[Cari 01 DI-D] Opony zimowe - rozmiar. |
Autor |
Wiadomość |
gulgulq
moderator Służbowo. Na statek.

Auto: i30
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 27 razy Dołączył: 16 Kwi 2006 Posty: 6448 Skąd: Rzeszów/Ropczyce
|
|
|
|
 |
TESTER
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Carisma 1.8GDI 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 224 Skąd: Dęblin
|
Wysłany: 25-11-2008, 08:26
|
|
|
Gattsu napisał/a: | Takie myslenie, żeby zakładać opony węższe, a zarazem wyższe to rzeczywiście stare myślenie... Jaki opór nawet w dużym śniegu poczujesz przechodząc z rozmiaru 195 na rozmiar 185 ???? Zaden! No chyba, że przejdziesz na rozmiar 155 to juz możesz odczuć, ale wtedy musiałbyś jeździć Cinquecento...
Zarówno lato jak i zima na tych samych obręczach to ten sam rozmiar...
A na lodzie to i zimówki nie pomogą... (nie wiedziałem, że Poznań zimą jest oblodzony...) |
Trochę mnie nie było i nie śledziłem wątku. Panowie, z całym szacunkiem, Wasze myślenie jest błędne. Nie chodzi o opór stawiany przez oponę ale o jej nacisk na nawierzchnię. im mniejsze pole przylegania opony do jezdni tym większy nacisk jednostkowy a tym samym większa możliwość szybszego wyciśnięcia brei śniegowej na zewnątrz. Jeśli pole jest większe to to co ma się wycisnąć na zewnątrz pozostaje pod oponą tworząc klin poślizgowy. Zwróćcie uwagę, że nawet przy nowych pojazdach producent zimówki przewiduje o rozmiar mniejsze, czy należy posądzać go, że myśli starymi kategoriami..? Weźcie też pod uwagę, że w przypadku poważnego zdarzenia drogowego, czego nikomu nie życzę, biegły sądowy wypowie się, że jedną z przyczyn będą niewłaściwie zastosowane opony właśnie........!!!! |
_________________
 |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 25-11-2008, 09:44
|
|
|
Ważny jest nacisk pionowy na oponę im jest większy, tym większa siłę można przenieść na śniegu i lodzie. Im szersza opona, tym mniejszy nacisk pionowy, bo siła rozkłada się na szerokość opony. Oczywiście to teoria, bo szerokość opony, to tylko jeden z czynników zwiększających/zmniejszających trakcję pojazdu, najważniejszy jest zdrowy rozsądek kierowcy i jego umiejętności zachowania w trudnych warunkach. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
saphire
Mitsumaniak daje wędkę nie rybę

Auto: Laguna Coupe GT
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 162 razy Dołączył: 20 Sie 2006 Posty: 6011 Skąd: Przemyśl
|
Wysłany: 26-11-2008, 11:13
|
|
|
Wąska opona ma znaczenie tylko tam gdzie jest w stanie się przekopać przez śnieg do podłoża a więc w rajdach gdy mają kolce i działa jak frez albo jak masz świeży puch śnieg to może coś by dała.
W każdym innym przypadku im większy styk opony z nawierzchnią tym lepiej bo więcej lamelek wgryza się w podłoże zwiększając siłę ciągu/hamowania i trakcję. |
_________________ Bartek `saphire` Siębab |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 26-11-2008, 16:10
|
|
|
Co ci się na lodzie wgryza? w mieście śniegu nie uświadczysz, tylko raczej lód. Dla porównania łatwiej mi się wyjeżdżało na lodzie Maluchem (letnie 145), niż mojemu szwagrowi Mercedesem 190 (zimowe 195). On się ślizgał, ja jechałem. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
JackD [Usunięty]
|
Wysłany: 27-11-2008, 00:22
|
|
|
No w końcu na 3 stronie odezwali sie myślący logicznie ludzie..
co do malucha i Mervedesa to wytłumaczenie jest proste Merc ma napęd na tył, a maluch tez na tył, ale oś ta obciążona jest silnikiem, czyli szerokośc opon w tych pojazdach to rzecz poboczna.
Ale reasumując opony zimowe powinny byc węższe, jak pisałem wyżej liczy się nacisk na cm2 opony/im jest większy tym lepiej.
zycie dorzuca na wiele zjawisk do obserwacji, trzeba tylko logiki i trochę wiedzy.
Na pewno wielu z Was jechało pojazdem w lecie na załozonych szerokich kołach i jakie wrażenia oprócz szpanu ??
Na zwykłych koleinach, których na naszych drogach nie brakuje samochód zachowuje sie niestabilnie i nosi autem z prawa na lewo.
Teraz trochę wyobraźni, takich kolein w zimie jest dużo więcej.
Jak czytam wątki np "czy mozna złożyć oponę 205. albo 215 do Carismy" to włosy sie jeżą na głowie / a raczej ich resztki/. Nawet przy nowych amortyzatorach i zawieszeniu bez luzu to jazda po naszy drogach to juz zadatek na samobójcę. Ale jak to w życiu liczy się szpan i pokazanie się. Podobna sytuacja to przerabianie reflektorów, żeby był szpan. a to tylko bezpieczeństwo.
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
wichura1
moderator mitsumaniak download manager ;)

Auto: Grandis NA4W 2.4MIVEC LPG
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 105 razy Dołączył: 08 Kwi 2005 Posty: 3021 Skąd: Poznań
|
Wysłany: 27-11-2008, 08:36
|
|
|
Nie tak ostro JackD, Mam letnie 15/50/205 bo takie były przy zakupie samochodu, przecież nie wyrzucę. Faktycznie wyglądają ładnie i jak piszesz jeździ się fatalnie. Po założeniu zimowych 14/60/185 odczułem bardzo dużą poprawę, po prostu nie muszę walczyć z kierownicą, podczas jazdy po koleinach. |
_________________ Mitsumaniaku !!! Tutaj Download (u góry strony). |
|
|
|
 |
TESTER
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Carisma 1.8GDI 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 224 Skąd: Dęblin
|
Wysłany: 27-11-2008, 09:21
|
|
|
Z całym szacunkiem Panowie,ale odnoszę wrażenie, że w większości przypadków liczy się wygląd czyli tzw. SZPAN a to nie zawsze idzie w parze z praktyką, przepisami no i z wiedzą oczywiście. Mam propozycję by Ci którzy nie mają wiedzy nie doradzali innym rzeczy niezgodnych z praktyką i przepisami. |
_________________
 |
|
|
|
 |
JackD [Usunięty]
|
Wysłany: 27-11-2008, 09:46
|
|
|
To i tak jest super, że właściciela samochodów zakładają opony zimowe, /20 lat temu nie było tego tematu/ i oczywiście, jezeli ktos pokonuje dziennie trase z domu do pracy i wraca do dmu, razem 20 km po mieście to faktycznie jakie załozy to nie ma większego znaczenia.
Gorzej gdy dojeżdża spoza miasta i dziennie pokonuje załóżmy 100 km, często drogami III kategorii /albo niższej/. Tutaj potrzeba dołozyć wielu starań, zeby jazda zimą była przyjemnością.
Sam mam teraz opony 175/65/15, /chciałem kupić 185, ale takie się trafiły całe koła/ i jestem zadowolony po pierwszych śniegach. W czasie jazdy po drogach niższej kategorii najgorszą sprawąjest to że w każdej gminie, a nawet miejscowości kto inny ma umowe na utrzymanie drogi w czasie zimy. I tak naprawdę niewiadomo co mnie czeka za zieloną tablicą następnej miejscowości.
Pozdrawiam |
|
|
|
 |
kris80
Forumowicz

Auto: Carisma 1.8 16V (GLS) 97r.
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 25 razy Dołączył: 11 Sie 2007 Posty: 727 Skąd: Świdnik
|
Wysłany: 26-03-2009, 16:41
|
|
|
Wiem że zima się juz skonczyła ale trafiaja mi się oponki Good Year Eagle Ultra Grip za rozsądną cenę i nie wiem czy je brać na następną zimę. Co sądzicie o tych oponkach? Rozmiar 195/55/15. |
_________________ Tylko Mitsu
 |
|
|
|
 |
Wojtas1982
Nowy Forumowicz Wojtas1982

Auto: Mitsubishi Carisma 1,6 16v
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Sie 2009 Posty: 12 Skąd: Mikołów
|
Wysłany: 03-10-2009, 15:16
|
|
|
chce kupic zimówki o rozmiarze 195/60R14 co myślicie o tym rozmiarze? |
_________________
 |
|
|
|
 |
JackD [Usunięty]
|
Wysłany: 03-10-2009, 21:49
|
|
|
Wojtas1982 napisał/a: | chce kupic zimówki o rozmiarze 195/60R14 co myślicie o tym rozmiarze? |
Z całym szacunkiem przeczytaj ten wątek uwaznie i będziesz miał odpowiedź.
A tak krótko, najlepsze wg mnie, najbezpieczniejszt to 175/70R14 |
|
|
|
 |
pawlo
Forumowicz

Auto: LANCER 2.0 CSO
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 19 Sty 2009 Posty: 40 Skąd: Bielsko Biała
|
Wysłany: 05-10-2009, 16:30
|
|
|
Witam jaka jest średnica otworu centrującego w carismie. |
_________________
 |
|
|
|
 |
TESTER
Forumowicz

Auto: Mitsubishi Carisma 1.8GDI 1998
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 7 razy Dołączył: 09 Wrz 2007 Posty: 224 Skąd: Dęblin
|
Wysłany: 05-10-2009, 16:36
|
|
|
pawlo napisał/a: | Witam jaka jest średnica otworu centrującego w carismie. |
67,1 |
_________________
 |
|
|
|
 |
|