Po podłączeniu świateł coś nie halo ! |
Autor |
Wiadomość |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 14-03-2007, 21:40 Po podłączeniu świateł coś nie halo !
|
|
|
Podłączyłem dodatkowe lampy i mam problem:
Stycznik do świateł - chyba 541 (stopki 30, 85, 86, 2x87) czyli standardowy.
Podłączenie:
30 - + bezpośrednio z akumulatora,
85 - + sterujący po światłach pozycyjnych,
86 - masa bezpośrednio do akumulatora,
87 - + na lampy,
dodatkowo - masa lamp podłączona razem z 86 do akumulatora
Całość wykonana na przewodzie 0,75 mm². Moc lamp 2x żarówka H3
Objawy:
W około 80% przypadków przy włączaniu świateł pozycyjnych na ułamek sekundy zapalają się te dodatkowe lampy, mimo że nie są włączone (wzbudzenie ?). Raz zdażyło się że mimo wyłączonych lamp zapaliły się one podczas włączania świateł pozycyjnych i nie dało się ich zgasić
Czy ma ktoś pomysł dlaczego mam takie objawy ?
Chciałbym wyeliminować zwłaszcza to niekontrolowane zapalenie się na stałe bez możliwości zgaszenia (bo to mignięcie mi nie przeszkadza - wygląda jakby samochód się witał ).
Pomóżcie w miarę możliwości, bo teraz po zapaleniu świateł latam i sprawdzam czy nie palą się bez potrzeby te dodatkowe .
Tak się zastanawiam czy to że stycznik jest w okolicach aku ma jakiś wpływ ?
W dwóch innych samochodach mam podłączone tak samo (i też przy aku) i nie ma problemu.
[ Dodano: 14-03-2007, 21:42 ]
Co ciekawe:
Ten problem występuje w moim Nissanie Sunny, a w Colcie i Pugu nie występuje |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
burst [Usunięty]
|
Wysłany: 14-03-2007, 22:15
|
|
|
Można spróbować założyć diodę w szeregu z przekaźnikiem, tak żeby pozwalała na przepływ prądu tylko w jedną stronę, może przekaźnik wzbudza się jakimś lewym prądem. |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 14-03-2007, 23:25
|
|
|
Słyszałem o tym. Tylko gdzie ją założyć ? Na wejściu 85 ?
Rozważam też możliwość uszkodzenia przełącznika, ale jakoś mi nie pasuje to że usterka występuje tylko w momencie rozpoczęcia podawania napięcia. Przecież taka usterka jak chwilowe zwarcie powinna występować cały czas losowo podczas pracy. |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 15-03-2007, 01:58
|
|
|
Ja nie rozumiem czegoś... może powinienem iść już spać
Opisałeś dodatkowy przekaźnik - on służy do włączania tych dodatkowych?
"+ po pozycyjnych" - rozumiem że bierzesz "+" z pozycyjnych, potem wyłącznik tych dodatkowych lamp i dopiero cewka przekaźnika?
Coś mi się wydaje że ten włącznik jest coś nie teges - odłącz go i zobacz. |
|
|
|
 |
burst [Usunięty]
|
Wysłany: 15-03-2007, 06:50
|
|
|
Diode podpinasz w szeregu z cewką na 85. Dodatkowo można założyć diodę w kierunku zaporowym pomiędzy 85 a 86 żeby zlikwidować ewentualne przepięcia powstające na cewce przekaźnika. |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 15-03-2007, 07:47
|
|
|
josie napisał/a: | Opisałeś dodatkowy przekaźnik - on służy do włączania tych dodatkowych?
"+ po pozycyjnych" - rozumiem że bierzesz "+" z pozycyjnych, potem wyłącznik tych dodatkowych lamp i dopiero cewka przekaźnika? |
Zgadza się.
Dziś podjadę wymienić ten wyłącznik. Jeśli to nie pomoże to biorę się za diodę. |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 15-03-2007, 12:57
|
|
|
burst napisał/a: | Diode podpinasz w szeregu z cewką na 85. |
To nie rozumiem po co...
burst napisał/a: | Dodatkowo można założyć diodę w kierunku zaporowym pomiędzy 85 a 86 żeby zlikwidować ewentualne przepięcia powstające na cewce przekaźnika. |
To oczywiście jak najbardziej - podstawki pod przekaźnik mają taką diodę w standardzie. |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 15-03-2007, 13:10
|
|
|
josie napisał/a: | burst napisał/a: | Dodatkowo można założyć diodę w kierunku zaporowym pomiędzy 85 a 86 żeby zlikwidować ewentualne przepięcia powstające na cewce przekaźnika. |
To oczywiście jak najbardziej - podstawki pod przekaźnik mają taką diodę w standardzie. |
To teraz poproszę po polsku , bo d....pa ze mnie nie elektryk. Jak mam wstawić tą diodę ? W którym miejscu ? Na przewodzie 85, czy 86 ? |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
josie
Mitsumaniak majsterklepka

Auto: Omega B 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 167 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 2517 Skąd: Gdynia
|
Wysłany: 15-03-2007, 14:46
|
|
|
cns80 napisał/a: | To teraz poproszę po polsku , bo d....pa ze mnie nie elektryk. Jak mam wstawić tą diodę ? W którym miejscu ? Na przewodzie 85, czy 86 ? |
O tak o. Poprzeczna kreska diody na schemacie jest z tej samej strony co kreska na rzeczywistej diodzie
EDIT: Ooops. Widzę że masz odwrotnie podłączone - na 86 masz masę (oczywiście może tak być - cewka przekaźnika nie ma polaryzacji) - w takim wypadku diodę na powyższym schemacie obrócić o 180st. (podłącz kreską do 85). |
|
|
|
 |
burst [Usunięty]
|
Wysłany: 15-03-2007, 16:01
|
|
|
Diodę w szeregu po to, że w różnych układach powstają czasami różnice potencjałów, jeżeli po jednej stronie przekaźnika masz +12V a po drugiej pojawi się jakieś napięcie rzędu +5V (spadek napięcia na odbiorniku) to na przekaźniku będzie napięcie 7V a to już może powodować jego chwilowe zamknięcie. |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 16-03-2007, 07:41
|
|
|
Dzięki za schemacik. Problem rozwiązał się w dziwny sposób. Wymieniłem wyłącznik i było to samo. Pomyślałem że odwrócę przewody i gdy go ponownie wyciągnąłem zobaczyłem że oba przewody zwinęły się w warkocz. Gdy je rozplątałem i odwróciłem tak jak planowałem wszystko zaczęło działać poprawnie. Mimo to zamierzam wstawić tą diodę. Jakbyś mógł mi podac jakieś jej parametry ? |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
burst [Usunięty]
|
Wysłany: 16-03-2007, 09:51
|
|
|
Dowolna dioda prostownicza, może być 1N4008 |
|
|
|
 |
cns80
Mitsumaniak Forumowa łajza

Auto: Espace 4 2,0T+KawasakiZRX1200S
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 70 razy Dołączył: 03 Gru 2005 Posty: 7348 Skąd: Warszawa-Wawer
|
Wysłany: 22-03-2007, 07:35
|
|
|
Wielkie dzięki. Wszystko gra
Klikam "pomógł" burstowi, bo ma mniej. Ale Tobie josie też bardzo dziękuję. |
_________________
Staram się pisać poprawnie po polsku. |
|
|
|
 |
wix [Usunięty]
|
Wysłany: 22-03-2007, 16:25
|
|
|
przecież chyba się da paru osobom, prawda? |
|
|
|
 |
|