Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu
Autor Wiadomość
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 02-04-2009, 15:06   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu

Czy ktoś na forum ma zamontowany wariator zapłonu lub w inny sposób zmienił (zwiększył) kąt wyprzedzenia zapłonu w silnikach Mitsubishi z podwójną cewką zapłonową? (bez rozdzielacza zapłonu) Zwiększenie tego kąta zwiększa moc i obniża spalanie na gazie. Ja jestem w trakcie poszukiwań wariatora a jeśli nie znajdę to zmienię ten kąt mechanicznie (mam już pomysł jak to zrobić) :)
Ostatnio zmieniony przez AdamColt 08-04-2009, 15:45, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
e-gen 
moderator


Auto: Clio II ph2 1.4 16v (k4j c710)
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 11 Gru 2005
Posty: 590
Skąd: Toruń
Wysłany: 07-04-2009, 22:51   

tak, ja - efekt: upalony zawór wydechowy (silnik 4G61) ale rzeczywiście od 60 do 100 na IV biegu prawie pół sekundy się szybciej zbierał :cry:
_________________
Dysponuję skanerem OBDII oraz manomentrem do sprawdzania kompresji - zainteresowanych podpięciem proszę o kontakt na priva
 
 
 
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 08-04-2009, 15:57   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - waraiator zapłonu

Chodziło mi o bardziej ambitne wypowiedzi.
Zwiększenie kąta wyprzedzenia zapłonu w silnikach zasilanych gazem bezdyskusyjnie poprawia osiągi i zmniejsza zużycie paliwa, ponieważ gaz spala się wolniej i trzeba dać iskrę wcześniej aby wykorzystać jak najwięcej z energii spalania. Nie będę się rozpisywał, zainteresowani znajdą potrzebne informacje w internecie. Proponuję poczytać opinie ludzi którzy zamontowali wariator lub zwiększyli kąt wyprzedzenia zapłonu aparatem zapłonowym bądź w inny sposób (w silnikach które nie posiadają aparatu zapłonowego i nie ma możliwości regulacji). Pisząc ten wątek na forum oczekiwałem odpowiedzi ludzi którzy mają wariator (jeśli tak to proszę o informację jaki model) oraz ludzi którzy zmienili ustawienie zapłonu mechanicznie w autach bez rozdzielacza zapłonu. Niemożliwe? Ja opracowałem i już wykonałem prototyp mechanicznej zmiany kąta, jak zamontuję w autku to dam znać.
Wracając do Twoich niepowodzeń to po pierwsze zawór Ci się upalił zapewne z powodu zbyt ubogiej mieszanki (źle wyregulowanej instalacji gazowej) a po za tym skoro nie odczułeś poprawy osiągów to widocznie za mało wyprzedziłeś zapłon.
 
 
e-gen 
moderator


Auto: Clio II ph2 1.4 16v (k4j c710)
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 11 Gru 2005
Posty: 590
Skąd: Toruń
Wysłany: 08-04-2009, 21:09   

Ponieważ nie podałeś jakiego modelu silnika i jakiej instalacji LPG "dokładka" wariatora ma dotyczyć, otrzymałeś odpowiedź jw.

W niektórych konstrukcjach z elektronicznym zapłonem jest możliwość zmiany nastawu czujnika położenia wałka rozrządu, dzięki czemu można przyspieszyć lub opóźnić statyczny kąt wyprzedzenia zapłony np. +/-2 stopnie;czasami występuje również przełącznik oktanowy.
Nowoczesne systemy sterowania silnikiem same dobierają najoptymalniejszy kąt wyprzedzenia zapłonu dopasowany do charakterystyki paliwa w zależności od prędkości obrotowej i obciążenia.

Jeżeli auto na LPG jedzie tak samo jak na Pb (przy zwiększonej konsumpcji LPG w stosunku do Pb o 25% +/5 pp) to znaczy że instalacja oraz sterowanie wtryskami i zapłonem są zoptymalizowane.

Wariatory miały uzasadnienie w starszych samochodach z instalacjami LPG I, II.

BTW
Cytat:
po pierwsze zawór Ci się upalił zapewne z powodu zbyt ubogiej mieszanki (źle wyregulowanej instalacji gazowej)

raczej z powodu zbyt wysokiej temperatury, która była skutkiem zapłonu w nieoptymalnym momencie suwu

Cytat:
skoro nie odczułeś poprawy osiągów to widocznie za mało wyprzedziłeś zapłon

widocznie :axe:
_________________
Dysponuję skanerem OBDII oraz manomentrem do sprawdzania kompresji - zainteresowanych podpięciem proszę o kontakt na priva
 
 
 
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 09-04-2009, 16:16   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu

-Silnik Mitsubishi 4G18 (Lancer 1,6 po 2003 roku)
-Instalacja gazowa sekwencyjna (sam ją reguluję)
-Nie ma znaczenia jaka jest instalacja, zapłon powinien nastąpić wcześniej gdyż gaz spala się wolniej. Instalacje różnią się sposobem podawania gazu do silnika, nie ingerują w układ zapłonowy.
-Wyższa temperatura jest z powodu ubogiej mieszanki, oczywiście od zapłonu również ale w mniejszym stopniu.
-W moim drugim autku (Colt 1,3 98r) z aparatem zapłonowym po zwiększeniu kąta wyprzedzenia zapłonu wyraźnie autko nabrało mocy, szczególnie na wyższych obrotach. Żebyś zaraz nie napisał że miałem wcześniej źle ustawiony kąt wyprzedzenia zapłonu to najpierw pojechałem ustawić zapłon do ASO Mitsubishi, zaznaczyłem to ustawienie i potem metodą prób i błędów ustawiłem zapłon że autko śmiga jak szalone i wkręca się z łatwością na obroty aż do czerwonego pola. Oczywiście gaz również sam wyregulowałem (instalacja 2 generacji, reduktor BRC i elektronika Autronic) i nic się nie wypaliło, a mam go już ponad 6 lat :)
 
 
e-gen 
moderator


Auto: Clio II ph2 1.4 16v (k4j c710)
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 14 razy
Dołączył: 11 Gru 2005
Posty: 590
Skąd: Toruń
Wysłany: 09-04-2009, 22:21   

Cytat:
Instalacja gazowa sekwencyjna (sam ją reguluję)

gratuluję ;)

Cytat:
Nie ma znaczenia jaka jest instalacja, zapłon powinien nastąpić wcześniej gdyż gaz spala się wolniej. Instalacje różnią się sposobem podawania gazu do silnika, nie ingerują w układ zapłonowy.

typ instalacji LPG nie ma wpływu na układ zapłonowy - to jest bezdyskusyjne - natomiast ma wpływ na szybkość/efektywność napełniania cylindrów.

Cytat:
Silnik Mitsubishi 4G18 (Lancer 1,6 po 2003 roku)

W Twoim Lancerze powinien być czujnik spalania detonacyjnego. ECU będzie dążyć do maksymalnego przyspieszenia zapłonu aż do momentu wykrycia spalania detonacyjnego wtedy cofa o kilka stopni moment zapłonu. O ile moment spalania detonacyjnego na LPG występuje później to przyspieszony będzie zapłon przez sterownik.
_________________
Dysponuję skanerem OBDII oraz manomentrem do sprawdzania kompresji - zainteresowanych podpięciem proszę o kontakt na priva
 
 
 
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 10-04-2009, 06:15   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu

Owszem, czujnik spalania stukowego występuje w moim Lancerze i komputer benzynowy koryguje wyprzedzenie (zmniejsza) jeśli czujnik wykryje spalanie stukowe, natomiast w drugą stronę to raczej tak nie działa. W Colcie też raczej występuje czujnik spalania detonacyjnego i po zmianie kąta ręcznie efekt był zajebisty. Ja już przygotowałem koło pasowe wału ze zmienioną nastawą o 12 stopni, po weekendzie zamontuje i napiszę jaki jest efekt. Powinno zadziałać.
 
 
pfx 
Forumowicz


Auto: Evo X GSR
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 228
Skąd: Kraków/Podkarpacie
Wysłany: 11-04-2009, 18:40   

12 stopni to za dużo - wypali Ci zawory. 4-5 stopni przyspiesz zapłon w stosunku do PB, nie więcej. Nie zapominaj, że są momenty, kiedy auto musi pojechać na beznynie . czujnik spalania stukowego nawet jeśli jest nie skoryguje aż tak dużego przesunięcia zapłonu jak 12 st. Jak nie przesuniesz czujnika położenia wałka rozrządu, tylko samego wału może Ci wyskoczyć błąd czujnika położenia wału.
Jeśli już przesuniesz o ponad 10 st to nigdy nie lej innej benzyny jak 98.
_________________
...biała strona mocy....
 
 
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 11-04-2009, 20:00   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu

Dlaczego 12 stopni to za dużo? Są wariatory zapłonu które przyspieszają zapłon nawet o 15 stopni. W moim poprzednim autku (Colt CJ0 1,3 98r) przyspieszyłem zapłon o ok 12 stopni i śmigał zajebiście i nic się nie wypaliło. Co do błędu kompa to może się tak zdarzyć że pokaże błąd, bo 12 stopni to prawie tyle jak by pasek przeskoczył o 1 ząbek. We wtorek się okaże czy zadziała. Po za tym ja po zachowaniu silnika wyczuję czy te 12 stopni to za dużo czy nie, gdyż im bardziej przyspieszam zapłon to moc wędruje na wyższe obroty i po zachowaniu silnika się okaże. Jak by co to skoryguje z 12 stopni na np 9 albo mniej.
 
 
pfx 
Forumowicz


Auto: Evo X GSR
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 228
Skąd: Kraków/Podkarpacie
Wysłany: 13-04-2009, 11:06   

Chodzi mi o to, że auto zapala, i jeździ na benzynie, jeśli masz II generację i szybkie przełaczanie - pal licho, ale na niektórych sekwencjach potrafia auta i z 10 km przejechać zanim się rozgrzeją i przełaczą na LPG. Wtedy przyspieszony zapłon działa niekorzystnie, najlepiej by było możliwość aktywnego przełaczania jakimś pstryczkiem - na PB normalny, na LPG - przyspieszony. Czasem sie zdarza, że braknie LPG a najlbiższa stacja za 20 km - i co wtedy - 20 km na spalaniu stukowym może doprowadzić do nieszczęść.
_________________
...biała strona mocy....
 
 
crolls
[Usunięty]

Wysłany: 13-04-2009, 13:42   

moim zdaniem

cofnięcie zapłonu na pewno nie zaszkodzi, może jedynie spaśc moc na benzynie gdyż max pik ciśnienia powinien przypadac na 5 stopnik OWK po GMP. ale to najbardziej będzie odczuwane przy niskich obrotach. na LPG powinno się conąc bazowy(!!) kąt wyprzedzenia zapłonu o 2-3 stopnie, wtedy to ma sens w domowych warunkach. Reszta zabawy tylko w hamowni obciążeniowej.

Jeśli chodzi o wypalanie zaworów to LPG może je uszkodzić tylko w przypadku przewlekłego spalania na zaworze przy długie trasie.
 
 
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 13-04-2009, 14:27   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu

Zgadzam się z Tobą odnośnie pstryczka który by zmieniał zapłon tylko dla gazu. Ja mam sekwencję i zimą do 2 km jadę na gazie a teraz jak jest ciepło to mniej niż 1 km. Gazu raczej mi nie braknie bo zbiornik ma 62 litry (wchodzi 45) więc zasięg jest spory. Wracając do pstryczka to takie zadanie spełniają wariatory zapłonu. Są to urządzenia elektroniczne które przyspieszają zapłon. Byłem w Elpigazie na ul. Szybowcowej w Gdańsku lecz w katalogu do mojego Lancera producent nie przyporządkował żadnego z urządzeń. Niedawno wysłałem Panom z działu technicznego na maila zdjęcie czujnika i koła pasowego na wale z którego czujnik odczytuje dane lecz pozostało to bez odpowiedzi. Dlatego postanowiłem zmienić ten kąt mechanicznie. Jeśli się uda to jutro montuję przerobione koło pasowe. Dam znać czy zadziałało.

[ Dodano: 14-04-2009, 17:06 ]
Dzisiaj rozebrałem rozrząd i przestawiłem zapłon o 9 stopni, a nie 12 jak chciałem wcześniej. Zmniejszyłem ten kąt z obawy przed błędem ECU. Zaraz jazda próbna. Wieczorem napiszę jakie odczucia.

[ Dodano: 14-04-2009, 19:21 ]
Wrażenia z pierwszej jazdy są pozytywne. Autko lepiej się zbiera, wkręca się swobodniej na obroty, wyraźnie nabrało wigoru. Podczas przejażdżki 20 kilometrowej nie zapalił się błąd ECU więc chyba już się nie zapali. Jutro zatankuję do pełna i napiszę za kilka dni jak zużycie paliwa (gazu). Pojeżdżę jakiś czas i być może za jakiś czas zwiększę ten kąt o 12 stopni, tak jak planowałem. Polecam wszystkim którzy jeżdżą na gazie zwiększenie kąta wyprzedzenia zapłonu, to naprawdę działa.
 
 
pfx 
Forumowicz


Auto: Evo X GSR
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy
Dołączył: 22 Cze 2008
Posty: 228
Skąd: Kraków/Podkarpacie
Wysłany: 24-04-2009, 21:46   

Wrzuć 4 ty bieg przy prędkości 40 km/h i depnij do dechy, posłuchaj, czy nie masz graengolady spod maski (spalanie stukowe i dzwoniące zawory), jak nie słychać dzwonienia garczkami - powinno być ok.
_________________
...biała strona mocy....
 
 
AdamColt
[Usunięty]

Wysłany: 24-04-2009, 22:33   Zmiana kąta wyprzedzenia zapłonu - wariator zapłonu

Jest ok. Tankuję benzynę 98 oktanów i na benzynie go nie piłuję, po przełączeniu na gaz jest ok. Jedynym minusem jest to że falują obroty, ale autko wyraźnie lepiej przyspiesza i nie jest zamulone. Wkrótce montuję wariator zapłonu, już znalazłem odpowiedni model i żeby nie było falowania obrotów to zmienię przyspieszenie zapłonu na stałe na jakieś 4 stopnie (teraz jest 9) a przy obciążeniu wariator przyspieszy zapłon o kolejne kilka stopni. Wariator ten jest regulowany, więc metodą prób i błędów dobiorę odpowiedni kąt. Dam znać jak już zamontuję.
 
 
kszych 
Nowy Forumowicz

Auto: MSS 1.6 2004
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Lip 2009
Posty: 28
Skąd: szczecin
Wysłany: 21-11-2009, 18:37   

Jaki to wariator no i jak się spisuje? TAP 01 czy 02?
Ostatnio zmieniony przez kszych 24-11-2009, 21:58, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.