przetwornica 12/220V |
Autor |
Wiadomość |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 20-02-2010, 09:35 przetwornica 12/220V
|
|
|
Ostatnio zakupiłem przetwornice 12/220V i tak zastanawiam się gdzie ją zamontować.
Pasowało by idealnie w tunelu pod schowkiem, akurat gniazdko by wystawało tak że dostęp do niego by był z tylnych siedzeń, ale nie chciałbym dziurawić plastików (trzeba by wyciąć otwór pod popielniczką) Tak że zastanawiam czy ktoś ma jakieś ciekawe miejsce na taką przetwornice w galancie (dokładniej chodzi o sedana). Bo ewentualnie to powędruje do bagażnika, ale jednak lepsze miejsce byłoby w środku.
Drugie pytanie którędy można przeciągnąć kable od akumulatora do wewnątrz? bo przetwornica ma 800W/1600W i raczej pod zapalniczke tego nie ma co podłączać bo bezpieczniki wylecą. Ewentualnie czy wewnątrz (w skrzynce z bezpiecznikami) można się podpiąć do tego? (w gre wchodzą tylko grube przewody) |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 20-02-2010, 13:10
|
|
|
Dobrze kombinujesz...
1. Użyj środkowej konsoli, najwyżej kup drugą używaną, jak ci szkoda niszczyć swojej, nie droga inwestycja, a moim zdaniem, najlepsza lokalizacja.
2. Zasilanie koniecznie z aku.
3. Punkt podpięcia masy do karoserii znajdziesz bez problemu w tunelu w okolicy dźwigni ręcznego.
4. Najbardziej elegancki sposób na ciągnięcie kabla +12V do komory silnika jest razem z oryginalną wiązką (wykorzystujesz orginalne otwory technologiczne), tu masz link do zdjęcia: http://i278.photobucket.c...ly/DSCF0618.jpg (nie musisz ściągać błotnika, wystarczy jak odepniesz z klipsów plastikową wyściółkę nadkola i powinieneś mieć wystarczająco miejsca na ręce).
5. Użyj bezpiecznika 20A w linii +12V, jak najbliżej aku.
6. Kabel zasilający powinien być odpowiedniego przekroju, hm... 8AWG starczy
7. Licz się z tym, ze od działającej przetwornicy mogą pojawić się zakłócenia w odbiorze radia (w.cz.). Ograniczy to do minimum jakiś układ filtrów i dławików, ale niestety nie wyeliminuje. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 20-02-2010, 14:25
|
|
|
o wielkie dzięki za zdjęcie, też się właśnie zastanawiałem na nadkolem, ale troche nie wiedzialem jak się do tego zabrać, bo wszystkie kable wydawały się ładnie zalakowane.
Zastanawiam się nad zastosowaniem kabli takich jak rozruchowe ok. 120-200amper :] bo jednak przetwornica ma w sobie niby dwa bezpieczniki po 40amper, czyli na kablu też by musiał być jakiś duży bezpiecznik.
od tunela oprócz tego że trzreba będzie dziurawić plastik odstrasza mnie jeszcze jedna rzecz - przetwornica się dość mocno nagrzewa w czasie pracy i posiada z tyłu wentylatorek, tak że w tunelu raczej kiepsko by wypadało chłodzenie i wentylatorek akurat by stykał się z pojemniczkiem/przyciskami od włączania podgrzewania foteli.
Chyba będę szukał jednak miejsca w ogolicach nad nogami pasażera.
Jednak największym problemem było pociągnięcie kabli do środka bo już chciałem dziurke wiercić w ścianie grodziowej xD
PS powiem tak, podłączyłem do tej przetwornicy odkurzacz i odkurzyłem całe auto (oczywiście na odpalonym silniku, na zgaszonym wolałem tego nie robić ) a 220V w aucie znajdzie jeszcze inne zastosowania :] |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 20-02-2010, 14:55
|
|
|
Bezpiecznik przy aku jest po to, by w razie przerwania izolacji kabla i zwarcia z karoserią nie strzelił ci aku. Bezpieczniki na przetwornicy chronią ci przetwornicę.
Podałem ci wielkość kabla w najczęściej stosowanej amerykańskiej skali AWG (link: http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm). Do twojego zastosowania nie sądzę byś potrzebował więcej niż 4 AWG.
Acha, jak masz Gala w automacie, to możesz wykorzystać też zaślepiony otwór w grodzi na kabel sprzęgła. Wiertarka i do dzieła... |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 22-02-2010, 22:26
|
|
|
hmmm po wszelkich uporach postanowiłem że przetwornica wyląduje jednak pod fotelem kierowcy, ponieważ że mam drobne problemy z kablami, to zastanawiam się czy do skrzynki z bezpiecznikami znajdującej się pod lewą strona kierownicy jest podciągnięty jakiś główny kabel prądowy? ktoś to rozbierał może? jest tam jakiś gruby kabel obsługujący wszystkie bezpieczniki itp? bo jakby nie patrzeć suma tych bezpieczników daje dość pokaźny prąd, a muszą mieć jakieś zasilanie. |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
spown
Mitsumaniak ^^^^^^^^^^^

Auto: był EA5A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 05 Cze 2008 Posty: 625 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 23-02-2010, 12:45
|
|
|
Ja się podłączałem pod stałe 12V pod kierownicą (oczywiście nie przetwornicą, ale urządzeniem o bardzo małym poborze prądu, więc jestem usprawiedliwiony ) i kabel ten jest zdecydowanie grubszy od pozostałych, ale nie ma najmniejszego problemu przeciągnąć się przez otwór i dalej pod nadkolem poprowadzić przewód skąd wyciągasz go koło akumulatora. |
_________________ Mówią źle, mówią zły, mówią wariat... |
Ostatnio zmieniony przez spown 23-02-2010, 14:37, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 23-02-2010, 12:49
|
|
|
Niestety nie, Marcin.
Bezpieczniki od prądu tak na serio, są pod maską. W kabinie lekka artyleria.
Nie kombinuj tylko ciągnij kabel, to i tak najprostszy element z całej roboty jaką sobie zadałeś
[ Dodano: 23-02-2010, 11:51 ]
Acha, a jaki prąd max. (w szczycie) będzie pobierać ta przetwornica jeśli chodzi o 12V? |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 23-02-2010, 13:02
|
|
|
mar111cin, nie idź na łatwiznę. To nie jest błaha sprawa, spalić instalację jest bardzo łatwo. Zrób to jak należy. |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 15:04
|
|
|
no dzisiaj już szukałem kabli 4AWG , ale niestety mieścina mała i nigdzie nie mieli xD (chciałem takie jak do wzmacniacza). I tak się mnie pytali czy ja spawarke będę podłązcał że taki kabel chcę xD a to tylko 20mm^2 drutu w przekroju
zastanawiam się tylko czy jeżeli w przetwornicy są dwa bezpieczniki 40A to jeżeli na kablu dam bezpiecznik 80A to czy nie będzie to za mało? bo akurat na 80A kończą się bezpieczniki, które pasują do obudowy do bezpieczników typu AGU.
zlokazlizowałem dzisiaj wejście kabli do środka samochodu, faktycznie miejsce jeszcze na jeden gruby przewód tam jest, ale nie obędzie się bez ściągania nadkola :/ |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
spown
Mitsumaniak ^^^^^^^^^^^

Auto: był EA5A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 8 razy Dołączył: 05 Cze 2008 Posty: 625 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 23-02-2010, 16:34
|
|
|
Musisz odkręcić tylko kilka śrubek od plastiku pod błotnikiem, wszystko elegancko schodzi. |
_________________ Mówią źle, mówią zły, mówią wariat... |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 23-02-2010, 17:00
|
|
|
Nie napisałeś jaki tam prąd szczytowy idzie na przetwornicę. Dobrałoby sie wtedy kabelek i bezpiecznik.
Moim zdaniem 4AWG to aż nadto. 8AWG powinien dać radę. A ci fachowcy od kabli to nie bardzo wiedzą o czym mówią, do spawarek stosuje się kable 70mm2 przekroju na 500A, taki "grubas" to jakbyś aku do bagażnika wsadzał.
Acha, bezpiecznik na kablu to nie więcej niż 30A. Tak samo stosuje się np. przemieszczenia aku do bagażnika. I tak nie będziesz miał w szczycie większego prądu niż ten rozruchowy z aku (taki przykład). |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 17:14
|
|
|
No właśnie powiem Ci że od wczoraj siedze i zastanawiam się jaki kabel i bezpiecznik założyć. Ogólnie wyczytałem że jak urządzenie ma 2x40A bezpiecznik, to kabel musi wytrzymać conajmniej te 80A i następnie do wybranego kabla dobrać bezpiecznik.
może wytłumacze po koleji jak myśle to zrobić, posiłkowałem sie takimi tabelami jak np na tej stronie http://www.strefacaraudio...able-vt1563.htm
biore pod uwage że przetwornica potrzebuje max 80A
kabel jaki pociągne od aku do przetwornicy będzie miał niepełne 3m.
patrząc się na tabele, wychodzi właśnie ten kabel 4AWG (czyli o przekroju 20mm^2)
na taki kabel można coprawda założyć bezpiecznik max 100A, ale takie dość zgrabne małe bezpieczniki typu AGU kończa się na 80A (potem trzeba by kupywać inną oprawe i bezpieczniki typu ANL, one mają wartości 80A i więcej)
dlatego zastanawiam się czy słuszne będzie założenie bezpiecznika 80A na kabel jak w urządzeniu jest 2x40A, żeby nie było sytuacji że bezpiecznik na kablu będzie wylatywał przy pełnym obciążeniu przetwornicy.
Dlatego Swink troche mnie dziwi jak mówisz że tylko 30A by mi wystarczyło, wydaje mi się że szybko skończyłby swój żywot xD
PS dodam że w zestawie był kabel co jak go obmierzyłem to miał 16mm^2 przekroju, czyli wychodzi że 5AWG, ale on miał tylko metr długości to może i wystarczał
PS2 dokładnie to się zastanawiam żeby wykorzystać kabel i bezpiecznik z takiego zestawu: http://www.allegro.pl/ite...20mm_ak151.html |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
swinks_UK
Mitsumaniak

Auto: Lancer Evo 8 FQ300
Kraj/Country: UK
Pomógł: 91 razy Dołączył: 19 Lut 2007 Posty: 4469 Skąd: Bourne, Lincolnshire
|
Wysłany: 23-02-2010, 17:29
|
|
|
Właśnie chodzi o to, że bezpiecznik ma chronić przed przepięciem. Skoro bezpieczniki 50A stosuje sie do lini 12V z akumulatora w bagażniku (kabel 70mm2 500A), to dlaczego miałbyś stosować większe? Jeszcze zrozumiałbym 40A, ale sądzę, że mniejszy lepiej, bo w razie czego szkody mniejsze.
Co do kabla, to zgoda 4AWG ma zapas przekroju potrzebny do długości, w końcu to 3m, więc nie będzie ci się grzał.
Tak jak napisałem, nie sugeruj się bezpiecznikami stosowanymi w przetwornicy, bo one mają zabezpieczyć przetwornicę. Bezpiecznik na kablu ma ci zabezpieczyć układ elektryczny samochodu w razie zwarcia kabla do karoserii. Dlatego pytam jaki tam ma płynać prąd tym kablem, bo wtedy by sie szybko wyliczyło co i jak.
[ Dodano: 23-02-2010, 16:34 ]
Oki, wszystko przeliczyłem, i wyszło mi, że ten bezpiecznik 80A będzie dobry. Sprawdziłen sobie na necie i taka przetwornica naprawdę potrafi brać prądu w szczycie....
Zestaw z allegro będzie dobry. |
_________________ swinks
ex-Galant EA3A (2.4 GDI)
ex-Galant EC5A (VR4 Type-S) - moc 340 HP oraz moment 443 Nm
Historia moich Misiów
Lancer Evo 8 FQ300 - 408 HP oraz moment 510 Nm |
|
|
|
 |
mar111cin
Forumowicz
Auto: galant 2.5 V6 '03
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 30 Paź 2008 Posty: 982 Skąd: FSW
|
Wysłany: 23-02-2010, 17:41
|
|
|
no kabel 4AWG napewno będzie ok na długości 3m a jak bezpiecznik 80A będzie mi wylatywał to trudno, oszczędzający dwa razy traci i wtedy zakupię ANL 100A (max jaki może być na tym kablu)
z tym że mi się też wydaje ze 80A wystarczy, bo jakby nie było 2x40A wywala pewnie dopiero przy niezłym przepięciu, a więc normalnie tam raczej mniejszy prąd płynie. |
_________________ Galant 2.5 V6 2003r. automat +VSI Prins
witaj Gość |
|
|
|
 |
Owczar
Forumowicz
Auto: CLS 450
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 282 razy Dołączył: 14 Lip 2008 Posty: 14378 Skąd: Pruszków
|
Wysłany: 23-02-2010, 17:52
|
|
|
mar111cin, a z ciekawości. Co będziesz podłączał do tej przetwornicy? |
|
|
|
 |
|