Pojemność silników, jak się ją oznacza |
Autor |
Wiadomość |
emilok
Mitsumaniak

Auto: Galant EA2W GLS '97 2.0
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 3 razy Dołączył: 18 Cze 2008 Posty: 145 Skąd: Andrychów
|
Wysłany: 01-02-2010, 11:45 Pojemność silników, jak się ją oznacza
|
|
|
Mam do Was jedno pytanko, co oznacza że np mój Colt ma 1300 pojemności silnika. Jest to silnik 'normalny' - rzędowa 4 cylindrówka.
Wg mojej teorii to oznacza że każdy z jego cylindrów ma 1,3 litra pojemności i przemawiają za tym dwie rzeczy: jego wymiary (średnica 71mm, wysokość pracy tłoka 82mm) oraz wzór na wyliczanie pojemności w silnikach (PI/4*średnica cylindra^2*wysokość pracy tłoka*ilość cylindrów).
Jednak mój znajomy twierdzi że pojemność jednego cylindra w tym silniku to ok. 650cm3, twierdząc że jeśli spalanie następuje w 2 komorach cylindrów równocześnie to ta pojemność 1300 odnosi się do sumy pojemności dwóch pracujących cylindrów.
Na zakończenie zaproponował mi odwiedziny jako że ma blok 1,3 z tłokami w środku i możemy go spróbować zalać litrową butelką wody i jak wejdzie to stawia flaszkę. Mój dylemat w takim razie to czy jechać do niego z flaszką czy z drugim kierowcą :> |
|
|
|
 |
jaho64
Nowy Forumowicz
Auto: Pajero 3.2 DiD Dakar '05 SH
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Sty 2010 Posty: 26 Skąd: ŁDZ
|
Wysłany: 01-02-2010, 11:55
|
|
|
Nie wiem czy sie nie myle , ale skoro masz 1300cm3 to dzielac to na liczbe cylindrow wyjdzie ci pojemnosc jednego z nich. Czyli 1300 /4 w twoim przypadku. Stwierdzam to tez na podstawie swojego motocykla ( pojemnosc 1000cm3 V2 , czyli 2 cylindry ) . Po gabartytach i skoku tloka w jednym cylindrze stwierdzam ze niemozliwoscia jest zeby byl on pojemnosci 1000cm3. |
|
|
|
 |
londolut
jradmin Colt

Auto: FK2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 150 razy Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 8958 Skąd: skątowni
|
Wysłany: 01-02-2010, 11:56
|
|
|
emilok napisał/a: | znajomy | Znajomy to ja
Twierdzę, że albo 2 gary na raz po 650ccm albo 4 gary po 325ccm
Bardziej skłaniam się ku drugiej teorii a to http://www.autotesty.net....owa_silnika.php utwierdza mnie w tym przekonaniu. |
_________________ Colt CA0 1.3 GLi `95
Turbofrytkownicom mówimy nie
 |
|
|
|
 |
szamcio11
Forumowicz
Auto: space wagon 2,0 B+LPG, 93 AWD
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 1 raz Dołączył: 23 Sie 2006 Posty: 227 Skąd: kraków
|
Wysłany: 01-02-2010, 14:25
|
|
|
jedź z drugim kierowcą!
średnica 7,1 cmx7,1 :4 x 3,14 x 8,1 cm=320 cm3, razy 4 gary to daje około 1282 cm3
how |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 01-02-2010, 18:59
|
|
|
emilok napisał/a: | Wg mojej teorii to oznacza że każdy z jego cylindrów ma 1,3 litra pojemności i przemawiają za tym dwie rzeczy: jego wymiary (średnica 71mm, wysokość pracy tłoka 82mm) oraz wzór na wyliczanie pojemności w silnikach (PI/4*średnica cylindra^2*wysokość pracy tłoka*ilość cylindrów).
|
Według mojej wiedzy nabytej w szkole podstawowej pojemność mojego silnika to:
pojemność jednego cylindra x 4
Dowód: Podstawowe wymiary mojego silnika:
pojemność: 1998ccm (centymetrów sześciennych)
Wymiary pojedynczego cylindra: 86mmx86mm
Obliczenia:
Wzór Pi * r^2 * h
3.14 * 4,3^2 * 8,6 = 499,30396 ccm (centymetrów sześciennych)
razy 4 cylindry daje 1997,21584 =~1998ccm co należało udowodnić. |
|
|
|
 |
Arti_Ca0
Forumowicz
Auto: Colt CJO 1.3 '97
Pomógł: 1 raz Dołączył: 22 Lut 2009 Posty: 148 Skąd: Szczecin
|
Wysłany: 01-02-2010, 19:00
|
|
|
pojemnosc oblicza sie ilosc cylindrow * pojemnosc JEDNEGO cylindra |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 01-02-2010, 19:08
|
|
|
Miły pan piszący w tym artykule trochę się miesza:
Cytat: | Przez minimalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok (na rysunku zaznaczony na żółto) znajduje się najbliżej wału korbowego (kolor fioletowy na rysunku). Przez maksymalną pojemność cylindra rozumie się jego pojemność użytkową w momencie, gdy tłok znajduje się w górnym położeniu. |
Jest odwrotnie I z wielkości tych, o których pisze wylicza się kompresję a nie pojemność silnika.
Dalej tez pociska banialuki o stosunku długości skoku tłoka do jego średnicy nie mając pojęcia na co ten parametr wpływa.
Podsumowując - można zapomnieć o istnieniu tej strony. |
|
|
|
 |
krzychu
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 141 razy Dołączył: 21 Kwi 2008 Posty: 12607 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 01-02-2010, 22:35
|
|
|
jaca71 napisał/a: |
Dalej tez pociska banialuki o stosunku długości skoku tłoka do jego średnicy nie mając pojęcia na co ten parametr wpływa. |
Mi zawsze wydawało się że to wpływa na charakterystykę. Czyli mniejszy skok w stosunku do średnicy to bardziej wysoko obrotowa charakterystyka. Dłuższy skok w stosunku do średnicy bardziej nisko obrotowa charakterystyka. A pojemność to można właśnie wyliczyć ze skoku i średnicy (mniej więcej bo nie wiadomo ile się mieści w głowicy i tłoku jeśli jest wklęsły/wypukły). |
|
|
|
 |
londolut
jradmin Colt

Auto: FK2
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 150 razy Dołączył: 14 Wrz 2007 Posty: 8958 Skąd: skątowni
|
Wysłany: 02-02-2010, 06:30
|
|
|
Dobra, ale nie zmienia to faktu, że pojemność jednego cylindra 4G13, który siedzi w CA0 to 325ccm
Zaczynały krążyć chore teorie, że w CA1A silnik w sumie ma przeszło 5 litrów pojemności a Gal, na którym dumni błyszczy się napis 2,5 V6 niecałe 1,7 w sumie |
_________________ Colt CA0 1.3 GLi `95
Turbofrytkownicom mówimy nie
 |
|
|
|
 |
jaca71
Mitsumaniak

Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 18 razy Dołączył: 01 Wrz 2008 Posty: 4696 Skąd: Kraków
|
Wysłany: 02-02-2010, 12:27
|
|
|
krzychu napisał/a: | Mi zawsze wydawało się że to wpływa na charakterystykę. |
I dobrze Ci się wydawało. Krótszy suw - tym silnik bardziej lubiący wysokie obroty.
O żywotności i okresach międzynaprawczych decydują bezpośrednio konstrukcja i zastosowane materiały a pośrednio przeznaczenie silnika.
londolut napisał/a: | Zaczynały krążyć chore teorie, że w CA1A silnik w sumie ma przeszło 5 litrów pojemności |
No fakt trochę to przerażające było. Jak sobie pomyślę że w mojej starej corsie 1.0 12v z trzema cylindrami byłyby trzy cylindry po 1 litrze każdy to...
I jak odróżnić wtedy taki 1.0 3 cylindry od 1.0 4 cylindry? Albo 1.2 HTP od zwykłego 1.2? |
|
|
|
 |
|