Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
[ALL] badanie sondy
Autor Wiadomość
ZAC
[Usunięty]

  Wysłany: 23-10-2006, 18:29   [ALL] badanie sondy

Witam !!!
Dziś chciałbym zapytać jak mam dokonać pomiarów napięcia na sondzie. Chodzi mi o to czy mam sondę wypiąć i mierzyć we wtyczce czy też wtyczka ma być włączona a ja mam się wbić w kabel :?
Ostatnio zmieniony przez harpagan 15-10-2007, 11:13, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
SebaD
[Usunięty]

Wysłany: 23-10-2006, 20:53   

Witam
Sondy nie możesz rozłączyć, czyli bedżiesz musiał wbić się igiełkami w gniazdko, bądź kabelki. Następnie rozgrzej silnik i podepnij miernik wspomnianymi igiełkami. Miernik musi byc koniecznie analogowy (ze wskazówką) :!: Wskazania będą się wahać w przedziale 0 do 1V na wolnych obrotach. Nastepnie powoli dodawaj gazu, tak aby uzyskał bardzo duże obroty- wskazania na mierniku powinny się ustabilizować i wskazówka ma pokazywać ok 0,9V

Twoje wskazania mogą się troszeczkę różnić, byle zachowywały się jak wyżej opisałem (wytłuszczonym drukiem)

Napisz co wyszło z twoich pomiarów

pozdro
SebaD
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 23-10-2006, 22:11   

Mi to ostatnio bardzo dobrze Romel wyjaśnił :mrgreen:
Cytat:

ROMEL
masz cztery kabelki przy sondzie
niebieski , fioletowy ,czarny, biały
fioletowy i czarny to sa kabelki od podgrzewania sondy - tzw grząłki
tam powinieneś miac 9ohm
pomiędzy tymi kabelkami...
na postoju przy wyłączonej stacyjne i odpietej kostce
kabelki niebieski i biąły to są sygnałówki...
biały to (-)
niebieski (+)
kostka podłączona - silnik odpalony... ciepły i zagrzany...
wtedy podłączasz sie miernikiem (zakres 1V)
i obserwujesz co sie dziej...
utrzymujesz obroty na 3000rpm wtedy powinno wskazywać zero - jedne - zero - jeden - oczywiście mniej wiecej...
pływająco
puszczasz gaz - powinno wtedy wskazywac około 0
po chwili gdy załapią wolne obroty wolty powinny zacząć spowrotem skakać - jak sinusoida...
około 0 - około jeden
itd....
jeżeli jest inaczej niz napisałem sonda na 90% do bani

AKBI
a jak jest do bani, to co np wskazuje??

ROMEL
a np: NIC... leży martwo... nie ma skoków wskazań...
albo na 0 = a czasami na 1
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
SebaD
[Usunięty]

Wysłany: 24-10-2006, 07:42   

Prawda, ładnie opisane
Originalna sonda ma tylko dwa kabelki- sygnałowe + i -, grzałki nie ma


pozdro
SebaD
 
 
akbi 
I Love SPEEDway


Auto: Subaru Forester 2.0XT .. 18r
Zaproszone osoby: 65
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 74 razy
Dołączył: 03 Mar 2006
Posty: 12275
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 24-10-2006, 08:43   

Cytat:
Originalna sonda ma tylko dwa kabelki- sygnałowe + i -, grzałki nie ma

hm.. to był opis do mojego Lancerka, być może w tym Colcie jest troszkę inaczej, silnik też jest mniejszy
_________________

Subaru Legacy 10MY 2.5 GT 2014 IV - 2018 III
Galant EA5W SE '99 2007 IV - 2015 III
Lancer CB4W GLXi '94 2005 XII - 2007 V
 
 
 
ROMEL 
Mitsumaniak
wariat...misiowy


Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 904
Skąd: Strzelin
Wysłany: 24-10-2006, 12:13   

Każdą sondę idzie sprawdzić w ten sam sposób...

Praktycznie każda działa tak samo...

PZDR
_________________
COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0

CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ...
 
 
 
SebaD
[Usunięty]

Wysłany: 24-10-2006, 12:41   

Romel masz rację każdą można sprawdzić w ten sam sposób, podłączyć się pod kable sygnałowe i dokonać pomiarów

pozdro
SebaD
 
 
ZAC
[Usunięty]

Wysłany: 24-10-2006, 17:59   

Wszystko ok z tym że moja sonda ma 4 kabelki Czarny, szary, i dwa białe. Który jest który teraz? Szary jest sygnałowy a czarny masa, czy może inna kombinacja?

Wiec rozumię że kostka jest wpieta w gniazdo i najlepiej wbić sie w przewodziki. W rzadnym wypadku nie wyciągać wtyczki z gniazda . Dobrze rozumuję?
 
 
Krzyzak 
moderator mitsumaniak
uczestnik I Zlotu MM


Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 24321
Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
Wysłany: 24-10-2006, 18:08   

ZAC napisał/a:
Szary jest sygnałowy a czarny masa

tak

nie wiem, jak to z podgrzewaniem - czy nie musi byc podlaczone, ale generalnie s.lam. zamienia pierwiastki chemiczne w niej zawarte w napięcie (pod wpływem ciepła), wiec teoretycznie po zdjęciu kostki powinieneś mieć na niej normalnie odczyty - tyle, że ECU nie będzie miało od niej danych, więc może też nie wiedzieć jak dawkować paliwo, dlatego mając tyle niewiadomych lepiej się wbić w kable, albo skorzystać ze specjalnego złącza, które jest pod schowkiem pasażera (na pewno jest w E3x, nie wiem czy w CAx też)
 
 
ZAC
[Usunięty]

Wysłany: 24-10-2006, 19:15   

Generalnie pierwsze moje spostrzeżenie jest takie że po odłączeniu sondy silnik chodzi lepiej Rowniej, spokojniej Analogowym miernikiem jeszcze nie sprawdzałem ale cyfrowy po podłączeniu (chciałem tylko sprawdzić czy w ogole jest jakieś napięcie) na zakresie do 20V (mniejszego nie było) pokazał mi 0,05V 0,07V Więc coś chyba jest nie tak :roll:
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 24-10-2006, 19:24   

Cyfrowy będzie głupiał bo zmiany napięcia są szybkie - kilka razy na sekundę i dlatego chodziło o analog bo ten po prostu to uśredni. Tak naprawdę to powinno się sygnał z lambdy na oscyloskop puścić i wtedy dopiero widać co i jak tak na prawdę się dzieje niemniej do sprawdzenia wystaczy pomiar napięcia uśrednionego - poglądowo możesz sobie pogazować i zobaczyć co i kiedy się dzieje.
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
ROMEL 
Mitsumaniak
wariat...misiowy


Auto: C53A, C58A, CJ0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 32 razy
Dołączył: 28 Kwi 2005
Posty: 904
Skąd: Strzelin
Wysłany: 24-10-2006, 20:05   

Saphire... nie jest tak jak piszesz....

co do zastosowania cyfrowego miernika.... owszem można i nie będzie żadnych problemów z odczytem... (pomijajać taki miernik za 15PLN) - ale na wolnych i średnich obrotach to nawet ten najtańszy daje rady... nie trzeba żadnych oscyloskopów...
Częstość sygnałów wysyłanych przez sondę lambdę do ECU jest uzależniona między innymi od obrotów... wolne obroty - sygnały 1 na 4s - jak sie podnoszą obroty - proporcjonalnie idzie częśtość sygnałów,,,
No i trzeba pamiętac że przy dodawania gazu jest sygnał ciągły max...1V - a jak odpuścimy i np: hamujemy silnikiem sygnał ciągłu 0V...

No chyba że sie mylę :wink:

PZDR
_________________
COLT 1,8 16V GTI 91` C58
COLT 1,6 16V GTIS 91` C53
COLT 1,3 12V 96` CJ0

CHCIEĆ TO MÓC... MÓC TO CHCIEĆ...
 
 
 
tomusn 
Mitsumaniak


Auto: Colt Z34A 6AMT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 106 razy
Dołączył: 08 Maj 2005
Posty: 3975
Skąd: Żnin
Wysłany: 24-10-2006, 20:34   

ZAC napisał/a:
na zakresie do 20V (mniejszego nie było) pokazał mi 0,05V 0,07V Więc coś chyba jest nie tak

jak na zimnym silniku to mogłoby tak być, sonda pracuje jak się rozgrzeje. czyli trzeba zaczekać. Ale i tak będzie gupio wskazywać
_________________
Tomek
Colt :( Colt :| Colt :)
 
 
josie 
Mitsumaniak
majsterklepka


Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy
Dołączył: 08 Kwi 2005
Posty: 2517
Skąd: Gdynia
Wysłany: 24-10-2006, 20:36   

Krzyzak napisał/a:
albo skorzystać ze specjalnego złącza, które jest pod schowkiem pasażera (na pewno jest w E3x, nie wiem czy w CAx też)


Jest też w C50 - widziałem rysunek gdzieś w manualu - umiejscowione też koło schowka w pobliżu ECU
 
 
saphire 
Mitsumaniak
daje wędkę nie rybę


Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy
Dołączył: 20 Sie 2006
Posty: 6011
Skąd: Przemyśl
Wysłany: 24-10-2006, 20:37   

ROMEL napisał/a:
na wolnych i średnich obrotach to nawet ten najtańszy daje rady... nie trzeba żadnych oscyloskopów...


Przeca napisałem że jak ktoś chce sobie to dokładnie pooglądać to na oscyloskop - nie napisałem że musowo trzeba :)

ROMEL napisał/a:
Częstość sygnałów wysyłanych przez sondę lambdę do ECU jest uzależniona między innymi od obrotów... wolne obroty - sygnały 1 na 4s - jak sie podnoszą obroty - proporcjonalnie idzie częśtość sygnałów,,,
No i trzeba pamiętac że przy dodawania gazu jest sygnał ciągły max...1V - a jak odpuścimy i np: hamujemy silnikiem sygnał ciągłu 0V...

No chyba że sie mylę


IMHO jest tu pewien ,,misunderstanding'' bowiem nie ma czegos takiego jak "sygnały z lambdy ileś tam razy na sekundę" bo lambda jest analogowa i ciągle podaje napięcie a że ECU je próbkuje ileś tam razy na sekundę czy więcej to już inna bajka :mrgreen: rzecz w tym że mierząc to napięcie miernikiem masz pomiar nonstop a waha się on bo ECU analizując dane z czujników m.in. z lambdy odpowiednio dozuje dawkę paliwa usiłując doprowadzić do składu stechiometrycznego co powoduje dynamiczny stan równowagi bo i sama lamda z pewnym opóźnieniem generuje napięcia jak i sam ECU je przetwarza i steruje wtryskiem itp.

Grunt że można pomierzyć lambdę i pomiar jest ciągły tylko napięcia na niej skokowo sie mogą zmieniać - tym częściej im większe obroty i zmiany które ECU wprowadza w ilości paliwa wtryskiwanego, wyprzedzeniem zapłonu itp. sprawami.

[ Dodano: 24-10-2006, 20:45 ]
Tu jest conieco o sondzie lambda:

Zasada działania i schemat

Wąskopasmowa sonda lambda

Szerokopasmowa sonda lambda
_________________
Bartek `saphire` Siębab
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.