Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Żarówki test
Autor Wiadomość
Juiceman 
Mitsumaniak
Murgrabia Juice


Auto: Galant Wagon 2.5 V6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 66 razy
Dołączył: 07 Maj 2006
Posty: 8679
Skąd: Wrocław/Ostrzeszów
Wysłany: 20-01-2014, 06:44   

Ja teraz zakupiłem Osram Night Breaker Unlimited, na dniach ma być kurier ;-) ciekaw jestem czy się będą palić czy jednak trochę pojeżdżą :)
_________________
Witaj Gość!!! Obejrzyj mojego Galanta Kombi 2.5 V6 - i Skomentuj =)

***********************************

Galant Kombi 2.5 V6
Carisma EXE 1.8 GDI
 
 
 
plecho1 
Mitsumaniak

Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy
Dołączył: 02 Sty 2010
Posty: 10313
Skąd: Świdnik
Wysłany: 20-01-2014, 09:41   

Aby wydłużyć czas świecenia żarówek wystarczy delikatnie obniżyć napięcie zasilania żarówki poprzez wstawienie na przewodzie zasilającym diody prostowniczej 10 - 15 amperowej (na jedną żarówkę) i włączanie tego podczas jazdy w dzień.
Ja u siebie ostatnio założyłem Tungsramy +60 i jestem bardzo zadowolony, wcześniej miałem jakieś Philipsy +60 i przy ciągłej jeździe na światłach jedna przepaliła mi się po 6 miesiącach a druga po roku. Według mnie i tamte Philipsy i obecne Tungsramy świecą podobnie a cena Tungsramów połowę niższa.
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 28-01-2014, 17:56   

Taka dioda moim zdaniem po jakimś czasie pracy będzie miała ponad 100 stopni... Wiem bo mam wsadzoną shutkiego (mniejszy spadek, mniej się grzeje) chyba 30A przykręcona do metalowej blaszki i tak się grzeje do około 100 stopni w gorący dzień... Tyle, że od razu jedna na 2, ale to shutkiego i do tego dużo mocniejsza. A spadek napięcia mam na 2 opornikach już nie pamiętam parametrów, ale metalowych przykręconych dodatkowo do sporego radiatora... Mam chyba coś koło 11,5V w dzień (z 13,7V). Wymieniłem dopiero jedną żarówkę na 80 tys.... Według wykresów taki spadek powoduje wydłużenie żywotności o około 4 razy. W sumie to tylko 110W, a takie jaja z diodami... Do tego włącznik wykrywający ładowanie i super działa...
 
 
elektryk 
Forumowicz

Auto: auto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 2082
Skąd: z ...
Wysłany: 28-01-2014, 18:57   

krzychu napisał/a:
Taka dioda moim zdaniem po jakimś czasie pracy będzie miała ponad 100 stopni... Wiem bo mam wsadzoną shutkiego (mniejszy spadek, mniej się grzeje) chyba 30A przykręcona do metalowej blaszki i tak się grzeje do około 100 stopni w gorący dzień... Tyle, że od razu jedna na 2, ale to shutkiego i do tego dużo mocniejsza.
Dioda Shotkyego wydzielają mniejszą moc bo mają mniejszy spadek napięcia. W większości układów mniejszy spadek to lepiej, ale w tej aplikacji właśnie chodzi o to żeby żarówki były zasilane mniejszym napięciem, więc wykorzystanie diod Shotkyego nie przynosi oczekiwanego efektu. Jedyne co można osiągnąć przy pomocy nich to wziąć więcej niż jedną i mieć więcej źródeł ciepła zamiast jednego. Jedynym sensownym rozwiązaniem byłaby przetwornica impulsowa, ale przy tak małej różnicy napięć i stosunkowo dużym prądzie i tak cały cała moc będzie się wydzielać na diodzie w przetwornicy. IMHO najlepszym rozwiązaniem byłoby użycie żarówek 24V i przetwornicy podwyższającej z 12V do ok 20V.
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 28-01-2014, 19:24   

elektryk - ja nie mówię, żeby użyć diody Shotkyego (to było dla porównania), tylko stwierdzam, że taka dioda (prostownicza 10-15A) będzie się bardzo bardzo mocno grzała...
 
 
Marcino 
Mitsumaniak
Góral niskopienny


Auto: Galant 2.5 V6 97r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 68 razy
Dołączył: 02 Cze 2005
Posty: 10724
Skąd: okolice Tczewa
Wysłany: 28-01-2014, 23:00   

Czyli co.... oddajecie prąd w ciepło???
_________________
2019 - ... - VW Tiguan II 18r 2.0 TDI 110kw
2006- .... - Galant 2.5 V6 97r + LPG Stag
był - 2011 - 2019 - Pug 307sw
była -2004-2006 - Carisma 1.8 GDI 98r
był -1997-2005 - Fiat 126p 1978r :)

"A omijając to całe rozmyślanie, to prawda jest taka że do codziennego auta najlepszy jest silnik z jak największym momentem dostępnym z niskich obrotów :)
Czyli w tym przypadku 6a13 8) " by tomchuck
 
 
 
plecho1 
Mitsumaniak

Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy
Dołączył: 02 Sty 2010
Posty: 10313
Skąd: Świdnik
Wysłany: 28-01-2014, 23:34   

A jakie by to były temperatury?
Przecież można zamontować na rezystorach powiedzmy takie dwie diody http://allegro.pl/dioda-p...3876931644.html gdzieś przy jakimś wlocie powietrza pod maską i chyba problemu nie powinno być.
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 29-01-2014, 06:49   

No ja miałem wkręcone to w obudowę plastikową (gdzieś na forum są zdjęcia) koło nadkola więc jak jadę to spoko. Ale jak kiedyś stałem bo czekałem z włączoną klimą w ciepły dzień to się rozlutowała... A ma 30A.... Teraz wkręciłem ją dodatkowo w blaszkę, która oddaje więcej ciepła niż sama dioda i jest lepiej... Tak, że ja tam nie polecam innym chyba, że na własną odpowiedzialność... Bo licho nie śpi...

Dodatkowy problem jest taki, że na obudowie ona ma to 12-13V przez co trzeba to jakoś odizolować, owiniesz, osłonisz - dodatkowy problem z chłodzeniem... Przypadkowo się zewrze możesz stracić całkowicie światła bo spalisz bezpiecznik... Np. na ciemniej krętej drodze....

Pomysłów jest kilka najlepiej by było zrobić żeby nie używać diody tylko jakiś gigantyczny opornik metalowy... Tam jest ciut prościej bo przynajmniej nie masz napięcia na obudowie... Tylko źródło prądu jakieś osobne przez bezpiecznik coby nie zrobić sobie dodatkowych problemów przy jakimś zwarciu...

A jakie temperatury? Z początku miałem prostowniczą chyba właśnie 20A to po 2 minutach miernik pokazał 100 stopni... Potem kupiłem Shotkyego 30A i ona może pracować już w normalny dzień bez przerwy, ale i tak ma koło 100 stopni na zewnętrznej obudowie. Oporniki mają około 60 stopni. Jak się zamontuje 2 po 20A to może to i działać będzie, ale będą się mocno grzały. Tyle, że robienie takiej instalacji, żeby obniżyć tylko o 0,7V to kiepski pomysł. Jak się już zabierać to zrobić coś co obniży o około 2-2,5V wtedy będzie zauważalne zwiększenie żywotności żarówek do tego automatyczny włącznik wykrywający ładowanie :mrgreen:
 
 
plecho1 
Mitsumaniak

Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 583 razy
Dołączył: 02 Sty 2010
Posty: 10313
Skąd: Świdnik
Wysłany: 29-01-2014, 10:22   

W sumie faktycznie, może to być niebezpieczne więc raczej komuś bym tego nie zrobił a sam jeżdżę na dziennych. Myślałem tez o miękkim starcie na termistorze ale też bardzo się grzeje. Można by chyba było zrobić taki start na oporniku i po chwili przełączenie tego przez przekaźnik na normalne zasilanie. Też taki zabieg powinien wydłużyć czas pracy żarówek.
 
 
paweldm 
Forumowicz


Auto: Outlander 2.2 did 2008r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Gru 2011
Posty: 325
Skąd: GST
Wysłany: 06-10-2014, 14:40   

To może podłączyć szeregowo małą żarówkę. np taką od postojówek. Będzie świecić gdzieś pod maską. W razie konieczności spojrzenia pod maskę będziemy miel gotowe oświetlenie.
 
 
elektryk 
Forumowicz

Auto: auto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 2082
Skąd: z ...
Wysłany: 06-10-2014, 18:54   

paweldm napisał/a:
To może podłączyć szeregowo małą żarówkę. np taką od postojówek.
Prawa fizyki temu przeczą.
Żarówka lampy przedniej 50W@12V = 2.88om.
Żarówka postojówki 5W@12V = 28.88 om.
Przy połączeniu szeregowym powstaje dzielnik napięcia i na żarówce postojówki napięcie ok 10,65V, na żarówce lampy przedniej nieco ponad 1V.
 
 
paweldm 
Forumowicz


Auto: Outlander 2.2 did 2008r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Gru 2011
Posty: 325
Skąd: GST
Wysłany: 07-10-2014, 11:09   

A jakby to wygladało jabyśmy zastosowali dodatkową żarówkę ale np 6volt.
 
 
elektryk 
Forumowicz

Auto: auto
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 33 razy
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 2082
Skąd: z ...
Wysłany: 07-10-2014, 12:22   

paweldm napisał/a:
A jakby to wygladało jabyśmy zastosowali dodatkową żarówkę ale np 6volt.
Żarówka 5W@6V = 7.2om
Przy połączeniu szeregowym, napięcie na żarówce 6V = 8.57V, na żarówce reflektora niecałe 3.5V.

Aby uniknąć kolejnych pytań zakładając że chcemy mieć na żarówce 50W, 10V, potrzeba mieć rezystor ok 0.6 om, co by odpowiadało żarówce 12V o mocy 240W. Moc przerażająca, ale w czasie pracy "układu" na tej żarówce wydzielałoby się niecałe 7W mocy.

Dla finalnych obliczeń trzeba by jeszcze uwzględnić że rezystancja żarówki jest zależna od prądu, te obliczenia na szybko nie uwzględniają tego.
Ostatnio zmieniony przez elektryk 07-10-2014, 12:34, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
KsiadzRobak 
Forumowicz

Auto: Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 20 razy
Dołączył: 04 Wrz 2014
Posty: 1029
Skąd: ecki
Wysłany: 07-10-2014, 12:34   

6 woltów to napięcie na jakie została wycechowana - nic nie mówi o prądzie
przykłady:
- bierzesz 20W żarówkę na 6V, 20/6 = ok. 3A - taki prąd tam płynie, jak dasz 12V to prąd wzrośnie do 6A i się spali bo nie została przystosowana do tak dużego prądu
oporność ze wzoru wychodzi 2 omy

dając w szereg 2 omy i 3 omy (50W@12V) mamy razem 5 omów, przy napięciu 12V prąd płynie ok. 2A i na żarówce oznaczonej jako 6V mamy ok. 5V a na drugiej ok. 7V

wszystkie dane w zaokrągleniu, bez ułamków - dla prostoty


to są proste równania prądu stałego
na obwodzie szeregowym napięcia odbiorników są różne, prąd ten sam
na równoległym napięcie to samo, prądy różne
 
 
paweldm 
Forumowicz


Auto: Outlander 2.2 did 2008r
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz
Dołączył: 10 Gru 2011
Posty: 325
Skąd: GST
Wysłany: 07-10-2014, 13:27   

To może wykorzystać ogrzwanie tylnej szyby - 12V i 200-300Wat.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.