 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Charakterystyka silnika 1.6 MIVEC - poszukuję |
Autor |
Wiadomość |
conrad
Mitsumaniak

Auto: Lancer 06' 4G18
Dołączył: 14 Gru 2008 Posty: 63 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 08-01-2012, 18:37
|
|
|
Może będzie prościej…(obraz z dźwiękiem).
Duży wykres: zależność momentu napędowego w stosunku do prędkości jazdy na poszczególnych biegach
Mały wykres: zależność prędkości obrotowej silnika do prędkości jazdy na poszczególnych przełożeniach
http://www.youtube.com/watch?v=XHkinfP60AE |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 08-01-2012, 19:39
|
|
|
conrad,
Zerknij na 3 stronę tego wątku, zerknij na pokracznie narysowane pokracznie wykresy, spróbuj je zrozumieć. To nic innego niż to co podałeś (na dużym wykresie) dla czterech biegów razem
Nie zauważyłem tego wpisu - umknął na końcu strony:
piomic napisał/a: |
jaca71 napisał/a: | 120km/h w tym samym samochodzie dla 2 różnych biegów. Dlaczego lepsze przyspieszenie jest wtedy gdy silnik kręci się w okolicy mocy maksymalnej? | Bo ma korzystniejsze przełożenie i niższy moment jest z nawiązką rekompensowany przez dźwignię jaką jest skrzynia biegów. |
Tylko zauważ że jak nie masz drogi, po której może działać siła to nic Ci z długiej dźwigni. Tak samo, gdy masz sam moment bez obrotów (czyli mała moc) to nic skrzynią nie zwojujesz. Żeby jechać musi być moc.
Na jednej z pierwszych stron tej dyskusji jest artykuł i jest tam świetny przykład koła młyńskiego. Jest kosmiczny moment, nie ma obrotów i... lipa. |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
piomic
Forumowicz

Auto: Lancer 1,8 Intense 2008
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 13 Sie 2008 Posty: 737 Skąd: wiesz, że ja to ja?
|
Wysłany: 09-01-2012, 08:34
|
|
|
jaca71 napisał/a: | jest artykuł | No jest.
Wychodzi nieznajomość podstaw. Niższy moment rekompensowany przełożeniem skrzyni o którym pisałem to... moc
Koniec dyskusji jak dla mnie. |
_________________ Pamiętasz co obiecywała? |
|
|
|
 |
lichy
Mitsumaniak

Auto: ASX 1.6 Intense Plus
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 19 Sie 2010 Posty: 298 Skąd: Gliwice
|
Wysłany: 10-01-2012, 16:58
|
|
|
Ale się tu dyskusja wywiązała, a ja chciałem tylko zobaczyć charakterystykę silnika 4A92 |
_________________ lichy Gliwice
Mitsubishi ASX 1.6 Intense Plus '2016 (Granite Brown) 135 kkm
Skoda Citigo 1.0 Ambition '2013/2014 (Candy White) 93 kkm
Honda HR-V e:HEV Advance '2025 (Crystal Black Pearl) 1.9 kkm |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 22-02-2012, 06:17
|
|
|
Ludzie odkopują różne ciekawe wątki jak 1.8 vs 1.6 czy też sedan vs SB to dlaczego nie odkopać tego?
RalfPi, miałeś zgnębić czy tez zgłębić temat przyspieszenia samochodu? Udało się?
I czy odkryłeś magiczna formułę, że:
Przyspieszenie samochodu zależy wprost proporcjonalnie od mocy chwilowej a odwrotnie proporcjonalnie od jego masy i prędkości chwilowej? |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
RalfPi
Mitsumaniak
Auto: Lancer1.8 SB'10,Giulietta 1.4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 31 razy Dołączył: 26 Lis 2010 Posty: 3185 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 22-02-2012, 06:58
|
|
|
Hej Jaca:)
Jak to mówią.. cienki lód:)
Skoro wprost proporcjonalnie od Mocy i odwrotnie proporcjonalnie do prędkości.. tzn proporcjonalnie do momentu?? Zgadzam się:D
PS Nie zgłębiłem - muszę pewne tematy pozamykać i wtedy ponownie się zastanowię |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 22-02-2012, 07:13
|
|
|
RalfPi napisał/a: | odwrotnie proporcjonalnie do prędkości.. |
Prędkości samochodu, liniowej, nie obrotowej silnika
Edit: We wspomnianej formule 1/m można uznać za współczynnik proporcjonalności bo jest to wartość stała (przyjmijmy, że zmiana masy ze względu na ubytek paliwa jest pomijalna).
To pozostają dwie wartości Moc i prędkość.
Moc większa przyspieszenie większe, moc mniejsza przyspieszenie mniejsze.
Prędkość mniejsza przyspieszenie większe, prędkość większa przyspieszenie mniejsze.
A Moment? Na moment nie ma tu miejsca. A dlaczego?
Bo Moment ten z wału silnika nie ma żadnego związku z przyspieszeniem.
A Moment ten z kół? jest pochodną mocy to po co go tu wprowadzać? Chyba tylko po to by zaciemniać obraz rzeczywistości |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
RalfPi
Mitsumaniak
Auto: Lancer1.8 SB'10,Giulietta 1.4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 31 razy Dołączył: 26 Lis 2010 Posty: 3185 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 22-02-2012, 07:36
|
|
|
A ta liniowa zależy liniowo od obrotowej silnika
Tak na poważnie - widzę teraz, że dla samochodu pojęcie mocy i momentu są ze sobą ściśle związane... Więc odgrzewając temat serio wrócę kiedyś do tych rozważań:)
Pozdrowienia!
[ Dodano: 22-02-2012, 07:53 ]
Powiem Ci Jaca, że jak czytam wypowiedzi niektórych osób... to aż nie chce mi się odswieżać tematu - zajrzałem na strony 11 i 12 tego wątku... i szukając swojej wypowiedzi znalazłem całe mnóstwo głupot i uwag. Wolę sobie odpuścić |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 22-02-2012, 07:54
|
|
|
RalfPi napisał/a: | A ta liniowa zależy liniowo od obrotowej silnika |
Ale nachylenie tej zależności jest zależne od głupiego dodatku jakim jest skrzynia biegów
i tu się znowu wszystko rypie, bo dla danej prędkości liniowej możliwe jest kilka prędkości obrotowych silnika
Edit: Internet więcej przyjmie niż rozmowa twarzą w twarz np. przy piwie.
Zapisz się do kółka zainteresowań małopolski i może się na rower na wiosnę wybierzesz z Małopolanami i Ślązakami? Wtedy przy płynach izotonicznych korzystając z przerzutek w rowerze wszystko się rozjaśni? |
_________________ 1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...) 
 |
|
|
|
 |
RalfPi
Mitsumaniak
Auto: Lancer1.8 SB'10,Giulietta 1.4
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 31 razy Dołączył: 26 Lis 2010 Posty: 3185 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 22-02-2012, 07:58
|
|
|
Pozwolę sobie zacytować siebie:D :
"P_na_silniku = M_silnika*Omega_silnika ( z pominięciem strat) = M_koła*Omega_koła*4
Zgadza się? tak!
Więc teraz M_silnika*(Omega_silnika/(Omega_koła) ) = M_koła*4
Teraz tą wielkość M_koła*4 nazwijmy moment_na_kołach
Idąc dalej:
Moment_na_kołach = M_silnika*(Omega_silnika/Omega_koła)
A czym jest ta wielkość - Za Wikipedią:
"Przełożeniem nazywa się stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym"
Czyli przełożeniem.
Więc jasno widać, że to właśnie moment na wale i przełożenie definiuje jaki jest moment na kołach.
Zgodnie z równaniem ruchu:
M_na_kołach - Moment_oporowy= J*przyspieszenie_kątowe.
No właśnie... Czyli przyspieszenie zależy od momentu dynamicznego.
Ok - spróbuję po Waszemu
P_na_silniku = M_silnika*Omega_silnika= M_koła*Omega_koła*4
Czyli:
M_koła*4= Moment_na_kołach = P_na_silniku/Omega_koła
Więc przyspieszając czego szukam... Najlepszego stosunku P_na_silniku/Omega_koła..
Więc od czego zależy przyspiesznie..
Ponownie zadaję pytanie jakie przyspieszenie..
Chwilowe, ogólnie, na danym biegu, dla danej prędkości liniowej....
To tyle z mojej strony
PS Jeśli gdzieś w tym wywodzie się "bachnąłem" to przepraszam i "skorektujcie mnie". A jeśli nie to niech każdy sobie sam odpowie co i jak.
Pozdrawiam i dzięki za wymianę poglądów!
"
[ Dodano: 22-02-2012, 08:00 ]
"Więc jasno widać, że to właśnie moment na wale i przełożenie definiuje jaki jest moment na kołach. "
[ Dodano: 22-02-2012, 08:02 ]
jaca71 napisał/a: | RalfPi napisał/a: | A ta liniowa zależy liniowo od obrotowej silnika |
Ale nachylenie tej zależności jest zależne od głupiego dodatku jakim jest skrzynia biegów
i tu się znowu wszystko rypie, bo dla danej prędkości liniowej możliwe jest kilka prędkości obrotowych silnika
Edit: Internet więcej przyjmie niż rozmowa twarzą w twarz np. przy piwie.
Zapisz się do kółka zainteresowań małopolski i może się na rower na wiosnę wybierzesz z Małopolanami i Ślązakami? Wtedy przy płynach izotonicznych korzystając z przerzutek w rowerze wszystko się rozjaśni? |
Hehe:) Co racja to racja - dzięki serdeczne za zaproszenie i sensowne odniesienie do roweru i przerzutek (oczywiście przemyślę i ten i tamten temat)
Pozdrawiam raz jeszcze i wracam do roboty. |
_________________ - Lancer 1.8 SB (2010) 143PS LPG, Giulietta 1.4 (2012) 120PS LPG, BMW 528i (2016) 245PS |
|
|
|
 |
Mitsu_Gawlo
Forumowicz

Auto: Lancer Sportback 1.6 Invite
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 68 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 27-04-2016, 08:45 Charakterystyka silnika 4A92 1.6 MIVEC 117KM
|
|
|
Wątek jest bardzo długi, dyskusja zażarta.
Odkopuję temat i przedstawiam swoje przemyślenia. Jestem otwarty na dyskusję, ponieważ cały czas zgłębiam zagadnienie parametrów silnika.
jaca71 napisał/a: |
Ale jak zrobisz z tego kapelusz taki melonik z łagodnymi krawędziami i łagodnie opadającymi zboczami, to już trzeba rozrysować siły pociągowe (lub momenty) na kołach dla każdego biegu w funkcji prędkości liniowej. Wyjdzie Ci pięć coraz dłuższych i bardziej płaskich kapeluszy. Teraz narysuj linię łącząca stycznie te kapelusze - hiperbola. To jest teoretycznie największa wartość momentu na kołach. hiperbola łączy punkty, które odpowiadają obrotom mocy maksymalnej mimo że na wykresie dla danego biegu są większe wartości Hiperbola ta odpowiada punktowi pracy skrzyni CVT, która ustawia obroty na moc maksymalna przy maksymalnym wciśnięciu gazu. tak samo robią kierowcy F1 |
Chętnie zapoznam się z tą analizą. Niestety linki już nie działają. Czy możesz ją bliżej opisać co należy zrobić i wrzucić jakiś screen z tej analizy?
lichy napisał/a: | Ale się tu dyskusja wywiązała, a ja chciałem tylko zobaczyć charakterystykę silnika 4A92 |
Proszę bardzo: charakterystyka silnika 1.6 MIVEC.
Dane: moc: 124,6KM@6463obr./min., moment obrotowy 167@4111 obr./min.
Podaję też przełożenia biegów 1. bieg 3,727; 2. bieg 1,947; 3. bieg 1,343; 4. bieg 0,976; 5. bieg 0,804; bieg wsteczny 3,727; przekładnia główna 4,052.
Czasem będę się do niej odwoływał. Załóżmy dla uproszczenia moich wywodów, że zielonej linii nie ma, tzn. została już odjęta. Można zresztą to wykonać i okaże się że silnik (z punktu widzenia użytkownika) nie ma deklarowanej mocy tylko, niestety, maksymalnie około 90KM i charakterystyka powiedzmy netto jest inna. Chłyt marketingowy.
Patrząc na wykres momentu w funkcji obrotów można zauważyć, że przyspieszenie dla ok. 2000-2500 rośnie (samochód coraz szybciej przyspiesza), 2500-3000 jest stałe (stały przyrost prędkości), 3000-4000 rośnie, 4000-5000 jest stałe, 5000-6500 maleje (ale nie jest ujemne, samochód przyspiesza ale wolniej). Tak, według mnie, będzie się zachowywać samochód napędzany tym silnikiem, gdy ma jeden bieg i jest na rolkach (brak oporów powietrza).
[ Dodano: 27-04-2016, 09:16 ]
Z góry przepraszam za długie posty.
OK. Zaczynamy:
Pierwotnie to moment obrotowy decyduje o chwilowym przyspieszeniu samochodu. Moment ten jest wytwarzany przez ciśnienie wybuchu ze spalanej mieszanki działające na powierzchnię tłoka, przez co wywołuje siłę na pewnym ramieniu wykorbienia wału. Silnik pracuje cyklicznie. Moc jest wartością zależną i wynika z częstotliwości oddziaływania tego momentu w czasie (ile razy na sekundę było wybuchów mieszanki). Im większe ciśnienie wybuchu, tym większa siła, tym większy moment, tym szybszy ruch tłoka, szybszy cały obrót, krótszy cykl, więcej cykli w czasie, większa moc.
Na początek artykuł, który był już tu przedstawiany:
http://www.autogen.pl/art...y-silnikow.html
W artykule pod koniec jest napisane: „Zwróćmy uwagę przede wszystkim na moment obrotowy. Gdy osiąga on najwyższą wartość, silnik najefektywniej przetwarza energię a samochód najlepiej przyspiesza”.
Jeśli artykuł kogoś nie przekonuje, a nie jest to jedyny artykuł jaki czytałem, w którym takie stwierdzenia padły, to zilustruję zagadnienie bardzo prosto. Silnik posiada taką samą moc bez względu na biegi, na których go hamujemy (ewentualne różnice są niewielkie).
A jednak biegi są? Dlaczego? Ponieważ silnik musi mieć siłę (właściwie to moment siły), aby ruszyć pojazd i sprawnie przyspieszać od zera. Opory dla nieruchomego obiektu są większe niż w ruchu. Biegi stanowią mnożnik momentu siły. Trybiki w skrzyni biegów działają jak dźwignie, którymi podważamy ciężki przedmiot. Można próbować ruszać z trójki ale można zniszczyć silnik.
Decyduje moment wytwarzany przez przełożenie.
Kolejny przykład: doznania opisane przez forumowicza : „Ja nie lubię jeździć dieslami bo zawsze mam takie wrażenie: Jadę normalnie na trójce powiedzmy koło 1500 obrotów i pełny gaz - nie przyśpiesza, 2000 obrotów - łoo jezu co się dzieje!!!, 3300 - nie przyśpiesza” Oczywiście doznania te pokrywając się z wnioskami z przebiegu momentów dla diesli z turbo, a nie z przebiegiem wykresu ich mocy, która w tym zakresie raczej zawsze rośnie. Jeździłem dieslem i miałem podobne odczucia. Komentarz miał ponad 50 plus, więc inni też mają takie samo wrażenie.
[ Dodano: 27-04-2016, 09:23 ]
No to wystarczy dać duże przełożenie i gotowe. Jednak jedno nie wystarczy. Samochody osobowe mają typowo 5 nawet 7 biegów. Dlaczego? Ponieważ samochód nie osiągnąłby dużej prędkości maksymalnej. Na jedynce osiągniemy maks. kilkadziesiąt km/h w ciągu kilku sekund, ale co dalej. Bez następnego biegu byśmy jeździli 30 na godzinę. Nie trzeba by było stosować znaków drogowych z ograniczeniami prędkości. Co by się działo jakbyśmy dalej zwiększali obroty? Trudno mi powiedzieć. Przy dużych obrotach np. 6000obr silnik ma duży moment i dużą moc, a dalej w charakterystyce są raptowne spadki na wykresach: może np. samochód będzie szarpać albo silnik się rozwali, bo nie ma wystarczającego obciążenia. Na szczęście są elektroniczne odcięcia. Kolejne biegi pozwalają na zwiększenie prędkości maksymalnej typowo dla samochodów osobowych 200-250 km/h.
Są też mądre wzory z mechaniki, które przedstawiam w uproszczonej formie:
Siła =masa * przyspieszenie. Wniosek: Przyspieszenie liniowe jest proporcjonalne do siły.
Moment siły = moment bezwładności (odpowiednik masy w ruchu obrotowym)* przyspieszenie kątowe. Wniosek: przyspieszenie w ruchu obrotowym (kół) jest proporcjonalne do momentu obrotowego (napędzającego koła).
Przyspieszenie liniowe (samochodu)= przyspieszenie kątowe (kół) * promień(kół). Wniosek: Przyspieszenie kątowe kół przekłada się na liniowe przyspieszenie samochodu.
Moc silnika = jakaś stała (związana z zamianą jednostek)*moment obrotowy*prędkość obrotowa. Wniosek: przy danej charakterystyce silnika moment i prędkość są zafiksowane. Również prędkość samochodu jest zafiksowana dla danej prędkości obrotowej.
Dlaczego więc nie zmienia się biegów w chwili, gdy silnik osiąga największy moment?
Ponieważ po zmianie biegów na wyższy, silnik w pierwszej chwili znajdzie się z obrotami w miejscu swojej charakterystyki wynikającym ze stosunku przełożeń skrzyni biegów. Obroty spadną. Dla zmiany biegów z I na II prawię o połowę (x0,5224). Gdzie więc będziemy po zmianie biegów przy obrotach 4111, czyli dla największego momentu? 2147obr./min., co daje 135Nm. Sporo mniej. Musielibyśmy zmienić bieg przy obrotach 7870obr./min., aby wylądować po zmianie na 4111obr.
Dla zmiany z czwórki na 5 mamy współczynnik x0,8238, co daje 49904111obr./min.
Dlaczego więc ciągnie się obroty aż do odcięcia (czerwonego pola) przy przyspieszaniu od 0 do 100km/h? Z dwóch powodów: Aby wylądować jak najlepiej po zmianie biegów z obrotami i ponieważ moment dla bardzo dużych obrotów mnożony przez przekładnie niższego biegu (np. bieg 1 i 2) na kołach jest, nawet biorąc pod uwagę spadek pod koniec wykresu, sporo większy niż po zmianie na wyższy. Przecież 100km/h osiąga się przy drugim lub na początku trzeciego biegu. Dla biegów 4 i 5 wyciąganie do maksymalnych obrotów nie jest już takie oczywiste. Zresztą, o ile mi wiadomo i tak prędkość maksymalną osiąga się na czwórce (ale mogę się mylić). Moc samochodu zaczyna być już skutecznie równoważona przez duże siły oporów powietrza.
Mając dwa samochody z silnika o momencie np.150Nm jeden 100KM drugi 150KM, z tą samą skrzynią i w takich samych warunkach, patrząc na przytoczone wzory oczywistym jest, że przyspieszania będą takie same, ale pierwszy uzyska mniejszą prędkość maksymalną. Równie dobrze można wziąć jeden wykres z hamowni i dwa punkty o tym samym momencie i różnej mocy. Powiedzmy 150Nm, 2700obr i 5800obr. Silnik ten sam skrzynia ta sama, warunki takie same, moment taki sam, MOCE RÓŻNE, prędkości na tym samym biegu różne.
Mając dwa samochody z silnikami o mocach 150KM, jeden 200Nm a drugi 300Nm , z tą samą skrzynią i w takich samych warunkach, oczywistym jest, że prędkości maksymalne będą takie same, ale pierwszy uzyska mniejsze przyspieszenie. W jednym silniku efekt ten uzyskujemy przekładnią.
Samochód elektryczny o stałym momencie przyspiesza ze stałą prędkością przez pełny zakres pracy. To uważam też za oczywiste.
Mówicie że: zachipowany lancer 2.0DID o momencie 400Nm i mocy 170KM złoi tyłek dla lancera evo o momencie 365Nm i mocy 295KM. Wszystko zależy też jeszcze od przełożeń i maksymalnej prędkości obrotowej silnika, ale jeśli są zbliżone dowodzi to wyższości momentu. Prędkość EVO jest większa. Jeśli nie to kwestia przełożeń właśnie.
Czyli, co? Przyspieszenie nie zależy od mocy? Hmmm.. Jeżeli we wzorze na moc siedzi moment obrotowy to jak może nie zależeć? Żeby jednak moc mogła być wykorzystana moment musi być na tyle duży aby przyspieszyć pojazd.
[ Dodano: 31-08-2016, 10:26 ]
=========================================
Rozwinąłem temat dalej i wyznaczyłem:
1. wykres z hamowni po uwzględnieniu strat:
2. Wykres trakcyjny pokazujący siłę napędową na każdym biegu:
Po uwzględnieniu strat wykresy biegu II i III oraz kolejne przecinają się. Jest to optymalny punkt zmiany biegów. Wykres biegu I - nie ze względu na duże przełożenie.
Przedstawiono też siłę oporów, która przecina wykresy biegów IV i V wyznaczając prędkość maksymalną dla każdego z nich. Max. jest na V biegu 190km/h. Wzór standardowy Fpow.= 0,5*(gęstość.powietrza)*v^2*(pole.przekroju)*Cx
3. Wykres przyspieszenia po uwzględnieniu danych jak w tabeli legendy. Nie uwzględniono czasu zmiany biegów.
Różnymi liniami pokazane są kolejne przełożenia. |
_________________ Samochód marzeń: kup i zrób

 |
Ostatnio zmieniony przez Mitsu_Gawlo 06-09-2016, 21:41, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
multikos
Mitsumaniak

Auto: Lancer Sedan 1,6 Invite `15
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 21 Lis 2015 Posty: 70 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 31-08-2016, 16:15
|
|
|
Czy ja dobrze rozumiem, że ten optymalny moment jest wbicie czwórki przy prawie 140km/h a piątki przy 170 km/h ??? |
|
|
|
 |
telewizoor
Forumowicz
Auto: Galant 2.5 V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 16 Wrz 2014 Posty: 397 Skąd: Jurków/Kraków
|
Wysłany: 31-08-2016, 17:18
|
|
|
Ale nad czym Wy się doktoryzujecie i po co?
Cytat: | Mając dwa samochody z silnika o momencie np.150Nm jeden 100KM drugi 150KM, z tą samą skrzynią i w takich samych warunkach |
To jest czysto teoretyczne gdybanie, jeśli ten 150KM ma więcej mocy to musi się wyżej kręcić albo maks moment ma w innym miejscu, nie można powiedzieć że będą przyspieszać identycznie |
_________________
 |
|
|
|
 |
Mitsu_Gawlo
Forumowicz

Auto: Lancer Sportback 1.6 Invite
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 17 Sty 2016 Posty: 68 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 31-08-2016, 21:12
|
|
|
multikos napisał/a: | Czy ja dobrze rozumiem, że ten optymalny moment jest wbicie czwórki przy prawie 140km/h a piątki przy 170 km/h ??? |
Zależy pod jakim względem? Aby jak najszybciej osiągnąć prędkość maksymalną - tak.
Dla zdrowia silnika raczej nie.
Dla spalania na pewno nie. Tutaj najlepiej przy danej prędkości mieć jak najwyższy bieg, pamiętając by obroty nie spadały mocno poniżej 1500obr./min.
telewizoor napisał/a: | To jest czysto teoretyczne gdybanie |
Tak, trochę wydumane te moje przykłady . Mało realistyczne, ale poszło w eter.
Chcę tylko powiedzieć, że co innego przyspieszenie, a co innego prędkość. Samochody mogą mieć różną prędkość, ale przyspieszają tak samo dysponując takim samym momentem na kołach (jeśli reszta rzeczy jest porównywalna np. masa opory). Czyli w tym samym czasie ich prędkość wzrośnie o taką samą wartość (np. z 80km/h o 20km/h w 10 s lub drugi samochód ze 100km/h o 20km/h również w 10s - samochody przyspieszają tak samo). Są jeszcze opory powietrza, które pomijam. |
_________________ Samochód marzeń: kup i zrób

 |
|
|
|
 |
|
|