[ALL] badanie sondy |
Autor |
Wiadomość |
ZAC [Usunięty]
|
Wysłany: 23-10-2006, 18:29 [ALL] badanie sondy
|
|
|
Witam !!!
Dziś chciałbym zapytać jak mam dokonać pomiarów napięcia na sondzie. Chodzi mi o to czy mam sondę wypiąć i mierzyć we wtyczce czy też wtyczka ma być włączona a ja mam się wbić w kabel |
Ostatnio zmieniony przez harpagan 15-10-2007, 11:13, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
SebaD [Usunięty]
|
Wysłany: 23-10-2006, 20:53
|
|
|
Witam
Sondy nie możesz rozłączyć, czyli bedżiesz musiał wbić się igiełkami w gniazdko, bądź kabelki. Następnie rozgrzej silnik i podepnij miernik wspomnianymi igiełkami. Miernik musi byc koniecznie analogowy (ze wskazówką) Wskazania będą się wahać w przedziale 0 do 1V na wolnych obrotach. Nastepnie powoli dodawaj gazu, tak aby uzyskał bardzo duże obroty- wskazania na mierniku powinny się ustabilizować i wskazówka ma pokazywać ok 0,9V
Twoje wskazania mogą się troszeczkę różnić, byle zachowywały się jak wyżej opisałem (wytłuszczonym drukiem)
Napisz co wyszło z twoich pomiarów
pozdro
SebaD |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
Wysłany: 23-10-2006, 22:11
|
|
|
Mi to ostatnio bardzo dobrze Romel wyjaśnił
Cytat: |
ROMEL
masz cztery kabelki przy sondzie
niebieski , fioletowy ,czarny, biały
fioletowy i czarny to sa kabelki od podgrzewania sondy - tzw grząłki
tam powinieneś miac 9ohm
pomiędzy tymi kabelkami...
na postoju przy wyłączonej stacyjne i odpietej kostce
kabelki niebieski i biąły to są sygnałówki...
biały to (-)
niebieski (+)
kostka podłączona - silnik odpalony... ciepły i zagrzany...
wtedy podłączasz sie miernikiem (zakres 1V)
i obserwujesz co sie dziej...
utrzymujesz obroty na 3000rpm wtedy powinno wskazywać zero - jedne - zero - jeden - oczywiście mniej wiecej...
pływająco
puszczasz gaz - powinno wtedy wskazywac około 0
po chwili gdy załapią wolne obroty wolty powinny zacząć spowrotem skakać - jak sinusoida...
około 0 - około jeden
itd....
jeżeli jest inaczej niz napisałem sonda na 90% do bani
AKBI
a jak jest do bani, to co np wskazuje??
ROMEL
a np: NIC... leży martwo... nie ma skoków wskazań...
albo na 0 = a czasami na 1 |
|
_________________
   
Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V |
|
|
|
 |
SebaD [Usunięty]
|
Wysłany: 24-10-2006, 07:42
|
|
|
Prawda, ładnie opisane
Originalna sonda ma tylko dwa kabelki- sygnałowe + i -, grzałki nie ma
pozdro
SebaD |
|
|
|
 |
akbi
I Love SPEEDway

Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy Dołączył: 03 Mar 2006 Posty: 12275 Skąd: Gdańsk
|
|
|
|
 |
ROMEL
Mitsumaniak wariat...misiowy

Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 904 Skąd: Strzelin
|
Wysłany: 24-10-2006, 12:13
|
|
|
Każdą sondę idzie sprawdzić w ten sam sposób...
Praktycznie każda działa tak samo...
PZDR |
_________________ COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0
CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ... |
|
|
|
 |
SebaD [Usunięty]
|
Wysłany: 24-10-2006, 12:41
|
|
|
Romel masz rację każdą można sprawdzić w ten sam sposób, podłączyć się pod kable sygnałowe i dokonać pomiarów
pozdro
SebaD |
|
|
|
 |
ZAC [Usunięty]
|
Wysłany: 24-10-2006, 17:59
|
|
|
Wszystko ok z tym że moja sonda ma 4 kabelki Czarny, szary, i dwa białe. Który jest który teraz? Szary jest sygnałowy a czarny masa, czy może inna kombinacja?
Wiec rozumię że kostka jest wpieta w gniazdo i najlepiej wbić sie w przewodziki. W rzadnym wypadku nie wyciągać wtyczki z gniazda . Dobrze rozumuję? |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24321 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 24-10-2006, 18:08
|
|
|
ZAC napisał/a: | Szary jest sygnałowy a czarny masa |
tak
nie wiem, jak to z podgrzewaniem - czy nie musi byc podlaczone, ale generalnie s.lam. zamienia pierwiastki chemiczne w niej zawarte w napięcie (pod wpływem ciepła), wiec teoretycznie po zdjęciu kostki powinieneś mieć na niej normalnie odczyty - tyle, że ECU nie będzie miało od niej danych, więc może też nie wiedzieć jak dawkować paliwo, dlatego mając tyle niewiadomych lepiej się wbić w kable, albo skorzystać ze specjalnego złącza, które jest pod schowkiem pasażera (na pewno jest w E3x, nie wiem czy w CAx też) |
|
|
|
 |
ZAC [Usunięty]
|
Wysłany: 24-10-2006, 19:15
|
|
|
Generalnie pierwsze moje spostrzeżenie jest takie że po odłączeniu sondy silnik chodzi lepiej Rowniej, spokojniej Analogowym miernikiem jeszcze nie sprawdzałem ale cyfrowy po podłączeniu (chciałem tylko sprawdzić czy w ogole jest jakieś napięcie) na zakresie do 20V (mniejszego nie było) pokazał mi 0,05V 0,07V Więc coś chyba jest nie tak |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 24-10-2006, 19:24
|
|
|
Cyfrowy będzie głupiał bo zmiany napięcia są szybkie - kilka razy na sekundę i dlatego chodziło o analog bo ten po prostu to uśredni. Tak naprawdę to powinno się sygnał z lambdy na oscyloskop puścić i wtedy dopiero widać co i jak tak na prawdę się dzieje niemniej do sprawdzenia wystaczy pomiar napięcia uśrednionego - poglądowo możesz sobie pogazować i zobaczyć co i kiedy się dzieje. |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
ROMEL
Mitsumaniak wariat...misiowy

Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 904 Skąd: Strzelin
|
Wysłany: 24-10-2006, 20:05
|
|
|
Saphire... nie jest tak jak piszesz....
co do zastosowania cyfrowego miernika.... owszem można i nie będzie żadnych problemów z odczytem... (pomijajać taki miernik za 15PLN) - ale na wolnych i średnich obrotach to nawet ten najtańszy daje rady... nie trzeba żadnych oscyloskopów...
Częstość sygnałów wysyłanych przez sondę lambdę do ECU jest uzależniona między innymi od obrotów... wolne obroty - sygnały 1 na 4s - jak sie podnoszą obroty - proporcjonalnie idzie częśtość sygnałów,,,
No i trzeba pamiętac że przy dodawania gazu jest sygnał ciągły max...1V - a jak odpuścimy i np: hamujemy silnikiem sygnał ciągłu 0V...
No chyba że sie mylę
PZDR |
_________________ COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0
CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ... |
|
|
|
 |
tomusn
Mitsumaniak

Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy Dołączył: 08 Maj 2005 Posty: 3975 Skąd: Żnin
|
Wysłany: 24-10-2006, 20:34
|
|
|
ZAC napisał/a: | na zakresie do 20V (mniejszego nie było) pokazał mi 0,05V 0,07V Więc coś chyba jest nie tak |
jak na zimnym silniku to mogłoby tak być, sonda pracuje jak się rozgrzeje. czyli trzeba zaczekać. Ale i tak będzie gupio wskazywać |
_________________ Tomek
Colt Colt Colt
 |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 24-10-2006, 20:36
|
|
|
Krzyzak napisał/a: | albo skorzystać ze specjalnego złącza, które jest pod schowkiem pasażera (na pewno jest w E3x, nie wiem czy w CAx też) |
Jest też w C50 - widziałem rysunek gdzieś w manualu - umiejscowione też koło schowka w pobliżu ECU |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 24-10-2006, 20:37
|
|
|
ROMEL napisał/a: | na wolnych i średnich obrotach to nawet ten najtańszy daje rady... nie trzeba żadnych oscyloskopów... |
Przeca napisałem że jak ktoś chce sobie to dokładnie pooglądać to na oscyloskop - nie napisałem że musowo trzeba
ROMEL napisał/a: | Częstość sygnałów wysyłanych przez sondę lambdę do ECU jest uzależniona między innymi od obrotów... wolne obroty - sygnały 1 na 4s - jak sie podnoszą obroty - proporcjonalnie idzie częśtość sygnałów,,,
No i trzeba pamiętac że przy dodawania gazu jest sygnał ciągły max...1V - a jak odpuścimy i np: hamujemy silnikiem sygnał ciągłu 0V...
No chyba że sie mylę |
IMHO jest tu pewien ,,misunderstanding'' bowiem nie ma czegos takiego jak "sygnały z lambdy ileś tam razy na sekundę" bo lambda jest analogowa i ciągle podaje napięcie a że ECU je próbkuje ileś tam razy na sekundę czy więcej to już inna bajka rzecz w tym że mierząc to napięcie miernikiem masz pomiar nonstop a waha się on bo ECU analizując dane z czujników m.in. z lambdy odpowiednio dozuje dawkę paliwa usiłując doprowadzić do składu stechiometrycznego co powoduje dynamiczny stan równowagi bo i sama lamda z pewnym opóźnieniem generuje napięcia jak i sam ECU je przetwarza i steruje wtryskiem itp.
Grunt że można pomierzyć lambdę i pomiar jest ciągły tylko napięcia na niej skokowo sie mogą zmieniać - tym częściej im większe obroty i zmiany które ECU wprowadza w ilości paliwa wtryskiwanego, wyprzedzeniem zapłonu itp. sprawami.
[ Dodano: 24-10-2006, 20:45 ]
Tu jest conieco o sondzie lambda:
Zasada działania i schemat
Wąskopasmowa sonda lambda
Szerokopasmowa sonda lambda |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
|