Tuning mechaniczny II |
Autor |
Wiadomość |
JarzynaOsw
Mitsumaniak Jarzyna

Auto: Mitsubishi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Paź 2011 Posty: 99 Skąd: Oświęcim
|
Wysłany: 25-12-2011, 08:57 Tuning mechaniczny II
|
|
|
Ze świecą szukać kierowcy, który choć raz nie marzył o większej liczbie koni mechanicznych pod maską samochodu. Sposobem na ich uzyskanie jest tuning silnika. Praktyka pokazuje, że czasami wystarczy kawałek... rury kanalizacyjnej, by cieszyć się dodatkowymi 20 KM!
Bo brakuje mocy...
Pierwszym krokiem ku lepszym osiągom powinna być wizyta na hamowni. W punkcie pomiaru mocy często okazuje się, że samochód, którego właściciel skarży się na marną dynamikę jest… uszkodzony.
Tuning silników
Przed przystąpieniem do tuningu silnika musimy sobie postawić cele jakie chcemy osiągnąć. Mogą być nimi np:
- zwiększenie mocy silnika,
- zmiana krzywej mocy i/lub momentu obrotowego,
- zwiększenie max obrotów silnika.
Zwiększenie mocy silnika uzyskujemy przede wszystkim przez dostarczenie do jego cylindrów większej ilości tlenu(O2) przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniego stosunku tlen/paliwo. Naturalnym źródłem tlenu jest powietrze, które zawiera 21% tego pierwiastka. Podstawowymi sposobami zwiększającymi ilość zasysanego powietrza są:
- zastosowanie turbiny,
- zastosowanie sportowych wałków rozrządu.
Innym sposobem na dostarczenie tlenu jest zastosowanie podtlenku azotu (N2O), który pod wpływem temperatury i ciśnienia panującego w cylindrze rozkłada się na tlen i azot.
Kto doprowadzi więcej tlenu do cylindra ten wygrywa. Wzory matematyczne na napełnianie cylindra opierają się na uproszczonych modelach pomijających wiele czynników występujących w rzeczywistych silnikach dlatego ich stosowanie ma charakter ograniczony, poglądowy.
Zmianę krzywych momentu/mocy uzyskujemy przez odpowiednią modyfikacje ustawień wałków rozrządu względem siebie i wału korbowego, jak również przez zmianę czasoprzekrojów i długości samych krzywek wałków.
Chiptuning
W tej pierwszej metodzie chodzi o wstawienie specjalnego chipa w komputerze sterującym pracą jednostki napędowej. Ale to nie wszystko, bo w ślad za tym konieczna jest zmiana oprogramowania we wspomnianym komputerze (sterowniku) silnika. Modyfikacji ulegają takie elementy, jak dawki i ciśnienie wtrysku oraz ciśnienie doładowania sprężarki. Dlatego chiptuning powinien być przeprowadzony w specjalistycznym warsztacie, który dysponuje danymi dotyczącymi oprogramowania sterownika silnika tuningowanego auta.
Dzięki chipom moc turbodoładowanych silników (benzynowych i diesli) można zwiększyć o 20 do 35 proc. bez pogarszania ich trwałości. Jednak chiptuning jest przeznaczony głównie do samochodów po gwarancji. Trzeba bowiem pamiętać, że podczas zakładania chipa dochodzi do ingerencji w sterownik silnika, łącznie ze zmianą oprogramowania. Ale w przypadku niektórych marek są autoryzowane serwisy, które mają uprawnienia do tuningowania aut bez utraty gwarancji.
Power box
Drugim sposobem elektronicznego tuningowania silnika jest założenie tzw. power boxa. Plastikowe pudełko wielkości paczki papierosów zawiera układ elektroniczny, którego zadaniem jest podniesienie mocy jednostki napędowej. Power boxa wpina się pomiędzy moduł sterujący a układ wtryskowy. Nie podnosi on ciśnienia doładowania, a zmienia jedynie dawkę paliwową. Po wpięciu do instalacji zasilany jest z akumulatora odrębnym przewodem. Jego montaż nie zajmuje więcej niż kilkanaście minut pracy.
Power box nie daje tak dobrych efektów jak chiptuning, ale ponieważ może być łatwo zdemontowany mechanicy polecają go do samochodów będących na gwarancji. Pozwalają one podnieść moc jednostki napędowej o 15-20 proc.
Co dla silników wolnossących?
W przypadku samochodów z silnikami wolnossącymi (których jest zdecydowana większość) sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, a co za tym idzie bardziej kosztowna.
Co prawda do jednostek wolnossących również można zastosować chipy, ale w tym przypadku przyrost mocy będzie niewielki (maksymalnie o 10 proc.), co w praktyce będzie nieodczuwalne podczas przyspieszania. Konieczne są bardziej radykalne rozwiązania.
Jedną z najczęściej stosowanych metod zwiększania mocy silników wolnossących jest montaż sportowego wałka rozrządu. W stosunku do elementów seryjnych wałki sportowe mają większe krzywki, zapewniają dłuższy czas otwarcia zaworów oraz większą prędkość otwierania i zamykania zaworów. Tym samym przyczyniają się do lepszego napełnienia cylindrów, a w konsekwencji podwyższenia mocy i momentu obrotowego osiąganego przez silnik o ok. 20 proc.
Kolejne kilka procent mocy możemy uzyskać stosując sportowe filtry powietrza. Od konwencjonalnych filtrów papierowych różnią się czynnikiem filtrującym, którym jest bawełniany materiał nasączony specjalnym olejem. Ma on wielokrotnie większą przepuszczalność powietrza, a do tego ma dłuższą żywotność.
Można jeszcze zastosować sportowe świece, które przyczyniają się do lepszego spalania mieszanki w cylindrach, albo zamontować specjalny układ wydechowy ze sportowym kolektorem na czele. Ten podzespół sprawia, że spaliny mają obniżony poziom oporów przepływu.
Niektórzy wybierają rozwiązania radykalne i montują turbosprężarkę. Sposób dobry, ale kosztowny. A przy tuningu silnika pieniądze – obok oczywiście warunków technicznych - są jedynym ograniczeniem.
Montaż chipa (przykładowe ceny)
silniki wolnossące
- o pojemności do 1500 ccm: 600 - 1000 zł
- o pojemności od 1501 ccm do 2500 ccm: 1200 - 1600 zł
- o pojemności powyżej 2501 ccm: 1800 - 2500 zł
silniki turbodoładowane benzynowe
- pojemność do 1800 ccm: 1400 - 1800 zł
- pojemność od 1801 ccm do 2500 ccm: 1800 - 2200 zł
- pojemność powyżej 2501 ccm: od 2400 zł
silniki turbodoładowane wysokoprężne
- pojemność do 1300 ccm: 900 - 1100 zł
- pojemność od 1301 ccm do 2000 ccm: od 1200 zł
- pojemność powyżej 2500 ccm: od 1500 zł
Power boxy
- od 400 zł do 2000 zł (niezależnie od rodzaju silnika)
Sportowe wałki rozrządu
od 1000 zł do 4000 zł
Sportowe filtry powietrza
od 150 do 500 zł
Montaż turbosprężarki
od 2500 zł do 10 000 zł
INFORMACJE NA TEN TEMAT POZWOLIŁEM SOBIE ZAPOŻYCZYĆ Z RÓŻNYCH ŹRÓDEŁ INFORMACJI ZNAJDUJĄCYCH SIĘ W INTERNECIE.
|
_________________ GAZ mam w podłodze a nie w bagażniku...
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć dieslem...
 |
|
|
|
 |
Hubeeert
Mitsumaniak na urlopie
Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 17695 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 25-12-2011, 17:27
|
|
|
Zapominasz o podaniu źródła tych "rewelacji" |
_________________
Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...
. |
|
|
|
 |
JarzynaOsw
Mitsumaniak Jarzyna

Auto: Mitsubishi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Paź 2011 Posty: 99 Skąd: Oświęcim
|
Wysłany: 25-12-2011, 19:55
|
|
|
Nie podałem bo to z różnych stron, zbieranina informacji ze wsząd... |
_________________ GAZ mam w podłodze a nie w bagażniku...
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć dieslem...
 |
|
|
|
 |
Radeon
Forumowicz Radeon

Auto: Lancer 4g92, Galloper 2,5 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 119 Skąd: dolny śląsk
|
Wysłany: 03-01-2012, 18:04
|
|
|
JarzynaOsw napisał/a: | Praktyka pokazuje, że czasami wystarczy kawałek... rury kanalizacyjnej, by cieszyć się dodatkowymi 20 KM! |
-Nooo to "dałeś tera..."To ja bym wybrał swap silnika, którego nie ma na liście,a jest stosunkowo do rezultatów, najtańszy z tych wszystkich modyfikacji. |
_________________ Biorę udział w akcji: "Nie piszę poprawnie, ale sam reperuję swoje auto" |
|
|
|
 |
Tomek
Mitsumaniak forumowy ekspert

Auto: Q50s Red Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Wrz 2009 Posty: 11092 Skąd: Wieliczka
|
|
|
|
 |
Radeon
Forumowicz Radeon

Auto: Lancer 4g92, Galloper 2,5 TDI
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy Dołączył: 07 Paź 2008 Posty: 119 Skąd: dolny śląsk
|
Wysłany: 03-01-2012, 19:13
|
|
|
Nie znam osobiście ludzi którzy coś w ASO kupują-może dlatego ,że mieszkam na zadupiu...No ale każdy wie że w ASO ceny to fantazja.Panowie, ale 20 KM dzięki rurze kanalizacyjnej to lekka przesada, no chyba ,że jest to jakaś figura stylistyczna:twisted: |
_________________ Biorę udział w akcji: "Nie piszę poprawnie, ale sam reperuję swoje auto" |
|
|
|
 |
JCH
Mitsumaniak Forumowa Opozycja

Auto: OBK 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 101 razy Dołączył: 23 Maj 2005 Posty: 8078 Skąd: Bytom
|
Wysłany: 03-01-2012, 19:21
|
|
|
Radeon napisał/a: | Panowie, ale 20 KM dzięki rurze kanalizacyjnej to lekka przesada, no chyba ,że jest to jakaś figura stylistyczna | No właśnie.... Chciałem zapytać jaką tę rurę mam kupić, jakie "fi", no i gdzie toto założyć |
_________________ "Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest tylu idiotów"
MSS 1.9 DI-D --> OBK 2.0 i DL-650
 |
Ostatnio zmieniony przez JCH 03-01-2012, 21:05, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
Kamil_Ziomek
Mitsumaniak
Auto: EA2A 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2010 Posty: 648 Skąd: Żyraków
|
Wysłany: 03-01-2012, 20:09
|
|
|
Tutaj koledze raczej chodziło o coś innego : prostym i tanim sposobem można poprawić fabrykę. ale czas takich tanich i prostych przeróbek mija o ile nie miną. |
_________________ Nie sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika.
 |
|
|
|
 |
JarzynaOsw
Mitsumaniak Jarzyna

Auto: Mitsubishi
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Paź 2011 Posty: 99 Skąd: Oświęcim
|
Wysłany: 09-01-2012, 11:44
|
|
|
Panowie nie bierzcie wszystkiego do siebie tak jak tam jest napisane. Chciałem przedstawić parę przykładów tuningu. Kolega Kamil_Ziomek, dobrze to wytłumaczył w powyższym poście. |
_________________ GAZ mam w podłodze a nie w bagażniku...
Życie jest zbyt krótkie żeby jeździć dieslem...
 |
|
|
|
 |
Kamil_Ziomek
Mitsumaniak
Auto: EA2A 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2010 Posty: 648 Skąd: Żyraków
|
Wysłany: 09-01-2012, 23:07
|
|
|
To ja dodam od siebie taką śmieszną rzecz że jest do do silników 2T program do liczenia wydechów a jeden gość żeby nie tracić czasu i pieniędzy na wykonanie wydechów z blachy kwasowej robił najpierw z papieru. Wydech wytrzymywał około 5 minut co pozwalało na zrobienie testu. Może śmieszne ale pewnie oszczędziło mu kupę czasu wysiłku i kasy. Tak samo w aucie na test można zrobić coś z niczego, a wykonanie ostateczne wyjdzie wtedy tylko lepiej. |
_________________ Nie sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika.
 |
|
|
|
 |
Kojec
Mitsumaniak

Auto: Galant
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Sie 2011 Posty: 204 Skąd: Kąty wrocławskie
|
Wysłany: 07-03-2012, 22:37
|
|
|
Robił ktoś może chip tuning w galancie 2.5 V6 2000r?? Ile to daje mocy oraz jak wpływa na spalanie?? |
_________________
 |
|
|
|
 |
Kamil_Ziomek
Mitsumaniak
Auto: EA2A 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 20 Lip 2010 Posty: 648 Skąd: Żyraków
|
Wysłany: 08-03-2012, 20:21
|
|
|
Kojec, Jest gdzieś temat w dziale EAxA/W w którym pepi wypowiadał się po zmienianiu map w ecu. robił to przy użyciu kabla do fleshowania ecu. Wynik był 170 parę KM. |
_________________ Nie sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika.
 |
|
|
|
 |
Kojec
Mitsumaniak

Auto: Galant
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Sie 2011 Posty: 204 Skąd: Kąty wrocławskie
|
Wysłany: 08-03-2012, 22:48
|
|
|
Jeżeli ponad 170 to się skuszę xD |
_________________
 |
|
|
|
 |
Tomek
Mitsumaniak forumowy ekspert

Auto: Q50s Red Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Wrz 2009 Posty: 11092 Skąd: Wieliczka
|
|
|
|
 |
V8 SCANIA
Nowy Forumowicz
Auto: Mitsubishi Carisma 1.9 DID
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 17 Kwi 2013 Posty: 3 Skąd: Z Niemiec
|
Wysłany: 25-01-2014, 16:24
|
|
|
Dla zainteresowanych mogę się pochwalić modyfikacjami samochodu Carisma 1,9 DID 2002r Chip tuning: Maks. moc [KM] 134 Maks. moment [Nm] 288 Maks. prędkość [km/h] 151
Jestem zadowolony |
|
|
|
 |
|