Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
opinie na temat instalacji Zenit
Autor Wiadomość
j-rules 
Mitsumaniak
devil inside


Auto: Lancer 93 sedan GLXi 1.6 4g92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 1422
Skąd: Tarnów
Wysłany: 10-05-2010, 11:48   opinie na temat instalacji Zenit

Witam
zaproponowano mi takie oto bebechy do zamontowania

komputer - zenit
reduktor - tomasetto
listwa - waltek czerwona
wlew przy wlewie benzyny

calosc za 2400 , podobno z fachowym mapowaniem i schludnym montażem

Co o tym myslec? Czytalem ze ten reduktor to slaby jest, gosciu mi jednak powiedzial, ze jest on do 130 KM.

pomocy bo metlik w glowie :(
_________________
Najpierw ty popracujesz a ja odpoczne, pozniej na odwrót, ja odpoczne a ty popracujesz
 
 
 
mario mario 
Mitsumaniak

Auto: galant elegance combi 2,5 B
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 727
Skąd: Lublin
Wysłany: 10-05-2010, 16:31   

j-rules, zanim cię odeśle do strony lpg forum, podpowiem w ten sposób: 1 jak za ten układ "bebechów" to drogo, 2 tomasetto to dobre reduktory ale do małych mocy i tu musisz zapytać jaki to reduktor bo tomasetto ma kilka reduktorów do rożnych mocy, 3 wtryskiwacze valtek, niestety z grona najsłabszych, chyba że valtek 34, firma produkująca valteki musiała się dostosować do rynku i dopracowała produkt i wypuściła na rynek właśnie valtek 34, ale są droższe niż te stare o ponad 100%, 4 sterownik zenit jest znany i montażyści montują go bo jest tańszy, co do wad i zalet nie odpowiem, aczkolwiek były przypadki wymiany sterownika tego na inne, najczęściej stag, jeżeli gazownik podał ci opcję wlewu pod klapką jako rarytas i owiał to odpowiednią ceną to przegina, bo dzisiaj wszyscy montują pod klapką i nie jest to żadna nowość, różnica pomiędzy ceną zaworu w zderzak a ceną zaworu pod klapkę to chyba 10 zł. Nikt nie pisał w regulaminie, ze nie można pisać o cenach w takich sytuacjach wiec ci napiszę, żebyś miał jasność. Butla z wielozaworem i zaworem w klapkę 500 zł z homologacją na 10 lat oczywiście, reduktor 200 zł z zaworem i filtrem fazy ciekłej, listwa taka jak w twoim przypadku 150 zł, czujnik ciśnienia 130 zł, przewody do wody, gazu i rurka miedziana czyli przewód prowadzący od zaworu wlewu do butli i od butli do filtra fazy ciekłej jakieś 70 zł, czujnik pełnego wskazania z przełącznikiem 20 zł, sterownik z wiązką 500 zł. filtr fazy lotnej 20 zł, zaciski i osprzęt mocujący 20 zł. Koszt to ponad 1800 zł to cena jaką ty szary klient zapłacisz za ten skład jaki wymieniłeś, od tego odejmij 20% albo i więcej i masz to jakieś 1300 - 1400 zł, reszta to koszt montażu, jak będzie to schludnie i na lepszych komponentach oraz ze zdjęciem kolektora do nawiercenia to można taką cenę przyjąć. Poczytaj http://lpg-forum.pl/.
_________________
Mb galant - bedzie następny
Mb galant 00' 2,5 B+G asb - jest super
Mb galant 99; 2,5 asb B+G, i prysł czar VW
VW golf 95', 2,0 B - był na przetrwanie (12/100)
VW passat 97', 1,9 TDI - był najlepszy z passatów
VW passat 00', 1,9 TDI, asb - był jeszcze bardziej funkcjonalny
VW passat 91', 1,8 B+G - był bardzo funkcjonalny i oszczędny
Opel ascona 86', 1,6 B - był super
 
 
j-rules 
Mitsumaniak
devil inside


Auto: Lancer 93 sedan GLXi 1.6 4g92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 1422
Skąd: Tarnów
Wysłany: 10-05-2010, 16:48   

mario mario, dzieki wielkie za reakcje na moj post..
Eh, czyli u mnie w miescie chyba nie zamontuje niczego innego. Wszedzie mi to polecaja.
Jedynie Czarkam dyspunuje BRC seq 24 - chcialbym poznac Twoja opinie na temat wlasnie tej instalacji.
_________________
Najpierw ty popracujesz a ja odpoczne, pozniej na odwrót, ja odpoczne a ty popracujesz
 
 
 
mario mario 
Mitsumaniak

Auto: galant elegance combi 2,5 B
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 727
Skąd: Lublin
Wysłany: 10-05-2010, 18:00   

Przykro mi ja uznałem, ze do mojego silnika wystarczającym jest stag, nie mam zamiaru przepłacać, opinie o BRC są różne, uważam że jest to dobra instalacja, ale płaci się za nazwę. Ja ci mogę podpowiedzieć odnośnie komponentów, a sam wyrobisz sobie zdanie po kilkudniowej lekturze na forum, którego link podałem.
 
 
KaWu 
Mitsumaniak
Karmine Red


Auto: Galant EA2W; Colt CJ1A; Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 05 Sie 2005
Posty: 2661
Skąd: Jawor
Wysłany: 11-05-2010, 07:43   

j-rules napisał/a:
Jedynie Czarkam dyspunuje BRC seq 24


Nie znam sie za bardzo na BRC ale jak seq24 (roznie to firmy nazywaja) to jest to co niby jest wersja "OEM" starego BRC to sobie odpusc.
OStatnio BRC aby byc konkurencyjnym na rynku musialo opuscic ceny, czego efektem jest wypuszczanie swoich zestawow na "slabszych" podzespolach. M. in. sa slabe wtryskiwacze,
No i zgadzam sie z mario mario, .
Reduktor pewnie AT-09 Alaske ci zaloza. Reduktor ten w teorii obrobi taka moc jak podales. Niestty w praktyce ma problem ze 100km. Znam taki silnik jak twoj, ktory mial zmieniany takze reduktor ale na Tomassetto Arctic, bo Alaska nie wyrabiala i strasznie cisnienie padalo.
Dodam, ze na tym Arcticu w grudniu ub. roku już zostalo zrobione ~60 000 km bez zadnej ustarki. Wiec juz wiesz co np. mozesz wrzucic do siebie :)
_________________
---
'06 Lancer CS 1,6 - 4G18 (IV 2017 - ...)
'99 Colt CJ1A, 1,3 - 4G13 (XII 2009 - II 2018)
Temat o Colcie...
'97 Galant EA2W, 2,0 GLS - 4G63 (II 2009 - IV 2017)
Od Lancera do Galanta...
'94 Lancer CB4W GLXi, 1.6 - 4G92 (II 2005 - II 2009)
 
 
j-rules 
Mitsumaniak
devil inside


Auto: Lancer 93 sedan GLXi 1.6 4g92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 1422
Skąd: Tarnów
Wysłany: 11-05-2010, 10:49   

Jestescie koledzy niezwykle pomocni, z nieba spadacie.
Nie mam pojecia juz gdzie zalozyc instalacje, chcialbym cos takiego :
Stag 300
reduktor - moze byc ten Arctic, a moze Zavoli?
wtryski magic jet
Moze zna ktos jakis warsztat w Polsce :D gdzie mi takie cos poprawnie zainstalują :)
_________________
Najpierw ty popracujesz a ja odpoczne, pozniej na odwrót, ja odpoczne a ty popracujesz
 
 
 
KaWu 
Mitsumaniak
Karmine Red


Auto: Galant EA2W; Colt CJ1A; Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 05 Sie 2005
Posty: 2661
Skąd: Jawor
Wysłany: 11-05-2010, 13:21   

Jak jestes slonny pojechac na slask to dalem namiary na PW do goscia, ktory ma b. dobra opinie.

[ Dodano: 11-05-2010, 13:34 ]
j-rules, uwazam ze w/w sterownik bedzie ok. DO tego tez wtryskiwacze MJ. Reduktor wolalbym ZavoliN. Strasza ze po kilkudziesieciu tys. km (~40) sie zabrudza sprezynki. W zaleznosci od jakosci gazu moga szybciej. Ale mozna wyczyscic i jak cos wymienic tez zestaw naprawczy.
Arctic jest tez b. dobry. Jest solidny i odporny na brudny gaz.
Ale z doswiadczenia wybralbym Zavoli (sam mam taki) bo bardzo szybko gaz ogrzewa=ma dobra termike.
Valtekow nie montuj, tylko zapytaj tego gazownika: slyszalem ze moje auto ma czasy wtrysku ponizej 3ms a Valteki pracuja stabilnie dopiero powyzej 3ms, co Pan na to :?: :)
_________________
---
'06 Lancer CS 1,6 - 4G18 (IV 2017 - ...)
'99 Colt CJ1A, 1,3 - 4G13 (XII 2009 - II 2018)
Temat o Colcie...
'97 Galant EA2W, 2,0 GLS - 4G63 (II 2009 - IV 2017)
Od Lancera do Galanta...
'94 Lancer CB4W GLXi, 1.6 - 4G92 (II 2005 - II 2009)
 
 
j-rules 
Mitsumaniak
devil inside


Auto: Lancer 93 sedan GLXi 1.6 4g92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 1422
Skąd: Tarnów
Wysłany: 11-05-2010, 14:58   

Cytat:
Valtekow nie montuj, tylko zapytaj tego gazownika: slyszalem ze moje auto ma czasy wtrysku ponizej 3ms a Valteki pracuja stabilnie dopiero powyzej 3ms, co Pan na to
KaWu, jestes wielki :) czteropak sie nalezy jak nic i dzieki za namiary :)
_________________
Najpierw ty popracujesz a ja odpoczne, pozniej na odwrót, ja odpoczne a ty popracujesz
 
 
 
mario mario 
Mitsumaniak

Auto: galant elegance combi 2,5 B
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 727
Skąd: Lublin
Wysłany: 11-05-2010, 22:01   

Ten zestaw co podałeś spokojnie ogarnie twój silniczek i będziesz zadowolony. Stag 300, zavoli N, i magiki, do tego dobry filtr, krótkie przewody do dysz wtryskowych i będzie git, a koszt no cóż to druga strona medalu, mają ci zdjąć kolektor do nawiercenia i niech się postarają aby nawiercać otwory jak najbliżej wtrysków pb.
 
 
j-rules 
Mitsumaniak
devil inside


Auto: Lancer 93 sedan GLXi 1.6 4g92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 1422
Skąd: Tarnów
Wysłany: 12-05-2010, 10:14   

mario mario, o co chodzi z tym nawiercaniem kolektora? Moglbys wytlumaczyc w jakim to celu? Jakbym z jakims gaziarzem dyskutowal to nie chce wyjsc na totalnego laika ktory cos tam slyszał, zedzowny bija tylko nie wiem w ktorym kosciele ;)
No i ile wg ciebie taki zestaw z takim montazem wyniesie?
_________________
Najpierw ty popracujesz a ja odpoczne, pozniej na odwrót, ja odpoczne a ty popracujesz
 
 
 
KaWu 
Mitsumaniak
Karmine Red


Auto: Galant EA2W; Colt CJ1A; Lancer
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 72 razy
Dołączył: 05 Sie 2005
Posty: 2661
Skąd: Jawor
Wysłany: 12-05-2010, 10:27   

j-rules napisał/a:
o co chodzi z tym nawiercaniem kolektora?


Chodzi o to aby podac gaz w fazie lotnej jak najblizej zaworu silnika.
Aby to dobrze zrobic w 4G92 powinno sie zdjac kolektor i wiercic na stole.
Chyba ze poczekasz az zrobia przejsciowki na wtryski Pb - tylko nie wiem jakie beda wysokie i czy wejda pod listwe.

j-rules napisał/a:
No i ile wg ciebie taki zestaw z takim montazem wyniesie?


~2500 :?: ±
_________________
---
'06 Lancer CS 1,6 - 4G18 (IV 2017 - ...)
'99 Colt CJ1A, 1,3 - 4G13 (XII 2009 - II 2018)
Temat o Colcie...
'97 Galant EA2W, 2,0 GLS - 4G63 (II 2009 - IV 2017)
Od Lancera do Galanta...
'94 Lancer CB4W GLXi, 1.6 - 4G92 (II 2005 - II 2009)
 
 
mario mario 
Mitsumaniak

Auto: galant elegance combi 2,5 B
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 727
Skąd: Lublin
Wysłany: 12-05-2010, 18:17   

Dysze przez które doprowadzany jest gaz do kolektora powinny być umiejscowione jak najbliżej zaworu ssącego, dlatego zasadą jest aby umiejscawiać je w pobliżu wtryskiwaczy benzynowych. W przypadku wtryskiwaczy takich jak magic jety nie da się ich zamocować bezpośrednio w kolektorze tak jak na przykład kolteki czy nowe matrixy snap-in, więc gaz z wtryskiwacza do wspomnianej wcześniej dyszy doprowadza się za pomocą wężyków gumowych, które również powinny być jak najkrótsze, wielu fachowców pisze, ze długość tych wężyków nie jest taka istotna, to poco w ogóle montować wtryskiwacze bezpośrednio w kolektor, wiadomo, aby określona dawka paliwa jakim jest gaz jak najszybciej dotarła do komory spalania, wiemy też o tym że czasy wtrysku ustala komputer gazowy, który te różnice koryguje.

Co do ceny, to jak Kawu napisał rozsądne pieniądze to 2500 za taki zestaw. Co do podkładek pod wtryski benzynowe, takie z dodatkowym kanałem i króćcem na wężyk od wtryskiwacza gazowego to jakoś nie jestem przekonany, ale to tylko moje odczucie, nie miałem, nie znam opinii użytkowników, ponadto cena 45 zł za jeden podniesie koszt instalacji. Kilka zasad dobrego montażu: butla w koło z zaworem skierowanym do jazdy w przód, tak to się nazywa popularnie, czyli jak stoisz przy bagażniku to wielozawór jest skierowany do tyłu, wtedy przy przyspieszaniu gaz w postaci płynnej spływa w okolice zaworu, a nie odpływa od niego. Można się pokusić o zwiększenie ilości tankowanego gazu, poprzez podgięcie ramienia pływaka wielozaworu, w ten sposób można podnieść liczbę litrów o jakieś 5 na butli 45 l. W tym przypadku leniwy gazownik będzie odradzał strasząc utratą homologacji na butlę lub wybuchem i innymi. Dla uspokojenia powiem, ze butla jest sprawdzana przy dużo większych ciśnieniach niż występują przy zatankowaniu gazu do 80% jej pojemności. Dla przykładu butla 45 litrów x 80% to powinno nam dać 36 litrów, jak podniesiemy do 40 litrów nic się nie stanie. Następna sprawa to gazownik niech się postara i nie mocuje butli na wkręty wiercąc niepotrzebnie podłogę bagażnika tylko niech wykorzysta mocowanie koła zapasowego, w tej płycie co jest w butli też można wiercić, ale gazownikom się nie chce. Dalej, do poprowadzenia rurek miedzianych niech wykorzysta otwory techniczne, które już są w bagażniku, a nie wierci nowy otwór tak jak mu pasuje. Zawór tankowania musi być odpowiedni, są dłuższe i krótkie, w zależności od głębokości ścianki pod klapką wlewu. Zawór pod klapką to nie jest taki cud techniki, ponieważ jak ci gazownik, źle dobierze i źle założy to ten co ci będzie tankował poobija lakier przy wlewie paliwa. Dalej rurka miedziana ma być dobrze wyprofilowana, bez zagięć, bo inaczej zagięcia spowodują przewężenia i spadki ilości doprowadzanego gazu do reduktora, przy twoim silniku raczej takiego dużego zapotrzebowania na gaz nie będzie, ale może się zdarzyć przy dobrym bucie, ze będą spadki ciśnienia i będziesz doszukiwał się winy reduktora, a tu może okazać się że przepływ w rurce ograniczony. Reduktor nie może być powyżej poziomu płynu chłodzącego, będzie się zapowietrzał i straci tzw termikę, nie będzie dogrzewał gazu, jak będzie za nisko, czyli poniżej wpięcia w przewód wodny też będzie niedobrze bo przy równoległym wpięciu więcej płynu będzie płynęło przewodem w który się wpięliśmy niż tym prowadzącym do reduktora. Nie wiem jak jest w twoim silniku ale w wielu silnikach nawierca się w kolektorze dodatkowy otwór i montuje się w nim króciec do którego doprowadza się przewód podciśnienia z reduktora. Co tam jeszcze, aha, ważne, magic-jety mają być pionowo ustawione a nie poziomo, czy pod kątem, i tu właśnie wychodzi długość wężyków lub wspomnianych podkładek, czy podstawek pod wtryskiwacze benzynowe. Długie wężyki, lub podstawki i pionowo ustawione wtryskiwacze spowodują, że cała listwa nie zmieści się nam pod pokrywą silnika i trzeba ją podnosić, albo wtryski montować nad pokrywą i wiercić otwory w pokrywie. Reduktor ma być ustawiony optymalnie, nie bokiem i nie leżąc, bo i tacy są magicy, co tak robią. Reduktor ma być w takim miejscu aby przewody wodne były jak najkrótsze i przewód doprowadzający gaz do listwy również nie był za długi to wszystko ma wpływ na późniejszą pracę silnika. Filtr fazy lotnej też jest ważny, jak ci wsadzi najtańszy badziew, bo gazownicy tak robią aby najwięcej zarobić, to będzie ci ten filtr, albo niewystarczająco filtrował, albo powodował spadki ciśnienia na przewodzie doprowadzającym gaz do wtryskiwaczy. Jeżeli będzie to filtr przelotowy (zresztą każdy jest przelotowy) chodzi mi o taki leżący, o, taki jak benzynowy, to ten filtr ma być ułożony pod lekkim kątem, czyli wylotem gazu lekko do góry, wtedy odfiltrowany "syf" nie zbiera się przy wylocie z filtra i nie dostaje się do wylatującego gazu tylko pozostaje z tyłu czyli przy wlocie gazu do filtra. Najlepiej założyć filtr, jak to ja nazywam odstojnikowy, wlot i wylot u góry a część filtrująca od dołu, przy wymianie filtra, tylko odkręcasz wymieniasz wkład i zakręcasz. Zapewne jest jeszcze kilka spraw na które należy zwrócić uwagę przy montażu instalacji gazowej, ale na chwilę obecna tylko to mi przychodzi do głowy. Najlepsze teraz. Jak zajedziesz do gaziarza i wygarniesz mu to wszystko, to albo założy ci na odpiernicz, albo cie wygoni, bo żaden z tych fachowców nie lubi ludzi, co przyjeżdżają i mądrzą się, nawet jak zajedziesz i grzecznie powiesz mu swoje wymagania i powiesz, ze po montażu będziesz chciał sprawdzić, ze tak jak chciałeś jest zamontowane, to i tak gość się wykręci. Ja mam galanta 2,5 i jeszcze większe wymagania niż te co opisałem w tym poście, oczywiście wymagania w granicach zdrowego rozsądku i takie, co każdy szanujący się warsztat powinien spełnić, odwiedziłem kilka warsztatów w Lublinie, nikt nie chciał się podjąć instalacji, a jak już, to cena sięgała od 4000 - 5000 tys. Podziękowałem, To co napisałem to tylko wiedza teoretyczna nabyta z lektury forów gazowych i opinii użytkowników. Tak, że zastanów się przed tym jak pojedziesz do gazownika i złożysz mu swoją ofertę zlecenia wykonania usługi. Pozdrawiam. Poczytaj fora gazowe.
 
 
j-rules 
Mitsumaniak
devil inside


Auto: Lancer 93 sedan GLXi 1.6 4g92
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 6 razy
Dołączył: 08 Sty 2009
Posty: 1422
Skąd: Tarnów
Wysłany: 13-05-2010, 00:31   

Cytat:
Najlepsze teraz. Jak zajedziesz do gaziarza i wygarniesz mu to wszystko, to albo założy ci na odpiernicz, albo cie wygoni, bo żaden z tych fachowców nie lubi ludzi, co przyjeżdżają i mądrzą się, nawet jak zajedziesz i grzecznie powiesz mu swoje wymagania i powiesz, ze po montażu będziesz chciał sprawdzić, ze tak jak chciałeś jest zamontowane, to i tak gość się wykręci.
To jest pewne i nie wiem w ogole jak ugryzc temat gaziarzy ;/
W "wielce szanowanym" expert-roczniak tarnów powiedzialem ze wtryski chce MJ - uslyszalem, ze z MJ sa same problemy i ze dobre to one sa ale tylko w internecie.
Na pewnoe zadzwonie pod numer podany przez KaWu i wypytam co i jak.
Generalnie mario mario, jestes prze gosc :) za to ze Ci sie chcialo to wszystko opisac SERDECZNE dzieki !
_________________
Najpierw ty popracujesz a ja odpoczne, pozniej na odwrót, ja odpoczne a ty popracujesz
 
 
 
mario mario 
Mitsumaniak

Auto: galant elegance combi 2,5 B
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 24 razy
Dołączył: 12 Kwi 2009
Posty: 727
Skąd: Lublin
Wysłany: 13-05-2010, 19:20   

j-rules, ja znalazłem gazownika, który powiedział mi że tak jak ja chcę założyć instalkę to jemu zajmie do 4 dni, więc za ten czas on obskoczy 3 małe lub 2 duże silniki, dlatego mu się nie opłaca no i cenę podnosi, ale dogadałem się z nim, bo to znajomy, że ja sam zakładam a on od czasu do czasu sprawdza czy nie popełniam kardynalnego błędu. Dla mnie zajmie to tydzień, ona zaś tylko później podpisze się pod tym, także jak dla mnie i moich wymagań jest to najlepsza opcja. Koszt mojej będzie oscylował około 2500, z wbiciem w DR, z tym, ze moje komponenty troszeczkę droższe niż twoje, same wtryski 6x 130 daje nam prawie 800 zł. No.
_________________
Mb galant - bedzie następny
Mb galant 00' 2,5 B+G asb - jest super
Mb galant 99; 2,5 asb B+G, i prysł czar VW
VW golf 95', 2,0 B - był na przetrwanie (12/100)
VW passat 97', 1,9 TDI - był najlepszy z passatów
VW passat 00', 1,9 TDI, asb - był jeszcze bardziej funkcjonalny
VW passat 91', 1,8 B+G - był bardzo funkcjonalny i oszczędny
Opel ascona 86', 1,6 B - był super
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.