 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
Pickupy a VAT 2014 |
Autor |
Wiadomość |
slayb
Nowy Forumowicz L200.911S,ML4,2,
Auto: L200 HP DC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 31 Mar 2010 Posty: 22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-05-2014, 12:10
|
|
|
Jeśli nie chcesz koniecznie pickupa, i nie masz ochoty na walkę z US, to takie rozumowanie jest jak najbardziej prawidłowe.
Technicznie Sport to przecież L200, te same napędy, silnik, etc, ... tylko krótszy, bez paki i na sprężynach.
Natomiast co do interpretacji przepisów nt ciężarówek z dwoma rzędami siedzeń, to jeszcze nic straconego. Bronią się przed tym wszyscy posiadacze samochodów ciężarowych i busów do DMC 3,5T z pakami, ale z kabinami brygadowymi 4-6 osob. typu DOKA.
S. |
|
|
|
 |
Polluks
Nowy Forumowicz
Auto: Ford Mondeo MK3; VW Touran
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2011 Posty: 12 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-05-2014, 17:54
|
|
|
Pewnie wszystko się za chwilę (pojęcie względne) wyjaśni. Nie zdziwię się jak ktoś znowu odwoła się trybunału europejskiego.
Co do mnie, to faktycznie na pickupie nie zależy mi, myślałem o nim tylko pod względem VATu.
Jeśli chodzi o napędy, wyczytałem że Pajero Sport ma dołożoną blokadę tylnego dyferencjału, czego nie ma L200 z Super Select. |
_________________ Zachorowałem na Pajero Sport 2014 |
|
|
|
 |
slayb
Nowy Forumowicz L200.911S,ML4,2,
Auto: L200 HP DC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 31 Mar 2010 Posty: 22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-05-2014, 19:19
|
|
|
Nie wiem jak było w poprzednich wersjach, ale moja L200 2013 r. posiada fabryczna blokadę tylnego mostu. Poza tym, jest to wersja HP 178 KM, ze skrzynią Superselect.... co w ogóle nie umniejsza w żaden sposób zalet Sporta. Gdybym obecnie miał rozważać zakup samochodu do lekkiego offroadu, to na pewno brałbym pod uwagę właśnie Pajero Sport.
Bardzo fajny samochód, wysoko zawieszony, z komfortowym zawieszeniem na sprężynach, fotele wygodne jak w dobrych SUV-ach, funkcjinalny bagaznik, ... niestety dużo drozszy od l200
S. |
|
|
|
 |
Polluks
Nowy Forumowicz
Auto: Ford Mondeo MK3; VW Touran
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2011 Posty: 12 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-05-2014, 19:25
|
|
|
Z tym dużo droższy bym nie przesadzał, ale nie o tym mowa w tym wątku. Co do VAT to od L200 z podwójną kabiną i Pajero Sport można odliczyć tylko 50%.
Te zalety które wymieniłeś są chyba warte dopłaty... |
_________________ Zachorowałem na Pajero Sport 2014 |
|
|
|
 |
slayb
Nowy Forumowicz L200.911S,ML4,2,
Auto: L200 HP DC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 31 Mar 2010 Posty: 22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-05-2014, 19:41
|
|
|
Jest jeszcze jeden pozytyw przy zakupie L200, a którego nie ma niestety przy zakupie Sporta. Otóż L200 z homologacją N1 (niezależnie od możliwości odliczenia VAT 500/100%) umożliwia jeszcze rozliczenie go jednorazowo w środkach trwałych jako ciężarówki. Nie wiem czy prowadzisz działalność, ale zgodnie z Ustawą Antykryzysową, każdy przedsiębiorca ma prawo do jednorazowego odpisu amortyzacyjnego środka trwałego - obecnie do wartości około 210 tys pln. W rozumieniu wspomnianej Ustawy, środek trwały można odliczyc w całości (w jednym miesiacu), nie podlega tej zasadzie jedynie samochód osobowy który należy amortyzować przez 5 lat i to tez nie do pełnej wartości.
Zatem zakładając ze L200 to koszt około 100 tyś pln brutto, to po odliczeniu połowy VAT wychodzi jakieś 89 tyś pln, następnie po odliczeniu pełnej amortyzacji w jednym miesiącu - 19%, wychodzi jakieś 72,3 tys pln, ... a to już jest argument
Zakładajac ze od L200 odliczamy cały Vat , to rozliczenie wychodzi jeszcze korzystniej.
Wartosc L200 100 tyś brutto : 1,23 - 19%, realny koszt zakupu to około 66 tys pln
S. |
|
|
|
 |
Polluks
Nowy Forumowicz
Auto: Ford Mondeo MK3; VW Touran
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2011 Posty: 12 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-05-2014, 19:57
|
|
|
L200 w porównywalnej wersji z Pajero Sport (AT, Hard Top) to około 135 tys. Więc porównywalnie do PS. Nie mniej Twoje wyliczenia są przekonujące.
Jedna czy w świetle nowych przepisów, L200 z podwójną kabiną otrzyma homologację N1? |
_________________ Zachorowałem na Pajero Sport 2014 |
|
|
|
 |
slayb
Nowy Forumowicz L200.911S,ML4,2,
Auto: L200 HP DC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 31 Mar 2010 Posty: 22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 28-05-2014, 20:14
|
|
|
Jeśli miałbym teraz wybierać pomiędzy L200 i PS we wspomnianej powyżej konfiguracji, to zdecydowanie poszedłbym w kierunku PS.
Swoje L200 kupiłem w ubiegłym roku, zatem wówczas od PS mógłbym odliczyć jedynie 6 tys pln VAT-u.
Natomiast L200 poszło na całe odliczenie, tj 23% VAT, oraz jednorazowa amortyzacja 19%.
W tym roku L200 w dalszym ciągu jest oferowane z N1, zatem przysługuje możliwość jednorazowej amortyzacji jak sam. ciężarowego, niestety z VAT juz nie jest tak fajnie
S. |
|
|
|
 |
Polluks
Nowy Forumowicz
Auto: Ford Mondeo MK3; VW Touran
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2011 Posty: 12 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 28-05-2014, 20:26
|
|
|
Przyjmując, że cena doposażonego L200 jest prawie taka sama jak PS, to znaczenie ma tutaj 19% amortyzacji. Przy kwocie netto 130 tys. to kwota około 25 tys złotych. Sporo.
Rozumiem, że amortyzację liczymy od kwoty netto po odliczeniu całego VAT 23% mimo, że zwrot dostaniemy w wysokości 50%? |
_________________ Zachorowałem na Pajero Sport 2014 |
|
|
|
 |
slayb
Nowy Forumowicz L200.911S,ML4,2,
Auto: L200 HP DC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 31 Mar 2010 Posty: 22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 29-05-2014, 07:08
|
|
|
Amortyzacja zawsze liczona jest od kwoty netto.
Jednak przy rozliczeniu tylko połowy VAT-u, drugą połowę można rozliczyć jako koszt zakupu, czyli praktycznie dopisać do wartości netto i amortyzować.
W przypadku samochodu z N1, przy jednorazowej amortyzacji możesz odliczyć całą wartość netto takiego samochodu, jednak do kwoty 210 tys pln.
Jeśli samochód ciężarowy jest droższy -ponad 210 tys pln, to pozostała kwotę amortyzujesz na zasadach ogólnych, tj.5 lat. Można tez stosować w takim przypadku metodę amortyzacji degresywnej na 2,5 roku, tj 40%-40%-20%.
Ale przed podjęciem decyzji powinieneś skonsultować sie ze swoją księgową i wspólnie się zastanowić, co Tobie się lepiej opłaca - amortyzacja liniowa;5 lat po 20% rocznie, czy degresywna 2,5 roku po 40 % rocznie. Samochód osobowy również można w firmie amortyzować, jednak nie możesz zrobić amortyzacji jednorazowej - w jednym miesiącu. W przypadku osobówek robisz amortyzację na 5 lat i do limitu -obecnie zdaje się jest to 20 tys €.
Najkorzystniej wychodziły zakupy samochodów w tzw dziurze derogacyjnej jaka miała miejsce w tym roku od stycznia do końca marca. Każdy zakupiony samochód z N1 podlegał pełnemu odliczeniu VAT i można było robić jednorazowy odpis amortyzacyjny w wys 100% kwoty netto. do limitu 210tys pln.
S. |
|
|
|
 |
Polluks
Nowy Forumowicz
Auto: Ford Mondeo MK3; VW Touran
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 14 Maj 2011 Posty: 12 Skąd: Toruń
|
Wysłany: 29-05-2014, 08:52
|
|
|
Dziękuję za cenne wskazówki. Rozumiem w takim razie, że w przypadku L200 cała kwotę netto plus połowa VATu pójdzie jednorazowo w amortyzację. Co znacznie obniża koszty zakupu auta.
W przypadku PS kwotę netto plus połowa VATu będę amortyzował przez pięć lat, ale nie więcej niż 20 tys rocznie?
Auto będę kupował pod koniec tego roku, więc mam czas na analizę. Jednak bardziej ciągnie mnie do PS. |
_________________ Zachorowałem na Pajero Sport 2014 |
|
|
|
 |
slayb
Nowy Forumowicz L200.911S,ML4,2,
Auto: L200 HP DC
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 31 Mar 2010 Posty: 22 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 29-05-2014, 09:25
|
|
|
Dokładnie tak jak napisałeś, ale kwotę całego limitu netto dla sam osobowych podałem w walucie €, tak jak napisano w Ustawie, na dzień dzisiejszy będzie to jakieś 83 tyś PLN do odliczenia dla całej amortyzacji osobówki, zatem rozliczając ją liniowo na 5 lat, wychodzi jakieś 16,6 tys PLN rocznie
Jeśli osobówka będzie droższa niz 83 tys PLN netto, to niestety, Twoja strata.
S. |
|
|
|
 |
|
|