Benzyna 95 a 98 a 100 oktan? Droższe znaczy oszczędniejsze? |
Jakie paliwo lejecie? |
95oktan |
|
67% |
[ 29 ] |
98oktan |
|
23% |
[ 10 ] |
100oktan (typu V-Racing, V-Power etc.) |
|
4% |
[ 2 ] |
Inne... |
|
4% |
[ 2 ] |
|
Głosowań: 38 |
Wszystkich Głosów: 43 |
|
|
|
Autor |
Wiadomość |
novy
Mitsumaniak

Auto: EA5A SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 320 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 24-07-2007, 11:59 Benzyna 95 a 98 a 100 oktan? Droższe znaczy oszczędniejsze?
|
|
|
Ostatnio podczas tankowania na stacji Shell rozmawiałem z pracownikiem który uprzejmie tankował mojego miska. Powiedział mi następującą rzecz:
Benzyne z serii tzn. V-Power (która ma 100 oktan) często tankują taxówkarze kiedy jada na długie trasy. Jest ona droższa o ok 60gr, jednak spalanie na trasie jest na tyle niższe w stosunku do 95, że suma sumarum podróż wychodzi taniej.
Do tego samochod lepiej przyspiesza, ciszej chodzi silnik. Na miasto raczej sie nie sprawdza, ponieważ niepotrzebnie wypala się ją na postojach w korkach.
Co o tym sądzicie? Z jednej strony może tak mu szef kazał mówic aby naganiać klientów, z drugiej strony jest to poniekąd logiczne...
Ktos ma jakies doswiadczenia?
PS.: Aby nikt nie czuł się pominięty (mówię o urzytkownikach LPG i Diesel) od razu tłumaczę brak opcji w ankiecie: nie chodzi o to kto ma diesla czy benzyne, tylko jaki rodzaj benzyny tankuja benzynowcy... |
_________________ EA5A SE
N14 SR20DET - Turbo przeciąg
 |
|
|
|
 |
tommyc1
Mitsumaniak
Auto: Saab 9-3 TTiD kombi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Maj 2007 Posty: 1054 Skąd: warszawski zachodni
|
Wysłany: 24-07-2007, 12:06
|
|
|
moje doswiadczenie jest takie:
gdy jezdzilem corolla 1.4 to tankujac 98 moglem przejechac na pelnym baku o prawie 100km wiecej niz na 95 (!) i rzeczywiscie dynamika byla niezla, gdy do niej wlalem Vpower 100 to dynamika byla jeszcze lepsza, ale spalanie wieksze niz na 95
teraz jezdze galem 2.5 i na 95 mialem po miescie spalanie 10l, wlalem 98 i juz widze ze wyjdzie mi ze 12, mimo ze jezdze caly czas tak samo, natomist dynamika...spadla (!) na 95 mi lepiej smigal
dodam jeszcze ze nie tankuje na podejrzanych stacjach, tylko na BP lub Statoil, wiec jakosc paliwa raczej powinna byc rowna przy kolejnych tankowaniach |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 24-07-2007, 12:38
|
|
|
Jeżdżę Galem z silnikiem GDI, który jak wiadomo jest czuły na jakość i rodzaj benzyny. Na Pb 95 spala mi znacznie mniej niż na PB 97 (takie coś leją na BP) czy Pb 100 (na Shellu). Rok temu eksperymentowałem i wychodzi mi że Pb95 jest najekonomiczniejsza (tak jak zresztą w instrukcji). Wyniki:
Pb 95 - cykl średni 8 l/100km; trasa 6.7 l/100km
Pb 97 - j.w. 9.5 l/100km; trasa 7 l/100km
Pb 100 - j.w. 9 l/100km; trasa 7 l/100km
Wyniki spalania dotyczą specyfiki UK (płynniejsza jazda niż w Polsce) - to tak a'propos ewentualnych "zdziwionych" postów. W czasie pobytu w Polsce palił mi nawet 20% więcej, no i po takim pobycie mam filtr paliwa do wymiany |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
karolgt
moderator

Auto: Lexus GS430 V8
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 35 razy Dołączył: 02 Lip 2006 Posty: 5645 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 24-07-2007, 12:45
|
|
|
tommyc1 napisał/a: | dodam jeszcze ze nie tankuje na podejrzanych stacjach, tylko na BP lub Statoil, wiec jakosc paliwa raczej powinna byc rowna przy kolejnych tankowaniach |
moze troche OT.
dla mnie Statoil jest wlasnie podejrzana i omijam ja z daleka. jak mialem malucha to sie bawilem w testowanie, co dziwne, jak zatankowalem na Statoil to maluch nie jechal wiecej jak 80 km/h (rozpedzalem i rozpedzalem i po prostu ani 1 km/h wiecej nie szlo), a tankujac na orlenie czy shelli 110 km/h jechal bez problemu.
Test robilem wielokrotnie i w roznych odstepach czasu wiec jestem w 100% pewien ze to byla wina paliwa ze Statoil |
|
|
|
 |
novy
Mitsumaniak

Auto: EA5A SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 320 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 24-07-2007, 14:07
|
|
|
tommyc1 napisał/a: | dodam jeszcze ze nie tankuje na podejrzanych stacjach, tylko na BP lub Statoil, wiec jakosc paliwa raczej powinna byc rowna przy kolejnych tankowaniach |
Dla mnie również Statoil jest podejrzany, tak samo jak Orlen, Lotos i inne polskie hity letniego sezonu... |
_________________ EA5A SE
N14 SR20DET - Turbo przeciąg
 |
|
|
|
 |
tommyc1
Mitsumaniak
Auto: Saab 9-3 TTiD kombi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Maj 2007 Posty: 1054 Skąd: warszawski zachodni
|
Wysłany: 24-07-2007, 17:00
|
|
|
karolgt napisał/a: | tommyc1 napisał/a: | dodam jeszcze ze nie tankuje na podejrzanych stacjach, tylko na BP lub Statoil, wiec jakosc paliwa raczej powinna byc rowna przy kolejnych tankowaniach |
moze troche OT.
dla mnie Statoil jest wlasnie podejrzana i omijam ja z daleka. jak mialem malucha to sie bawilem w testowanie, co dziwne, jak zatankowalem na Statoil to maluch nie jechal wiecej jak 80 km/h (rozpedzalem i rozpedzalem i po prostu ani 1 km/h wiecej nie szlo), a tankujac na orlenie czy shelli 110 km/h jechal bez problemu.
Test robilem wielokrotnie i w roznych odstepach czasu wiec jestem w 100% pewien ze to byla wina paliwa ze Statoil |
wlasnie, na statoil pogorszyla sie jakosc-kiedys lepsza byla, teraz sie juz zupelnie na BP przerzucilem, natomiast orlen to porazka-gorszy niz statoil, 2 razy musialem tam tankowac i zawsze zalowalem... |
|
|
|
 |
bokciu [Usunięty]
|
Wysłany: 24-07-2007, 17:18
|
|
|
swinks_UK napisał/a: | no i po takim pobycie mam filtr paliwa do wymiany |
No to w takim razie az dziw ,ze moj jeszcze jezdzi bo juz prawie rok bedzie jak tankuje go w Polsce |
|
|
|
 |
czekoladka_1981
Mitsumaniak

Auto: EA5W 2,5V6 '98
Kraj/Country: Polska
Pomogła: 150 razy Dołączyła: 07 Maj 2007 Posty: 3375 Skąd: wrocław
|
Wysłany: 24-07-2007, 18:21
|
|
|
Podzielam opinię swinks_UK Wartość opałowa benzyny wynosi ok. 43MJ/kg i nie rośnie wraz ze wzrostem liczby oktanowej. To właśnie dlatego użycie tej droższej benzyny zupełnie nic nie da. Wartość oktanowa w przypadku benzyny 95 wynosi 95 oktanów według RON (około 87 według amerykańskiej metody MON), a wartość oktanowa benzyny 98 wynosi 98 oktanów według RON czyli jest wyższa.Jeśli auto ma bardzo wysoki stopień sprężania to użycie benzyny o niższej niż przewiduje producent liczbie oktanowej spowoduje automatyczne opóźnienie zapłonu i w konsekwencji mniejszą moc i wyższe zużycie paliwa.
Warto jeszcze dodać na koniec, że jeszcze kilka lat temu w ok. 30 % stacjach paliw wykrywano paliwo niespełniające norm. Główny zarzut to zasiarczenie i zbyt mała liczba oktanowa .
Tak było, ale ostatnie kontrole (zastosowano metodę kontoli stosowaną w Belgii) wykazały, że tylko w dwóch 2 na 100 stacjach benzynowych wykryto nieprawidłowości. Dlatego naprawdę nie warto więcej płacić za paliwa o wyższej niż przewidział producent wartości oktanowej. To zupełnie nic nie da.
To jest już raczej kwestia mentalna ,każdego kierowcy -co zrobisz to już zależy od ciebie .W każdym bądz razie co nie wybierzesz nie wyjdzie ci na złe |
_________________
Piszę poprawnie po polsku.
pozdrawiam
Renata
EA5W

 |
|
|
|
 |
tommyc1
Mitsumaniak
Auto: Saab 9-3 TTiD kombi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Maj 2007 Posty: 1054 Skąd: warszawski zachodni
|
Wysłany: 24-07-2007, 20:04
|
|
|
czekoladka_1981 napisał/a: | Podzielam opinię swinks_UK Wartość opałowa benzyny wynosi ok. 43MJ/kg i nie rośnie wraz ze wzrostem liczby oktanowej. To właśnie dlatego użycie tej droższej benzyny zupełnie nic nie da. Wartość oktanowa w przypadku benzyny 95 wynosi 95 oktanów według RON (około 87 według amerykańskiej metody MON), a wartość oktanowa benzyny 98 wynosi 98 oktanów według RON czyli jest wyższa.Jeśli auto ma bardzo wysoki stopień sprężania to użycie benzyny o niższej niż przewiduje producent liczbie oktanowej spowoduje automatyczne opóźnienie zapłonu i w konsekwencji mniejszą moc i wyższe zużycie paliwa.
Warto jeszcze dodać na koniec, że jeszcze kilka lat temu w ok. 30 % stacjach paliw wykrywano paliwo niespełniające norm. Główny zarzut to zasiarczenie i zbyt mała liczba oktanowa .
Tak było, ale ostatnie kontrole (zastosowano metodę kontoli stosowaną w Belgii) wykazały, że tylko w dwóch 2 na 100 stacjach benzynowych wykryto nieprawidłowości. Dlatego naprawdę nie warto więcej płacić za paliwa o wyższej niż przewidział producent wartości oktanowej. To zupełnie nic nie da.
To jest już raczej kwestia mentalna ,każdego kierowcy -co zrobisz to już zależy od ciebie .W każdym bądz razie co nie wybierzesz nie wyjdzie ci na złe |
Nie zupełnie masz rację-to co piszesz jest prawdą w odniesieniu do silników starej konstrukcji-jak wspomniany wcześniej galantowski 2.5 V6, w silnikach nowszej generacji różnica jest wyraźna |
|
|
|
 |
karolgt
moderator

Auto: Lexus GS430 V8
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 35 razy Dołączył: 02 Lip 2006 Posty: 5645 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 24-07-2007, 22:28
|
|
|
tommyc1 napisał/a: | wlasnie, na statoil pogorszyla sie jakosc-kiedys lepsza byla, teraz sie juz zupelnie na BP przerzucilem, natomiast orlen to porazka-gorszy niz statoil, 2 razy musialem tam tankowac i zawsze zalowalem... |
ja moje "testy" z maluchem przeprowadzalem jakies 1,5 roku temu. Od kad mam Colta nie zagladam tam nawet |
|
|
|
 |
adams12 [Usunięty]
|
Wysłany: 24-07-2007, 23:12
|
|
|
ja bym jeszcze jeden fakt wzial pod lupe -
gdzies ktos na naszym forum pisal, ze wlasnie superbenzyny typu v-power itp ze wzgl na uszlachetniacze musza byc przechowywane na stacjach w specjalnych zbiornikach, ktore charakteryzuja sie wysoka szczelnoscia poniewaz w/w uszlachetniacze zwiekszaja higroskopijnosc benzyny.
prostym jezykiem - jesli bedzie niezbyt dobra stacja - np shell tam gdzie 20lat temu byl CPN to mozna sobie nalac wcale nie tak dobrego zoltego plynu.
zainteresowanych odsylam do szukajki - pozna pora wiec ja ide spac |
|
|
|
 |
Simones [Usunięty]
|
Wysłany: 25-07-2007, 01:15
|
|
|
Z kolei z tego co ja wiem, to podobnie jak pisala czekoladka_1981, liczba oktanowa nie ma nic wspolnego z jej energetycznoscia, a bardziej z temperatura spalania. Bledne postrzeganie benzyny wysokooktanowej wzielo sie stad, ze jest stosowana glownie przez producentow bardziej sportowych samochodow/silnikow, a fakt ten zostal sprytnie wykorzystany przez marketingowcow koncernow paliwowych, bo jest ona poprostu drozsza i utwierdzaja przecietnych zjadaczy chleba w bledzie wciskajac kit, ze jak kupia wiecej oktanow (czyt. wiecej zostawia w kasie) to beda jechali szybciej, mniej spala takiej benzyny i Bog wie co jeszcze.
Nie orientuje sie jak to sie ma w przypadku najnowszych jednostek (moze potrafia sie juz uczyc i wykorzystywac wlasciwosci innego paliwa) ale auta 5 letnie i wiecej zdecydowanie najkorzystniej spozywaja to co okreslil producent. Dletego wlasnie tankuje tylko na jednej wybranej stacji (Shell), zbieram paragony i tylko jeden rodzaj paliwa - 95. |
|
|
|
 |
mitsu_pl
Forumowicz

Auto: Subaru Forester
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 25 razy Dołączył: 14 Lip 2007 Posty: 1301 Skąd: Grajewo
|
Wysłany: 25-07-2007, 12:46
|
|
|
U siebie zauważyłem, że jeżdżąc na 95 nie chce mi się zupełnie zbirać z obrotów poniżej 2000, natomiast na 98 jest dynamiczniejszy nie ma przerywania na niskich obrotach no i troszeczke mniej udaje mu się schochlować... Postanowiłem więc jeździć tylko na 98 (chodź czasem do jazdy po mieście zdaża mi się zalać 95), a z Shelem 100 jeszcze nie eksperymentowałem. Pozdrawiam! |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 25-07-2007, 13:03
|
|
|
obecnie leje 98 ... na stacji przy markecie Carrefour.
Ci prawda słyszałem trochę złego na "przymarketowe" stacje, ale ja osobiście nie miałem nigdy problemów.
Co do porównania 95 i 98 to robiłem takie w Lancerze i minimalnie (może ok 0,5 l/100km) spalał mniej na 95, lecz na 98 wydawało mi się, że silnik pracuje równiej. |
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
czekoladka_1981
Mitsumaniak

Auto: EA5W 2,5V6 '98
Kraj/Country: Polska
Pomogła: 150 razy Dołączyła: 07 Maj 2007 Posty: 3375 Skąd: wrocław
|
Wysłany: 25-07-2007, 18:45
|
|
|
Simones napisał/a: | Z kolei z tego co ja wiem, to podobnie jak pisala czekoladka_1981, liczba oktanowa nie ma nic wspolnego z jej energetycznoscia, a bardziej z temperatura spalania. Bledne postrzeganie benzyny wysokooktanowej wzielo sie stad, ze jest stosowana glownie przez producentow bardziej sportowych samochodow/silnikow, a fakt ten zostal sprytnie wykorzystany przez marketingowcow koncernow paliwowych, bo jest ona poprostu drozsza i utwierdzaja przecietnych zjadaczy chleba w bledzie wciskajac kit, ze jak kupia wiecej oktanow (czyt. wiecej zostawia w kasie) to beda jechali szybciej, mniej spala takiej benzyny i Bog wie co jeszcze.
Nie orientuje sie jak to sie ma w przypadku najnowszych jednostek (moze potrafia sie juz uczyc i wykorzystywac wlasciwosci innego paliwa) ale auta 5 letnie i wiecej zdecydowanie najkorzystniej spozywaja to co okreslil producent. Dletego wlasnie tankuje tylko na jednej wybranej stacji (Shell), zbieram paragony i tylko jeden rodzaj paliwa - 95. |
oto właśnie mi chodzło i nic poza tym |
_________________
Piszę poprawnie po polsku.
pozdrawiam
Renata
EA5W

 |
|
|
|
 |
|