 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
przetwornica 12/220V |
Autor |
Wiadomość |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 18:24
|
|
|
czasami lepiej nie wiedzieć
ale tak serio, to widzisz, wyżej napisałem że odkurzacz dało rade podłączyć i pracował prawie na pełnej mocy i to przez dośc długi czas (ok 20min conajmniej) tak że możliwości są spore
większość rzeczy na 220V da rade podłączyć, tak że o takiej błahostce jak laptop to nawet nie wspomne xD kumple się śmieją że będę mikrofale w bagażniku woził xD
ale tak serio to jak teraz trzeba będzie coś przewiercić czy przeciąć to nie powinno być problemu, małą wiertarke/szlifierke powinno obsłużyć :]
tylko prosze się nie śmiać jak za jakiś czas założe temat gdzie kupić, jak wymienić i który lepszy alternator do galanta xD chociaż myśle że nie będzie tak źle |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 23-02-2010, 19:06
|
|
|
Hi, hi, hi... to od razu ci powiem, ze alternatory z VR4 mają 120A znamionowego, to jednak troche więcej niż 100A w standardzie.
Szukaj Legnuma na części |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
DamianBlue
Mitsumaniak vel FURIAN

Auto: Galant'97 2,5 V6 24V Automat
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Kwi 2007 Posty: 81 Skąd: Legionowo
|
Wysłany: 23-02-2010, 20:46
|
|
|
Hmm. Przeprowadźmy obliczenia.
Jeżeli masz przetwornicę 800W/1600W to tak naprawdę operujesz mocą 800W. 1600W to jest moc w piku która nie uszkadza urządzenia. Czas ten wynosi jeżeli dobrze pamiętam 0,1s. Dlatego obliczenia wykonam dla mocy 800W.
Założenia jakie przyjąłem:
Un=12V- napięcie znamionowe zasilania przetwornicy
1.Obliczmy prąd:
P=U*I=> I=P/U=800/12=66,7 [W/V=A]
2. Uwzględniając możliwość długotrwałego pojawienia się napięcia 1,5 razy wyższego niż znamionowe (norma PN-S-76020:1997)
Imx= 1,5Un/R , gdzie R=Un/In=12/66,7=180 [V/A=mOhm] zatem
Imx=18/180=100,1 [V/mOhm=A]- na ten prąd należy dobrać przewód zasilający. Zgodnie ze stroną którą podałeś http://www.strefacaraudio...able-vt1563.htm przekrój powinien wynosić 50mm^2.
3.Przy dobieraniu wartości prądu znamionowego wkładki bezpiecznikowej należy przyjąć margines minimum 25%, aby uniknąć przypadkowego wyłączania wywołanego przez różne czynniki.
If>=Iob/0,75- If-prąd wkładki, Iob- prąd ciągły w obwodzie( przyjmuję możliwość wystąpienia 1,5Un i stosuję jako ciągły Imx) zatem:
If>=100,1/0,75=133,5[A] - prąd wkładki powinien być większy bądź równy 133,5A
4. Obliczenie Maksymalnej długości toru zasilającego
Lmx=deltaUmx*Un*S/100%*k*Imx*ro= 10%*12*50/100%*1,2*100,1*0,0178=28[m] -w twoim przypadku potrzeba 3m więc wszystko ok.
Lmx- maksymalna długość toru zasilającego
deltaUmx- dopuszczalny spadek napięcia toru zasilającego ( dla obwodu ładowania wynosi 3,5%, dla obwodu rozruchowego 6% dla pozostałych 10%. Wartości te dotyczą samochodów z grupy A,B,C- A-osobowe, B-ciężarowe, C- A i B z przyczepami.)
k- współczynnik uwzględniający spadki napięć na łącznikach zależny od ich ilości- przyjąłem standard czyli 1,2
ro- rezystywność przewodu( wartość dla miedzi 0,0178 mOhm/mm^2)
S- pole przekroju poprzecznego przewodu |
_________________ Polonez Caro Plus'97 1,6 GLI ]:->
Galant'97 2,5 V6 Automat |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 21:11
|
|
|
załamałeś mnie teraz...
tylko powiedz jak to wyszło że oryginalnie był dołączony przewód 16mm^2 o długości ok 1m i na nim przetwornica wytrzymywała prawie maksymalną moc odkurzacza 1800W ? |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 23-02-2010, 21:14
|
|
|
mar111cin, ta moc odkurzacza może się nijak mieć do mocy silnika w odkurzaczu. |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 21:43
|
|
|
jednak wydaje mi się że tamte kable co podałem wcześniej wystarczą bo ta przetwornica ma w sumie zabezpieczenie 80A i jak by ona miała brać tak dużo prądu to one już dawno by wyleciały, no nie? a prąd w okolicach 140A to przypuszczalnie zagotowałby akumulator i powyginał cele xD tak że to raczej niemożliwe żeby aż tak dużo ona potrzebowała do swojej pracy :/
Hmmm będę musiał poszukać jakieś urządzenia w okolicach 1,4kW i zobaczyć co się stanie. |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
robertdg
Mitsumaniak SnowWhite

Auto: Galant Sport 98' EAO 2.0 16V
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1300 razy Dołączył: 21 Cze 2009 Posty: 23642 Skąd: KSSE
|
Wysłany: 23-02-2010, 21:49
|
|
|
Panowie chyba nie do końca rozumiecie idei przeciążeń pradowych, bezpiecznik 80A nie zadziała odrazu przy obciążaniu prądem 80A tylko wyższym, a te prad co zostały przeliczone sa przeliczone dla chwilowych wartości maksymalnych, podłaczcie sobie piecyk, albo jakąs porzadną grzałe pod ta przetwornice aby sprawdzic jak zareaguje na prace długotrwała z duzym poborem pradu, teoria i praktyka to 2 różne rzeczy a ten odkurzacz co ma niby 1800W to tak naprawde jakby go zmierzyl, jego moc napewno nie przekroczylaby 70% wartosci tego, co pisze na nim |
_________________ Gość zobacz mojego Galanta
Jeżeli nie żyjesz na krawędzi, to znaczy, że zajmujesz za dużo miejsca
"Jesteś jedyną osobą na świecie, która może wykorzystać Twój potencjał" - Zig Ziglar
W naturze człowieka leży rozsądne myślenie ale nielogiczne działanie
 |
Ostatnio zmieniony przez robertdg 23-02-2010, 22:26, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 23-02-2010, 22:22
|
|
|
Dokładnie.
Dlatego prosiłem o dane przetwornicy dla napięcia zasilającego 12V.
Jak tak sobie przejrzałem ofertę na necie przetwornic, to prąd w szczycie nie więcej niż 110A (przetwornica o mocy roboczej 1700W 250V), a z reguły rozmawiamy o prądzie 75 - 90A dla napięcia 12V przy maksymalnym obciążeniu (dla przetwornic 700W - 1200W). |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 23:28
|
|
|
dodam tylko że to taka przetwornica.
http://www.allegro.pl/ite...a_gwar_24m.html
to jednak mam rozumieć że nie ma się czego obawiać i że 80A bezpiecznik wystarczy do w PEŁNI obslużenia przetwornicy? |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 23-02-2010, 23:46
|
|
|
Eeee, to tylko 800W znamionowej. Bezpiecznik 80A i kabel 4AWG wystarczy. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 24-02-2010, 10:49
|
|
|
mar111cin, spokojnie. Praktyka swoje, a teoria swoje.
W służbowym aucie używaliśmy przetwornicy do zasilenia 4 komputerów przemysłowych. Instalacja była po prostu beznadziejna.. Kabelek był niewiele grubszy od zwykłego do zapalniczki. A co ciekawe, instalacja się nawet nie grzała, a przetwornice padały.
Poza tym nie wierz w moc tej przetwornicy. |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 24-02-2010, 11:11
|
|
|
czyli jak dam bezpiecznik na kablu równy sumie bezpieczników w niej (80A), to nie ogranicze ją w żaden sposób, no nie ? (chodzi o to, żeby nie było sytuacji że będzie mi paliło bezpiecznik na kablu, gdzie przetwornica jeszcze dawałaby rade)
troche zaczełem sobie wyliczać że 12V x 80A = 960W wychodziło by że to moc przetwornicy, ale podobno wyliczenia te sa błedne. (wtedy bym nie rozumiał dlaczego ona ma nawet 1600W i tak małe bezpieczniki w sobie :/) |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 24-02-2010, 11:15
|
|
|
mar111cin, to spokojnie wystarczy. Pamiętaj też, aby nie używać jej maksymalnej mocy, bo ona na prawdę długo nie pociągnie. Bezpiecznik od alternatora ma chyba coś koło 80-100A.... |
|
|
|
 |
DamianBlue
Mitsumaniak vel FURIAN

Auto: Galant'97 2,5 V6 24V Automat
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 16 Kwi 2007 Posty: 81 Skąd: Legionowo
|
Wysłany: 24-02-2010, 13:54
|
|
|
Moje obliczenia są prawie w pełni zgodne z zasadami jakimi rządzi się projektowanie samochodowych instalacji elektrycznych. Prawie, bo nie wziąłem pod uwagę temperatury w jakiej by pracowała wkładka bezpiecznikowa itp itd. W dodatku przewód dobrałem ze strony o car audio a oni tam rządzą się troszkę innymi prawami. Mianowicie dopuszczają spadek 0,5V na długości toru zasilającego, a to z kolei wiąże się z doborem większych przekrojów przewodów. Dlatego te moje 50mm^2 jest na pewno zawyżone, co poskutkowało maksymalną długością toru przy zasilaniu tym przewodem 28 metrów przy dopuszczalnym spadku 10%Un czyli 1,2V jeśli Un=12V.
Co do mocy przetwornicy. Niestety moc na wyjściu ma się nijak do mocy na wejściu , a to z racji tego że jest to urządzenie bazujące na technice impulsowej. Obliczanie przewodu i prądu odnosząc się do mocy wyjściowej - to dopiero błąd . Można się właśnie wspomóc bezpiecznikami które zostały zamontowane ( o ile nie został zastosowany myk, i są połączone szeregowo żeby uwiarygodnić domniemaną moc). Zatem przyjmując Un=12V i prąd 60A (bo 80A*0,75=60A- pisałem wcześniej skąd 0,75) wychodzi moc na wejściu 720W. I to obliczenie również jest obarczone błędem, bo urządzenie takie nie pobiera prądu w sposób ciągły tylko impulsowy, a to wiąże się z kolejnym współczynnikiem który pomijam(oczywiście na wejściu urządzeń ipmulsowych stosuje się filtry, aby nie przenosiły zakłóceń do sieci z której są zasilane, ale to inna bajka już).
Jeżeli chodzi o moc 1600W, jest to moc chwilowa która "trwa" około 100ms. Czyli np włączasz odkurzacz i występuję udar prądowy z racji indukcyjnego charakteru silnika odkurzacza. Ten udar nie powoduje uszkodzenia przetwornicy.
Natomiast jeśli chodzi o moc odkurzacza, to też możliwe że jest podana moc pozorna czyli zwykłe U*I. Taki chwyt marketingowy . A nas interesuje Moc czynna z której korzystamy czyli P=U*I*cos(fi). Jak wiadomo na wyjściu mamy prąd i napięcie przemienne, dlatego pojawia nam się takie cudo jak cos(fi) gdzie fi to jest przesunięcie fazowe pomiędzy prądem a napięciem. Z racji tego, że silnik odkurzacza ma charakter indukcyjny cos(fi) może zawierać się od 0,5 do około 0,8. Dlatego, zakładając, że twój odkurzacz ma cos(fi)=0,5(co jest silnie mało prawdopodobne) to pobierasz z przetwornicy połowę tego, co myślisz że pobierasz . Dochodzi tu jeszcze fakt, że na wyjściu przetwornicy jest modyfikowana sinusoida, dochodzi zatem(przy obliczaniu mocy wyjściowej) współczynnik kształtu tego przebiegu, który na pewno obniża moc wyjściową( a nie wiadomo, czy ludzie którzy prowadzili obliczenia wzięli współczynnik pod uwagę, bo jak wiadomo im większa moc a niższa cena, tym towar łatwiej się sprzeda). Kolejnym skutkiem tej "nie czystej" sinusoidy jest obniżenie mocy urządzenia podłączanego. Więc na pewno nie osiągniesz maks mocy odkurzacza na tej przetwornicy.
Pamiętaj też, że w jakimś stopniu możesz też przeciążać przetwornicę, co mogło mieć miejsce kiedy odkurzałeś. Ona to wytrzyma .
No to chyba tyle
Pozdrawiam.
A jeszcze pytanie do Owczara. W galancie jest bezpiecznik alternatora? Byłoby to trochę dziwne, bo alternator jako maszyna samowzbudna ma fajną taką jedną cechę i przez tą cechę nie trzeba stosować zabezpieczeń nadprądowych. |
_________________ Polonez Caro Plus'97 1,6 GLI ]:->
Galant'97 2,5 V6 Automat |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 24-02-2010, 14:09
|
|
|
DamianBlue, przy akumulatorze jest bezpiecznik na przewodzie od alternatora. Nawet go raz wymieniałem... |
|
|
|
 |
|
|