 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Przesunięty przez: roch_27 08-10-2008, 13:05 |
Pomoc w odczytaniu błędów ECU |
Autor |
Wiadomość |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14379 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 07-10-2008, 14:36 Pomoc w odczytaniu błędów ECU
|
|
|
Ostatnio odczytałem błędy ECU... Wyszły dość dziwne, bo 27 i 48, których nigdzie nie mogłem znaleźć..
Dziś postanowiłem sprawdzić jeszcze raz i ECU mówi zupełnie co innego. Ale nie dokońca czytelnie. Ostatnio widziałem wyraźnie długie krótkie mrygnięcia. A teraz jakioś dziwnie. Moglibyscie zerknąć i pomóc?
Klik Youtube
[ Dodano: 08-10-2008, 18:56 ]
Dziś sprawdziłem błędy ponownie. Mój ECU sam nie wie czego chce Ale dziś się już chyba zdecydował. Zresztą popatrzcie sami:
Klik
Według mnie to błedy 15 i 21. Co oznacza w moim przypadku błąd czujnika temperatury i błąd czujnika położenia wału.
Pierwszy z nich kosztuje 50zł, ale drugi 10 razy tyle.
Jutro sprawdzę rezystancję czujnika temperatury na zimnym silniku i będzie wszystko jasne. Dziś było ciężko powiedzieć czy jest ok.
Mam w związku z tym pytanie odnośnie drugiego czujnika. Nie wiem jak istotną rolę odgrywa w moim silniku. Otóż kiedy go odłączę silnik pracuje bez zmian i odpala Jedyny objaw to nie działający obrotomierz (który zresztą wskazywał na awarię tegoż czujnika).
Czy ktoś wie jak jest zbudowany i na jakiej zasadzie działa ten czujnik? Z tego co się orientuję to np w Oplu była tarcza kodowa i czujnik fotooptyczny. Być może uległ zabrudzeniu, albo został uszkodzony kabel. Nie wiem jak sprawdzić czy przesyła impulsy ponieważ nie wiem jaki mają charakter.
Service manual niestety nie zagłębia się aż tak bardzo w temat
Pozdrawiam
[ Dodano: 08-10-2008, 19:39 ]
Właśnie sprawdziłem napięcia na czujniku połozenia wału i okazuje się, że są dwukrotnie za duże. Na włączonym zapłonie 8.7V a na chodzącym silniku około 10V.
Czy to oznacza uszkodzony komputer? |
|
|
|
 |
axg [Usunięty]
|
Wysłany: 08-10-2008, 20:15
|
|
|
Raczej nie, jak bys mial uszkodzony komputer to nie wymrugiwal by ci bledow , a tak wogole to gdzie w warszawie mozna podjechac na podlaczenie do kompa, oprocz ASO ? Jakie sa ceny podlaczenia do kompa w ASO ? |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14379 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 08-10-2008, 20:42
|
|
|
No właśnie zalezy co padnie w ECU. Mogły paść jakieś rezystory odpowiedzialne właśnie za te sensory i po zabawie. Czujnik temperatury też jest chyba ok, bo sprawdzałem go przed chwilą. Coraz bardziej obawiam się, że padło właśnie ECU Umówiłem się na jutro w siedlcach. Gość ma ECU do gala w dobrej cenie. Powiedział, że możemy sprawdzić. Jak będzie wszystko ok to go wezmę. W sumie byłoby to lepsze niż czujnik położenia wału... Jak rano czujnik temperatury okaże się już na 100% dobry to na 99% wina leży po stronie komputera. Poza tym to napięcie do czujnika położenia wału idzie prosto z komputera. Gdyby na kablu nie było sygnału to mógłby być uszkodzony jakiś kabel, a tak nie widzę logicznego wytłumaczenia, poza ECU, zresztą service manual mówi to samo.
Co do punktu diagnostycznego w Wawie to nie mam pojęcia. Coś na forum regionalnym pisali, ale nie ma tego wiele. Gdzie nie zadzwoniłem to nie robią mitsubishi.
Polecam zrobić diagnozę samemu. Dość prosto i po kilku minutach masz jak na dłoni co się dzieje.
Wystarczy kabelek i service manual z kodami błędów. Pierwsze odczyty mi nie szły, ale teraz to już proste
Jakbyś potrzebował pomocy to możemy się umówić. Ja mieszkam na ochocie. |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14379 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 09-10-2008, 11:12
|
|
|
Wiem, dzwoniłem do Bartka. Nie miał nawet czasu ze mną rozmawiać powiedział żebym dzwonił jutro albo pojutrze. Zresztą moje ECU od lancera leży już miesiąc.
Jak myślicie, czy to może być wina ECU? czujnik temp. jrst napewno ok.. dzis sprawdzalem, a wentylator chodzi jak glupi :/ |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24339 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 10-10-2008, 23:22
|
|
|
Owczar, gdzie masz czujnik walu? - pod zebatka na wale od strony rozrzadu?
czujnik temp. sprawdzisz omomierzem, wiec jego latwo wykluczyc
pozostaje pytanie, czy bledy diesla sa takie same jak benzyniaka
natomiast przy uszkodzonym czujniku walu auto nie powinno wcale odpalic... |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14379 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 12-10-2008, 10:48
|
|
|
Tak czujnik położenia wału jest gdzieś po stronie rozrządu, ale ma wprowadzoną kostkę z przodu silnika. Bynajmniej tak wynika z manualu. czujnik temperatury jest ok.. sprawdziłem rezystancje na zimnym i ciepłym. wpinałem też rezystor odp zimnemu czujnikowi, a wentylator i tak chodzi. Z tego co wyczytałem to czujnik położenia wału tylko odpowiada za korekcję wtrysku. jak odpinam go całkiem to czujnik działa bez zmian. Chyba, ze odpinam co innego, ale schemat jest dość klarowny i jest w tej wiazce tylko jedna taka kostka. Chyba, że crank angle sensor to nie czujnik położenia wału.
Co do błędów to znalazłem dla tego silnika w service manualu lącznie z prostym algorytmem rozwiązania dla każdego błędu.
[ Dodano: 12-10-2008, 11:13 ]
Jeszcze kwestia czemu to auto w ogole dziala. z tego cosie orientuje to jak ecu mam problem z jakims czujnikiem to pracuje z wartoscia awaryjna, aby nie uniruchmic auta. Tak gdzies czytalem.. Podejrzewam, ze wlasnie dlatego dziala wentylator, w koncu dzialajacy ciagle mniej szkodzi niż gdyby sie nie wlaczal wcale. Jeśli czujnik polozenia walu jest odpowiedzialny tylko za korekcje mieszanki w zaleznosci od obrotow, to na upartego na defaultowych ustawieniach tez będzie dzialal, ale nioptymalnie. Nie wiem jak powinno być bo jest tak od zakupu auta. Ale to tylko moje przypuszczenia. Wiem, ze w benzynowych silnikach ten czujnik spelnia duzo wazniejsze zadanie. Tak samo w nowych dieslach. Sorki za bledy ale pisze rysikiem na ekranowej klawiaturce telefonu. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24339 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 12-10-2008, 14:47
|
|
|
ja tez potem przajrzalem manual - faktycznie jest tam korekcja kata wtrysku i ilosci wtryskiwanego paliwa (oczywiscie chodzi o sytuacje, gdy jest problem z czujnikiem walu)
w benzyniaku wtedy nie jest mozliwe odpalenie auta
wiem tez, ze w benzyniaku jak wyjmiesz bezpiecznik ECI (kontrolujacy prace ECU i systemu wtrysku), to wentylator tez chodzi caly czas
naprawde chcialbym pomoc, ale nie mam punktu zaczepienia - skoro ECU pokazuje blad czujnika walu, to moze jednak on jest problemem |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14379 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 12-10-2008, 14:55
|
|
|
Błąd czujnika temperatury nie pokazuje się odrazu po skasowaniu, aczkolwiek nie wiem czy to ma jakieś znaczenie.
Krzyzak a gdzie moge znalezc bezpiecznik ECI? Czy gdyby był spalony ten bezpiecznik to samochód by w ogóle odpalał? A co sądzisz o zbyt wysokim napięciu na czujniku położenia wału? Manual podaje do 4,5V, a jest ponad 8V. To dość dziwne, bo to napięcie jest podawane bezpośrednio z ECU. Po podłączeniu do czujnika i odpaleniu napięcie rośnie, z tym, że ta róznica jest dwa razy większa niż podaje manual. Może jakiś dzielnik napięcia w ECU? Nie mam jak sprawdzić czujnik położenia wału, bo chyba tylko oscyloskopem mogę go sprawdzić? |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24339 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 12-10-2008, 15:32
|
|
|
ECI jest w benzyniakach, wiec odpada - tylko dla przykladu to napisalem
czujnik temp. sprawdziles i jest sprawny, wiec masz 2 drogi:
- wymienic profilaktycznie (ja tak mialem - ECU pokazywalo jego blad, miernik ze jest sprawny; wymienilem i blad zniknal - koszt 30 zl)
- zostawic jak jest i probowac z czujnikiem walu
byc moze dane o czujniku temp. biora sie z innych przyczyn - ja kiedys tez mialem jakis blad czujnika, ktory faktycznie byl sprawny a problem byl skorelowany i ECU stawial bledne diagnozy
a co do walu:
skoro manual podaje inne napiecie, to albo jest jakies zwarcie albo - jak piszesz - cos padlo w kompie; czujnik sprawdza sie wlasnie oscyloskopem |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 12-10-2008, 16:58
|
|
|
A co z kondensatorami w ECU? Gdzieś kiedyś na forum widziałem że także ktoś miał na czymś zbyt wysokie napięcia a później się okazało że to wylane kondensatory... |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14379 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 12-10-2008, 17:28
|
|
|
Kondensatory wyglądają jak nowe...
Co do czujnika temperatury to Krzyzak możesz mieć rację. Koszt może i niewielki, ale narazie się wstrzymam z wymianą. ECU pobiera z niego jakieś sygnały bo jak go odepnę to silnik wariuje. Jak się okaże, że ECU jest ok, to wymienię czujnik. Wszystko się wyjaśni wraz z czujnikiem położenia wału.
Co do zwracia to możliwe, ale raczej w ECU. Gdyby przewód do czujnika zwierał z masą to nie miałbym tych 8V na przewodzie, tak samo gdyby zwierał z 12V. Na przewodzie do przkeaźnika wentylatora pojawia się masa... Wiem, że jak jest 12V to wentylator się nie kręci. Zastanawia mnie tylko jedno, tzn. czy na tym przewodzie może pojawiać się masa, czy tylko zerowy potenciał. Nie wiem jak ECU steruje tym napięciem, czy poprzez tranzystor itp. Niestey nie znam się na elektronice na tyle żeby powalczyć. Może jakiś rezystor lub dioda zwiera.
Może Bartek znajdzie troszkę czasu. |
|
|
|
 |
|
|