwka zasłaniają bariery energochłonne. Ogólnie do używania ich na ekspresówkach i autostradach nic nie ma byle z głową. | Słowo klucz "z głową", ktokolwiek zastanawia sie na zasiegiem i mozliwoscia oslepienia aut, czy to jadacych z naprzeciwka czy w kolumnie przed.
Automat niestety nie dostrzega ze z naprzeciwka jedzie auto ktorego swiatla sa sprzed 1.5 dekady, dotyczy to wszelkich warunkow (jadac na prostej drodze, wzniesieniu, luku, etc) te systemy sa rozwijane od długiego czasu, ich strumień swiatla sie polepsza dla kwestii uzytkownika, dla obserwatora już nie.
krzychu napisał/a: | Jeździłem (a raczej byłem wożony) trochę w Afryce, trochę w Azji i tam w nocy się po prostu jeździ na drogowych... Ciekawe kiedy u nas tak będzie... | Jezeli tylko nie stanowi obciazenia dla innych uzytkowników drogi, ok. Jezeli ktoś ma problemy ze wzrokiem, od tego jest okulista. Nie bede zajmowal stanowiska jak w innym kraju czy na innym kontynencie sa ustalane przepisy, czy realizowana kultura drogowa
krzychu - 26-01-2025, 14:21
robertdg napisał/a: |
Automat niestety nie dostrzega ze z naprzeciwka jedzie auto ktorego swiatla sa sprzed 1.5 dekady, dotyczy to wszelkich warunkow (jadac na prostej drodze, wzniesieniu, luku, etc) te systemy sa rozwijane od długiego czasu, ich strumień swiatla sie polepsza dla kwestii uzytkownika, dla obserwatora już nie. |
Moim zdaniem detekcja się poprawiła, ale te systemy są niedopracowane... Jakby sklecone na szybko.
robertdg - 26-01-2025, 14:48
krzychu napisał/a: | Moim zdaniem detekcja się poprawiła | Naturalny proces "dojrzewania", jednakowo wymaga nadzoru uzytkownika.
Marcino - 27-01-2025, 09:07
A co w przypadku oznaczania lapmy symbolem E...
[i]Co, jeśli moja lampa nie ma polskiego oznaczenia E20? Nic nie szkodzi! Cyfra w kodzie mówi nam o dopuszczeniu lampy do użytku w danym kraju, jednak oznaczenie „E” wskazuje, że lampa lub reflektor jest uznawana na terenie całej Unii Europejskiej.[/i]
Krzyzak - 27-01-2025, 09:17
Marcino napisał/a: | lampa lub reflektor jest uznawana na terenie całej Unii Europejskiej | lampa tak, ale dalej jest oznaczenie rodzaju źródła światła
Regulamin ECE 1
A Światła obrysowe
B Światło przeciwmgłowe
C Światło mijania
R Światło drogowe
CR Światło drogowe i mijania
C/R Światło drogowe lub mijania
Regulamin ECE 8, 20 (tylko H4)
HC Halogenowe światło mijania
HCR Halogenowe światło drogowe i mijania
HC/R Halogenowe światło drogowe lub mijania
Regulamin ECE 98
DC Ksenonowe światło mijania
DR Ksenonowe światło drogowe
DC/R Ksenonowe światło drogowe lub mijania – ich równoczesne używanie jest zabronione.
Regulamin ECE 123
X Advanced Frontlighting System
wziąłem ze strony:
https://www.hella.com/tec...amochodowe-219/
Marcino - 27-01-2025, 11:08
No bo ja własnie do motocykla założyłem całą lampe LED z nabita homologacją E24 - Irlandia, ale ma regulacje itp, łanie świeci odcina. Duzo osób to zakłada jako retrofit lampy. Wg mnie lepsze i bezpieczniejsze niż włożenie LED do lapmy z H7. Jedynie co to widać cie z daleka ze jedzieśz ale wali po oczach bo nie ma soczewki.
Jak jechałem w tym roku przez Ukraine - tam to była wolna amerykanka diopiero . Nie dość ze auta zróznicowane od starej łady po wspołczesne to zarówki wg mnie co drugi miał ledy lub xenony które dawały po oczach a widać to było po jasnej barwie światła.
Stachu73 - 12-03-2025, 22:41
Nigdy nie spotkałem się żeby ktoś miał takie lampy założone, a byłem w Irlandii i to nie raz.
Przy okazji dopytam, jak to widzicie - https://www.perfektmarket.com.pl/tasmy-led ? Te produktu się różnią czymś szczególnym?
|
|
|