 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Światła do jazdy dziennej |
Autor |
Wiadomość |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24338 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 05-03-2007, 13:42 Światła do jazdy dziennej
|
|
|
Chce sie zawczasu przygotowac do ustawy pt. 'Caly rok z wlaczonymi swiatlami' i zrobic sobie swiatla do jazdy dziennej. Nie bede psul sobie designu auta jakimis dodatkowymi lampami Hella za 200 zl i postanowilem samemu cos wykombinowac.
W gre wchodza dodatkowe diody LED zamontowane w odblysniku do swiatel drogowych. Spelnia to przepisy ustawy odnosnie umiejscowienia swiatel do jazdy dziennej i jednoczesnie nie psuje ani designu ani odblysnika swiatel mijania. Dodatkowo zamontowanie diody od gory odblysnika powoduje, ze odbite swiatlo swieci mocno w gore a nie kierunkowo w dol. No i moge sobie osobno przelaczac miedzy postojowkami a mijania - bo przeciez o to chodzi by przednie byly uzywane zamiennie a tylne normalnie sie swiecily.
I teraz kombinuje sobie tak. Do wykonania potrzebne sa:
- diody Luxeon 3W lub 5W (ok. 200 lumenow wiec potezny strumien) - zadne flux ani inny syf
- oporniki do regulacji pradu swiecenia (ok. 15 omow/8 W dla 3W diody)
- wiertelko i podkladka, zeby po nawierceniu nie nasyfilo sie do klosza
- przelacznik do zmiany postojowki przod/diody (JAKIEJ MOCY??? - bo bedzie przelaczal bezposrednio a nie przez przekaznik - prad to ok. 1 A dla 3W diody i 1.5 A do 5W).
I tu pytanko - czy nie ma przeciwwskazan, zeby te diody (pytam konkretnie o Luxeon) tak zamontowac? Jakies inne wskazowki? Komentarze?
Diody oczywiscie 6500 K, wiec biale. |
|
|
|
 |
Adaho_krak
moderator

Auto: Megane GTline
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy Dołączył: 06 Wrz 2006 Posty: 3214 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 05-03-2007, 14:35
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | diody Luxeon 3W lub 5W (ok. 200 lumenow wiec potezny strumien) - zadne flux ani inny syf |
napisz coś więcej na temat tych diod (gdzie kupić jakaś stronka z opisem)
sam kombinuje żeby do kliperka obok pozycyjnych coś takiego zapodać żeby się lampy nie musiały otwierać
Z góry dzięki |
_________________ Nigdy nie mów, że czegoś się nie da zrobić. Ponieważ zawsze znajdzie się taki ktoś, co nie będzie wiedział, że tego się nie da zrobić, I TO ZROBI !!!
Renault Megane Gtline
Piszę poprawnie po polsku. - Przynajmniej się staram
Adam 00302/KMM |
|
|
|
 |
arturro [Usunięty]
|
Wysłany: 05-03-2007, 14:48
|
|
|
nie wiem czy te diody lub kazde inne daja taki rozproszony strumien swiatla aby odbijal sie od odblysnika, diody zawsze kojarzyly mi sie z prostym i punktowym strumieniem. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24338 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 05-03-2007, 15:25
|
|
|
Tu jest specyfikacja odmiany K2:
http://www.lumileds.com/pdfs/DS51.pdf
kat rozsylu swiatla jest ok. 140 st - i jest to stozek a w ogole to mozna zamowic wersje bardziej punktowa i rozproszona - wszystko zalezy od obudowy |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 06-03-2007, 09:09
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | Spelnia to przepisy ustawy odnosnie umiejscowienia swiatel do jazdy dziennej i jednoczesnie nie psuje ani designu ani odblysnika swiatel mijania. |
A skąd ta pewność ???
Jeszcze nic nie uchwalili i się może okazać że mają to być światła mijania. Lepiej się wstrzymaj zanim jakiś idiota napisze durną poprawkę i wyjdzie że nie można używać świateł do jazdy dziennej, bo to POLSKA, a nie Skandynawia.
Ja bym na razie nie ryzykował.
Krzyzak napisał/a: | Dodatkowo zamontowanie diody od gory odblysnika powoduje, ze odbite swiatlo swieci mocno w gore a nie kierunkowo w dol. |
A jak to będzie przed zmrokiem ? Czy nie będą oślepiać zanim przełączysz się na mijania ? |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24338 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 06-03-2007, 09:31
|
|
|
cns80 napisał/a: | A skąd ta pewność ??? |
dlatego narazie zapodaje pod ogolne opluwanie a nie realizuje w praktyce - tez o tym myslalem
cns80 napisał/a: | A jak to będzie przed zmrokiem ? Czy nie będą oślepiać zanim przełączysz się na mijania ? |
nie - beda swiecic tak samo lub slabiej jak standardowe swiatla do jazdy dziennej o mocy 20W z homologacja |
|
|
|
 |
adams12 [Usunięty]
|
Wysłany: 06-03-2007, 16:04
|
|
|
a czemu nie chcesz jeździć cały rok na mijania? |
|
|
|
 |
ROMEL
Mitsumaniak wariat...misiowy

Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 904 Skąd: Strzelin
|
Wysłany: 07-03-2007, 14:53
|
|
|
Ach... te światła....
ja mam zrobine światełko do jazdy dziennej - są wstawione w miejsce halogenów - maja taki sam kształ i wyglądają jak halogeny - dlatego też już z dziesieć razy miałem dostać mandat za jazdę na halogenach ....
w/g przepisów światła dzenne to takie:
żarówka 21W
nieperforowany odbłyśnik
perforowany klosz
cecha homologacyjna E20
podłączone muszą być tak aby automatycznie wyłączały sie przy włączeniu świateł mijania.
usytuowanie - od powierzchni drogi min 15cm - rozstaw od siebie 60cm.
Używam światełek tej specyfikacji od przynajmniej 6 lat.. zdają egzamin... a i mądrze założone poprawiają wizualizacje samochodu...
Pozdrawiam |
_________________ COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0
CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ... |
|
|
|
 |
Wlod62 [Usunięty]
|
Wysłany: 12-03-2007, 23:16 Re: Światła do jazdy dziennej
|
|
|
Krzyzak napisał/a: |
- przelacznik do zmiany postojowki przod/diody (JAKIEJ MOCY??? - bo bedzie przelaczal bezposrednio a nie przez przekaznik - prad to ok. 1 A dla 3W diody i 1.5 A do 5W).
|
Myślę, że faktycznie nie trzeba przekaźnika, bo wg mnie przy diodzie 3W będzie płynął prąd 0,25A, a przy 5W - 0,42A.
Tak to mi wychodzi... |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24338 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 13-03-2007, 09:14
|
|
|
Wlod62, przeczytaj informacje odnosnie diod luxeon - tam dioda 3W ma prąd 0.7A, 5W - 1.4-1.5 A (sa rozne spadki napiec). A diody sa 2.
Z tym, ze chyba pomysl upadnie, bo w wiekszosci przeciekow do prasy jest napisane, ze chodzi o uzywanie swiatel mijania a nie do jazdy dziennej. |
|
|
|
 |
Wlod62 [Usunięty]
|
Wysłany: 13-03-2007, 20:13
|
|
|
No tak - przecież nie o motocykl chodziło
Ale to dziwne, przecież P=U*I, więc 12V*0,7A to 8,4, a nie 3W.
No, ale może teraz są inne wzory niż te, które pamiętam...
Albo coś tam się odkłada na jakimś oporniku? |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24338 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 13-03-2007, 20:16
|
|
|
No dokladnie - kazda dioda led ma jakis prad, ktorym musi byc sterowana i dlatego do sterowania ta dioda z akumulatorkow AA czy AAA stosuje sie specjalne uklady ze zrodlem pradowym.
Oczywiscie przy pradzie stalym P = U * I, ale spadek na diodzie Luxeon to przecietnie 3.5 - 4V i okreslony prad, wiec przy 700 mA i 4V wychodzi 2.8 W - reszta musi byc rozproszona przez opornik - zostaje 10.4V (bo alter daje 14.4 a nie 12V) i prad oczywiscie ten sam. |
|
|
|
 |
zulu [Usunięty]
|
Wysłany: 13-03-2007, 23:50
|
|
|
Rozpraszanie takiej mocy na oporniku to nie jest najlepszy pomysł (8W to już prawie tyle co mają małe lutownice , a przynajmniej należałoby ograniczyć moc traconą na nim.
IMHO lepiej połączyć diody w szereg.
Jak dasz 2 diody Lumiled w szereg to spadek napiecie bedzie 8V i przy prądzie 0,7A bedziesz miał 5,6W i około 3W na oporniku, który w takim przypadku lepiej zastąpić tranzystorem mocy i prostym układem stabilizacji prądu.
Ewentualnie można dać 3 diody w szereg bez opornika, o ile wytrzymają 14.5V (jak nie, to można dodać zwykłą diodę prostowniczą żeby zjadła jednego volta, albo dwie diody prostownicze...możliwości sporo).
Przy okazji - takie pakiety diod widziałem tu: http://www.ledtronics.com/markets/auto_index.htm |
|
|
|
 |
|
|