 |
Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki
|
|
Ogłoszenie |
W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu. Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.
|
[II 2.2 DID] Mivec , Hamownia czy konieczna 4x4? |
Autor |
Wiadomość |
lukas3030
Nowy Forumowicz
Auto: Outlander II 2.2 Mivec
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 03 Sty 2018 Posty: 1 Skąd: Biała Podlaska
|
Wysłany: 05-01-2018, 07:09 [II 2.2 DID] Mivec , Hamownia czy konieczna 4x4?
|
|
|
Witam. Panowie hamowaliście outlandery z napędem 4WD na hamowni, konieczna jest hamowania 4x4? W manualu holować nie pozwalają z uniesionym przodem pomimo że napęd można rozłączyć, pewnie i podobnie z hamownią? Zrobiłem program, śmiga aż miło, ale chciałbym sprawdzić co wyszło. Pod nosem mam hamowanie obciążeniową maha, ale tylko na jedną oś. Może szybki demontaż wału? Macie jakieś doświadczenia? |
|
|
|
 |
Gotycki_Zdun
Forumowicz 177 HP 432 Nm
Auto: Peugeot 4007 2.2 HDI
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 23 Wrz 2016 Posty: 111 Skąd: FG
|
Wysłany: 07-01-2018, 10:57
|
|
|
Tak, potrzebna hamownia na wszystkie "łapy" |
_________________  |
|
|
|
 |
alegator
Forumowicz
Auto: Mitsubishi outlander 2,4 CVT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Maj 2017 Posty: 103 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 04-02-2018, 22:53
|
|
|
Moim zdaniem nie potrzebna jest hamownia 4x4 a tak po prawdzie to stosuje sie przypadku stałego napedu czyli 4X4 dodatkowe rolki. Outlander ma rozłaczalny naped na tył więc mozna odhamowac podwozie bez dodatkowych urzadzeń. Podstawowy napęd w outlanderze to naped na przód. Przy typowym napedzie 4X4 napęd na 4 koła jest właczony na stałe a sprawę momentów krążacych w razie pokonywania zakretów załatwia centralny mechanizm róznicowy . W razie jazdy w trudnym terenie wielu producentów samochodów z 4X4 przewiduje blokowanie centralnego mechanizmu różnicowego albo recznie albo poprzez elektronikę. W napędzie 4WD napęd na jedna z osi mozna wyłaczyć albo inaczej napęd na wszystkie osie albo mozna właczyć recznie albo elektronika włacza go w razie wykrycia poslizgu na przedniej - dominujacej osi. |
_________________ Jak się nie ma co sie lubi, to się kocha własną żonę |
|
|
|
 |
Bzyk_R1
Mitsumaniak Outlanderowiec

Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy Dołączył: 02 Sie 2016 Posty: 5363 Skąd: Pińczów TPI
|
Wysłany: 05-02-2018, 16:49
|
|
|
alegator, ale namieszałeś, niestety musi być hamownia z dwiema rolkami, jeżeli rozpędzisz jedną oś elektronika odczyta to jako poślizg i dołączy drugą oś. Musiał byś wyłączyć wszystkie systemy komputerem, a mimo to było by to niebezpieczne. Pomijam już fakt że hamowanie jednej osi w aucie 4wd nie jest miarodajne bo przecież w normalnych warunkach druga oś stawia opór. |
_________________ Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.
Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?
STOP HYBRID GO LPG |
|
|
|
 |
alegator
Forumowicz
Auto: Mitsubishi outlander 2,4 CVT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Maj 2017 Posty: 103 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 05-02-2018, 20:43
|
|
|
Kolego Bzyk, z całym szacunkiem dla Ciebie ale to raczej drogi Przyjacielu Ty coś namieszałeś ale po krótce . Typowy , klasyczny napęd 4x4 jest skonstruowany tak, ze nie ma możliwości odłaczenia zadnej osi z łańcucha napedowego. Zazwyczaj rozłozenie momentu napedowego jest równe po 50%. Typowy przykład to Łada niva 4X4 . Tam nie ma mozliwości odłączenia przedniego napędu. Podobnie było w pierwszych samochodach audi quattro z lat 70-tych .Ja napisałem , ze aby to działało poprawnie w skrzyni rozdzielczej musi znajdować sie mechanizm róznicowy, nazywany centralnym lub miedzyosiowy. W tym rozwiązaniu zazwyczaj nie stosuje sie wyrafinowanej elektroniki do rozdziału momentu. Obecnie ten układ tez jest obudowywany układami do sterowania rozdziałem momentu zazwyczaj poprzez sprzegła czy inne układy o zmiennym wewnętrznym tarciu. Właśnie w tych rozwiazanich ze sprzęgłami o podwyższonym albo regulowanym tarciu wewnętrznym raczej nie powinno sie hamować na hamowniach do samochdów jednonapędowych.
Czy klasyczny napęd 4x4 mozna hamować na zwykłej jednonapędowej hamowni? Tak o ile nie zablokujesz centralnego dyfra. Czy wynik pomiarów będzie czymś skażony? Nieznacznie albo nic. Dalczego? Ponieważ stojaca na twardym podłożu oś nie bedzie napędzana z uwagi na centralny dyfer , napęd pójdzie na oś stojącą na rolkach. Te są elementami badawczymi.
Natomiast napęd 4WD to w zasadzie napęd jednoosiowy. Jeżeli chcesz mieć mozliwość jazdy z napedem na 4 koła przełaczasz odpowiedni przełącznik a i tak napęd na tył włacza sie dopiero wówczas , gdy przednia oś wpadnie w poslizg. Jeżeli przełacznik 2WD i 4WD jest ustawiony w pozycji 2WD to na tylna oś nie jest przekazywany napęd (chociaz wał sie obraca ale przed tylnym dyfrem jest jeszcze sprzęgło a to jest rozłączone) Taki pojazd według mnie w pozycji przełacznika 2WD mozesz bezpiecznie odhamować na hamowni podwoziowej bez zadnych strat z tytułu dodatkowych napedów. I tyle. Czyli dla podsumowania 4X4 (z regulowanym tarciem wewnętrznym w skrzyni rozdzielczej) na specjalnej hamowni lub z rolkami a 4WD na zwykłej. Tak uważam !!!!!!!!!
Dodam jeszcze, ze zupełnie innymi rozwiazaniami sa samochody , w których kierowca moze w razie potrzeby włączyć krótkotrwale napęd na przód - mechanicznie . Tak konstruuje się samochody ciężarowe , w których w razie potrzeby włącza sie dodatkowo przedni napęd chcociaz podstawowy jest napęd na tył. Zazwyczaj te układy pozbawione sa elektroniki i to właśnie kierowca decyduje kiedy ma posłużyć się przednia osia. Jezeli włączy napęd na wszystkie osie i wjedzie na zwykłą drogę to moze ukręcić półosie. Widziałem to, zanim półos pękła to skręciła sie jak warkocz. |
_________________ Jak się nie ma co sie lubi, to się kocha własną żonę |
|
|
|
 |
Bzyk_R1
Mitsumaniak Outlanderowiec

Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy Dołączył: 02 Sie 2016 Posty: 5363 Skąd: Pińczów TPI
|
Wysłany: 05-02-2018, 21:55
|
|
|
alegator, gdyby życie było takie proste jak tutaj opisałeś i mielibyśmy tylko takie rodzaje jak przytoczyłeś. Niestety rozwiązań jest tyle że ciężko o poprawną klasyfikację który to który. Dam Ci ciekawy link do poczytania:
http://www.wojdas.24x7.pl/naped.html
Cytat: | Dodam jeszcze, ze zupełnie innymi rozwiazaniami sa samochody , w których kierowca moze w razie potrzeby włączyć krótkotrwale napęd na przód - mechanicznie . Tak konstruuje się samochody ciężarowe , w których w razie potrzeby włącza sie dodatkowo przedni napęd chcociaz podstawowy jest napęd na tył. Zazwyczaj te układy pozbawione sa elektroniki i to właśnie kierowca decyduje kiedy ma posłużyć się przednia osia. |
Piszesz tutaj ogromne uproszczenie gdyż jako przykład z mojego podwórka podam Mercedesa Atego którym jeżdżę w PSP, otóż tam układ nie jest pozbawiony elektroniki, przeciwnie dołączanie przedniej osi odbywa się tylko za pośrednictwem ukladu elektro-pneumatycznego, podobnie zresztą jak podzielnik momentu obrotowego w zależności od wzniesienia i sposób wjazdu na niego.
Ogólnie to nie jest mój konik i nie zamierzam udawać tutaj znawcę, jednak ja wybierając hamownie, nie odważył bym się rozpedzać auto do 200km/h blokując oś która posiada napęd. Podobnie zresztą na przeglądzie technicznym sprawdzając hamulce. |
_________________ Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.
Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?
STOP HYBRID GO LPG |
|
|
|
 |
lexus
Mitsumaniak lexus

Auto: outekII 2,0 DID 2007 intense+
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 13 razy Dołączył: 12 Mar 2010 Posty: 1122 Skąd: warszawa
|
Wysłany: 05-02-2018, 21:55
|
|
|
OK ,fajnie tylko dlaczego w instrukcji obsługi ,napisane że nie można ciągnąć outka na motylu tylko laweta,ano dlatego że zawsze część napędu z tyłu pracuje choćby przez gęstość oleju i tarcie |
_________________
 |
|
|
|
 |
Bzyk_R1
Mitsumaniak Outlanderowiec

Auto: O1T LSRG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 132 razy Dołączył: 02 Sie 2016 Posty: 5363 Skąd: Pińczów TPI
|
Wysłany: 05-02-2018, 21:59
|
|
|
Otóż to, jeżeli jakikolwiek napęd jest na dwie osie to najbezpieczniejsze to odkręcić wał, tylko wtedy błędy wyrzucą czujniki w kołach. |
_________________ Gdy obowiązek wezwie mnie,
Tam wszędzie, gdzie się pali,
Ty mi, o Panie, siłę daj,
Bym życie ludzkie ocalił.
Lekki Samochód Ratowniczo Gaśniczy: 300+KM/500+Nm http://forum.mitsumaniaki...1489343#1489343 ターボアウトランダー
Legenda we własnym garażu: http://forum.mitsumaniaki...1502384#1502384
Sprzątam i pilnuję porządku w dziale Outlandera. Czasem zdarza mi się kogoś wycinać...
ZAPRASZAM DO ODWIEDZENIA I SUBSKRYPCJI MOJEGO KANAŁU NA YT
https://www.youtube.com/c...sgoaAdLHmEnzUrg A czy Ty Gość już subskrybujesz?
STOP HYBRID GO LPG |
|
|
|
 |
alegator
Forumowicz
Auto: Mitsubishi outlander 2,4 CVT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Maj 2017 Posty: 103 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 06-02-2018, 00:45
|
|
|
dlaczego nie mozna holować tego konkretnie modelu z uniesionym przodem? Po pierwsze mozna na krótkim odcinku, po drugie to jest chyba podyktowane konstrukcją zespołu tylnego mostu z tym właśnie sprzęgłem. To to sprzegło moze byc powodem ograniczeń. Jego konstrukcja . tak sadzę. Chociaz nie bardzo wiem dlaczego. Moze tez to byc podyktowane innymi wzgledami . Tu trudno dociec. Podoba mi się wersja z olejem . Tam w tylnym moscie jest go mało ok 0,5l moze jazda pod stałym nachyleniem jest tutaj ogranicznikiem, nie wiem.
Kolego Bzyk co do odkrecania wału to chyba nie najlepszy sposób w Outku z uwagi na to co napisałem wyżej. Co do włączania napedu siłownikiem pneumatycznym sterowanym elektrycznie (układ elektro-pneumatyczny) to jest to bardzo stare rozwiązanie stosowane juz w Kamazach albo i wczesniej czyli okres wczesnego Gierka awięc Mercedes nie powala na kolana, tak jak podzielnik momentu od najprostszych do tych z wyrafinowaną elektroniką. To jednak nie zarzut do tej marki bo im wiecej elektroniki tym więcej kłopotów.
wiecie mam ładę i klasyczny napęd 4x4 , bez jakiejkolwiek elektroniki z wajchą do sterowania ma jednak zalety. |
_________________ Jak się nie ma co sie lubi, to się kocha własną żonę |
|
|
|
 |
rezon
Mitsumaniak
Auto: był OutlanderII 2.0DID
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 63 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 4689 Skąd: RZ
|
Wysłany: 10-02-2018, 08:29
|
|
|
alegator napisał/a: | wiecie mam ładę i klasyczny napęd 4x4 , bez jakiejkolwiek elektroniki z wajchą do sterowania ma jednak zalety. | ma swoje zalety.
Stosowane układy AWD w Outku, podobnie zresztą jak Haldexy mają tendencje do grzania się. Jak byłem na testach na trzech rolkach SX4 to wywaliło błąd po ok. minutowej próbie zjazdu btw bezskutecznej. Wolałem nie ryzykować usterki. Po chwili wszystko wróciło do normy. Superb nie miał problemów ze zjazdem, więc nic nie sygnalizował. Informacje o możliwym uszkodzeniu napędu podczas holowania z podniesioną jedną osią są w obydwu instrukcjach. O ile pamiętam instrukcję Outka, to było tak samo.
Kamazy nie miały zmiennego podziału momentu, tak jak jest w Outku i prawdopodobnie w Mercedesie - od 0 do 50% na tył. Tam było jak w Ładzie - załączony/wyłączony, tyle że nie mechaniczne, a pneumatycznie. Wyłączony oznaczało mechaniczne rozłączenie napędu. A tu w zależności od poślizgu przodu załącza więcej lub mniej na tył. |
_________________ był Outlander 2 2.0Did był Superb 1,8TSI 4x4 jest V60 CC  |
|
|
|
 |
|
|