Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki Strona Główna Forum Oficjalnego Klubu Mitsubishi - MitsuManiaki


FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum
 Ogłoszenie 


W myśl ustawy RODO, akceptując regulamin wyrażasz zgodę na gromadzenie i przetwarzanie swoich danych osobowych w celach związanych z przyznaniem dostępu do forum / wstąpieniem do klubu.
Administratorem danych jest Oficjalny Klub Mitsubishi - MitsuManiaki
Jeśli nie akceptujesz powyższych informacji, prosimy o kontakt z Administracją w celu usunięcia konta.

Poprzedni temat «» Następny temat
Doprowadzenie energii elektrycznej i jej rozdzielenie.
Autor Wiadomość
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 21-10-2011, 21:31   Doprowadzenie energii elektrycznej i jej rozdzielenie.

W garażu muszę na nowo położyć instalację elektryczną, tylko nie wiem jak to za bardzo zrobić. Znaczy coś tam świta ale jako, że to elektryka więc wolę zapytać.
Plan jest taki:
Pociągnąć do garażu jeden przewód. Z racji iż garaż sporych wymiarów, to potrzebne mi będą dwie lampy z czujnikiem ruchu. Do tego wewnątrz jeden kontakt, ewentualnie dwa i jeden włącznik głównego światła w garażu. Co zamontować aby zabezpieczyć całą instalację przed spięciem? Wyłącznik nadprądowy? Pytanie ile tych wyłączników i gdzie je zamontować? Jeden na kablu głównym czy osobno na każdym przy wyjściu na dane urządzenie?
Trochę zagmatwałem :? ale może się połapiecie o co chodzi. :)
_________________
Bydlak
 
 
HouseM 
Mitsumaniak
Noob stalker :-X


Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 884
Skąd: Kraktown
Wysłany: 21-10-2011, 21:52   

Najbezpieczniej na każdej fazie jedna S-ka a jeszcze lepiej osobno dla kontaktów osobno dla oświetlenia.
W sensie ,że jak nie planujesz gniazdek trójfazowych to osobno z jednej fazy światło a z innej gniazdka 230V. Jedno i drugie zabezpieczone.
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 
 
adt81 
Mitsumaniak


Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 845
Skąd: Łańcut/Kosina
Wysłany: 21-10-2011, 22:03   

Generalnie na obwody oświetleniowe zabezpieczenie B10A a na gniazda 230V B16A - dobrze też pomyśleć o wyłączniku głównym czyli rozłącznik izolacyjny FR. Jeśli planujesz gniazda siłowe to po FR bezpiecznik siłowy B20 lub B25A. Jak nie masz za bardzo pojęcia jak to pospinać to lepiej zatrudnić do tego elektryka bo prąd to nie zabawka.
_________________
Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r
 
 
HouseM 
Mitsumaniak
Noob stalker :-X


Auto: DSM 1G GS + MSS 1.3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 25 Cze 2007
Posty: 884
Skąd: Kraktown
Wysłany: 21-10-2011, 22:06   

adt81 napisał/a:
siłowy B20 lub B25A

Nie wiemy jaki kolega ma przydział mocy w domu. 25A na fazę to sporo jak na garaż. Na 16A Nie mam większych problemów z podłączeniem spawarki czy kompresora .
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=8mqb-atsy_w
^ mój kliperek ^ Historia: L300 1G - L300 2G - Lancer - Eclipse - MSS
 
 
adt81 
Mitsumaniak


Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 845
Skąd: Łańcut/Kosina
Wysłany: 21-10-2011, 22:12   

To fakt - trzeba sprawdzić jakie jest zabezpieczenie główne na przyłączu i wtedy można dobrać odpowiednie parametry.
_________________
Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 21-10-2011, 22:37   

Hmm, siły nie zamierzam tam podciągać na razie. Jakby co to będę ciągnął prosto z przyłącza na domu. W garażu tylko oświetlenie i kontakty.
adt81, B10A rozumiem, że po jednym do każdej lampy z osobna? Rozłącznik izolacyjny FR na przewodzie głównym.
Reasumując, będą:
1. trzy lampy - więc potrzebuję 3 szt B10A,
2. jedno gniazdko podwójne hermetyczne nadtynkowe - 1 szt B16A.
3. jeden główny wyłącznik FR

HouseM, co to jest S-ka?
_________________
Bydlak
 
 
plecho1 
Mitsumaniak

Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Sty 2010
Posty: 10313
Skąd: Świdnik
Wysłany: 21-10-2011, 22:46   

Jeden B10A na wszystkie lampy. Czyli jedno zabezpieczenie na lampy i jedno na gniazdka.
Obwód oświetlenia na przewodzie 3x1,5 a obwód gniazdek na przewodzie 3x2,5.
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 21-10-2011, 22:53   

plecho1, dzięki :)
_________________
Bydlak
 
 
adt81 
Mitsumaniak


Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 845
Skąd: Łańcut/Kosina
Wysłany: 21-10-2011, 22:56   

Dokładnie tak jak plecho1 napisał - a "S" to właśnie wyłącznik nadprądowy :-)
_________________
Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 21-10-2011, 23:38   

Panowie, według obecnie panujących przepisów gniazdka przyłączeniowe muszą być zabezpieczone wyłącznikiem różnicowoprądowym. Oświetlenie nie musi. Dopiero za różnicówką daje się S'y
Czyli różnicówka na wejściu 20A, obwód gniazdek B16, oświetlenia można dać B6 lub B10.
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
plecho1 
Mitsumaniak

Auto: Laguna 3
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 02 Sty 2010
Posty: 10313
Skąd: Świdnik
Wysłany: 22-10-2011, 00:06   

jaca71 napisał/a:
Panowie, według obecnie panujących przepisów gniazdka przyłączeniowe muszą być zabezpieczone wyłącznikiem różnicowoprądowym. Oświetlenie nie musi. Dopiero za różnicówką daje się S'y
Czyli różnicówka na wejściu 20A, obwód gniazdek B16, oświetlenia można dać B6 lub B10.

Myślę że autor o tym wie i ma zamontowaną różnicówkę jako pierwsze zabezpieczenie w domu.
 
 
adt81 
Mitsumaniak


Auto: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 04 Gru 2010
Posty: 845
Skąd: Łańcut/Kosina
Wysłany: 22-10-2011, 00:21   

No właśnie miałem to napisać - ja założyłem (może błędnie) że kolega ma już w rozdzielni głównej co najmniej jedną różnicówkę główną 3-fazową albo po jednej na każdą fazę więc powielanie tych samych zabezpieczeń nie ma wg mnie większego sensu. Zakładając drugą w garażu należy pamiętać że na jej "zasilaniu" przewód neutralny nie może pochodzić z "wyjścia" różnicówki głównej bądź żadnej innej po drodze ponieważ zadziałanie tej w garażu spowoduje wyłączenie każdej która jest za nią więc nie ma co sobie komplikować życia i wystarczą same nadprądowe. Mam nadzieję że nie zamotałem zbytnio :-) . Oczywiście wszystko to ma sens jeśli kolega dysponuje układem TN-S czyli neutralny i PE są oddzielnie.
_________________
Jest: Porsche Cayenne Turbo 4.8
Był: Jaguar S-Type R 4.2 V8 SC
Był: Jaguar S-Type 3.0V6 2001r
Był: Mitsubishi Galant 2.5V6 1998r
 
 
luckyluck 
Mitsumaniak


Auto: EA5W V6 Avance '99
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 26 Wrz 2008
Posty: 960
Skąd: Znad Pilicy
Wysłany: 22-10-2011, 09:53   

adt81, dobrze założyłeś.
Jeszcze raz wielkie dzięki chłopaki. :wink:
_________________
Bydlak
 
 
krzychu 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 Int, Mazda CX-3
Zaproszone osoby: 1
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 21 Kwi 2008
Posty: 12607
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: 22-10-2011, 10:00   

adt81 napisał/a:
wg mnie większego sensu.


Jak to nie ma sensu? Pomijając koszt bezpiecznika to sens jest jak najbardziej. Przecież różnicówkę potrafią wywalić 2 komputery PC.... A jak wywali główną różnicówkę to gaśnie wszystko w domu łącznie ze światłem które jest potrzebne żeby się nie połamać idąc do skrzynki (chyba, że akurat światło będzie poza tą główną różnicówką).... Bez sensu jest to rozwiązanie całkowicie. Zawilgnie wanna z masażem albo gniazdo w garażu i potem będziesz biegał i szukał co wywala różnicówkę. Od razu mówię nie znam się na tym jakość szczególnie bo bazuję tylko na obserwacji instalacji z pracy tego jakie były z nią problemy i co można było zrobić lepiej (posłuchałem ze 4 specjalistów co mówili o macherach co to zrobili) gdzie na każdy obwód jest łączony bezpiecznik różnicowy i nadprądowy razem. Pomijając zawyżoną cenę takiego bezpiecznika to wydaje mi się do najlepsze rozwiązanie. Znowu nie ma tylu obwodów w domu... Ja bym od razu założył taki bezpiecznik na garaż. Wywali to tylko jego, a nie od razu w całym domu (oczywiście musi być podłączony przed innymi różnicówkami "głównymi").
Ostatnio zmieniony przez krzychu 22-10-2011, 10:12, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jaca71 
Mitsumaniak


Auto: Lancer 2.0 ES '09
Kraj/Country: Polska
Dołączył: 01 Wrz 2008
Posty: 4696
Skąd: Kraków
Wysłany: 22-10-2011, 10:12   

krzychu napisał/a:
Przecież różnicówkę potrafią wywalić 2 komputery PC.... A jak wywali główną różnicówkę to gaśnie wszystko w domu łącznie ze światłem które jest potrzebne żeby się nie połamać idąc do skrzynki...

Dobrze zrobiona instalacja przewiduje takie problemy. Po pierwsze warto w domu wstawić dwie różnicówki różnie rozrzucając na nie obwody. Czyli połowa domu (niesymetrycznie) na jednej, połowa na drugiej. Obie trójfazowe jeśli zasilanie trójfazowe. A światłą zazwyczaj nie daje się na różnicówkę poza wyjątkami jak pomieszczenia mokre/brudne, czyli właśnie, piwnice, garaże, łazienki, kuchnie.
_________________
1. Mitsubishi Lancer '09 (2008-...)
2. Honda Civic 5dr '98 (2010-...)
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

Ta strona używa ciasteczek (ang. cookies) w celu logowania oraz do badania oglądalności strony.
Aby dowiedzieć się czym są ciasteczka odwiedź stronę wszystkoociasteczkach.pl
Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie ciasteczek na tej stronie, zablokuj je w opcjach Twojej przeglądarki internetowej.