 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[EA5A/W 2.5] Stuki w silniku |
Autor |
Wiadomość |
brodzky
Mitsumaniak

Auto: '97 EA5W AT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 2 razy Dołączył: 12 Lis 2005 Posty: 667 Skąd: Bielsko-Biała, czasem Sosnowiec
|
Wysłany: 05-03-2010, 11:47
|
|
|
gem1 napisał/a: | brodzky napisał/a: | nie powinno zmieniac sie pol syntetyku na syntetyk bo silnik zacznie brac olej |
tiaaa, a po przekroczeniu 250 kkm przebiegu, trzeba lać minerała... Zabobony są nauką, a nauka magią
cóż... chyba nie ma sensu ciągnąć tej dyskusji. |
Ja slyszałem w serwisie że po 50kkm minerał i w ASO Mitsubishi mówili, że do Galanta wchodzi 4l oleju do AT bo do Pajero wchodzi 5l.
Nie kolego, tak tego nie zostawimy bo jak nie masz co powiedzieć to robisz ze mnie oszołoma zabobona. Tak więc spójrz na liczyby i ewentualnie do nich się odnieś. Prosto z charakterystyki. Nie wiem o którym pełnym syntetyku mówimy więc wziąłem Full Synthetic Valvoline Max Life 5W30/SynPower 5W40 kontra mineralny HC Elf:
ELF 5W40:
Density at 15°C ASTM D1298 kg/m3 849 (~= 7.1 lbs/gal)
Viscosity at 40°C ASTM D445 mm2/s 86,5
Viscosity at 100°C ASTM 445 mm2/s 14,2
Viscosity Index ASTM D2270 - 170
Pour Point ASTM D97 °C -41
Flash Point ASTM D92 °C 226
B.N. ASTM D2896 mgKOH/g 10,4
Valvoline 5W30
Vis @ 1000C (cSt) 11.7
Vis @ 400C (cSt) 70
Viscosity Index 162
Spec Gravity @ 600 F 0.851
Density (lbs/gal) 7.1
Total Base Number 8.3
Flash Point COC (0C) 225
Pour Point (0C) -42
CCS cP (0C) 6000@-30C
MRV TP-1 cP (0C) 20000@-35C
Noack % off @ 2500C 9.5
Sulfated Ash 0.93
Zinc/Phosphorus, wt% 0.083/0.076
Calcium/Moly, wt.% 0.191/0.03
Sodium 0.049
Valvoline 5W40
Vis @ 100°C (cSt) 14.5
Vis @ 40°C (cSt) 89
Viscosity Index 170
Spec Gravity @ 60°F 0.85
Density(lbs/gal) 7.1
Total Base No. 7
Flash COC (°C) 230
Pour Point (°C) -39
CCS cP (°C) 6000@-30C
MRV TP-1 cP (°C) 20,000@-35C
NOACK, wt. % loss 10
Sulfated Ash 0.78
Zinc/Phosphorus, wt.% 0.084/0.077
Calcium 0.193
A teraz dodjmy ułamki: ELF V1 V2
Lepkość (index, 40, 100): 170 86,5 14,2; 162 70 11,7; 170 89 14,5
Gęstość: 7,1 dla wszystkich
Lepkość jest zbliżona, gęstość jednakowa, flash point i pour point również są zbliżone. Najciekawszy jest niby HTHS czyli praca w 150st pod wysokiem obciążeniem odtwarzająca warunki na tłokach.
HTHS nie znalazłem nigdzie ale isntieje jakaśtam zależność od lekości przy 100stopniach więc można założyć że dla przybliżonych lepkości HTHS jest przybliżone. Możemy nawet założyć, że HTHS dla mienarlengo HC będzie niższe od pełnego syntetyka ale zauważmy też jeszcze jedno:
pawlos napisał/a: |
stosujce 100% syntetyki a bedziecie mieć czysciutkie silniki - oleje HC (hydrokrakowane) to oleje mineralne i po kilku kilku tys kilometrów tracą własciwości
|
no to teraz spowrotem do cyferek: ELF V1 V2
TBN: 10,4; 8,3; 7
coż jest to TBN? TBN to odczyn zasadowy oleju ktory neutralizuje kwaśny odczyn spalania i zapobiega wżerom i korozji silnika przez kwas. Pośrednio liczba ta informuje o zużyciu oleju (mała liczba zasadowa nie neutralizuje kwasów). Norma zakłada, że powinna się ona zawierać między 7 a 10mgKOH/g. Znaczy się że pełen systetyk delikanie przekracza normę a mineralny wyskakuje poza nią. I teraz załóżmy że to HTHS faktycznie jest wyższe w Valvoline gdy wlewamy olej ale dzięki wyższej liczbie zasadowej ELF dłużej będzie opierał się procesowi "zużywania" więc nie jest to takie oczywiste czy po 3kkm syntetyk będzie wciąż lepszym od HC. Być porównałem złe oleje ale tym razem dwudrożna kolumna gra lepiej od trzydrożnej.
gem1 napisał/a: |
też nie zamierzam się kłócic.. tak czy owak, ważne, że Twoje i moje auto cichutko śmiga i oby tak dalej.... |
Zgadzia sie. |
_________________ Gaz jest... tani
Mój Galant |
|
|
|
 |
|
|