Przesunięty przez: Hubeeert 16-10-2006, 20:20 |
[CA1A 1.3] nie ma ssania na zimnym silniku i wolnych obrotów |
Autor |
Wiadomość |
niuniek81 [Usunięty]
|
Wysłany: 16-10-2006, 14:33 [CA1A 1.3] nie ma ssania na zimnym silniku i wolnych obrotów
|
|
|
Witam niedawno kupiłem Mitsu colt '93 1.3 12V. Ostatnio auto nie chciało odpalić. Po kilku próbach odpaliło ale nie dało ssania a po ok. minucie nie schodziło do normalnych obrotów. Obroty falują w granicach 400- 700. Było też tak, że po rozgrzaniu silnik chodzi normalnie 30 minut. A potem nie można go odpalić. Po ok. 5 minutach łapie 900obr\min i znowu zaczyna falować. Podczas jazdy wszystko jest ok. Poza tym że zapala się kontrolka CHECK ENGINE. Wymieniłem świece, wyczyściłem przepustnicę. Auto stoi od 2 tygodni w warsztacie. Mechanik mówi, że to może być wina sondy lambda. Jak to można sprawdzić? Proszę o pomoc bo nie mogę znaleźć przyczyny. Pozdrowenia dla wszystkich forumowiczów. |
Ostatnio zmieniony przez harpagan 15-10-2007, 11:10, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
kostuch [Usunięty]
|
Wysłany: 16-10-2006, 14:49
|
|
|
I obawiam się że ma rację bo komputer nie może ustalić mieszanki, a swoją drogą to kiepski mechanik jak nie zmierzył miernikiem parametrów sondy czy dobrze działa. A jak zapala się kontrolka to podłącz pod palma i sprawdź jakie błędy generuje i po problemie to powinienneś zrobić na samym początku. |
|
|
|
 |
Hubeeert
Mitsumaniak na urlopie
Auto: TOYOTA YARIS 4EVER
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 156 razy Dołączył: 21 Mar 2005 Posty: 17695 Skąd: Warszawa
|
Wysłany: 16-10-2006, 15:11
|
|
|
niuniek81 napisał/a: | Witam niedawno kupiłem Mitsu colt '93 1.3 12V |
Gratuluję
niuniek81 napisał/a: | Ostatnio auto nie chciało odpalić | Przykre ale nie tragiczne niuniek81 napisał/a: | Po kilku próbach odpaliło ale nie dało ssania a po ok. minucie nie schodziło do normalnych obrotów. Obroty falują w granicach 400- 700. Było też tak, że po rozgrzaniu silnik chodzi normalnie 30 minut. A potem nie można go odpalić. Po ok. 5 minutach łapie 900obr\min i znowu zaczyna falować. Podczas jazdy wszystko jest ok. | Sprawdziliście czujnik tem płynu chłodzącego? ten który daje sygnał do ECU? niuniek81 napisał/a: | Mechanik mówi, że to może być wina sondy lambda. | Nie musi mieć racji i raczej jej nie ma bo dopóki sonda się nie rozgrzeje nie daje sygnału takiego jak powinna a ECU podaje paliwo wg mapy dla silnika zimnego. kostuch napisał/a: | I obawiam się że ma rację bo komputer nie może ustalić mieszanki, a swoją drogą to kiepski mechanik jak nie zmierzył miernikiem parametrów sondy czy dobrze działa. A jak zapala się kontrolka to podłącz pod palma i sprawdź jakie błędy generuje i po problemie to powinienneś zrobić na samym początku |
Ehh
1. Komp nie może ustalić mieszanki bo najprawdopodobniej brakuje mu danych o temperaturze silnika - to może być oberwany kabelek/ zabrudzone styki od czujnika albo padnięty czujnik temperatury
2. ja bym był ostrożny z pisaniem kiepski mechanik - od mechaniki może byc dobry od elektroniki nie bardzo
3. Nie każdy ma palmtopa z oprogramowaniem do diagnozy Mitsubishi |
_________________
Thomas Jefferson said:
1. A government big enough to give you everything you want, is strong enough to take everything you have...
2. The democracy will cease to exist when you take away from those who are willing to work and give to those who would not...
Just think...
. |
|
|
|
 |
kostuch [Usunięty]
|
Wysłany: 16-10-2006, 15:17
|
|
|
Hubeeert napisał/a: | Nie musi mieć racji i raczej jej nie ma bo dopóki sonda się nie rozgrzeje nie daje sygnału takiego jak powinna a ECU podaje paliwo wg mapy dla silnika zimnego. | ale na rozgrzanym jest to samo więc sondy nie wykluczam, pozatym jak już pisałem jak pojawia się check to tylko trzeba sprawdzić jakie błędy wyskakują. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24323 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 16-10-2006, 15:18
|
|
|
zacząłbym od sprawdzenia błędów i regulacji wolnych obrotów (w Colt->FAQ, dla silnika 4G13) |
|
|
|
 |
kostuch [Usunięty]
|
Wysłany: 16-10-2006, 15:20
|
|
|
czujnik temperatury niewykluczone, bo nie ma ssania. |
|
|
|
 |
niuniek81 [Usunięty]
|
Wysłany: 16-10-2006, 18:48 nie ma ssania na zimnym silniku i wolnych obrotów
|
|
|
Właśnie wróciłem od mechanika. Komp pokazał błąd czujnika temp. i błąd potencjometru przepustnicy. Czy potencjometr może być uszkodzony? Mechanik powiedział że to może być wina błędnych wskazań czujnika. Zamówiłem czujnik jutro wszystko się okaże. Pozdro dla wszystkich |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24323 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 16-10-2006, 19:08
|
|
|
tps też łatwo sprawdzić omomierzem; może się zdarzyć, że po wymianie czujnika temp. błąd tps też zniknie; a jak tps okaże się sprawny a błąd będzie dalej, to przepustnica do porządnego czyszczenia |
|
|
|
 |
niuniek81 [Usunięty]
|
Wysłany: 17-10-2006, 19:57
|
|
|
Witam ponownie wymieniłem czyjnik ale komp pokazuje dalej błąd potencjometra przepustnicy. Auto chodzi ale dalej nie ma ssania? I dalej jestem w krpce co robić? Wyczyścić przepustnicę? Proszę o podpowiedzi co robić. Pozdro
[ Dodano: 17-10-2006, 21:12 ]
Jeszcze jedno komp pokazuje że jest przerwa w masie ale nie wiem o którą masę chodzi i gdzie ją znaleźć. Czy ktoś z was ma przypadkiem schemat elektryczny do colcika 1.3 12V 93 rok. POMÓŻCIE |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24323 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 17-10-2006, 21:42
|
|
|
wypisz jakie błędy zostały odnalezione
TPS sprawdź sam - zdaje się pomiędzy 1 a 2 pinem od lewej opór powinien się zmieniać płynnie w granicach 500 omów do 3.5-6 kOmów; nie jestem pewien pinów, bo 3 robią za zwykły potencjometr a czwarty służy jako IPS - tylko nie pamiętam które to te 3 |
|
|
|
 |
niuniek81 [Usunięty]
|
Wysłany: 18-10-2006, 09:07
|
|
|
Witam Krzyżak prosiłeś o listę błędów. Usterki które pokazuje komp:
KOD 13 czujnik temp. powietrza zasysanego - przerwa\zwarcie do masy
KOD 14 potencjometr przepustnicy - sygnał poza zasięgiem
KOD 21 czujnik temperatury płynu chłodzącego - przerwa\zwarcie do masy
KOD 32 USTERKA NIEZNANA
Poza tym pościągnięciu wężyka z zaworu PCV na ciepłym silniku łapie wolne obroty. Sonda pracuje prawidłowo - zmierzono miernikiem, ale po odłączeniu jej komp. nie pokazuje usterki. Na kablach między sterownikiem a czujnikiem temperatury jest przejście. Auto ma bardzo bogatą mieszankę - Czarny dym. Wymiana czujnika temperatury silnika nie dała żadnego efektu. To są wszystkie objawy. CZEKAM NA ODPOWIEDZI.
[ Dodano: 18-10-2006, 09:13 ]
Zapomniałem jeszcze jakby ktoś miałschemat elektryczny do tego silnika to proszę o kontakt. Mechanik uważa że te błędy może genarować jedna usterka tzn. brak styku na jakimś kablu głównym z syganałem bądź masą ale bez schematu ani rusz. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24323 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 18-10-2006, 10:13
|
|
|
32 to MAP czyli czujnik podciśnienia powietrza w kolektorze
wymieniłeś czujniki zasilane napięcie 5V przez ECU - podejrzewam, że będzie problem z komputerem; czy kondensatory w nim zostały wymienione? bo na 99% jestem przekonany, że to o ECU (lub jakieś zwarcie w jego wtyczkach) chodzi - jeśli możesz, to podmień na próbę ze sprawnego auta i zobacz czy błędy znikną - powinny; kondensatory w swoim wymień - może jeszcze uda się je zreanimować, sprawdź też ścieżki drukowane - czy nie ma przerw w miejscach lutowania kondensatorów
czujnik temp. powietrza możesz sprawdzić omomierzem, podobnie jak czujnik temp. silnika i TPS - nie jest konieczna natychmiastowa wymiana; opis do 4G13 ze szczątkowymi schematami el. ściągniesz z działu Download |
|
|
|
 |
niuniek81 [Usunięty]
|
Wysłany: 18-10-2006, 13:51
|
|
|
Mechanik ma sprawdzić czy nie ma zimnych lutów i czy jest przejście na ścieżkach. Gorzej ze sprawdzeniem kondensatorów - JAK TO ZROBIĆ? ECU nie mam od kogo pożyczyc bo nie znam nikogo kto ma taki silnik. Może wiecie gdzie najbliżej od Lubania ( woj. dolnośląskie) jest serwis MITSUBISHI. POMÓŻCIE. I jeszcze jedno komu zlecić sprawdzenie tych kondensatorów. Dalej nie moge znaleźć schematu elektrycznego ten w dziale download jest zbyt uproszczony. |
|
|
|
 |
Krzyzak
moderator mitsumaniak uczestnik I Zlotu MM

Auto: E32, CR29, 5F, DCJ, 7N, Y2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 645 razy Dołączył: 28 Kwi 2005 Posty: 24323 Skąd: był Malbork, teraz Gdańsk
|
Wysłany: 18-10-2006, 14:23
|
|
|
niuniek81 napisał/a: | komu zlecić sprawdzenie tych kondensatorów |
WYMIENIĆ! ich się nie sprawdza, skoro komplet kosztuje 2zł
ważniejsze są ścieżki - czy jeszcze przewodzą prąd
na mojej WWW jest to pokazane, jak wymienić w Galancie, tu będzie podobnie bo i konstrukcja ECU jeszcze nawiązuje do starszej generacji |
|
|
|
 |
niuniek81 [Usunięty]
|
Wysłany: 22-10-2006, 14:14
|
|
|
Witam ponownie. Miałeś rację Krzyżak. Komp. padł udało mi się znaleźć rozbitego Colcika i podmieniłem kompa. Problem znikł od razu i wszystko chodzi jak ta lala.. Dzięki za rady. Pozdro |
|
|
|
 |
|