Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Doprowadzenie energii elektrycznej i jej rozdzielenie.
Autor Wiadomość
Student 
Mitsumaniak

Auto: Avensis 1.8VVTi , 11r. Premium
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 24 Cze 2005
Posty: 2986
Skąd: Marki
Wysłany: 24-10-2011, 08:58   

Fakt.
Pisałem wieczorem oczywiście co do kabli to racja.

Ja u siebie oczywiście robiłem sam całą instalkę, począwszy od gniazdek, (gdzie w każdym pokoju sa przynajmniej dwie różne fazy) poprzez tel. TV, LAN, alarm i sterowanie roletami ale posiadając taką wiedzę mogę sobie tworzyć wianki na kiju.
Dla przeciętnego inwestora/użytkownika 6-7 gniazdek, 3-5 pkt. oświetleniowych, 3 TV i LAN w pokoju to abstrakcja i horendalne koszty.

Nie wiem czy taki przypadek możę się zdażyć ale wymyśliłem : mamy dwie różnicówki, góra i dół, wywala tą na dole , powoduje to wyłączenie obwodów dla : pieca, lodówki , zamrażarki i jeszcze innych urządzeń ..
Wstaję rano , łazienka ok. klatka sie zpala na czj. ruchu , itd. zchodzę na dół biorę torbę , kluczyki do samochodu i wychodzę nie posiadając wiedzy że coś nie tak.
Może to słaby argument ale nadal nie mogę sie przekonać do wielu różnicówek w domku jednorodzinnym.
Choć u znajomego jak robiłem hotel to każdy ma inny obwód i inne zabezpieczenie.
_________________
Avensis 1.8 T27 11r. 147KM Premium
 
 
HouseM 
Mitsumaniak
Noob stalker :-X


Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 884
Skąd: Kraktown
Wysłany: 25-10-2011, 18:06   

Piszecie o polskich normach wymagających różnicówki w domu. Dwa tygodnie temu miałem modyfikowane przyłącze elektryczne w domu. Między innymi nowy zegar sterujący, licznik , kable przyłączeniowe itd itd. Robili to goście z Enionu. Wszystko zgodnie z obowiązującymi normami przepisami i legalnie. Instalatorzy zapytanie o konieczność przerobienia starej instalacji 2 kablowej na różnicówkę stanowczo stwierdzili ,że jak chcę to moge wszystko zrobić sobie "za licznikiem" jednak NIE ISTNIEJE żadne wymaganie co do posiadania takiej instalacji w domu.
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 25-10-2011, 19:03   

HouseM napisał/a:
że jak chcę to moge wszystko zrobić sobie "za licznikiem" jednak NIE ISTNIEJE żadne wymaganie co do posiadania takiej instalacji w domu.

Wszystko się zgadza. Tyle że budując nowy dom musisz mieć odbiór instalacji elektrycznej. Niby pan Heniek, który robił instalację może wystawić papierek :P Ale sensowny elektryk nie podpisze się pod niebezpieczna instalacją, która nie będzie wykonana zgodnie z normami.
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 28-11-2011, 23:18   

Finalnie w ziemi wylądował kabel 3 x 2,5. Choć bardzo chciałem założyć siłowy, to jednak koszt mnie przerósł. :? Może kiedyś go zmienię jak będą większe potrzeby względem garażu. B10 na gniazdku wywalało nawet małego diaxa więc zamiast niego powędrowało C16. Na 2 lampy z czujką poszło B16. Nie wiem czemu ale różnicówka 25A cały czas wywalała. Może wina lamp (zbyt mocne?) albo jakiś lewy ten wyłącznik? Nie wiem, brakło czasu by sprawdzić o co cho.
Ogólnie robota poszła dobrze, jestem zadowolony. Dwa dni ostrego tyrania zakończone wiechą i wódeczką.

Aha i dziękuję jeszcze raz wszystkim za pomoc. :wink:
_________________
Bydlak
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 29-11-2011, 06:45   

luckyluck napisał/a:
Nie wiem czemu ale różnicówka 25A cały czas wywalała.

Ale jaka masz instalacje w domu? Bo jeśli dwu przewodową (jedna faza) lub 4 przewody (dla 3 faz) to jak zrobiłeś trzy przewody dla 1 fazy? W którym miejscu pojawia się przewód PE (żółto zielony)? Bo dla wspomnianych wyżej układów nie daje się różnicówek.
Cytat:
B10 na gniazdku wywalało nawet małego diaxa więc zamiast niego powędrowało C16

230/160=~1,5 Oma - odważny jesteś :P
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 29-11-2011, 09:25   

jaca71, sam tego nie montowałem tylko elektryk. Chciałem to jakoś rozkminić ale elektryczność dla mnie to już totalnie czarna magia. W domu są jak gdyby dwie zupełnie inne instalacje. Nie wiem jak to jest zrobione, miałem sprawdzić, sprawdzałem, elektryk tłumaczył ale żeby to teraz wszystko opisać... :?
_________________
Bydlak
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 29-11-2011, 19:13   

luckyluck, Zapewne w starym domu masz TN-C a w garażu TN-S co daje w sumie TN-CS ;) Czyli dwie instalacje.
Jeśli elektryk nie fujara i zrobił rozdzielnie starej instalacji i do garażu poprowadził dobrze podpięty kabel 3x2,5mm2 (faz, neutralny, ochronny) to nie powinno wywalać próżniówki. Oświetlenia zwyczajowo mądry elektryk nie daje na róznicówce.

Co do zabezpieczenia przeciążeniowego/zwarciowego to dalej podtrzymuję: Oświetlenie B10, gniazdka B16. Wywal C16 bo to bez różnicówki proszenie się o nieszczęście. W wilgotnym, nieogrzewanym pomieszczeniu to bomba.

Ale ja się nie znam, ja według niektórych przewrażliwiony jestem. Tylko dla mnie głupotą jest ginąc w XXI wieku od rażenia prądem :(
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 29-11-2011, 21:59   

jaca71, jedyne co mogę teraz zrobić to skonsultować całą instalację z innym elektrykiem i przyznam, że ciekaw jestem co powie. :?
_________________
Bydlak
 
 
elektryk 
Forumowicz

Auto: auto
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 2082
Skąd: z ...
Wysłany: 29-11-2011, 22:15   

luckyluck napisał/a:
Nie wiem czemu ale różnicówka 25A cały czas wywalała.
Kolego różnicówka 25A to chyba nadmiar do krzesła elektrycznego. Twoja różnicówka ma 0.03A a 25A to obciążalność styków. Jeśli jest dobrze podłączona i jest sprawna oraz wywala to znaczy że gdzieś na kablach masz dużą upływność, coś prawie jak zwarcie, np mokry kabel z uszkodzoną izolacją.
B16 w większości gniazdek wystarcza. Co do tego B16 czy C16, to jeśli masz w domu nową instalację i solidnie zrobioną to nie powinno być problemu z C16 jeśli na prawdę potrzebujesz o takiej charakterystyce.
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 29-11-2011, 22:56   

elektryk napisał/a:
Co do tego B16 czy C16, to jeśli masz w domu nową instalację i solidnie zrobioną to nie powinno być problemu z C16 jeśli na prawdę potrzebujesz o takiej charakterystyce.

Rozmawiamy o garażu w pewnej odległości od domu :(
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
Jaro1974 
Mitsumaniak
Outsilverman ;-)


Auto: O1 bez T, EA5W i moto
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 05 Sty 2008
Posty: 20738
Skąd: Z outlandera ;-) LRY ;-)
Wysłany: 29-11-2011, 23:10   

Witam. Ja ostatnio robiłem podłączenie garażu oddalonego od budynku mieszkalnego właśnie dobre parenaście metrów. Do zasilenia zastosowałem przewód 3x4 ( jedna faza). Zakopałem go w peszlu. Na instalację do gniazd dałem YDY 3x2,5 mm2 a na oświetlenie YDY 3x1,5mm2. Zasilanie podłączyłem pod wyłącznik trójfazowy i dodatkowo zabezpieczyłem bodajże B20 ale nie jestem w tej chwili pewny, musiałbym sprawdzić a nie chce mi się dziś schodzić do garażu w którym owe zabezpieczenie się znajduje. I mnie się wydaje że takie zabezpieczenie jest wystarczające i nic nie powinno się dziać.
_________________
Admirał Gwiezdnej Floty :D
Pomogłem - kilknij POMÓGŁ ;-)
carisma http://forum.mitsumaniaki...p=940699#940699
outlander http://forum.mitsumaniaki...1289542#1289542
S40 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1581589#1581589
EA5W A/T '02 https://forum.mitsumaniaki.pl/viewtopic.php?p=1636386sid=8c835a59cb4250aa44c46bb3733c4f92#1636386


"Memories are the most important things that we remain to remember the most moving ones flowing from the depths of the HEART, recorded to the end of LIFE"

wozidełka; FSM 126P - 1995-1999; FSO 1500 - 1999-2004; seat ibiza 1.2 - 2004-2008; carisma 1.9td GLX - 2007-2014; megane 1.4 energy - 2008-2014; O1 - 2014- ; suzuki epicuro UC 125 - 2016 - ; honda CBF 125R - 2017 - ; volvo s40 1.9 Di- 2018 - 2020; EA5W A/T - 2020 - 2024 "RIP"; EA5A A/T 2024 - ?
"A co ja mogę - przecież tylko zwykłym szeregowym mitsumaniakiem już nie jestem :P "
ルブリン
 
 
 
elektryk 
Forumowicz

Auto: auto
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 10 Sie 2008
Posty: 2082
Skąd: z ...
Wysłany: 29-11-2011, 23:56   

jaca71 napisał/a:
Rozmawiamy o garażu w pewnej odległości od domu :(
Ale to jest pojęcie względne, bo może przy "tej" odległości i kablu 2.5mm2 nawet B16 nie spełnia warunków ochrony przeciwporażeniowej. No to tak na szybko bez pomiarów, żeby zadziałało zabezpieczenie B16 potrzebna prąd 80A czyli rezystancja maksymalna 2.875oma. Nie mam danych katalogowych pod ręką, ale znalazłem w sieci kalkulator że to będzie około 190m przewodu miedzianego w obwodzie, czyli maksymalnie połowa tego dla linii dwuprzewodowej, zatem 95m. Dla C16 odpowiednio 2x krótsza, 47,5m. Oczywiście zakładając że wszystkie połączenia po drodze są dobrze wykonane. Od tego teoretycznego obliczenia trzeba "odjąć" rezystancję po stronie dostawcy energii, więc bez dokładnych pomiarów nie da się obejść.
Jaro1974 napisał/a:
Ja ostatnio robiłem podłączenie garażu oddalonego od budynku mieszkalnego właśnie dobre parenaście metrów. Do zasilenia zastosowałem przewód 3x4 ( jedna faza). Zakopałem go w peszlu. Na instalację do gniazd dałem YDY 3x2,5 mm2 a na oświetlenie YDY 3x1,5mm2. Zasilanie podłączyłem pod wyłącznik trójfazowy i dodatkowo zabezpieczyłem bodajże B20 ale nie jestem w tej chwili pewny
Brzmi to całkiem rozsądnie, chociaż na gniazdka 230V nie powinno się dawać więcej niż 16A prądu ciągłego.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.