 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Paliwo E10 |
Autor |
Wiadomość |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24327 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 07-12-2023, 07:14
|
|
|
apg2312 napisał/a: | chwalimy benzynę niemiecką, że dużo większa moc i dużo mniejsze zużycie | gdyby nie fakt, że jeździłem (pierwszy raz w 2005) to pewnie bym też chwalił, ale poza syfem na Shellu to benzyna niemiecka jest taka sama - nie odczułem żadnej różnicy |
|
|
|
 |
tościk
Forumowicz

Auto: '20 Yukio 1.2T
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 9 razy Dołączył: 06 Gru 2017 Posty: 622 Skąd: z nienacka
|
Wysłany: 07-12-2023, 12:02
|
|
|
apg2312 napisał/a: | Dokładnie. Ba, powiedziałbym, że chwalimy benzynę niemiecką, że dużo większa moc i dużo mniejsze zużycie |
Nie słyszałem jeszcze nikogo, kto by chwalił albo narzekał na niemiecką benzynę
Myślę, że mało kto zwraca uwagę co tankuje i czy auto przyspiesza potem do 100 o 0,2 sekundy szybciej. Ma być tanio.
apg2312 napisał/a: | A serio - różnica miedzy E5 a E10 jest na tyle nieznaczna, że dla większości silników nie zrobi to żadnej różnicy. Poza tym, nazwa tych paliw jest myląca, bo E5 nie oznacza, że jest tam dokładnie 5% bioetanolu, ale do, czy max, 5% To samo dotyczy E10 - nie 10 %, ale do 10 %. Może być i 3, i 6, i 8%. Dotychczasowa benzyna E5 też może być sprzedawana pod oznaczeniem E10 |
A jak weźmiemy pod uwagę nasze narodowe krętactwo i kombinatorstwo i się okaże, że w ramach oszczędności nasze rodzime paliwo E10 będzie zawierać minimum 15% bioetanolu?
Ale tak bardziej na poważnie, to może i nowsze silniki będą to lepiej a nawet bezproblemowo znosić. Natomiast Polacy jeżdżą jednak starymi autami. Sporo starszymi niż Niemcy i zachód Europy. Których stan techniczny jest momentami słaby, bo auto ma jeździć, a nie wiecznie stać w warsztacie. Więc może się okazać, że paliwo E10 mocniej nas dotknie niż takich Niemców. Przez takie właśnie pierdoły.
apg2312 napisał/a: | Ale każdy ma przecież wybór. Od zamontowania instalacji LPG, przez zamianę auta na diesla czy elektryka, przez sprzedaż i przesiadkę na piechtobus, rower czy komunikację publiczną. Wolny wybór |
No właśnie nie wolny wybór. Bo ktoś ci właśnie go ograniczył. Gdyby był wolny, to mógłbyś nadal wybrać benzynę 95 E5 i jeszcze te wszystkie opcje, które wymieniłeś.
To tak jakby dres cię przydybał w bramie i dał ci wybór, czy chcesz dostać w zęby, w jajo, czy kosę pod żebra. Ale nie dał ci wyboru odejścia bez przykrych konsekwencji. Niby masz wolny wybór, tak jak mówisz, ale pozbawił cię jedynej opcji, którą chciałbyś wybrać. Czyli tyle z twojej wolności. |
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10724 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 07-12-2023, 13:37
|
|
|
apg2312 napisał/a: | Ciut chyba przesadzacie.
Przypominają mi się czasy, 1986 rok, jak benzyna (jeszcze ołowiowa) była wycofywana...... |
No pewnie ze przesadzaja. dziękuje za wpis.
I ja wcale nie mówię ze elektryki są ok, tak samo Strefy. Puki co nadal u mnie LPG power, i nie myśle jak mi F10 na silnik wpłynie
Jedynie co widzę to wasze biadolenie ze was zmuszają. Świat idzie do przodu, produkują paliwo to im wolno dolać aby więcej zarobić a ty masz wybór, możesz konia i siano kupić |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24327 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 07-12-2023, 14:35
|
|
|
apg2312 napisał/a: | benzyna (jeszcze ołowiowa) była wycofywana ze stacji benzynowych | kolega chyba nie pamięta w jakim celu był stosowany ten "ołów" - bo właściwości antyzdrowotne były oczywiste... i dlaczego dość naturalnie wyszło przejście z etyliny na benzynę bez żadnego dostosowywania i szkody dla silników |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 07-12-2023, 17:59
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | kolega chyba nie pamięta w jakim celu był stosowany ten "ołów" |
Wyobraź sobie, że pamiętam, ale dla tych co nie wiedzą :
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tetraetyloo%C5%82%C3%B3w
https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Arodki_przeciwstukowe
Dodatkowo, co nie jest na Wiki opisane, czteroetylek ołowiu tworzył na gniazdach zaworów ochronną warstwę, która "smarowała" je i zabezpieczała przed szybkim i nadmiernym zużyciem. Co ciekawe, efekt ten odkryto po wycofaniu czteroetylku i powszechnym wprowadzeniu benzyn bezołowiowych. No ale to dotyczy głównie posiadaczy aut z LPG. |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24327 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 08-12-2023, 06:52
|
|
|
Właśnie - czyli był to dodatek śladowy zmieniający tylko odporność paliwa na spalanie stukowe. Dodatek zamieniony na inny, dodawany w tym samym celu, ale bezpieczny dla zdrowia i auta.
Tu mamy obawy, że obecność C2H5OH może nie być bezpieczna i stąd ten wątek. |
|
|
|
 |
Marcino
Mitsumaniak Góral niskopienny

Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy Dołączył: 02 Cze 2005 Posty: 10724 Skąd: okolice Tczewa
|
Wysłany: 08-12-2023, 11:51
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | Tu mamy obawy, że obecność C2H5OH może nie być bezpieczna i stąd ten wątek. |
W nadmiernej ilości szkodzi ludziom
A metanlol bo na mim jezdzą silniki motocykli żużlowe ? |
_________________ 2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r
"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów
Czyli w tym przypadku 6a13 " by tomchuck
 |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 08-12-2023, 12:47
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | Tu mamy obawy, że obecność C2H5OH może nie być bezpieczna i stąd ten wątek. |
Owszem, alkohol etylowy może nie być bezpieczny, jak każdy zresztą związek chemiczny. Tyle tylko, że etanol od dawna jest stosowany właśnie jako związek przeciwstukowy, podnoszący liczbę oktanową benzyny. No, może gdyby zwiększono dawkę alkoholu w paliwie z 5 do 50%, to może miałbym jakieś obawy. Ale z 5 do 10 % ??
Taka ciekawostka :
https://www.auto-swiat.pl...dz6n1w7#slajd-1
Da się ?? |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24327 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 08-12-2023, 18:51
|
|
|
apg2312 napisał/a: | Da się ?? |
Cytat: | Samochody sprzedawane w Brazylii, a dominuje tu produkcja krajowa aut marek z całego świata, mają silniki i układy paliwowe przystosowane do zmodyfikowanego paliwa. |
|
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 08-12-2023, 21:33
|
|
|
Ale żeś się wysilił
I szkoda, że przeczytałeś tylko to zdanie, bo inaczej pewnie byś zauważył inne :
Cytat: | W ostatnich latach karierę robią auta napędzane dowolną mieszanką benzyny z etanolem, tzw. FFV (Flex Fuel Vehicle). Magneti Marelli produkuje w nowoczesnej fabryce w okolicach São Paulo elektroniczne jednostki sterujące (ECU) do silników, umożliwiające spalanie czystego etanolu, czystej benzyny i dowolnej mieszanki obu składników. Jeszcze nowsza technologia tzw. TetraFuel pozwala na spalanie w jednym silniku 4 rodzajów paliwa – oprócz benzyny, etanolu i jego mieszanek także gazu ziemnego. |
Cóż, z tego wynika prosty wniosek, że ani silniki, ani układy paliwowe aut sprzedawanych w Brazylii nie różnią się aż tak od aut sprzedawanych w pozostałych państwach świata
Chyba się z tym zgodzisz ??
Poza tym, w UE poziom bioetanolu w paliwie E10 będzie wynosił do 10 %, co zresztą już wcześniej pisałem, i jest to nieznaczny wzrost w stosunku do paliwa E5.
Poza tym, gdzie byś nie spojrzał, to oprócz różnych trolli i fejkowych kont wszędzie podają jedną, powtarzającą się wiadomość - praktycznie wszystkie auta wyprodukowane po 2000 roku a zazwyczaj nawet starszych, bez żadnego problemu mogą korzystać z benzyny E10. Owszem, jest kilka wyjątków, choćby silniki GDI w Mitsubishi,
Kod: | E10 petrol is cleared for use in all models with petrol engines except those equipped with the GDI engine (gasoline direct injection) until 2007 models. |
i tłumaczenie :
Kod: | Benzyna E10 jest dopuszczona do użytku we wszystkich modelach z silnikami benzynowymi z wyjątkiem modeli wyposażonych w silnik GDI (bezpośredni wtrysk benzyny) do modeli z 2007 roku. |
ale są to wyjątki potwierdzające ogólną regułę.
Wiadomo, profilaktycznie każdy właściciel samochodu powinien sprawdzić to sobie sam, czy jego auto bez problemów pojedzie na E10. Fakt, polska strona rządowa ma sporo baboli, choćby takich, że są na niej auta elektryczne
W każdym razie spis zrobiony przez ACEA jest bardziej wiarygodny :
https://www.acea.auto/fil...2021_update.pdf
Wujek Google jest też bardzo pomocny |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24327 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 09-12-2023, 16:13
|
|
|
Ja właśnie dziś czytałem, że w starszych autach może być problem z gumowymi uszczelnieniami i z korozją zbiornika i elementów systemu paliwowego. Taki był wniosek.
Akurat kwestia mnie dotyczy, bo mam auto z 1990 r z niego nie zrezygnuję. apg2312 napisał/a: | https://www.acea.auto/fil...2021_update.pdf | - nie bangla |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 09-12-2023, 21:19
|
|
|
Sorry, ACEA zmieniła link.
Ten już działa :
Lista ACEA
A co do aut...
Alkohol etylowy już od dawna stosowany jest jako środek przeciwstukowy. Więc tutaj akurat nie rozbiłbym jakiegoś wielkiego problemu. Jeśli na wszelkich listach pisze, ze auto jest dostosowane do paliwa E10, to po prostu tankuj i jeźdź. Ewentualnie rób dolewki paliwa 98 lub 100 oktanowego (stacje Shella takie sprzedają), innym wyjściem jest wykombinowanie dostępu do benzyny produkowanej dla wojska - paliwa wojskowe nie zawierają różnych dodatków ze względu na wymóg długiego przechowywania. Ale to raczej może być trudne.
No i ewentualnie popatrz za uszlachetniaczami do paliwa...
Krzyzak napisał/a: | w starszych autach może być problem z gumowymi uszczelnieniami i z korozją zbiornika i elementów systemu paliwowego |
Szczerze, to akurat uszczelkami bym się nie martwił - zresztą jak sam piszesz masz auto 33 letnie, więc sam proces starzenia gumy w różnych uszczelkach możesz mieć dość zaawansowany. Którąś strzeli, to wymienisz na nową, i tyle. Ale na 99% powodem będzie nie dodatek alkoholu, tylko czas.
A co do korozji...cóż. fakt, etanol wiąże wodę, ale jest to zaleta stosowania takich paliw. Nie wiem, czy pamiętasz lata 70/80-te ub. wieku ?? Do baku wlewało się flaszkę czy dwie denaturatu, żeby związał wodę zalegającą w baku. Teraz już tego nie trzeba robić Ale tez nie dopuszczaj do sytuacji, że jeździsz na rezerwie czy z ćwiartką baku - wtedy wilgoć z powietrza faktycznie ma się gdzie skraplać.
Cóż więcej mogę Ci poradzić ?? |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24327 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 10-12-2023, 15:05
|
|
|
Mi nic - ja sobie poradzę, mam 2 nowe auta z EURO6+. Generalnie wątek służy wymianie myśli a to o uszkadzaniu różnych elementów zacytowałem z jakiejś strony, którą akurat czytałem podczas wizyty w kiblu...
Galanta z 1991 r nie ma w żadnych zestawieniach, ale w PDF, który podałeś:
MITSUBISHI
E10 petrol is cleared for use in all models with petrol engines except those equipped
with the GDI engine (gasoline direct injection) until 2007 models. |
|
|
|
 |
apg2312
Mitsumaniak

Auto: Honda Accord VII 2.0 2003
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 90 razy Dołączył: 28 Maj 2014 Posty: 2310 Skąd: Chorzów
|
Wysłany: 10-12-2023, 15:44
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | zacytowałem z jakiejś strony |
Moim zdaniem to następna strona propagująca "urban legend" i różne dziwne teorie spiskowe. Wiesz, w styl: Elvis żyje, Ziemia jest płaska, reptilianie są wśród nas, Amerykanie nie byli nigdy na Księżycu, covida nie ma, szczepionki powodują autyzm...jeszcze długo można by wymieniać
No cóż, ja słysząc czy czytając takie teksty lubię cytować Obi-Wana Kenobiego
Cytat: | Who’s the more foolish: the fool, or the fool who follows him? |
Ale temat jest medialny, dotyczy w zasadzie wszystkich, wydaje mi się jednak, że autorzy tych tekstów czy dyskusji faktycznie mają problem z etanolem, a konkretnie z przedawkowaniem mieszanki C2H5OH z H2O
jak to słusznie stwierdził Marcino :
Marcino napisał/a: | W nadmiernej ilości szkodzi ludziom |
O uszczelki bym się nie martwił, ale o szare komórki wielu osób już tak |
_________________ Adam
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
Nigdy nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, później pokona doświadczeniem...
 |
|
|
|
 |
|
|