Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Doprowadzenie energii elektrycznej i jej rozdzielenie.
Autor Wiadomość
Student 
Mitsumaniak

Auto: Avensis 1.8VVTi , 11r. Premium
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2005
Posty: 2986
Skąd: Marki
Wysłany: 22-10-2011, 10:14   

Problemy z różnicówką wynikają głownie z niezachowania norm elektrycznych i BHP ora zkombinowania na tzw. "krótko"
Jak jest wszystko ok. to nie ma prawa wywalać u mie nigdy nie walnęła a dom stoi 10 lat.
Zabezpieczanie garażu osobną różnicówką mija się z celem.
_________________
Avensis 1.8 T27 11r. 147KM Premium
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-10-2011, 10:16   

No ale jak ktoś chce mieć dobrze (o parę stówek drożej) to chyba najlepiej jest wstawić takie bezpieczniki podwójne? Czyli róznicówka i nadprądowy w jednym, na każdy obwód. Może drożej, ale na pewno jakoś tak sensowniej według mnie?

A co do oświetlenia tez się ciągnie uziemienie? Znaczy co się z nim potem robi? Żyrandol jeszcze rozumiem podłączyć, ale taka lampa w piwnicy to nie bardzo jest co pod uziemienie podłączyć? A to przecież przecież tylko przez uziemieni wywali róznicówkę?

[ Dodano: 22-10-2011, 10:19 ]
Student napisał/a:

Jak jest wszystko ok. to nie ma prawa wywalać u mie nigdy nie walnęła a dom stoi 10 lat.


Ale różnicówka ma zadziałać nie wtedy jak coś z instalacją jest nie ok, tylko jak urządzenie jest nie ok i ma "przebicie" na obudowę. Np. taka wysłużona pralka... Albo zachlapane gniazdko w łazience, 16A nie puści, ale różnicówka od razu wywali.

Student napisał/a:
Zabezpieczanie garażu osobną różnicówką mija się z celem.


No moim zdaniem ma jak najbardziej, tylko nie rozumiem dlaczego taka wiertarka nie jest uziemiona???? Przecież róznicówka jest po to że jak ma mnie popieścić bo będzie przebicie to żeby mnie nie popieściło, a tak to np. 16A ciężko sobą chyba przepalić?
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 10:24   

Student napisał/a:
Zabezpieczanie garażu osobną różnicówką mija się z celem.

Ja bym się nie cyrtolił tylko dał zasilanie garażu sprzed głównej róznicówki i w garażu ją powtórzył :)
krzychu napisał/a:
A co do oświetlenia tez się ciągnie uziemienie? Znaczy co się z nim potem robi? Żyrandol jeszcze rozumiem podłączyć, ale taka lampa w piwnicy to nie bardzo jest co pod uziemienie podłączyć?

pierwsze primo nie uziemienie tylko przewód ochronny.
Jeśli robisz zwykłe oświetlenie to dajesz 3x1.5, jeśli świecznikowe to dajesz 4x1,5mm

jesli lampa/kinkiet/żyrandol ma metalowe elementy podpinane są pod przewód ochronny - obudowa.
Jedyne urządzenia w tym lampy, które tego nie wymagają to oznaczone podwójnym kwadratem.
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-10-2011, 10:30   

jaca71 napisał/a:
jeśli świecznikowe to dajesz 4x1,5mm



??? Nie rozumiem.
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 10:37   

jeden pstryczek włącza część a drugi drugą część żyrandola ;)
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-10-2011, 10:41   

jaca71 napisał/a:
jeden pstryczek włącza część a drugi drugą część żyrandola ;)


aaaaaa ](*,) Ale to dopiero do puszki lub pstryczka idzie.
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 10:48   

krzychu napisał/a:
Ale to dopiero do puszki lub pstryczka idzie.

Polska norma przewiduje dla jednofazowej instalacji trzy przewody - fazowy, neutralny i ochronny :P Dla 3-faz 5 przewodów - 3 fazyowe, neutralny i ochronny.
Myślałem, że chodzi Ci o samo podłączenie lampy ;)
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-10-2011, 11:02   

No czyli do pstrykacza 3x1,5 a dalej do lampy 4x1,5....? Ewentualnie do puszki 3x1,5 (tej nad pstrykaczem) do pstrykacza puścić 3x1,5 (czyli jeden zasilające i 2 powrotne na 2 sekcje żerandola), a z puszki do żerandola 4x1,5? Tak się robi czy to tylko mój wymysł?
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 11:10   

Tak.

podobnie robi się z roletami :)
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
Student 
Mitsumaniak

Auto: Avensis 1.8VVTi , 11r. Premium
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2005
Posty: 2986
Skąd: Marki
Wysłany: 22-10-2011, 12:06   

To jest twój wymysł.
W Polsce nie stosuję się 4X1.5 (przysżło to z Anglii bo ludzie pracowali na budowach i sę naoglądali innej instalacji) chyba że do obwodów sterujących np. rolety ale to inna bajka.

Co do uziemienia to pytam sie , która wiertarka ma, bo ja mam trzy sztuki i żadna nie ma łacznie z DeWaltem i Makitą.

Właśnie był u mnie kolega i pytał sie czy dać dwie różnicówki na dom, parter i piętro, idąc tym tropem zaproponowałem 4szt. na parter, piętro , wannę i kuchenkę, o zapomniałem o oświetleniu ogrodu, można dać 5szt :finga: .

Popadacie w skrajności koledzy i jest to przerost formy nad treścią.

Czy ktoś widział jak jest zbudowana skrzynka elektryczna w środku i ile tam jest miejsca, i ile jest listew łącznikowych na "0 i uziemienie"?
Standard przewiduje w rzędzie 12 miejsc.
Czyli;
Różnicówka 4 miejsca
Przepięciówka 4 miejsca
3Xfazowy 3 miejsca
Kuchnia elektr. 1x3faz czyli 3miejsca,
gniazdka 5 - 10 sekcji po 1szt.
oświetlenie 5 sekcji po 1szt.
Alarm 1 szt.
Ogród 1 szt.
Brama 1szt.

Czy ktoś liczy .....
o zabrakło miejsca w tablicy :lol:
A gdzie miejsca na dodatkowe różnicówki, wyłączniki czasowe , gniazdo awaryjne..
_________________
Avensis 1.8 T27 11r. 147KM Premium
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 12:37   

Student, Bardzo proszę mi nie imputować kretyństwa :)
Wyraźnie napisałem:
1. 1 faza - 3 druty.
2. 3 fazy - 5 drutów.
3. urządzenia oznakowane podwójnym kwadratem nie wymagają podłączania przewodu ochronnego.
4. Nie ma uziemienia w instalacji elektrycznej.


Podział na dwie różnicówki w domu ma taki plus że jak coś się stanie to nie masz ciemnogrodu w domu i jesteś w stanie po nim się poruszać, ba przez jakiś czas aż nie dotrze elektryk (jestem w pracy a w domu są żona i dzieci a ja często pracuję po nocach) w miarę normalnie żyć.
Jeśli robię sobie sam instalację w domu (a robiłem) to robię tak żeby mieć wygodnie.


BTW. Nigdy nie byłe w Anglii a od lat marzy mi się wycieczka do Londynu.

Instalacja elektryczna w domu jest bardzo mało skomplikowana instalacją :) Na co dzień pracuję na zdecydowanie bardziej rozbudowanych :P
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 22-10-2011, 13:48   

Panowie bardzo ciekawie się was czyta, widać, że macie pojęcie. Powiedzcie mi jeszcze jakim kablem doprowadzić główne zasilanie? Skoro na gniazdka idzie 3 x 2,5 to ten główny jaki?
_________________
Bydlak
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 14:02   

Jak wszystko w "prądzie" się stopniuje ;) Powinno wystarczyć 3x2,5 jeśli jedna faza lub 5x2,5.

Ale skoro się stopniuje to daj 3x4mm oczywiście ziemny czy jak się zwie - okrągły, czarny. jeśli garaż kawałek od domu.
Jeśli garaż w bryle domu lub styka się z domem to wystarczy 3x2,5 zwykły instalacyjny płaski.
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-10-2011, 17:46   

Student napisał/a:
można dać 5szt :finga: .

Popadacie w skrajności koledzy i jest to przerost formy nad treścią.


Ja właśnie jak będę robił instalację to tak właśnie zrobię. Zamontuje bezpieczniki te podwójne bo moim zdaniem to świetne rozwiązanie i zabezpieczenie.

Student napisał/a:
Czy ktoś widział jak jest zbudowana skrzynka elektryczna w środku i ile tam jest miejsca


Jak w zwykłej jest za mało to są większe w których jest więcej miejsca...

[ Dodano: 22-10-2011, 17:48 ]
jaca71 napisał/a:

Ale skoro się stopniuje to daj 3x4mm oczywiście ziemny czy jak się zwie - okrągły, czarny. jeśli garaż kawałek od domu.
Jeśli garaż w bryle domu lub styka się z domem to wystarczy 3x2,5 zwykły instalacyjny płaski.


Zawsze można jeszcze zrobić linie napowietrzną. Do tego stosuje się przewody samonośne ASXSN aluminiowe. Do tego są od razu uchwyty do haków na ścianie. Potem z każdej strony puszka, żeby połączyć na dużej kostce te przewody z miedzianymi bo miedź z alu się nie lubi.
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 18:27   

krzychu napisał/a:
Zamontuje bezpieczniki te podwójne bo moim zdaniem to świetne rozwiązanie i zabezpieczenie.

Z tego co pamiętam S podwójne na fazę i na zero mają w Holandii :P W Niemczech pewnie też.
krzychu napisał/a:
Zawsze można jeszcze zrobić linie napowietrzną.

Ale linia napowietrzna trochę może wadzić w przyszłości - dojazd, drzewa itp. To co pod ziemią to jakby nie było :P
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.