[EAxx] Wyłącznik podświetlenia schowka przed pasażerem |
Autor |
Wiadomość |
pitbu77
Mitsumaniak Made in Poland

Auto: Galant EA5W '98 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 728 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 17-06-2010, 09:53 [EAxx] Wyłącznik podświetlenia schowka przed pasażerem
|
|
|
Mitsubishi Galant EA5x – Podświetlenie schowka wyłączane po zamknięciu schowka.
Trudność przeróbki: prosta
Czas trwania: ~20 minut.
Wykorzystane materiały: wiertło Ø6,7mm do Ø7,0mm, lutownica, cyna, wyłącznik (1), kabel (2) oraz taśma izolująca.
Koszt: przełącznik 1,00 PLN.
Montaż wyłącznika, który ma za zadanie gaszenie żarówki w schowku po jego zamknięciu jest bardzo prosty i zajmuje majsterkowiczowi jakieś 20 minut. Ja osobiście nie kombinowałem za dużo i przełącznik wpiąłem szeregowo przed żarówką podświetlenia schowka. Zatem żarówka w schowku zaświeci się tylko, gdy mam włączone światła postojowe i oczywiście otwarty schowek.
Najważniejsze dwa elementy, które są niezbędne do wykonania tego zadania to przełącznik (1) oraz kabel (2). Oczywiście nie możemy zapomnieć o odłączeniu klemy z akumulatora a przynajmniej wyjęciu bezpiecznika odpowiedzialnego za podświetlenie schowka.
Pierwszym krokiem jest demontaż jednej gumki odbojowej tuż przy zamku:
Następnie wiertłem powiększamy odrobinę otwór po odbojniku:
Montujemy przełącznik:
Do przełącznika wykorzystałem kable z głośników z wsuwkami, więc nie było potrzeby lutowania kabli do stopek przełącznika. Oczywiście Ci, którzy zdecydują się przylutować kable do przełącznika muszą to zrobić przed zamontowaniem go w samochodzie.
Teraz trzeba dostać się do kabla prowadzącego prąd do żarówki. Samą oprawkę żarówki (po wcześniejszym demontażu żarówki) można łatwo wykręcić:
Gdy już mamy zdjęte gniazdo żarówki i trochę więcej kabla dostępnego, możemy rozciąć otulinę kabli i dostać się do kabli (uwaga żeby nie rozciąć kabli w środku!):
Gdy kable już mamy na wierzchu, rozcinamy zielony kabel i lutujemy do niego kable z przełącznika:
Po tej czynności zostaje nam jedynie izolacja miejsca lutowania (wykorzystałem do tego izolację termokurczliwą – kolor zielony na zdjęciu powyżej) i można kable schować z powrotem w otulinie i zaizolować taśmą:
Gniazdo żarówki montujemy na swoje miejsce i montujemy żarówkę.
Pozostaje jedynie włożenie bezpiecznika lub podłączenie akumulatora i sprawdzenie czy nasz prosty przełącznik spełnia swoje zadanie.
Mam ten manual przygotowany w PDF'ie, więc mogę przesłać gdyby ktoś chciał bo nie wiem gdzie mogę umieścić tego typu plik na darmowym serwerze... |
_________________ ラリードライバーは、横にそれをします - Rally drivers do it sideways
"Nie ucz świni śpiewać bo stracisz czas i zdenerwujesz świnię"
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21954 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 17-06-2010, 12:31
|
|
|
Wszystko pięknie, chyba skorzystam, bo ostatnio skończyły mi się pomysły na różnego rodzaju przeróbki podświetlenia w aucie (a bardzo lubię sie tym bawić). Jest tylko jedno ale... wkurza mnie to, że podświetlenie schowka działa tylko jak są włączone światła (postojowe, mijania bądź drogowe). To jest bez sensu, bo czasami żeby coś wyjąć ze schowka w nocy na zgaszonym silniku i światłach trzebaby je włączyć żeby widzieć coś w schowku. Jak to obejść? |
|
|
|
 |
pitbu77
Mitsumaniak Made in Poland

Auto: Galant EA5W '98 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 728 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 17-06-2010, 12:41
|
|
|
Hugo napisał/a: | To jest bez sensu, bo czasami żeby coś wyjąć ze schowka w nocy na zgaszonym silniku i światłach trzebaby je włączyć żeby widzieć coś w schowku. Jak to obejść? |
Musisz przepiąć oświetlenie pod stały plus (np. z radia) i wtedy przy zastosowaniu wyłącznika masz oświetlenie cały czas niezależnie od włączenia świateł postojowych.
Ten zielony kabelek z mojego manuala trzeba zaizolować, pociągnąć od "+" z radia osobny kabel w miejsce zielonego. Cała filozofia |
_________________ ラリードライバーは、横にそれをします - Rally drivers do it sideways
"Nie ucz świni śpiewać bo stracisz czas i zdenerwujesz świnię"
 |
|
|
|
 |
czekoladka_1981
Mitsumaniak

Auto: EA5W 2,5V6 '98
Kraj/Country: Polska
Pomogła: 150 razy Dołączyła: 07 Maj 2007 Posty: 3375 Skąd: wrocław
|
Wysłany: 17-06-2010, 15:24
|
|
|
zbychu80 napisał/a: | To w Galantach po 97 nie montują takiego wyłącznika ? |
Nie!
Zgadzam się z Hugo co do podświetlenia.
Gdyby był takowy wyłącznik , to kolega pitbu77 nie szukałby rozwiązania/ulepszania:) |
_________________
Piszę poprawnie po polsku.
pozdrawiam
Renata
EA5W

 |
Ostatnio zmieniony przez czekoladka_1981 17-06-2010, 15:59, w całości zmieniany 1 raz |
|
|
|
 |
pitbu77
Mitsumaniak Made in Poland

Auto: Galant EA5W '98 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 728 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 17-06-2010, 15:54
|
|
|
czekoladka_1981 napisał/a: | Gdyby był to kolega pitbu77 nie szukałby rozwiązania/ulepszania:) |
Nie bardzo rozumiem - przecież szukam ulepszeń. Wyłączane podświetlenie zrobiłem w moim Galicjuszu... |
_________________ ラリードライバーは、横にそれをします - Rally drivers do it sideways
"Nie ucz świni śpiewać bo stracisz czas i zdenerwujesz świnię"
 |
|
|
|
 |
Tomek
Mitsumaniak forumowy ekspert

Auto: Q50s Red Sport
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Wrz 2009 Posty: 11092 Skąd: Wieliczka
|
|
|
|
 |
pitbu77
Mitsumaniak Made in Poland

Auto: Galant EA5W '98 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 728 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 17-06-2010, 16:04
|
|
|
tomek84 napisał/a: | no i o co czekoladce chodziło
że gdyby włącznik był to byś go nie robił, bo po co robić coś co już masz ?? |
Kolego Tomku84, Czekoladka w międzyczasie zmieniła opis Teraz to się pokitlało
Wszystko jest jasne i klarowne. Przełącznika nie było więc znalazłem rozwiązanie... |
_________________ ラリードライバーは、横にそれをします - Rally drivers do it sideways
"Nie ucz świni śpiewać bo stracisz czas i zdenerwujesz świnię"
 |
|
|
|
 |
Hugo
Mitsumaniak srebrny szatan

Auto: EA5A Avance '01 & SS 1,6
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 521 razy Dołączył: 06 Sie 2006 Posty: 21954 Skąd: Wolsztyn
|
Wysłany: 17-06-2010, 16:25
|
|
|
pitbu77 napisał/a: | Ten zielony kabelek z mojego manuala trzeba zaizolować, pociągnąć od "+" z radia osobny kabel w miejsce zielonego. Cała filozofia | No i wszystko w temacie. Jak będę się nudził to tak zrobię. |
|
|
|
 |
fj_mike
Mitsumaniak

Auto: Dyplomatyczne EA5A
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 86 razy Dołączył: 02 Maj 2008 Posty: 6516 Skąd: Gdynia/Aagotnes
|
Wysłany: 17-06-2010, 20:40
|
|
|
pitbu77, gwint na włączniku ma mieć 6mm sądząc po wiertłach Nie wiem jaki jest asortyment włączników ale za duży też chyba nie może być |
_________________ Gość zobacz moje miśki - EA5A '98 i EA2W '02 by fj_mike
Jakby każdy stosował się do tego co piszą na forach różnych, to by dobrze na tym nie wyszedł. Trzeba podejść ze zdrowym rozsądkiem bo i u nas zdarzają się chore pomysły by Owczar
 |
|
|
|
 |
pitbu77
Mitsumaniak Made in Poland

Auto: Galant EA5W '98 Nardi Torino
Kraj/Country: Polska
Pomógł: 4 razy Dołączył: 06 Lut 2009 Posty: 728 Skąd: Bielsko-Biała
|
Wysłany: 18-06-2010, 08:18
|
|
|
fj_mike napisał/a: | pitbu77, gwint na włączniku ma mieć 6mm sądząc po wiertłach |
Tak mi się też zdaje. Materiał gdzie montujesz ten przełącznik jest dość miękki, żeby wiertłem Ø6,7mm zrobić ręcznie otwór. Trochę potem poruszałem wiertłem na boki aby otwór nie wyszedł za duży i wszystko było spasowane dokładnie.
Jak pójdziesz do sklepu elektronicznego to taki przełącznik znajdziesz bez problemu. Nie mierzyłem jakich rozmiarów jest ale tak "na oko" ma jakieś 25mm długości |
_________________ ラリードライバーは、横にそれをします - Rally drivers do it sideways
"Nie ucz świni śpiewać bo stracisz czas i zdenerwujesz świnię"
 |
|
|
|
 |
|