Troche wiadomosci na temat zbieznosci |
Autor |
Wiadomość |
allias [Usunięty]
|
Wysłany: 13-12-2007, 20:38 Troche wiadomosci na temat zbieznosci
|
|
|
Zdaje sobie sprawe ze nikt nie bedzie robic zbieznosci samemu (choc kto wie) ale dano mi do zrozumienia ze moze sie przydac troche info na temat zbieznosci i zawieszenia. To jest pierwszy z cyklu "Co zrobic zeby sie lepiej trzymal"
--- Musze uprzedzic ze czesc info bedzie po angielsku bo malo mi jest znana terminologia polska, jesli ktos zna odpowiedniki - to poprawie. ---
WLASCIWA ZBIEZNOSC:
1. Zbieznosc na 4 kola = Przod i tyl
2. Zbieznosc "Thrust" = Gdzie tylne kola sa ustawione w stosunku do tylnich
Drugi przypadek jest poprostu rezultatem wlasciwej zbieznosci na 4 kola.
Zalety zbieznosci na 4 kola/Thrust:
• Dluzsza zywotnosc opon
• Lepsza przyczepnosc
• Pomaga w zmniejszeniu nieregularnego zcierania sie opon
• Pomaga w eliminacji "sciagania na strone" (nie zawsze go calkowicie eliminuje)
• Moze nawet pomniejszyc spalanie (w skrajnych przypadkach)
CAMBER
DEFINICJA: W polskich opisach znalazlem ze opisuje sie jako kat nachylenia. Jest to kat ktory zawiera sie pomiedzy linia prostopadla do drogi a gora kola.
CEL: Ustawianie centruje nacisk na opone eliminujac sciaganie na strone. Wlasciwe ustawienie redukuje niewlasciwe scieranie i sciaganie.
ZA DZUY KAT -/+:
a) Scieranie na zewnatrz/wewnatrz opony.
b) Dodatkowe obciazenie na czesci zawieszenia powodujac ich szybsze zuzywanie.
c) Sciaga na jedna strone na prostej.
CASTER:
DEFINICJA: Spotkalem sie z definicja jako kat wyprzedzenia. Jest to kat w plaszczyznie pomiedzy dolnym a gornym wzglednie gornym mocowaniem amortyzatora.
CEL: Kat wyprzedzenia wplywa na stabilnosc a takze reakcje ukladu kierowniczego. Np jak sprawnie kierownica odbija. (W NASZYCH SAMOCHODACH NIE MA MOZLIWOSCI JEGO ZMIANY)
Zbyt duza roznica pomiedzy stronami powoduje sciaganie na strone.
Oba wymienione parametry sa elementami geometrii. Teraz czas na zbieznosc.
TOE:
DEFINICJA: Czyli poprosu zbieznosc. Jest to roznica pomiedzy przodem kol a tylem kol (na jedej osi) mierzonej na wysokosci polsi.
CEL : Minimalizuje nadmierne i nie rowne zuzywanie sie opon. Pomaga w skrajnych przypadkach w lepszej przyczepnosci.
Za duza zbieznosc:
a) Zle scieranie opon na zewnatrz.
b) Mozliwe tworzenie sie efektu "pily" lub "zabkowania" na oponie.
c) Odczuwalne ostre zaciecia na gumie.
THRUST ANGLE:
DEFINICJA: Jak jest ustawiona przednia os w stosunku do tylnej. Gdzie miesci sie linia centralna samochodu.
Zly Thrust bedzie powodowal:
a) Scieranie sie opon.
b) Zle ustawienie kierownicy nawet przy dobrej zbieznosci.
c) Moze sciagac na strone.
d) Samochod bedzie wygladal z tylu jakby porzadnie oberwal z boku.
Przyklad raportu: grapiczna i tekstowa
 |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 14-12-2007, 09:09
|
|
|
allias, Co do ostatniej tabelki ... każdy samochód ma tutaj własne indywidualne ustawienia kątów, a wartości podaje producent ... nie możemy tutaj uogólnić tych wartości dla wszystkich samochodów.
Dla np Galanta EA5 jest tak:
a dla Lancera CB4 tak:
 |
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
novy
Mitsumaniak

Auto: EA5A SE
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 320 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 14-12-2007, 09:41
|
|
|
Co wiecej w naszych Galantach nie ma niestety regulacji pochylenia kół tylnych (Camber). |
_________________ EA5A SE
N14 SR20DET - Turbo przeciąg
 |
|
|
|
 |
allias [Usunięty]
|
Wysłany: 14-12-2007, 20:07
|
|
|
akbi napisał/a: | allias, Co do ostatniej tabelki ... każdy samochód ma tutaj własne indywidualne ustawienia kątów, a wartości podaje producent ... nie możemy tutaj uogólnić tych wartości dla wszystkich samochodów.
Dla np Galanta EA5 jest tak:
Obrazek
a dla Lancera CB4 tak:
Obrazek |
To prawda tylko ze chyba nie zdajesz sobie sprawy ze te rozne parametry sa tak blisko siebie. Cwierc stopnia nie ma az tak wielkiego znaczenia - choc zalezy od samochodu. Wiec w wielu przypadkach mozna uogolniac. Jesli chodzi o katy wyprzedzenia to wpywaja na promien skretu i na jakosc skretu. Reszta co jest istotna dla przecietnego uzytkownika jest taka sama. Nawet ustawinia tylne z tak duza rozpietoscia nie beda mialy znaczenia.
novy napisał/a: | Co wiecej w naszych Galantach nie ma niestety regulacji pochylenia kół tylnych (Camber). |
A tu jest cos co pokazuje jak bardzo jestes daleko od prawdy: (to jest aplikacja dla Galanta 1994+ jak rowniez pasuje do paru innych samochodow).
 |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 14-12-2007, 21:53
|
|
|
allias napisał/a: | Cwierc stopnia nie ma az tak wielkiego znaczenia - choc zalezy od samochodu. Wiec w wielu przypadkach mozna uogolniac. |
W 90% przypadkow OK .... ale jesli jedziesz troche szybciej, a na drodze jest mokro, albo jedziesz zima na slizgiej drodze to te odchyly od normy zaczynaja miec znaczenie - zwlaszcza na zakretach. Wiec ja dziekuje mechanikom, ktorzy uogolniaja takie parametry. |
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
allias [Usunięty]
|
Wysłany: 14-12-2007, 22:44
|
|
|
Tu nie chodzi o to zeby mechanik ktory tobie robi zbieznosc zeby uogolnial... Tylko o to zeby naswietlic wielu uzytkownikom co to jest zbieznosc i geometria i dlaczego jest wazna. Do tego wszystkiego, wiemy jak jest, ze jeden jak Ty postanowi ustawic w 100% jak powinno byc i moze jeszcze bedzie jezdzil na sprawdzenie 1-2 razy w roku a ktos inny chce zeby bylo dobrze i moze mysli o tym jak to zrobic samemu (bo na to tez sa sposoby).
A jesli chodzi o cwierc stopnia roznicy w kacie wyprzedzenia - to Ty tego nigdy nie odczujesz - nawet na sliskiej nawierzchni lub sniegu/lodzie. Nawet nie bedziesz wiedzial jak to sie to ma do twojego samochodu. 90+% miskow ma katy wyprzedzenia stale i nie mozna ich zmienic. Wiec nie masz mozliwosci wplynac na mechanika jak i na twoj samochod bo i tak zostanie stale. Moze to byc tylko wykladnikiem czy samochod nie byl stukniety albo czy cos sie nie dzieje z zawiecha...
A co do katow pochylenia... cwierc stopnia w granicach od 0 do -1.5 stopnia nie wplynie na twoja jazde... napewno nie w samochodzie z fabrycznym zawieszeniem takim jak Galant lub Lancer. |
|
|
|
 |
conti64 [Usunięty]
|
Wysłany: 22-12-2007, 16:20
|
|
|
akbi napisał/a: | Co do ostatniej tabelki ... każdy samochód ma tutaj własne indywidualne ustawienia kątów, a wartości podaje producent ... nie możemy tutaj uogólnić tych wartości dla wszystkich samochodów. |
Tylko, że kolega allias, załączył tabelkę konkretnego modelu więc nie uogólniał do wszystkich.
Pozdrawim |
|
|
|
 |
|