To jest tylko wersja do druku, aby zobaczyć pełną wersję tematu, kliknij TUTAJ
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki

[92-96]Colt CA0 - [ALL] badanie sondy

Anonymous - 23-10-2006, 18:29
Temat postu: [ALL] badanie sondy
Witam !!!
Dziś chciałbym zapytać jak mam dokonać pomiarów napięcia na sondzie. Chodzi mi o to czy mam sondę wypiąć i mierzyć we wtyczce czy też wtyczka ma być włączona a ja mam się wbić w kabel :?

Anonymous - 23-10-2006, 20:53

Witam
Sondy nie możesz rozłączyć, czyli bedżiesz musiał wbić się igiełkami w gniazdko, bądź kabelki. Następnie rozgrzej silnik i podepnij miernik wspomnianymi igiełkami. Miernik musi byc koniecznie analogowy (ze wskazówką) :!: Wskazania będą się wahać w przedziale 0 do 1V na wolnych obrotach. Nastepnie powoli dodawaj gazu, tak aby uzyskał bardzo duże obroty- wskazania na mierniku powinny się ustabilizować i wskazówka ma pokazywać ok 0,9V

Twoje wskazania mogą się troszeczkę różnić, byle zachowywały się jak wyżej opisałem (wytłuszczonym drukiem)

Napisz co wyszło z twoich pomiarów

pozdro
SebaD

akbi - 23-10-2006, 22:11

Mi to ostatnio bardzo dobrze Romel wyjaśnił :mrgreen:
Cytat:

ROMEL
masz cztery kabelki przy sondzie
niebieski , fioletowy ,czarny, biały
fioletowy i czarny to sa kabelki od podgrzewania sondy - tzw grząłki
tam powinieneś miac 9ohm
pomiędzy tymi kabelkami...
na postoju przy wyłączonej stacyjne i odpietej kostce
kabelki niebieski i biąły to są sygnałówki...
biały to (-)
niebieski (+)
kostka podłączona - silnik odpalony... ciepły i zagrzany...
wtedy podłączasz sie miernikiem (zakres 1V)
i obserwujesz co sie dziej...
utrzymujesz obroty na 3000rpm wtedy powinno wskazywać zero - jedne - zero - jeden - oczywiście mniej wiecej...
pływająco
puszczasz gaz - powinno wtedy wskazywac około 0
po chwili gdy załapią wolne obroty wolty powinny zacząć spowrotem skakać - jak sinusoida...
około 0 - około jeden
itd....
jeżeli jest inaczej niz napisałem sonda na 90% do bani

AKBI
a jak jest do bani, to co np wskazuje??

ROMEL
a np: NIC... leży martwo... nie ma skoków wskazań...
albo na 0 = a czasami na 1

Anonymous - 24-10-2006, 07:42

Prawda, ładnie opisane
Originalna sonda ma tylko dwa kabelki- sygnałowe + i -, grzałki nie ma


pozdro
SebaD

akbi - 24-10-2006, 08:43

Cytat:
Originalna sonda ma tylko dwa kabelki- sygnałowe + i -, grzałki nie ma

hm.. to był opis do mojego Lancerka, być może w tym Colcie jest troszkę inaczej, silnik też jest mniejszy

ROMEL - 24-10-2006, 12:13

Każdą sondę idzie sprawdzić w ten sam sposób...

Praktycznie każda działa tak samo...

PZDR

Anonymous - 24-10-2006, 12:41

Romel masz rację każdą można sprawdzić w ten sam sposób, podłączyć się pod kable sygnałowe i dokonać pomiarów

pozdro
SebaD

Anonymous - 24-10-2006, 17:59

Wszystko ok z tym że moja sonda ma 4 kabelki Czarny, szary, i dwa białe. Który jest który teraz? Szary jest sygnałowy a czarny masa, czy może inna kombinacja?

Wiec rozumię że kostka jest wpieta w gniazdo i najlepiej wbić sie w przewodziki. W rzadnym wypadku nie wyciągać wtyczki z gniazda . Dobrze rozumuję?

Krzyzak - 24-10-2006, 18:08

ZAC napisał/a:
Szary jest sygnałowy a czarny masa

tak

nie wiem, jak to z podgrzewaniem - czy nie musi byc podlaczone, ale generalnie s.lam. zamienia pierwiastki chemiczne w niej zawarte w napięcie (pod wpływem ciepła), wiec teoretycznie po zdjęciu kostki powinieneś mieć na niej normalnie odczyty - tyle, że ECU nie będzie miało od niej danych, więc może też nie wiedzieć jak dawkować paliwo, dlatego mając tyle niewiadomych lepiej się wbić w kable, albo skorzystać ze specjalnego złącza, które jest pod schowkiem pasażera (na pewno jest w E3x, nie wiem czy w CAx też)

Anonymous - 24-10-2006, 19:15

Generalnie pierwsze moje spostrzeżenie jest takie że po odłączeniu sondy silnik chodzi lepiej Rowniej, spokojniej Analogowym miernikiem jeszcze nie sprawdzałem ale cyfrowy po podłączeniu (chciałem tylko sprawdzić czy w ogole jest jakieś napięcie) na zakresie do 20V (mniejszego nie było) pokazał mi 0,05V 0,07V Więc coś chyba jest nie tak :roll:
saphire - 24-10-2006, 19:24

Cyfrowy będzie głupiał bo zmiany napięcia są szybkie - kilka razy na sekundę i dlatego chodziło o analog bo ten po prostu to uśredni. Tak naprawdę to powinno się sygnał z lambdy na oscyloskop puścić i wtedy dopiero widać co i jak tak na prawdę się dzieje niemniej do sprawdzenia wystaczy pomiar napięcia uśrednionego - poglądowo możesz sobie pogazować i zobaczyć co i kiedy się dzieje.
ROMEL - 24-10-2006, 20:05

Saphire... nie jest tak jak piszesz....

co do zastosowania cyfrowego miernika.... owszem można i nie będzie żadnych problemów z odczytem... (pomijajać taki miernik za 15PLN) - ale na wolnych i średnich obrotach to nawet ten najtańszy daje rady... nie trzeba żadnych oscyloskopów...
Częstość sygnałów wysyłanych przez sondę lambdę do ECU jest uzależniona między innymi od obrotów... wolne obroty - sygnały 1 na 4s - jak sie podnoszą obroty - proporcjonalnie idzie częśtość sygnałów,,,
No i trzeba pamiętac że przy dodawania gazu jest sygnał ciągły max...1V - a jak odpuścimy i np: hamujemy silnikiem sygnał ciągłu 0V...

No chyba że sie mylę :wink:

PZDR

tomusn - 24-10-2006, 20:34

ZAC napisał/a:
na zakresie do 20V (mniejszego nie było) pokazał mi 0,05V 0,07V Więc coś chyba jest nie tak

jak na zimnym silniku to mogłoby tak być, sonda pracuje jak się rozgrzeje. czyli trzeba zaczekać. Ale i tak będzie gupio wskazywać

josie - 24-10-2006, 20:36

Krzyzak napisał/a:
albo skorzystać ze specjalnego złącza, które jest pod schowkiem pasażera (na pewno jest w E3x, nie wiem czy w CAx też)


Jest też w C50 - widziałem rysunek gdzieś w manualu - umiejscowione też koło schowka w pobliżu ECU

saphire - 24-10-2006, 20:37

ROMEL napisał/a:
na wolnych i średnich obrotach to nawet ten najtańszy daje rady... nie trzeba żadnych oscyloskopów...


Przeca napisałem że jak ktoś chce sobie to dokładnie pooglądać to na oscyloskop - nie napisałem że musowo trzeba :)

ROMEL napisał/a:
Częstość sygnałów wysyłanych przez sondę lambdę do ECU jest uzależniona między innymi od obrotów... wolne obroty - sygnały 1 na 4s - jak sie podnoszą obroty - proporcjonalnie idzie częśtość sygnałów,,,
No i trzeba pamiętac że przy dodawania gazu jest sygnał ciągły max...1V - a jak odpuścimy i np: hamujemy silnikiem sygnał ciągłu 0V...

No chyba że sie mylę


IMHO jest tu pewien ,,misunderstanding'' bowiem nie ma czegos takiego jak "sygnały z lambdy ileś tam razy na sekundę" bo lambda jest analogowa i ciągle podaje napięcie a że ECU je próbkuje ileś tam razy na sekundę czy więcej to już inna bajka :mrgreen: rzecz w tym że mierząc to napięcie miernikiem masz pomiar nonstop a waha się on bo ECU analizując dane z czujników m.in. z lambdy odpowiednio dozuje dawkę paliwa usiłując doprowadzić do składu stechiometrycznego co powoduje dynamiczny stan równowagi bo i sama lamda z pewnym opóźnieniem generuje napięcia jak i sam ECU je przetwarza i steruje wtryskiem itp.

Grunt że można pomierzyć lambdę i pomiar jest ciągły tylko napięcia na niej skokowo sie mogą zmieniać - tym częściej im większe obroty i zmiany które ECU wprowadza w ilości paliwa wtryskiwanego, wyprzedzeniem zapłonu itp. sprawami.

[ Dodano: 24-10-2006, 20:45 ]
Tu jest conieco o sondzie lambda:

Zasada działania i schemat

Wąskopasmowa sonda lambda

Szerokopasmowa sonda lambda



Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group